Om Dagbokstrådar - utbruten från Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.

karamelldrottningen

Trådstartare
Fast gänget.. liksom detta är ju inte ens en trådstart där @Wille bett om tips? Det är ett dagboksinlägg där det inte finns ett enda frågetecken i texten.

Sen har det flugit iväg, som så ofta, i kommentarerna. Det kanske är dags att släppa det för denna gången?
Jag tror folk glömmer att detta är först och främst en dagbok och ingenting annat.
 
Jag tror folk glömmer att detta är först och främst en dagbok och ingenting annat.

Om man inte vill ha kommentarer och synpunkter så bör man inte skriva det på ett forum på nätet. Dagboksinläggen ligger dessutom helt blandat med alla vanliga inlägg och det är väldigt lätt att missa att det är en dagbok det rör sig om. Sen kan jag ju tycka att uttrycket dagbok inte riktigt är en korrekt beskrivning när det är precis lika lätt för andra att kommentera det som i vilket inlägg på forumet som helst. Vill man skriva offentlig dagbok men inte ha kommentarer så är kanske en egen blogg med avstängt kommentarsfält en bättre plats. Annars kanske en privat dagbok är ett bättre alternativ om man vill skriva av sig. Jag känner flera som skriver privat dagbok och som säger att det får dem att må bra för att det underlättar för dem att reda ut sina tankar.
 
Om man inte vill ha kommentarer och synpunkter så bör man inte skriva det på ett forum på nätet. Dagboksinläggen ligger dessutom helt blandat med alla vanliga inlägg och det är väldigt lätt att missa att det är en dagbok det rör sig om. Sen kan jag ju tycka att uttrycket dagbok inte riktigt är en korrekt beskrivning när det är precis lika lätt för andra att kommentera det som i vilket inlägg på forumet som helst. Vill man skriva offentlig dagbok men inte ha kommentarer så är kanske en egen blogg med avstängt kommentarsfält en bättre plats. Annars kanske en privat dagbok är ett bättre alternativ om man vill skriva av sig. Jag känner flera som skriver privat dagbok och som säger att det får dem att må bra för att det underlättar för dem att reda ut sina tankar.
Det har framkommit i tidigare trådar att TS inte vill ha denna typ av respons på sina trådar. Sedan håller jag med dig om att en helt privat dagbok skulle vara att föredra med tanke på hur det ofta blir.
 
Det har framkommit i tidigare trådar att TS inte vill ha denna typ av respons på sina trådar. Sedan håller jag med dig om att en helt privat dagbok skulle vara att föredra med tanke på hur det ofta blir.

På en offentlig sida med kommentarsfunktion och som dessutom blandar dagboksfunktionen hej vilt med alla andra inlägg kan man inte ställa såna krav. Man får vända sig till en plats som har de funktioner man söker.
 
På en offentlig sida med kommentarsfunktion och som dessutom blandar dagboksfunktionen hej vilt med alla andra inlägg kan man inte ställa såna krav. Man får vända sig till en plats som har de funktioner man söker.
Eller så låter man @Wille få ha sina trådar kvar och skriva utifrån hur läget ser ut. Dagboksformatet har ändrats väldigt mycket om hur det varit tidigare. Jag skrev själv en hel del dagbok på detta forum men det var helt annat då och man kunde välja vilka som fick läsa.
 
Eller så låter man @Wille få ha sina trådar kvar och skriva utifrån hur läget ser ut. Dagboksformatet har ändrats väldigt mycket om hur det varit tidigare. Jag skrev själv en hel del dagbok på detta forum men det var helt annat då och man kunde välja vilka som fick läsa.

Jag lägger helt ärligt sällan märke till att en tråd är en dagbokstråd och inte en vanlig. Jag förstår inte varför rubriken dagbok ens finns när de trådarna rent funkar precis som alla andra trådar.
 
Denna diskussion har varit uppe ett antal gånger tidigare. Jag har flera gånger bland annat därför gjort ändringar i hur Dagboken fungerar och var den finns.

Den har ett eget prefix men är ändå en del av forumet med samma regler som andra trådar och forum.
En av fördelarna med detta är att fler faktiskt hittar dagboks-trådarna.
Om man gömde dem så nästan ingen läste dem finns det inte mycket anledning till att ha dem här, då kunde folk skriva i egen pappersdagbok eller kanske i en egen blogg någonstans på nätet.
Det är något som även det har varit uppe tidigare, men jag anser att det är bra att den här möjligheten att skriva finns kvar på Bukefalos.

Jag ser ingen egentlig anledning till att ändra något nu.

Alla trådstartare har i dagsläget möjlighet att radera egna inlägg och egna trådar i dagboksforumet, det är en möjlighet som endast finns där och som används av vissa.

Möjligen kanske jag lite längre fram kan lägga in möjlighet att radera andras inlägg och kanske även låsa trådar, men jag är osäker på om det verkligen skulle användas, då mitt intryck är att det inte användes när möjligheten fanns tidigare.

Det finns även ett inbyggt moderatorproblem med dagbokstrådarna då även de skall följa forumreglerna samtidigt som TS har viss möjlighet att själv moderera.

Vi får se hur länge jag låter denna tråd vara öppen då risken är att det blir samma rundgång som tidigare trådar med samma ämne.
 
@Frokennordberg Precis. Att skriva av sig om något är inte detsamma som att be om en lösning.

Om man bara vill skriva av sig om något men inte ha några kommentarer finns andra mer lämpliga platser än ett offentligt forum där det finns möjlighet att kommentera och där folk går in för att diskutera och kommentera.

Jag tycker att beteckningen dagbok är felaktig för den funktionen forumdelen dagbok faktiskt har i dagsläget.
 
Om man bara vill skriva av sig om något men inte ha några kommentarer finns andra mer lämpliga platser än ett offentligt forum där det finns möjlighet att kommentera och där folk går in för att diskutera och kommentera.

Jag tycker att beteckningen dagbok är felaktig för den funktionen forumdelen dagbok faktiskt har i dagsläget.
Att inte be om någon lösning är inte samma sak som att inte vilja ha kommentarer. Det finns andra sätt att kommentera, än att försöka lösa någons problem utan att de bett om det.
 
Att inte be om någon lösning är inte samma sak som att inte vilja ha kommentarer. Det finns andra sätt att kommentera, än att försöka lösa någons problem utan att de bett om det.

Då har 90% av alla som kommenterar ursprungliga ts dagbokstrådar missförstått då. För samma sak händer ju i nästan alla trådar som hen skriver.
 
Ja, alla som pepprar mig med "goda" råd, har missförstått. Och jag fattar inte hur folk kan missförstå så mycket, för jag ställer ju ingen fråga.

Varför skriver du de trådarna? För om det inte är för att du vill ha andras input så förstår jag ingenting.

Om det är för att andra ska bekräfta din negativa syn på saker så tror jag du får söka det på annat håll. Jag tror att få kommer skriva att du har helt rätt i att allt är skit och inget funkar.

Vad är det du hoppas få ut av det?
 
Varför skriver du de trådarna? För om det inte är för att du vill ha andras input så förstår jag ingenting.

Om det är för att andra ska bekräfta din negativa syn på saker så tror jag du får söka det på annat håll. Jag tror att få kommer skriva att du har helt rätt i att allt är skit och inget funkar.

Vad är det du hoppas få ut av det?
Jag som jobbat med coachning antar att det är en form av reflektion. Ingen förväntan på lösning, bara att få lufta sig.
 
Varför skriver du de trådarna? För om det inte är för att du vill ha andras input så förstår jag ingenting.

Om det är för att andra ska bekräfta din negativa syn på saker så tror jag du får söka det på annat håll. Jag tror att få kommer skriva att du har helt rätt i att allt är skit och inget funkar.

Vad är det du hoppas få ut av det?
Tja, varför bloggar folk rent generellt?
 
Det måste väl vara bättre att skaffa en riktig blogg i stället för att blogga på ett diskussionsforum?
Du vet ju hur det brukar bli i dina trådar och du mår dåligt av det.

Vill dig väl med detta inlägg.
Buke är mitt sociala liv. Att blogga på annan plats är meningslöst eftersom ingen kommer att reflektera och svara. (Med svar menar jag inte råd.) Och jag har så många tankar i mitt huvud som vill ut. Jag har försökt hitta något socialt sammanhang någon annanstans, men finns ju inget. Vill helst inte vara på Buke längre, men är så ensam annars. Det känns rätt destruktivt att vara här, men ensamheten är värre.
 
Då har 90% av alla som kommenterar ursprungliga ts dagbokstrådar missförstått då. För samma sak händer ju i nästan alla trådar som hen skriver.
Och då har du säkert sett också att massa gånger har @Wille också förklarat att hon inte önskar massa råd och tips när hon inte bett om det.

Edit: och jag kastar säkert sten i glashus här, för många vill väl även om det inte alltid blir helt ”rätt”.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 648
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 439
Senast: Caoimhe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ibland vet jag inte varför jag sitter och skriver här. Den kakafoni med kommentarer som blir efter dagboksinläggen är rätt jobbig. Men...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 622
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp