Bukefalos 28 år!

Om det brinner?

Luff

Trådstartare
Har ni koll? Just nu så är det ju mycket diskussioner om branden i London. Jag förvånas över att så många inte verkar veta hur man ska göra vid en lägenhetsbrand.
Vi har flera gånger haft brandskyddsutbildning på jobbet och ibland är det någon som inte vågar ta tag i brandsläckaren som om den vore farlig i sig.
Har ni övat? Vet er familj/kollegor hur dom ska göra?

Vid brand i lägenhet eller flerfamiljshus
Om det brinner i lägenheten
  • Om det brinner i din lägenhet och du inte kan släcka säkert själv så utrym och stäng dörrarna efter dig. Då sprider sig inte branden och den giftiga röken ut i trapphuset lika fort.
  • Ta trappan ner – använd inte hissen.
  • Larma 112 och varna grannarna. Om du har en mobiltelefon är det bästa att ringa dem.
Om det brinner någon annanstans i huset
  • Brinner det någon annanstans i huset och trapphuset är rökfyllt – stanna i din lägenhet och larma 112. Räddningstjänsten hjälper dig ut. Du är säkrare i din lägenhet än i trapphuset. Lägenheten fungerar som en brandcell och kan hålla ute röken en viss tid, standard i dag är upp till 60 minuter.
  • Öppna inte dörren för att kontrollera röken. Det ökar risken för att elden tar fart och sprider sig snabbare.
  • Våta handdukar hjälper till att täta runt dörren och i brevinkastet.
  • Ropa på hjälp genom ett fönster.
  • Markera med en handduk eller något annat i fönstret för att visa räddningstjänsten att du befinner dig i lägenheten.
 
Just i London var väl förloppet så snabbt att brandkåren inte hann få ut alla. Jag hoppas bara att folk svimmade av röken innan de togs av lågorna :cry:.
Annars, ja jag har koll på hur man bör göra. Vi bor i hus och första eller andra året fick vi en brandstege (som är ihopprullad typ och fästs i fönstret vid behov) i julklapp av mina föräldrar, då vi har sovrummet på övervåningen.
 
Vi bor bara en halvtrappa upp och kan ta os ut ifrån fönster eller balkong om trapphuset av någon anledning skulle vara blockerat. De flesta i min omgivning har goda kunskaper om hur man ska bete sig vid brand, sedan gäller det bara att hålla tummarna för att chock och/eller rädsla inte gör att man agerar fel.

I vår förra lägenhet så var vi med om 2 bränder hos olika grannar (som inte spred sig till andra lägenheter eller orsakade personskador) och har fått uppleva en liten del av känslan själva. Men det är inget som skulle hindra mig från att bo i t.ex. ett höghus, även om jag av helt andra anledningar inte är så sugen på det.
 
Har ni koll? Just nu så är det ju mycket diskussioner om branden i London. Jag förvånas över att så många inte verkar veta hur man ska göra vid en lägenhetsbrand.
Vi har flera gånger haft brandskyddsutbildning på jobbet och ibland är det någon som inte vågar ta tag i brandsläckaren som om den vore farlig i sig.
Har ni övat? Vet er familj/kollegor hur dom ska göra?

Vid brand i lägenhet eller flerfamiljshus
Om det brinner i lägenheten
  • Om det brinner i din lägenhet och du inte kan släcka säkert själv så utrym och stäng dörrarna efter dig. Då sprider sig inte branden och den giftiga röken ut i trapphuset lika fort.
  • Ta trappan ner – använd inte hissen.
  • Larma 112 och varna grannarna. Om du har en mobiltelefon är det bästa att ringa dem.
Om det brinner någon annanstans i huset
  • Brinner det någon annanstans i huset och trapphuset är rökfyllt – stanna i din lägenhet och larma 112. Räddningstjänsten hjälper dig ut. Du är säkrare i din lägenhet än i trapphuset. Lägenheten fungerar som en brandcell och kan hålla ute röken en viss tid, standard i dag är upp till 60 minuter.
  • Öppna inte dörren för att kontrollera röken. Det ökar risken för att elden tar fart och sprider sig snabbare.
  • Våta handdukar hjälper till att täta runt dörren och i brevinkastet.
  • Ropa på hjälp genom ett fönster.
  • Markera med en handduk eller något annat i fönstret för att visa räddningstjänsten att du befinner dig i lägenheten.

Om man inte är utbildad att släcka bränder är rekommendationen att man ska låta bli, om det inte är trivialt. Vi har en instruktion på jobbet som är mycket tydlig på den punkten.

Varna, Rädda, Larma, (Släck), Utrym, Återsamlas är vår modell.
 
Just i London var väl förloppet så snabbt att brandkåren inte hann få ut alla. Jag hoppas bara att folk svimmade av röken innan de togs av lågorna :cry:.
Annars, ja jag har koll på hur man bör göra. Vi bor i hus och första eller andra året fick vi en brandstege (som är ihopprullad typ och fästs i fönstret vid behov) i julklapp av mina föräldrar, då vi har sovrummet på övervåningen.
Vi hade sådana brandstegar i vårt hus på andra våningen år 1953. Min pappa hade mist hela sitt föräldrahem som barn och var otroligt rädd för allt som kunde brinna. Stearinljus var ångest för honom. Han var husbyggare och skulle aldrig bygga ett trähus åt oss, gult tegel blev det.
 
Jag bor en trappa upp med trappan på utsidan av huset (huset är bara två våningar högt). Ingen risk för rökfylld trapp och jag kan hoppa om dörren skulle vara blockerad.

Har bott högre upp som barn och är väl drillad i vad som gäller, både hemifrån och från skolans otaliga brandövningar.
 
Har ni koll? Just nu så är det ju mycket diskussioner om branden i London. Jag förvånas över att så många inte verkar veta hur man ska göra vid en lägenhetsbrand.
Vi har flera gånger haft brandskyddsutbildning på jobbet och ibland är det någon som inte vågar ta tag i brandsläckaren som om den vore farlig i sig.
Har ni övat? Vet er familj/kollegor hur dom ska göra?

Vid brand i lägenhet eller flerfamiljshus
Om det brinner i lägenheten
  • Om det brinner i din lägenhet och du inte kan släcka säkert själv så utrym och stäng dörrarna efter dig. Då sprider sig inte branden och den giftiga röken ut i trapphuset lika fort.
  • Ta trappan ner – använd inte hissen.
  • Larma 112 och varna grannarna. Om du har en mobiltelefon är det bästa att ringa dem.
Om det brinner någon annanstans i huset
  • Brinner det någon annanstans i huset och trapphuset är rökfyllt – stanna i din lägenhet och larma 112. Räddningstjänsten hjälper dig ut. Du är säkrare i din lägenhet än i trapphuset. Lägenheten fungerar som en brandcell och kan hålla ute röken en viss tid, standard i dag är upp till 60 minuter.
  • Öppna inte dörren för att kontrollera röken. Det ökar risken för att elden tar fart och sprider sig snabbare.
  • Våta handdukar hjälper till att täta runt dörren och i brevinkastet.
  • Ropa på hjälp genom ett fönster.
  • Markera med en handduk eller något annat i fönstret för att visa räddningstjänsten att du befinner dig i lägenheten.

I London följdes ju iofs detta, med några få undantag. Men branden spred sig helt otroligt fort mest troligt pga byggmaterial på fasaden, plus att det antagligen inte fanns tillräckligt med brandlarm, sprinklersystem etc inne i själva huset i de allmänna utrymmena.

Kolla regelbundet att brandlarmet funkar!! Alltför många struntar i det.
 
Vi bor i hus och har ABC-brandsläckare i hallen (utanför vårt sovrum och hyfsat nära köket), ovanför den första hjälpen-väska, lite längre in en brandfilt, brandstege i dotterns rum på övervåningen och ABC-släckare när man kommer upp för trappan på övervåningen (mitt i huset). Brandvarnare finns mitt i huset på båda våningarna.

Jag har börjat drilla dottern, 4 år, så hon vet vad som gäller när brandvarnaren låter. Det var lite svårt då brandvarnaren gick varje gång jag använde stekpannan för inte länge sedan pga ingen ventilation i huset och man därmed inte agerade helt korrekt själv på ljudet :o nu har vi fått in ventilation för ett par veckor sedan så nu känns det lättare att öva.

Jag och maken är brandskyddsutbildade genom jobb samt scouterna och tanken är att så fort barnen är stora nog att hantera släckare ska vi köpa små släckare motsvarande den jag har i bilen till huset samt en brandfilt för övning och lära dem hur man hanterar dessa men det är ju ett par år fram i tiden.
 
Givetvis är både jag och dottern trimmade i vad som gäller vid brand.
Jag har regelbundet utbildning genom jobbet och där kan vi snacka om mardröm att evakuera...

Vi har brandlarm kopplat till larmcentral samt brandsläckare och brandfilt. Våra sovrum ligger på övervåningen men det är möjligt att ta sig ut genom fönster respektive balkongdörr.
 
Om man inte är utbildad att släcka bränder är rekommendationen att man ska låta bli, om det inte är trivialt. Vi har en instruktion på jobbet som är mycket tydlig på den punkten.

Varna, Rädda, Larma, (Släck), Utrym, Återsamlas är vår modell.
Och vi får lära oss att rädda larma släcka. Precis så. Men är man flera så ska man väl kunna dra fram brandsläckaren till den brinnande papperskorgen och släcka elden.
 
Och vi får lära oss att rädda larma släcka. Precis så. Men är man flera så ska man väl kunna dra fram brandsläckaren till den brinnande papperskorgen och släcka elden.

Jag blev smälld på fingrarna av koncernens brandskyddsexperter. Bara om man är säker på hur man hanterar en brandsläckare eller inte vid olika typer av brandsituationer fick man försöka och för det krävdes genomgången utbildning.

Men jag vet att det du beskriver är en vanligare rutin här i Sverige.
 
Bor ihus
Brandsläckare på båda våningarna
Tre brandvarnare uppe och fyra stycken på nedervåningen
Brandstege i sovrummet och. Brandfilt i tvättstugan
En av brandvarnarna fick värmeslag för några veckor sedan.
Vi var bägge på jobbet så det var grannen som meddelade så det var snabbt hem och slita ned brandvarnaren
Numer har grannen en nyckel in till oss
 
Jag blev smälld på fingrarna av koncernens brandskyddsexperter. Bara om man är säker på hur man hanterar en brandsläckare eller inte vid olika typer av brandsituationer fick man försöka och för det krävdes genomgången utbildning.

Men jag vet att det du beskriver är en vanligare rutin här i Sverige.
Brandsläckarna är väl liksom inte upphängda som dekoration eller till för brandkåren när de väl är på plats. Naturligtvis ska du som anställd/boende/privatist kunna använda brandsläckare och har inte din arbetsgivare förstånd att ge er en ganska basic grundläggande utbildning i att dra ut sprinten, greppa handtaget, hålla burken åt rätt håll och använda den i det syftet innehållet är avsett för tycker jag du ska be din arbetsgivare om en sådan utbildning.

Om inte annat, så tycker jag att det är ett medborgaransvar var och en har att tillskansa sig sådan utbildning, samt HLR-abc/HLR-abcd-utbildning.
 
Brandsläckarna är väl liksom inte upphängda som dekoration eller till för brandkåren när de väl är på plats. Naturligtvis ska du som anställd/boende/privatist kunna använda brandsläckare och har inte din arbetsgivare förstånd att ge er en ganska basic grundläggande utbildning i att dra ut sprinten, greppa handtaget, hålla burken åt rätt håll och använda den i det syftet innehållet är avsett för tycker jag du ska be din arbetsgivare om en sådan utbildning.

Om inte annat, så tycker jag att det är ett medborgaransvar var och en har att tillskansa sig sådan utbildning, samt HLR-abc/HLR-abcd-utbildning.

Jag kan koppla ihop dig med våra Health & Safety experter i GB så får du läxa upp dem. Mina fingrar är smällda på av engelsmännen som gapade "No, people first. Evacuate only." Inga släckningsförsök är tillåtna. De ville faktiskt att vi helt skulle ta bort brandsläckarna i första läget - men jag protesterade och det gjorde även vår svenska brandskyddsexpert.

Men i paketet ingår att vi egentligen skulle fått utbildning i att släcka mindre bränder och få lära oss var gränserna går.

I praktiken kommer jag givetvis försöka släcka om det verkar görbart.

(Det viktiga var inte handhavandet på det viset - utan att tydligt veta när man INTE ska försöka släcka alls utan utrymma utan fördröjning)
 
Vi hade just sotaren här för brandskyddskontroll och fick skäll för att brandvarnarna var bortplockade :o
Jag blev så vansinnigt less på att den tjöt varje gång jag lagade mat :angel: men vi ska sätta tillbaka dom.
Det står en brandsläckare i garderoben som är tung som ett as och vi har en brandfilt på väggen i hallen. Sover på bottenvåningen med fönster på 2 sidor så ut borde man ta sig :)
 
Jag kan koppla ihop dig med våra Health & Safety experter i GB så får du läxa upp dem. Mina fingrar är smällda på av engelsmännen som gapade "No, people first. Evacuate only." Inga släckningsförsök är tillåtna. De ville faktiskt att vi helt skulle ta bort brandsläckarna i första läget - men jag protesterade och det gjorde även vår svenska brandskyddsexpert.

Men i paketet ingår att vi egentligen skulle fått utbildning i att släcka mindre bränder och få lära oss var gränserna går.

I praktiken kommer jag givetvis försöka släcka om det verkar görbart.
Ja, säkerhetstandarder är inte svenska utanför våra gränser - det torde väl vara ganska logiskt? Men om du har en svensk arbetsgivare tycker jag nog denna har ansvar att tillse att personalen får den basic utbildning som finns väldigt enkelt tillgänglig.

Försöka släcka om det verkar vara görbart? Så kollegan som brinner får brinna eftersom du a) inte kan evakuera denna efterson hen brinner b) får brinna vidare för du har inte kunskapen om hur använda en brandsläckare. Intressant, och läskigt.

Och som sagt - medborgaransvar.
 
Jag fick släcka ett träd häromdagen. Det brann som tusan 25 m från ett bostadshus där ingen verkade vara hemma. Det var ju så torrt så hade det tagit sig i gräset hade huset varit i fara. Hade jag inte känt mig säker med eldsläckaren så hade den inte räckt att släcka med. Fick beröm av brandmännen.
 
Fast att England har cirka världens värsta boende- och byggstandarder är väl knappast en hemlighet, och i miljonprojekten är det värst så klart. om du syftar på de drabbade i just Grenfell-branden i trådstarten, och är förvånad att de inte kan sin brandsäkerhet, tycker jag det är en ganska malplacerad undran.
 
Jag kan tänka mig väldigt specifika omständigheter där det kan vara lämpligt att, som @sjoberga skriver, låta bli att släcka och istället fokusera på att evakuera. Men då tänker jag på svårigheter i logistik/bemanning. Att förbjuda någon att släcka på grund av att denne saknar ett kryss i en ruta för något slags internutbildning framstår som... anmärkningsvärt.

Men on-topic, jo jag tror mig ha hyfsad brandkoll hemma.
Suterränghus i två plan, med enkel utrymning från alla rum. Fem släckare runt om i huset, och filt i köket. Fem brandvarnare.
Årlig brand- och HLR-utbildning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp