Om det så vore den sista hundrasen på jorden

Det kommer aldrig komma en terrier innanför min dörr (oavsett ras). Är även mycket tveksam till bc även om jag tycker väldigt mycket om hundarna, alldeles för mycket energi för min smak.
 
Att benen är smalare och tunnare hos en mindre hund begriper jag ju, men jag tror inte att de är "svagare" på små hundar än de är på större. De är bara mindre. Klart att de bryts lättare då. Särskilt om de dessutom är långa som hos italienarna.

Spekulerar mest lite allmänt, jag är absolut ingen veterinär eller benvetare. Tycker bara det är lite självklart att en pyttehund tål mindre stryk än en stor, det innebär inte att de lider av någon slags benskörhet eller avlas tokigt. Ibland är de helt enkelt små bara. :)

Helt korrekt! Som en veterinär sa till mig: om du sätter upp en schäfervalp eller labrador eller liknande högst upp på en bokhylla och låter den hoppa ned på ett halt golv så bryter den sannolikt benet också. Men skillnaden är att de inte kommer upp på bokhyllan. En liten "hund-katt-apa" som tex italienaren tar sig fram och upp överallt, och därför kommer den upp på höga höjder (i förhållande till sin storlek) och då kan olyckan vara ett faktum.
 
Har ju basenji och med facit i hand Nej inga mer sådana. Störtsköna, trevliga men helt värdelösa :D

För mig går för stora hundar bort samt små.

För att kunna ge en hund en bra vardag vill jag inte ha en hund som måste jobba/aktiveras mycket. Inte för lång päls föredrar korthåriga.
 
Helt korrekt! Som en veterinär sa till mig: om du sätter upp en schäfervalp eller labrador eller liknande högst upp på en bokhylla och låter den hoppa ned på ett halt golv så bryter den sannolikt benet också. Men skillnaden är att de inte kommer upp på bokhyllan. En liten "hund-katt-apa" som tex italienaren tar sig fram och upp överallt, och därför kommer den upp på höga höjder (i förhållande till sin storlek) och då kan olyckan vara ett faktum.
Fast att en vuxen liten hund bryter benen för att den hoppar ner från soffan låter inte sunt, andra små hundar som t ex tax klarar ju det galant.
 
En mexikansk jätteläderråtta alltså.

@Voff älskar dem.
Fast de av den rasen med päls ser inte så dumma ut :love: jag skulle inte ha emot att ha en sådan hund som nedan.
75399d58d8f259667cea41cc0348bbc8--merle-jpg.jpg
varen 2010.jpg
 
Fast att en vuxen liten hund bryter benen för att den hoppar ner från soffan låter inte sunt, andra små hundar som t ex tax klarar ju det galant.

Det var inte mig du frågade, men jag lånar citat i alla fall. :)
Händer det verkligen ofta med vuxna hundar? Att det är något så enkelt som ett vardagsskutt ned ifrån soffan menar jag. Jag tycker att det funnits ett hyfsat stort antal småhundar runt omkring mig som varit både soff, säng, agility och stallhundar och inga vuxna benbrott har förekommit - enda gången olyckan varit framme handlade det om en toypudelvalp som ramlade nedför trappan. Den bröt benet.

Jag säger inte att det inte förekommer, men tycker att det vore jättekonstigt om det var så vanligt att det vore en rasbetingad hälsofråga med särskilt sköra ben. Säkert lätt hänt att man trampar på eller snubblar över en så liten hund så att den skadar sig däremot, eller som diskuterats i en annan tråd att de leker med andra större djur.
 
Fast att en vuxen liten hund bryter benen för att den hoppar ner från soffan låter inte sunt, andra små hundar som t ex tax klarar ju det galant.

Jag kan bara svara för Italienare och de benbrott som rasen drabbas av är främst på hundar under 1 års ålder, dvs växande individer - INTE vuxna djur.
Man kan knappast jämföra taxens korta grova ben med italienarens långa smala. Prova att bryta av en kort grov kvist jämfört med en lång smal... Vilket är lättast?
 
Jag kan bara svara för Italienare och de benbrott som rasen drabbas av är främst på hundar under 1 års ålder, dvs växande individer - INTE vuxna djur.
Man kan knappast jämföra taxens korta grova ben med italienarens långa smala. Prova att bryta av en kort grov kvist jämfört med en lång smal... Vilket är lättast?
Tax är lägre så relativt sett till storleken är det högre för en tax att hoppa ner från en soffa än en italienare, men nu var det sköra ben och små hundar det gäller, inte italienare specifikt. Jag har t ex aldrig hört om en dvärg- eller mellanpudel som bryter benen av att hoppa ner från en soffa.
 
Detta blir kanske OT men hur är den? Jag är nyfiken :)

Jag har knappt träffat den utan hen har även min ras och det är mest den jag ser.
Jag skulle nog säga att den är rätt anonym. Snäll. Trevlig. Märks inte så mycket :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 408
Senast: Guldaskig
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 396
Senast: Habina
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 495
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 718
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp