Om buke får välja: Sommartid eller vintertid året om?

Föredrar du sommartid eller normaltid året om i Sverige?

  • Sommartid

    Röster: 234 67,2%
  • Normaltid (vintertid)

    Röster: 114 32,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    348

Islandshästryttare

Trådstartare
Sverige står inför att bestämma om vi ska ha sommartid eller vintertid året om. Regeringen har slängt ut sina experter som normalt sett är rådgivare till dem. De har helt enkelt nu kommit fram till att de mest pålitliga rådgivarna är användarna på bukefalos :D

Så nu måste du välja:
Vilket föredrar om du måste välja normaltid det som kallas vintertid året om eller sommartid året om?


Regeringen önskar också en motivering från dig.
 
Normaltid.

Motivering - det är normaltid liksom..

Sommaren har ljustimmar långt in på kvällen ändå, helt oavsett om man ställer om klockan och ljusare mornar (här; tidiga förmiddagar) på vintern ger mer energi.

Har personligen noll problem med omställningen 2 ggr/år öht.
 
Vilket som, bara vi slipper hatta fram och tillbaka. En får väl själv anpassa sina vakna timmar efter behov i den mån det går om det är viktigt.

Vintern är ändå mörk och sommaren är ändå ljus. Den där timmen gör bara skillnad någon vecka.
 
Normaltid, finns en anledning varför det heter så.
Normaltid utifrån ett bondesamhälle. När sommartid föreslogs i slutet av 1800-talet var motivering att ge arbetare fler ljusa timmar av fritid. Att det dröjde 100 år innan sommartid blev normaliserat var främst för att bönderna argumenterade emot. Nu har vi ett informationstekniskt kunskapssamhälle med väldigt få lantbrukare. Dygnet har för majoriteten förskjutits flera timmar på 100 år, det behöver vi förstå innan vi funderar över vad normaltid är för oss som lever nu.
 
Normaltid. Det är ljust tillräckligt länge på sommaren ändå och hellre ljust från 9 än 10-11 på vintern och hinna göra något i ljus efter jobbet är det inte tal om, oavsett tidsvariant, från nu till februari oavsett om jag går tidigare skift eller det ngt senare.
 
Normaltid. Ljus långt fram på kvällarna och tidigt på mornarna stör mej mer. Det stör min sömn ännu mer och jag kan inte koppla av. Däremot skulle jag önska att det inte blev mörkt före kl 18, så man hann med lite mer på eftermiddagen
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 831
Senast: Madick
·
Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp