OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

MM, det är ju det som är faran med kort. Jag gillar ju inte alls att ha fångbenägna (eller några andra heller eg) på hypernedbetat, just för det är så stressat.

Läs på lite om kort gräs. Kort gräs i SIG är inte stressat. Det är inte grejen. Om du trimmar ner gräs med en trimmer, så är det inte stressat för att det är x antal cm eller milimeter. om du däremot låter hästar gå och dra ner det intill svålen, så blir det stressat. Men jag tror inte du verkar förstå min definition på kort bete - ditt gräs på bilderna hör INTE till vare sig kort eller magert jämnt bete som jag ser det, det växer tuvor med rätt frodigt om än relativt kort gräs överallt i hagen och det innehåller mycket mer energi än du tror.

Ska jag gå på det ska jag köpa en medelålders herre, ungefär som den som står här redan. Å andra sidan är det 'sämsta' alt ur andra aspekter.
.

å andra sidan är väl din medelålders herre också skadad och fortfarande inte igång sen skadan.

Helt chockad över din fång statistik. Jag har haft hästar i alla de former, ponnyer, stora, olika raser, på olika ställen och olika beten in 30 år, inte haft en enda fånghäst. Antar att jag haft änglavakt : )
 
Senast ändrad:
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

å andra sidan är väl din medelålders herre också skadad och fortfarande inte igång sen skadan.

Nä han är inte skadad? Han mår prima. Däremot är han inte igång, helt rätt. Men det är enbart mattes fel, som gick i ide över vintern och sen har varit seg igång. Han är igång i skritt och trav, finns inga hinder att börja galoppera, men jag vill inte galoppa på det här hårda underlaget, och har ju eg inte bråttom, jag har ju sölat bort den här säsongen redan. (Han var u igångsättningsklar redan i julas. Dock fastnade vi ju, då jag inte ville gå från 20 min skritt till trav, och det blev överdjävliga styltor i skritt efter sådär 15 - 20 min, och jag inte ville vingla runt i skritt en timme och riskera att han vrickade benen av sig. Så jag la ner och gick i ide. Sen har jag haft ungefär samma fart som en snigel med att sätta igång, av ren 'lathet')

Men han var skadad förra hösten, när han slet av en muskel. Sen dess har hhan varit fräsch och oskadad (minus några dygn på boxvila och metacam pga en tappsko, kanske den du tänkte på?). Seglade genom hälsokontrollen i mars.

Tillägg - de där 'tuvorna' är inte så höga som det tycks se ut för er, ska jag mäta dem med linjal på bild kanske? Och som sagt MUNKORG. Jag hinner kanske inte idag (ska försöka) men jag ska banne mig gå ut och lägga munkorgen på en så ni får se. Så kan vi sluta prata om stora tuvor sen.
 
Senast ändrad:
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

å andra sidan är väl din medelålders herre också skadad och fortfarande inte igång sen skadan.

Helt chockad över din fång statistik. Jag har haft hästar i alla de former, ponnyer, stora, olika raser, på olika ställen och olika beten in 30 år, inte haft en enda fånghäst. Antar att jag haft änglavakt : )

De två tidigare med fång, så har åldern varit det utlösande. Naturligtvis kombinerat med vad det nu är som gör att vissa får det och andra inte. Men äldre hästar har lättare att drabbas av magtarmstörningar. Det märktes på den som blev 33 med, han fick ålderrelaterade koliker sista åren. Dock inte fång.

Båda de med fång gick på samma bete som de gjort i många år tidigare (i ponnyns fall i 26 år..), invanda sen april (då ligger snön). Båda var dock i överhull, vilket ponnyn iofs varit sen han var tre. Dock, de fick fång på exakt samma bete, på EXAKT samma dag med ett års mellanrum. Jag försökte rätt länge hitta om något kom upp/gick i blom/etc just då, men kom aldrig på något.

Samma bete har det i många år både före och efter gått allt möjligt på, inkl små feta, lättfödda ponnyer (inte mina) och klarat sig.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Haft 2 ponnyer som uppnådde den aktningsvärda åldern av 30 resp. 32 år, samt ett antal äldre hästar. Ingen fick fång för den skull. Och nej, jag anser inte att jag är ett dugg unik, har hur stor bekantskapskrets som helst med hästar och ingen har fått fång för att de råkat vara gamla, faktiskt.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag HAR frågat:

OM det slutar med att Lillen tas bort pga kraftiga rotationer, törs jag övht köpa en ponny igen då? Jag har tre alt, stalla in fbl, köpa en (ung)ponny, eller köpa en påläggskalv, som isf blir ett (ungt)fullblod, några synpunkter på de olika valen, och om man törs köpa en ponny igen, och hur minskar man isf risken att man får en djävulskt lättfödd igen?

DET är frågan (frågorna) och DET är det länge sen nån svarat på. Istället läggs enormt med energi på att försöka få mig att ändra mitt beslut, tycka att man du kan ju göra sig och så, är det inte värt konvalescens, så farligt är det inte gå i jordhage osv osv.


Svar på din fråga då: NEJ du törs inte köpa en ponny igen om du nu inte satsar på ponnyavel, har dräktiga ston samt 1-2 åringar som du sedan säljer. Du verkar ha ett för bra bete för vuxna ponnyer även om du nu säger att det ser magert ut. Ponnyer är oftast extremt lättfödda och är de redan feta av vinterfoderstaten då de börjar beta på våren så blir de ännu fetare då de börjar äta gräs. Det är bara så.... En ponny är inte ett lämpligt sällskap till ett fullblod. Oftast behöver de helt olika grovfoder och beteskvalité.

Nu vet jag inte riktigt då du fick din ponny men han var väl inte så gammal? Troligen hade han inte utvecklat denna fetma lika lätt och tidigt om han vuxit upp i en flock med jämngamla att busa med och gått på beten och fått foder som är mer anpassat till rasen.
Många klär på sina feta ponnyer tjocka täcken på vintern också så att de inte ens då får chansen att göra av med mer energi för att hålla värmen. ( en tanke om du nu gör det? )

Många här svarar och ger tips av välvilja och tycker nog det är hemskt på en så ung ponny om han inte får en chans. Kan han bli bra kanske lösningen är att han får ett nytt mer passande hem om det går, att ordna? Ponnyryttare som rider honom, lämpligare hagar och sällskap etc.... en tanke bara. om han nu inte har kraftiga rotationer ( vilket jag inte tror då du beskriver hur han mår ) så låt han bli bra, rid in och utbilda honom och sälj honom. Köp sedan en lämpligare ras, t ex fullblod som du nämner som sällskap och påläggskalv. Mitt råd ( inte elakt menat )
 
Senast ändrad:
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Om jag skulle vart du så skulle jag ha flyttat fullblodet till ett stall i närheten med andra hästar.
Sen så skulle den gå där ett tag medans du bearbetar sorgen efter ponnyn och så du lixom får "landa" och sen när du väl har landat så skulle jag ha kollat på lite olika häst annonser och kollat om det var någon häst som jag skulle ha fasnat för direkt osv :)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Svar på din fråga då: NEJ du törs inte köpa en ponny igen om du nu inte satsar på ponnyavel, har dräktiga ston samt 1-2 åringar som du sedan säljer. Du verkar ha ett för bra bete för vuxna ponnyer även om du nu säger att det ser magert ut. Ponnyer är oftast extremt lättfödda och är de redan feta av vinterfoderstaten då de börjar beta på våren så blir de ännu fetare då de börjar äta gräs. Det är bara så.... En ponny är inte ett lämpligt sällskap till ett fullblod. Oftast behöver de helt olika grovfoder och beteskvalité.

Nu vet jag inte riktigt då du fick din ponny men har var väl inte så gammal? Troligen hade han inte utvecklat denna fetma lika lätt och tidigt om han vuxit upp i en flock med jämngamla att busa med och gått på beten och fått foder som är mer anpassat till rasen.
Många klär o på sina feta ponnyer tjocka täcken på vintern också så att de inte ens då får göra av med mer energi för att hålla värmen. ( en tanke om du nu gör det? )

Många här svarar och ger tips av välvilja och tycker nog det är hemskt på en så ung ponny om han ite får en chans. Kan han bli bra kanske lösningen är att han får ett nytt mer passande hem om det går, att ordna? Ponnyryttare som rider honom, lämpligare hagar och sällskap etc.... en tanke bara

Han var 1 när jag köpte honom.

Sen, det har förvisso gått lättfödda ponnyer här, på bete som den här herrn inte klarat, och hållit sig fina i hull. Men haken är ju att man inte vet innan med en ung vilken kategori de tänker 'bli'.

Han har inte gått täckad, annat än enstaka dagar då det varit brutalt busväder, då har han haft ofodrat regntäcke. Har varit vid dagar med kring noll, hård vint och nederbörd. Täcket har ju inte gett värme alls då, men hållit honom torr. Men det är alltså bara vis BUSVÄDER, ala snöstorm. Jag har dock lekt med tanken att klippa honom (spårklippt eller liknande) bara för att han ska göra av med lite mer energi för att hålla värmen. Han står i kallstall med.

Lekt och busat rejält har han här med, men säkerligen hade han rört sig ÄNNU mer i en storflock likasinnade.

Grovfodret är helt anpassat för honom, och med LÄGRE MJ än 9 av 10 ponnyer äter.

Sen, två saker jag tycker du är orättvis med. Dels tjatet om 'ponnyryttare som rider honom'. Har du missat alla gånger jag skrivit att han INTE är tänkt gå som sällskap? Utan han ska ridas precis lika mycket här, som han skulle göra hos en 15-årig ponnytjej. Där skiljer hans liv sig inte ett smack åt om han bor här eller någon annanstans. Han är löshoppad, tömkörd, sadelvan och insutten förra året. Han är skrittad under ryttare i år, och om inte fånget kommit emellan skulle vi fortsatt inridningen så snart han kravlat sig ur det växtryck han är i. Meningen var att han skulle gå treårstest, men av någon anledning (vet inte varför) så de löshoppningar som säkert som amen i kyrkan brukar hållas varannan vecka från jan - maj i ridhuset, har lyst med sin frånvaro. Så jag fick stryka treårs (eller HELT strök jag det inte förrän för ett par veckor sen, när jag inte lyckades få ihop en 'privat' sväng med löshoppningssessioner.)
Dels att 'han inte får en chans'. I min värld är 'inte få en chans' att jag tyckt fång = hejdå. Nu får han 'inte en chans' OM han har kraftiga rotationer/sänkningar. Alla lägen innan/under det och han får - och det har jag sagt sen dag ett - han självklart både en och tre chanser. Men inte OM han har kraftiga rotationer (det jag skrev i ursprungsinlägget var nog ordagrant om det är 'rena skräcksynerna på röntgen')
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Haft 2 ponnyer som uppnådde den aktningsvärda åldern av 30 resp. 32 år, samt ett antal äldre hästar. Ingen fick fång för den skull. Och nej, jag anser inte att jag är ett dugg unik, har hur stor bekantskapskrets som helst med hästar och ingen har fått fång för att de råkat vara gamla, faktiskt.

Skrev jag att alla gamla hästar får fång? Jag skrev att gamla hästar lättare får magtarmstörningar. Dvs risken ökar ATT gamla hästar ska få fång. Men det krävs andra faktorer med. Dock så de två äldre som FICK fång, där bidrog åldern. Naturligtvis var den inte enda utlösande faktor, då skulle just alla gamla få, inkl den som blev 33.

På samma sätt som alla feta hästar inte får fång, men fetma är en ökad risk. Alla hästar med snubblande långa tår får inte fång, men snubblande långa tår är en risk, osv.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Med tanke på att du är rädd för att den nya ponnyn skulle bli sjuk med så skulle jag INTE skaffa mig en ny. Risken finns ALLTID! Det är en av grejjerna när man äger djur. Dom kan bli sjuka och måste tas bort.

Sen om just den ponnyn får fång kan ingen veta. Det går aldrig att förutspå. Nu verkar det som om alla hästar och ponnyer får fång. Förr var det mest ponny och kallblod. Det är nåt med hur vi håller våra djur som gör att det blir så. MIN teori är att vi gödslar våra vallar mera så höet blir starkare, vi har våra hästar gående på vallar som är starka. Förr kanske dom gick mera på ängar och skogsdungar. (Det går ju inte nu eftersom dom bara skadar sig) Kunskapen om hur man fodrar och med vad har så gott som försvunnit då "hästögat" inte är tränat. Förr var det mera att man kollade på hästen istället för att analysera minsta lilla. Man fodrade med sunt förnuft. Med det så säger jag varken bu eller bä inför analyser, men uppenbarligen så är det nåt fel om hästar som går på analyserat foder iaf får fång.

Nu är det mode att inga hästar ska äta havre.. Och vad kommer det medföra? Vad är nästa mode grej?

Jag kanske är gammaldags, men jag litar mera på sunt förnuft och mina ögon istället.


Svammel, svammel.. Men Om du inte kan hålla häst utan att vara rädd för att ta bort den, så håll inte mera häst.. Jag har fått avliva 3 på 3år.. Och det är inte kul, men det låter absurt.. Man vänjer sig till viss del.. Den första är värst.

Glömde.. Min gammelponny hade några fånganfall i sitt liv. Och har man bara koll på hästen och ser minsta tecken så kan man oftast häva det innan det är försent. Innan han avlivades så röntgades hovarna och det fanns inte tillstymmelse att ha hänt nåt där pga fången. Men man måste känna hästen mycket väl. Och dess rörelsemönster.
 
Senast ändrad:
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag har haft häst på samma bete som jag har nu i 13 år, 6 stora hästar och 3 ponnyer. En av ponnyerna fick fång när jag bytte hage en höst (och han var smällfet), men inga av de andra har nånsin fått fång. Jag har varit noga med att vänja in på betet varje år, har inte gödslat det mer än en gång för flera år sedan. Förra året fick min gamla häst (18 år nu) fång, i år fick båda hon och 5-åringen. Jag försökte vara extra försiktig i år, men det hjälpte alltså inte. Känner flera i närheten som fått fång på sina hästar på senare år och som aldrig haft det tidigare.

Känner några stycken som haft en himla otur med hästar och fått avliva flera stycken av olika skäl, men de har inte diskuterat det på internet. Jag menar bara att man faktiskt KAN ha otur också... Det är så att man undrar varför just samma människor ska bli drabbade gång på gång... Och visst finns det människor som "älskar ihjäl" sina hästar, men i de fall jag känner till är det inte så.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Skrev jag att alla gamla hästar får fång? Jag skrev att gamla hästar lättare får magtarmstörningar. Dvs risken ökar ATT gamla hästar ska få fång. Men det krävs andra faktorer med. Dock så de två äldre som FICK fång, där bidrog åldern. Naturligtvis var den inte enda utlösande faktor, då skulle just alla gamla få, inkl den som blev 33.

På samma sätt som alla feta hästar inte får fång, men fetma är en ökad risk. Alla hästar med snubblande långa tår får inte fång, men snubblande långa tår är en risk, osv.



Nej det skrev du inte, men jag vände mig emot att det på dig lät lite som att åldern förklarade varför 3 av dina hästar fått fång, och jag anser inte att åldern är det som förklarar detta alls, då det finns hur mycket gamla hästar som helst som aldrig haft eller får fång.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

KL
Tråkigt med Lillen, att han var svår i hull som 1 åring kan ha med att göra att han då gick med jämnåriga och andra hingstar, han fick inte tillräckligt med tid att äta trots full tillgång på bra grovfoder. Däremot så har han i generna att bli fet. Jag har aldrig varit med om en så lättfödd ponny som hans mamma. Hon går nu i skogshage med blåbärsris, rids minst 1 h om dagen, har platta hovar och går med skor fram året runt.
Jag håller tummarna för att rtg bilderna ser bra ut, vi kan byta häst under sommaren, han kan få gå med mamma på blåbärsriset och du kan få låna en spinke till 4 åring som behöver socialiceras och äta upp sig med sällskap. :idea:

Har han kraftiga rotationer/sänkningar så har du mitt fulla stöd att ta bort honom. INGEN häst ska behöva lida bara för att man måste försöka........fångponnyn i mitt förra stall har nu levt 1 års tid med sin kraftiga rotation, vissa dagar kan han knappt röra sig, gått på Butta under hela vintern.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

*kl*

Kan han ha crushing? såg ett program om en kvinna som fick det, hon var smal och helt plötsligt började hon gå upp i vikt trots att hon motionerade och åt rätt. Till slut gick hon på svältkost men det hjälpte inte heller. Läkarna bara bortföklarade hennes viktuppgång med att hon åt förmycket eller smygåt. Till slut begärde hon ut alla undersökningar som gjorts på henne och då upptäckte hon att ett ämne av något i proverna var skyhigh och när hon sökte efter det ordet på internet så fick hon upp all information om crushing. Trots att hon tom hade bildat den sk fetaknölen i nacken så missade alla läkare hennes sjukdom. Och hon gick till många läkare.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Cushings är vanligast på äldre hästar, inte unghästar.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Vill någon ge mig ett exempel på hästar där rotationen gått tillbaka? Det har inte hänt nån av de hästar jag känner, trots lindriga röntgenbilder och behandlade direkt vid minsta symptom...
Jag kan ha fel, men det kan ju oxå bero på de mindre utryckningsbenägna
distriktarna:)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Vad jag har förstått så är hovbenet roterat så är det. Det går inte att göra nåt åt. Men den akuta fasen försvinner. Men hovarna ser speciella ut för alltid.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Vad jag har förstått så är hovbenet roterat så är det. Det går inte att göra nåt åt. Men den akuta fasen försvinner. Men hovarna ser speciella ut för alltid.

BS! med hovarna då.:angel:då har de inte skötts som de ska.

hovbenet växer fast igen med början vid kronranden o kan då "hämta upp" benet igen. Ju längre tid som den har fått stå stilla på hoven optimalt, desto mer har fått växa ut rätt- börjar att tåla belastning. det är därför man ska vänta- stor tung häst/ kraftiga komplikationer= längre tid. Lätt häst/ponny/ lindriga förändringar- halva tiden.

Vikten på kusen spelar oxå stor roll. Är den fet för sina fossingar innebär det givetvis större påfrestning.

Om man inte har fångraspat den drar de sjuka utflutna lamellerna( tänk de gamla hederliga bilderna på hur fånghovar såg ut förr:eek:) även med sig det friska- processen kan fortgå. Fler fångränder. Hoven ska ha en rät linje i tån för att detta inte ska ske. .
Den får heller inte vara FÖR hög i trakten eller för låg- djupa böjsenan drar mer i hovbenet.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Min knabstrupper (stadig, muskulös dam) hade ett rejält fånganfall i juni -06. Hon hade så ont att hon låg ner.
Med medicinering och lång boxvila, svälthage, verkning mm mm är hon nu helt återställd. Har haft en känning till sommaren efter, men nu är det inga problem och hovarna ser helt normala ut. Fullt ridbar och symtomfri, men kräver lång och försiktig grästillvänjning. Går inte på fullt bete förrän senare delen av sommaren.
 
Senast ändrad:
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Med "stadig o muskulös" menas ngt överviktig:angel:

Ja en fånghäst kräver mer omsorg o planering resten av livet, men det är de värda de små liven:love:
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Stopp och belägg.
HAr hästen rotation= blir aldrig "frisk" rotationen går inte tillbaka, men Alexandra har inte sagt att om det är rotation= slakt utan om det dålig prognos.

En rotation eller sänkning går i allra högsta grad att rehabilitera. Det tar ungefär så lång tid som det tar för hovkapseln att växa ut, förutsatt att hästen får optimala förhållanden och tät, kvalificerad hovvård. Under den korta period i början då det är akut inflammation bör man smärtstilla, men redan efter första rehabverkningen blir det markant bättre för att vara smärtfritt inom någon månad.

/Migo
som rehabiliterat ett flertal utdömda hästar med roterade hovben till full hälsa och användbarhet.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp