OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Alexandra_W

Trådstartare
Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är det rena skräckscenerna på röntgen så.. :cry:

Jag har NOLL, eller snarast minus tre i lust att ens fundera på saken eller tänka tanken på att det kan gå åt helvete, men jag måste försöka göra det medan jag är i hyfsat skick. För OM han måste tas bort, så måste jag lösa situationen för fullblodet i ungefär samma veva. Fbl kan gå själv utan att drabbas av total hysteri eller liknande, men han kommer bli djupt deprimerad (eller vad hästar nu blir). Såg hur han reagerade när bästa kompisen gick hädan, och då hade han ändå en kvar. Och bara nu när han går ute själv på nätterna, så han stor och hänger vid grinden timme ut och timme in, hela natten, tills han tas in till ponnyn igen. Han äter inte, han rör sig inte, han dricker knappt. Ja ni fattar.

Alternativen är att stalla honom någon annanstans, på en anläggning, eller ge honom nytt sällskap. Ekonomiskt är det samma pengar med en uppstallad eller två hemma, i rena fasta kostnader. Dock finns det ju en både praktisk och känslomässig anledning att ha hästarna hemma.

Hursom, OM det går åt skogen, och fbl förlorar sin kompis. Törs jag övht tänka tanken på att köpa en ponny igen? Jag tycker det är rätt bekvämt att 'bara' ha en ridhäst, samtidigt är fbl inte purung (inte lastgammal heller), så vettiga alternativ om jag måste köpa en till häst är att endera köpa en påläggskalv, dvs ett föl/unghäst, menad att ta över som ridhäst efter fbl den dag han går i pension. 'Baksidan' med det är att jag vetefan om jag eg är redo för det än, det går ju så jävla bra med mina unghästar (ironi i kubik... för de som inte vet förlorade jag 2007 två stycken fyraåringar pga traumaskador, en egen uppfödning och en inköpt som treåring. Året innan förlorade jag ett ofött föl, och 2001 förlorade jag (i sjukdom) en tvååring inköpt som åring..).

Ponnyn nu är ju köpt som åring, med baktanken att rida in, utbilda, visa och sälja, helst dyrt. Nu har jag till dags dato aldrig sålt ngn häst, och det är väl synnerligen tveksamt om lilla herrn någonsin skulle/kommer att säljas :angel: Men planen var sådan. Jag älskar honom inte mindre för det, alls. Men så länge jag lurar i mig själv att målet är att han ska säljas.. sen.. så byggs det inte lika många långsiktiga förväntningar, som om det sås ska bli framtida stjärnan och ridhästen. Jag ser ju inte mig och lillponnyn får 15 trevliga år på tävlingsbanorna, utan i dagsläget är (var innan fånget iaf) jag ungefär vid kvalitets och en fälttävlanskurs i 'framtidsvisionerna'. Jag ÄR medveten om att jag hela tiden flyttar fram, och skjuter ev försälning. Rent självbedrägeri men det fungerar ;)

Samtidigt så om så ponnyn vore kärnfrisk, passade mig som hand i hanske osv, och fbl trillade av pinnen, så kan jag inte se en liten D-ponny som min framtida enda ridhäst. Jag rider gärna ponny som komplement, men inte som enda häst. (Samtidigt så den dag fbl trillar av pinnen så ska jag ha hästarna hemma behöver jag två iaf, självlösande problem, då kunde jag ha ponnyn + ridhäst t ex)

Hursom, alt är alltså en påläggskalv, eller att köpa ett nytt ponnyprojekt. Dvs köpa en ungponny igen, med samma tankar kring. och så får framtiden utvisa om det blir någon ev försäljning eller ej :angel: Alt möjligen som rättfram kompis föreslog, köp en welsh cob då, ponny i storformat, med samma tanke, men om du nu inte kan sälja så är det iaf en storhäst. Hon har en poäng så rent tekniskt..

Men, TÖRS jag köpa en ponny igen liksom? Mitt bete lär inte bli överdrivet mkt sämre, och munkorgarna lär inte utrustas med några vidare finesser som tar bort näringen i det lilla gräs de äter. Och får jag en lika LÄTTFÖDD rackare igen som den här, riskerar jag ju samma sits. Även om det inte slutar med fång, är det ju en evig kamp jag hela tiden förlorar för att hålla vikten nere, det finns ju en gräns både för hur hårt man kan 'svälta' dem, och hur mkt man kan motionera en ung en.

När jag köpte Lillen letade jag ju med FLIT efter en SVÅRFÖDD sak, av lite 'ädlare' stuk (än t ex fjording och liknande). Lillen är welsh sekt B för de som inte vet. Just för att minimera problemen. och han var VÄLDIGT svårfödd om ung, men vi kan väl säga som så att det gick över. Rätt fort. Varför är en bra fråga, kanske kastreringen, solvindarna eller åldern. Vad vet jag, han slutade iaf vara svårfödd sommaren som åring (köpt på våren, nykastrerad).

Så, det verkar ju inte ens funka det med att köpa en erkänt svårfödd liten sak, och UNG (= kräver mer).

Massa förvirrade funderingar, som sagt jag vill inte ens tänka på det, men känner att jag måste försöka ha en halvplan, för OM det går åt helvete vet jag att jag kommer vara i dåligts kick för att börja fundera över ens om och vad i sådana fall...
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Har inga råd att ge, men sänder en tanke till dig, stackare.

Har ju sett dina trådar genom åren, och du borde väl använt upp all häst-otur som en människa kan ha för flera livstider, vi ska hålla tummar, tassar, hovar och fenor för att det går bra nästa vecka och att du slipper detta jobbiga beslut!
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Ja, usch vad jobbigt det är att fundera fram och tillbaka, jag har också hållit på med det ett tag nu. Har iofsig haft tur ända tills jag köpte sista unghästen, med den har det inte varit så mycket tur. I alla fall så behöver jag inte fundera på om jag också måste övertala vet, för hon var inne på samma linje som jag. Fast man tänker ju på om man ska våga skaffa nån ny, och vad ska det då vara? Svårfödd, ja, inte för tung, kraftiga ben, osv. Alla har väl sina nackdelar i slutänden.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Håller verkligen tummarna för att det går bra för lillen. Visste inte att han fått fång, jättetråkigt att höra verkligen. :(

Hur du ev. ska göra är ju svårt. Jag hade personligen stallat in fullblodet ett tag och sen funderat på alternativ till hösten. Eller lånat in annan häst som sällskap om det alternativet finns att få tag på.

Du har ju verkligen otur, kan inte säga någonting annat. Det är ju inte okunskap, slarv eller dyligt som gjort att det blivit så här. Vill du ha en ungponny så klart att du ska våga. Men som sagt, vi hoppas på att lillen tillfrisknar.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Ginnies - såvida man inte köper ett fbl, så är ju frågan hur man garanterar svårföddhet så att säga? Så det inte blir som med Lillen, dvs jag köper ett tunt skrangel som behövt stödfodras ganska häftigt på bete, och så kommer den hit, på 2 veckor har den gått upp och är kanonfin i hullet, och sen bara ökar vågens siffror.

Jag tog inga bilder i vettiga vinklar när han kom, och han hade vinterpäls. Men han var ordentligt tanig och kantig (absolut INTE misskött på något vis eller så!) Svårt se på bild iom vinterpälsen, men man kände revbenen, han var lite takig över rygg och kors och så.

Knappt två veckor senare såg han ut såhär , han är 1 år. De har INTE gått på bete.

Thumbnail.aspx




Senare samma sommar:
Thumbnail.aspx


Hösten (oktober) som åring. Här är han i mitt tycke alldeles för rund för sin ålder. Han har gått på bete, men halva dygnet stått inne alt gått på magert bete. Från här har jag ohjälpligt förlorat striden mot kilona..
Thumbnail.aspx


Och sen har det bara gått utför.

Dec som åring:
Thumbnail.aspx


Juni som 2-åring, magert bete
Thumbnail.aspx


Oktober som 2-åring.
Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Jul som tvååring (OBS, han har utväxt stubbman så riktigt sådär hemsk var inte halsen)
Thumbnail.aspx


Sen har jag inga nytagna bilder där man ser hullet bra, kan iofs ta en (han har ju gått med eksemtäcke så inget roligt knäppa på liksom)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Varför måla :devil: på väggen innan du ens vet:confused:

SEN- blir de flesta bra- nuförtiden:bow: om man lyssnar på o följer råden man får av Vet. o hovis. Ja det kräver en ambitiös ägare som inte ger upp.

Har man en lättfödd häst som dessutom är ponny, så får man se till att den inte går på en klövervall eller ger den för mkt övriga året- för att den lever om annars.

Överintag= får för mkt- lågstadiematematik.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag kan ju berätta hur jag gör här hemma.

Har ett arabsto och en shettis (och ett föl men hon har ju inte varit med så länge.;))

Under alla år så har arabstoet gått på bete under dagarna och varit med shettisen på natten. Han har ätit hö och så har jag slagit lite gräs till honom bara för att han ska få smaka på somarens smaskens.
Bara för att undvika att shettisen ska få fång. Och då har de varandra under natten.
Många tycker att jag är elak mot shettis men han har hittills aldrig haft fång.
Han är nu 14 år gammal och jag köpte honom som två åring.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Det där har vi diskuterat, ska du köra argument du inte kan backa upp kan du göra det i annan tråd. Har just nu absolut noll lust återigen bemöta dina förenklingar utan verklighetsförankring.

Och jag målar inte fan på väggen, däremot kan jag inte förneka att det finns en överhängande risk att jag får ett otrevligt besked vid röntgen. Naturligtvis hoppas jag på ett positivt besked - absolut. Men om han har ordentliga rotationer/sänkningar så är det över. Det kommer inte bli någon hovväggsresektion, det kommer inte att blir tre månader på box eller liknande.

Och eftersom det finns en risk att han har rotationer/sänkningar, och resultatet i förlängningen av det kommer innebära praktiska problem, både vill och behöver jag ha en 'grundplan' som iaf gör att jag vet vad jag ska leta efter, dvs stallplats/påläggskalv/nytt ponnyprojekt. Det kommer vara tungt så in åt helvete nog utan att försöka stressa fram ett sådant beslut i direkt samband med ett negativt besked.

Så, du får gärna råda i frågan som är ställd i tråden, övrigt är liksom färdigdiskuterat (han har inte gått på klöver, han kan inte ges mindre TS vintertid etc då han mår fysiskt OCH psykiskt dålig av det etc)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag kan ju berätta hur jag gör här hemma.

Har ett arabsto och en shettis (och ett föl men hon har ju inte varit med så länge.;))

Under alla år så har arabstoet gått på bete under dagarna och varit med shettisen på natten. Han har ätit hö och så har jag slagit lite gräs till honom bara för att han ska få smaka på somarens smaskens.
Bara för att undvika att shettisen ska få fång. Och då har de varandra under natten.
Många tycker att jag är elak mot shettis men han har hittills aldrig haft fång.
Han är nu 14 år gammal och jag köpte honom som två åring.

Det är jättebra du har hittat ett system som fungerat, sett lite olika varianter på just det (t ex halvblod med liten minishettis som sällskap, minishettisen fick en 'hage i hagen' med minimalt med gräs i. Och så hade den ett parasoll för skuggan, såg hur sött ut som helst =))

Det är dock inte ett alternativ, ur flera aspekter. Dels för att hö rent energimässigt är det SÄMSTA herrn kan äta, ett hö med 8 MJ/kg foder innebär att han kan äta fem kilo hö innan han överskrider sitt behov. Dvs det är mååååånga av dygnets timmar han står utan mat.

Dels för som det är nu, pga insektstrycket här måste jag vända dygnet. Men nu när ponnyn står på box, så fbl står inne på dagarna med ponnyn, på nätterna går fullblodet ute själv. Eller går och går, han står djupt deprimerad vid grinden, tills morgonen, när han tas in. Ropar med jämna mellanrum genom natten. Inte hysteriskt, utan mer 'deppig'

Sen, det är inte en hästhållning jag känner att jag riktigt kan stå för, att ha en treåring själv i en liten sjukhage (liten pga att annars växer det upp för mkt gräs), halva dygnet, och så på box halva dygnet. Och utfodras med 5 - 6 kg hö/dygn (sommarhalvåret, vintertid blir det liiite bättre då silage har lägre värden). Dock både sommar och vinter ligger man på minimigiva TS, korta ättider, och han reagerar tyvärr inte så bra på det.

Däremot har jag inga problem med t ex att ha på magert bete, ha installat med hö halva dygnet, ha munkorg på betet etc. Det är ju så det varit innan - fast det hjälper inte för den här herrn tyvärr, han blir för tjock ändå =/
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Håller tummarna för att det går bra med din lille!

Vad du ska göra efteråt är ju svårt att råda om, men kanske vore det en idé att flytta fullblodet nånstans ett tag så kan du i lugn och ro fundera på vad du saknar att ha i tillvaron?
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Men, TÖRS jag köpa en ponny igen liksom? Mitt bete lär inte bli överdrivet mkt sämre, och munkorgarna lär inte utrustas med några vidare finesser som tar bort näringen i det lilla gräs de äter. Och får jag en lika LÄTTFÖDD rackare igen som den här, riskerar jag ju samma sits. Även om det inte slutar med fång, är det ju en evig kamp jag hela tiden förlorar för att hålla vikten nere, det finns ju en gräns både för hur hårt man kan 'svälta' dem, och hur mkt man kan motionera en ung en.

När jag köpte Lillen letade jag ju med FLIT efter en SVÅRFÖDD sak, av lite 'ädlare' stuk (än t ex fjording och liknande). Lillen är welsh sekt B för de som inte vet. Just för att minimera problemen. och han var VÄLDIGT svårfödd om ung, men vi kan väl säga som så att det gick över. Rätt fort. Varför är en bra fråga, kanske kastreringen, solvindarna eller åldern. Vad vet jag, han slutade iaf vara svårfödd sommaren som åring (köpt på våren, nykastrerad).

Så, det verkar ju inte ens funka det med att köpa en erkänt svårfödd liten sak, och UNG (= kräver mer).

Fast fullblod får fång de också, det drabbar alla raser.
Vet hur mycket ponnyer som helst som aldrig fått fång, så jag tycker inte ponny faktorn är en huvud faktor alls faktiskt, inte heller är alla fullblod svårfödda :angel: Mitt fullblod är fet som en julgris så fort det börjar spira i hagarna och sen är det en kamp sommaren igenom att inte låta honom bli för fet.

Varför måste det vara sjukhage för att den ska gå på magert bete? Är ju bara att belasta hagen tillräckligt hårt så håller sig betet nere och obefintligt.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Så du vill inte ge din häst en chans att bli bra- hamnar i de 10% som inte blir bra, som regel är ponnys som sköts av barn som inte förstår vikten av att sköta den rätt eller har tålamodet o ekonomin.( Läs Limans fil där man just undrar varför vissa- då ponnys inte blir helt återställda som de övriga) då de borde tillfriskna fortare iom att de är lättare än stora hästar.

han kan inte ges mindre TS vintertid etc då han mår fysiskt OCH psykiskt dålig av det etc)
Du tror inte att han mår mkt värre av att få fång?

Det är vår förbenade skyldighet att som ägare se till att de mår bra. Som bekant vet inte hästar deras eget bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Fast fullblod får fång de också, det drabbar alla raser.
Vet hur mycket ponnyer som helst som aldrig fått fång, så jag tycker inte ponny faktorn är en huvud faktor alls faktiskt, inte heller är alla fullblod svårfödda :angel: Mitt fullblod är fet som en julgris så fort det börjar spira i hagarna och sen är det en kamp sommaren igenom att inte låta honom bli för fet.

Varför måste det vara sjukhage för att den ska gå på magert bete? Är ju bara att belasta hagen tillräckligt hårt så håller sig betet nere och obefintligt.

Nej, givetvis kan fbl få fång med. Jag var mer ute efter risken att en ponny är ruskigt lättfödd, och blir fet som en julgris. Vilket ju ökar risken för fång, och en massa annat med.

Ett fbl är ju större chans att man slipper att det blir en fet julgris, och då slipper man ha överviktsfaktorn. För hur man än vänder på det är ju fång vanligare hos ponnyer än fullblod, och det är vanligare med feta ponnyer än fullblod. Så jag tänker.

Men visst, man kan få ett julgrisfullblod, och ett hopplöst svårfött ponnyskrälle. Men även ett lättfött fullblod (och spec ett föl/åring) borde ju ha BETYDLIGT högre behov än ponnyn här?

Tänkte lite på det där igår, Kele var ju rätt lättfödd, 60 MJ/dygn i behov. Nu var ju största problemet med henne att hon boxvandrade inne om hon fick slut på mat, så jag var tvungen ge så mkt till natten. Men hon (som btw OCKSÅ var ruskigt svårfödd som ung men det gick över) var ändå lättare att hålla inom vettiga gränser. Både på bete och vintertid, än lättare hade det varit nu med det specialbeställda silaget jag har, och om jag satt munkorg på henne t ex.

Dvs, en som kräver säg 60 MJ/dygn, det fungerar. Och så lågt finns väl knappt nåt fbl som ligger? Eller? De 'lättfödda' fullblod jag vet har legat kring 80 MJ? Och det är ju a walk in the park att fixa.

Bäst är ju sådana som Disse och Blå, dvs det spelar ingen roll om de får 90 eller 130 MJ, de är fina oavsett, och tycks sakna fett-genen ;)

Liten hage just för annars växer det upp för mkt. Han klarar ju tyvärr inte ens hårt nedbetad skräphage utan att bli fet. Vet inte om du sett bilderna vad jag provat ha honom på, men midjemåttet exploderade ändå. Så han behöver 'stampat jordgolv' tyvärr.

Nu på slutet har han ju gått på nedbetat skräp, MED munkorg. Han har knappt fått i sig tre strån i timmen, med ledning av hur vansinnigt HUNGRIG han varit såfort han kommit in. (När han fått beta med, då är han mätt när han kommer in, trots munkorg). Och inte fan har han gått ner för det, han är fortfarande hiskeligt fet. Så sk han/en sån som han hållas i hull så är det stampat jordgolv och minimigiva TS som gäller (dvs 'svält').

Hade det bara gått med nedbetat skräpbete (vi struntar i att det ökar risken för magtarmstörning/fång) hade han ju kunnat gå där, och Disse på klövern.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Så du vill inte ge din häst en chans att bli bra- hamnar i de 10% som inte blir bra, som regel är ponnys som sköts av barn som inte förstår vikten av att sköta den rätt eller har tålamodet o ekonomin.( Läs Limans fil där man just undrar varför vissa- då ponnys inte blir helt återställda som de övriga) då de borde tillfriskna fortare iom att de är lättare än stora hästar.

Nej, jag vill inte att min treåring ska gå på svältkost i en liten hage med stampat jordgolv resten av livet. Det är det som är den springande punkten, att det är hart när omöjligt att hålla honom i ett normalt hull, utan att han mår dåligt av det och får ett skitliv.

Och nej det är inte bättre att ha fång än att vara hysteriskt hungrig hela tiden, gräva upp sin box, kasta sig över allt ätbart, få en störd mage på grund av TS-brist och således må skit både fysiskt och psykiskt.
Han ska inte behöva ingetdera av det, inget av det är acceptabelt.

Överviktiga ponnyer har ju mindre hovar och större belastning på dem än större hästar, så finns ju många teorier varför ponnyer tillfrisknar sämre.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Har en julgris fullblod :angel:

det jag menar är att det faktiskt inte bara är feta hästar som får fång, även om det finns ett samband, känner smala fullisar som fått det lika f-n.

ang. det där med magert bete, stampat jordgolv osv.... man har ju studerat ätvanorna på hästar i samband med bantning osv, och konstaterat att man vinner väldigt lite för att inte säga noll, på att hård banta dom, för de kompenserar när de väl får tillgång till mat. så jag tror inte att du kommer uppleva att hästen blir fetare av att den får gå på MAGERT men dock lite bete, och istället uppleva lite mättnadskänsla eller stimuli just av att det finns att plocka med, än att vänta på sina 3 eller 4 fodringar med tre strån i varje hög osv.
vissa individer är ju helt enkelt fett benägna, men jag upplever inte att de sväller iväg hur långt som helst, så länge man vaktar dom och håller nere nivåerna. samma som med katter upplever jag, vissa är ju feta och äter 1 dl mat om dagen, de förblir feta men blir heller inte fetaRE. Rent logiskt så är det ju så att det faktiskt inte är möjligt heller, att de bara sväller och sväller, så länge maten hålls nere. finns ju bara så mkt energi som det finns, att ta in, om man säger så.

Ps: du vet att sockerhalten i gräset är högre nattetid sommarvärme tid, än på dagen, vilket också innebär en ökad fång risk?
 
Senast ändrad:
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Fast det var ju just fetare han blev. Han var inte överdrivet hungrig, och fick inte de där beteende och magstörningarna. Dvs hade vikten bara hållit sig vettig så hade det fungerat utmärkt. Men har var lika julgrisfet. Ska leta upp bilden.

(nu med munkorg och svält, när han varit jättehungrig när han kommit in, har jag ju kunnat se till att han inte just kompensationsäter sen, genom att reglera höintaget. Men det har inte hjälpt det heller, för vikten. Jag begriper inte, han behöver nog 40 MJ LUFT per dygn??)

Sen, kanske skulle han inte svälla över alla gränser om han fick beta fritt, jag har inte vågat prova, då han är så ohälsosamt FET redan nu (han är tyvärr inte tjock, utan just fet). Där problemet är, jag har sen han var ett aldrig lyckats få ner vikten, oavsett, till under 'fet'

Nu senaste veckorna har han ju gått UPP trots neddragen mat, vilket är helt obegripligt?

SÅnt här bete gick han på, det är 75% oätligt ogräs och 25% kvickrot och maskrosor. Och ganska nedbetat, och fläckvis jord (det
är vinterhagen, som han fick gå kvar i. Disse gick ut på klöver del av dygn, och resten med Lillen på skräpet. Så stod de inne dagtid.
Och om han blir tjock på det, och tjock på mer (högre, så det går in i munkorgen) bete med munkorg, och blir tjock på ja allt jag provat. Så känns det som svält (5 kg hö) och stampat jordgolv är enda utvägen att kontrollera vikten? (Till den dag han kan sättas i hårdträning)

Bild tagen i juni 2008, han är 2 år... Du ser ju rondören.. (Även om eksemtäcket lägger på mage på bilden bakifrån)

Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


och som sagt, absolut att det inte går att gardera sig mot fång bara för man köper en svårfödd häst. Men man minskar iaf risken. För fet häst/ponny löper ökad risk för fång ju.

Vad har julgrisfullblodet *s* för behov i MJ? *nyfiken*
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Kanske ämnesomsättningen blir fel, som det blir på människor om de äter för lite och sällan?

jag tycker det är rätt mycket (allt är relativt) bete och krafs på bilderna. Hade tänkt mig mera hårdbetat gräsmattegräs - intill rötterna, fast som sagt, att det finns lite att pilla med.

som sagt, du kanske får leva med att han är fet, bara han inte blir fetare, och det är jag rätt säker på att du kan hålla nere om han går på kort nedbetat gräs som sagt.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Du lurar dig på det oätliga ogräset, det är det som gör att det ser frodigt ut. Det ätbara är ju nedbetat 'under' gräsmattenivå.

Dock är det ju knepigt, hårdbetat gräs är ju mer stressat (= högre risk för fång), och spätt nyuppväxt gräs är ju energirikare än långt övervuxet.

Jo, jag börjar fundera om han har någon ämnesomsättningssjukdom, ska diskutera det på kliniken om plåtarna är okej. Dock beror det knappast på äter för sällan.

Kan ta bild på vad jag - med MUNKORG - provat ha honom på i år, det är värre än det på bilden (dvs förra året).

Och han går ju UPP på det. Både det där förra året, och på årets försök (som jag strax ska fixa bild på, dags gå ut och ge en tuss hö). Hans viktkurva har inte annat än temporärt stannat, långsiktigt har den gått spikrakt uppåt, oavsett försök. Haken sitter nog i det djävulskt låga behovet, och aptiten. Dvs även på skräp får han i sig mer än 40 MJ?

Kele t ex var nog som du far efter. Hon blev tjock, men det tog sas 'stopp'. Dvs hon blev tjock så fort hon gick på bete, men om man bara såg till att hon inte kunde vräka i sig hur mkt gräs som helst eller käka klöver och så, så stannade hon på 'tjock'. För tjock javisst, men hon ökade inte hela tiden. Lillen stannar ju 'adrlig' (inte vad jag fått uppleva än), utan det blir bara mer och mer och mer.

Nu ska jag servera hö, och ta lite kort. Tar några på hullet på herrn med (kan redan nu vara för överdjävulskt ostädat stall, men vill bara inte sopa när han står inne, det dammar så hemskt när det är såhär torrt)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

skulle definitivt diskutera med veterinären som sagt, ang. ämnesomsättning osv.

har svårt att tänka mig att så hårdbetat gräs som jag pratar om, skulle innebära en fångrisk.
är du säker på att han inte äter "skiten" också i hagen på bilderna? isåfall går han på rätt frodigt bete. Min äter ALLT, "oätligt" gräs finns inte, så länge där växer ngt äts det, i brist på annat. Är som en get.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Först och främst..styrkekramar till dig..vad jobbigt.

Har du extraförsäkring på honom? man får ju oftast inte ut pengar om man avlivar en fång häst tyvärr..
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp