OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Oj, var säker på jag uppdaterat här med. Förlåt! Uppdatering nedan.

Ang magen - magen var tip-top både före och under fånganfallet kom. Den brakade av buttan, efter 4 - 5 dagar, och har sen svajat.
Dock, så just pga ponny, tjock och gräs och att jag varit livrädd för fång, så har jag gett magtarmbalans hela betet för att sas 'mota olle i grind'. Det hjälpte ju dock inte (samtidigt vet man ju inte hur det varit utan, då kanske det varit ännu värre).

Däremot har han de åren jag haft honom tydligt visat att hans mage är känslig för mängden TS. Neråt 1 kg TS/100 kg häst och magen har pajat. Han har dock inte varit speciellt lättstörd annars.

Men nu blev det nog på tok för mkt med både butta och neddragen TS =/ TS är ju höjt, och buttat bytt till metacam (som ska byta till quadrisol), men magen vill inte stabilisera sig helt igen.

Här är rapporten, klipper in den rakt av från fångtråden. Är sjuk och orkar inte skriva nytt just nu:

Bra på det stora hela, men inte helt utan små orosmoln.

Konstaterade när han gick över stallplan (gräs) och på transportrampen att han inte rör sig alls lika bra där som på gummimattan. Iofs har han ju gått minimalt med steg på gummimattan, men.

Sötnosen var lika lättlastad som sist, trots länge sen han åkte. Snusade lite på rampen och klampade sen på, och jag gick ut och stängde (lastar ju själv).

Betonggolv var dock ingen höjdare alls tyckte han, han är markant bättre än från början, men han stapplar fram fortfarande på betong, och hade uppenbara problem i vändningarna. VF är markant sämre (och således svårare vända åt vänster). Vet rynkade pannan och tyckte att 'vi får ta det från vad rtg visar...'

Och röntgen visade... UTMÄRKTA bilder! Inte en tillstymmelse till rotation eller sänkning, vilket vet (och sen hovis) såg lyckligt överraskad ut av (jag tror de befarat värre). Jag drog en lättnadens suck som måste hörts över hela kliniken.

Däremot är veterinären lite bekymrad över att den akuta fasen inte är hävd, och att han inte är tillräckligt smärtstillad. Han har helt enkelt 'för ont'. Dock så tyckte vet att metacam inte var ett bra val alls för fånghästar. Hon förstod absolut varför vi bytt NSAID och ansåg det var helt rätt att byta. Men kanske inte till just metacam. Så vi byter NSAID igen, till quadrisol. Om han blir sämre/magen kraschar/han inte är smärtfri på quadrisol till helgen, då måste han behandlas på klinik, så de kan ge i.v. behandling.

En månads boxvila till, sen återbesök. Jag frågade vet om ev beslag osv, men fick eg inga svar (mer än, men det kunde jag ju räkna ut själv, att inte sko med ngt förrän han är smärtfri), hon menade att 'allt som fungerar är bra, vad som fungerar varierar' och nämnde olika beslag. Tyckte att det kunde jag få avgöra i samråd med min hovslagare sen.

Jag var tvungen att vänta på att herrn skulle komma ur drogdimmorna, och hittade en stackars oskyldig klinikhovslagare som jag satte klorna i. Jag har FULLT förtroende för min hovslagare, men det är aldrig fel med flera opinions. Nämnda snälla hovslagare kikade på Lillen, och tyckte att han själv ville se plåtarna när han sett hur L rörde sig, men höll ju med om att det var exemplariska plåtar. Han konstaterade sedan att lilla ponnyskrutt var helt rätt verkad, och tyckte också han hade såpass fina, bra hovar att det skulle gå utmärkt väl ha på box 1 månad till utan att gipsa eller liknande. Han brukade sko fångisar med natural balance, och gick pedagogiskt och visade på en NB-sko. Och jag köper helt tanken osv, och ska jag ändå till klinik på återbesök i samma veva det är dags att verka/sko, så vad sjutton. Vi kan prova NB. (Vet inte vad min hovis hade föreslagit, han är på semester, men jag vet att han inte skor NB iaf).

Veterinären sa förresten först, när jag ursäktade hullet men förklarade hur lite han fått att äta, att 'det är ju inte så farligt' (hullet alltså). Då släpade jag ponnyn till vågen och tyckte 'så du tycker inte 474 kg är så farligt?'. Då bleknade hon lite och tyckte 'joo, det är ju på tok för mkt'. Det där visar så väl det jag 'gnällt' om innan, kraken bär sina kilon väl. Han har ju tappar det värsta 'plufset' nu under boxvilan och svältkosten, och nu ser han ut som han gör när jag visat bild och folk tyckt 'äh lite rund, han är ju inte alls fet', men ser man honom irl så.

Iaf tog vet självmant upp IR. Hon sa dock (på min fråga) att det inte fanns något prov man kan ta. Så hon verkade inte veta om att Ultuna/SVA kan analysera. Jag ordade inte mer om provtagning då man ju iaf inte kan ta det när de har fång. Men till ÅB ska jag luska fram exakt vad man ska ta och be dem ta. Hursom så vet tyckte att det var mycket troligt han var IR, och påpekade att det kunde vara det som utlöst fånganfallet, eller så kkunde det vara fruktannivåerna.

OM allt går enligt plan, dvs han svarar fullt ut på quadrisol, magen håller, han går att ta av quadrisolen och är symptomfri, och allt ser bra ut på ÅB om en månad, så kan han efter det få börja komma ut i liten hage/sjukhage. Sakta och succesivt. Och sen en månad i sjukhage, och sen sakta utökad hage. Och börja motionera försiktigt (promenera). Men vara noga med att inte göra två saker framtidigt, inte släppa i större hage och börja promenera samtidigt t ex.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Tack för uppdatering!
Och du - det låter ju ändå hoppfullt :) Inget på röntgen är ju kalas!!
Sen ja en helsickes konvalecent men ändå....
Som pepp kan jag berätta att väninnans ponny (ser ut som din och "bär" sina kilon väl...) han är "frisk" (hittar inget bättre ord).
Han är numer så bra att han tävlade SM ifjol i W-ridning. Men visst krävs det vård hela livet... men det kan det vara värt ;)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jo, superskönt med inga för'ndringar, det gör ju konvalescensen överkomlig. Kommer ju kämpa i motvind mot vikten tills jag kan motionera honom. Men utan förändringar är det ju 2 - 3 mån till motion, mot 9-12 månader med.

Så 'bara' vi lyckas häva anfallet med så =)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Grattis!
Hoppas allt går bra för er nu.
Har följt tråden utan att skriva och är helt förundrad över hur svårt vissa verkar ha att fatta vad du menar med din "OM-plan".. Förstod precis vad du menade från första början och tycker verkligen att du tänker rätt..
Kämpa på nu!
/Anna
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Så glad för LITE ljus i tunneln, för din och tandkrämstubens skull, Alexandra!

d032.gif
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Gratulerar till de goda nyheterna! Oerhört glad för din och "ponnys" skull.
Det verkar ju som att den tänkta konvalescenttiden är något inom ramarna.

Skönt att du fick ett positivt besked tillbaka efter den tid som varit innan!

Fortsätt stå på med kämparglöd och framåttänkande!
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Glädjande besked att röntgen såg bra ut!

Det gör ju som du skriver goda förhoppningar att få i gång honom fortare senare i höst!
:)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 614
Senast: Johannna1
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Solis
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 093
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp