Om du behöver bostad akut hur löser du det? (spinoff på tråden hemlös och ingen hjälp)

Islandshästryttare

Trådstartare
Tänk dig att du får en radikalt ändrad livssituation av vilket slag som helst där du behöver hitta en ny permanent bostad helst igår, kan du lösa det då om du inte har tillräckligt med pengar för att köpa något på studs? Har du någon plan B?

Själv så jobbade jag några år på socialtjänsten det var oerhört nyttigt för att förstå vikten av att ha en backupplan. Så jag står i kommunala bostadskön sen många år och det kostar en slant varje år men jag ser det som min bostadsförsäkring. Bor i storstad med enorm bostadsbrist så det känns verkligen som en nödvändighet om jag skulle behöva det. Tills jag hade fått en ny bostad så hade jag kunnat bo hos en kompis eller vandrarhem även om det är lite tråkigt. Här går de numera strikt efter kötiden när det gäller tilldelning av bostäder så det känns skönt att ha många år där. Med mina år i kön så kan jag i princip få en bostad var jag vill i stan under förutsättning att det finns en hyresrätt i det området till rätt hyra. Har också en rejäl buffert med pengar numera så att jag kan klara mig utan inkomst ett antal månader om livet skiter sig rejält och man behöver betala tillfällig bostad någonstans.

Förstår naturligtvis att ha en rejäl buffert inte är en möjlighet för alla människor för man lever i olika situationer i livet med olika inkomster och utgifter. Jag har absolut inga planer på att separera eller flytta men jag resonerar så att man aldrig vet vad som händer i livet.
 
Nej. Jag står i några bostadsköer, men vet att det krävs mååånga år för att ha chans på något alls. Har vänner jag kan bo hos tillfälligt om det skulle behövas, och sommartid skulle jag kunna bo i mitt tält utan problem.
 
Min plan B är: Det löser sig alltid.

Har inget överdrivet stort socialt skyddsnät men är också väldigt medveten om att jag har uteslutande såna människor i mitt liv som jag kan knacka på hos en regnig natt för att få akut sovplats och hjälp med såväl kortsiktig som långsiktig plan och stöd. 99% av mina sociala kontakter bor på landsbygd med plats för både oväntade och väntade gäster. Utöver det har många husvagn jag kan knoppa i om gäststugor och extrarum inte skulle vara en lösning. Har många som lovat mig plats i händelse av krig...

Har köat många år hos olika fastighetsägare och har väldigt höga poäng, men skiter sig livet så har man kanske inga anställningspapper att garantera sig in i en lägenhet med. Men köpoängen har man ju kvar, så efter ett tag har väl saker och ting löst sig så då ska det inte vara problem att få eget boende igen.
 
Just nu skulle det vara enkelt eftersom killens lägenhet står tom under renovering inför försäljning och vi bor hos mig. Trycka in alla sakerna i släpet och flytta dit skulle gå på ett par timmar.
Flytta in hos föräldrarna, syrrans gäststuga eller in hos en kompis skulle annars vara första kortsiktiga alternativet. Sen söka hyresrätter eller anmäla mig till en kurs och söka studentbostad om det var superakut. Jag har massvis med kötid i ett gäng olika städer och några terminer CSN kvar så det skulle gå att lösa utan större problem även om jag blev av med jobbet. Men jag ställde mig i i princip alla gratis bostadsköer dagen jag fyllde 18 och ett gäng som kostar några hundralappar om året just för att jag skulle ha hyfsat lätt att flytta på mig senare.
 
Plan B är alltid laddad.

När mitt äktenskap började bryta ihop så skaffade jag en etta på studs.
då hade jag en plats med en säng och skrivbord och lite mat när jag behövde GTFO.
Har en stor släkt att hänga på om det inte skulle funka.
 
Bostadskö, flera stycken. Och så äger jag mitt eget boende idag. Som visserligen kan brinna ner men det finns tillräckligt med mark för att det ändå ska ha något värde.

Vid akut flytt finns vänner (vilket förstås går åt båda hållen).
 
En ny permanent bostad imorgon är det nog ingen som ens kan förvänta sig ha, men inom ett par tre månader har jag definitivt det och jag har tillfälliga bostadsmöjligheter tills det genom att bo hos vänner eller mina föräldrar. Jag står i bostadskö i sthlm om jag skulle vilja flytta hem dit någon gång och här brukar det inte vara så lång väntetid, sist tog det ca 3 månader och då var jag lite knusslig med vart jag ville bo. Det som oftast gör att man faller igenom helt är ju att man drar på sig skulder hos kronofogden samtidigt som man förlorar sin bostad av någon anledning. Då blir det knepigt. Ja, eller om man bor i en störrestad där det är lång kötid och man inte står i kö dårå. Men har man skulder hos fogden spelar det noll roll om man har 100 år i kötid.
 
Been there done that. Tre gånger till och med.

Jag står i bostadskö men har eftersom jag använde upp alla mina ködagar för två år sedan när jag var i en sådan situation så är den inte ett alternativ på ett par år till. Permanent bostad i Göteborg kan jag nog glömma, har inte råd att köpa något osm jag och dåvarande sambon gjorde när vi var i den sitsen,men jag kan kuska runt bland vänner ett tag och i worst case flytta hem till mamma, gjorde det en sväng när jag var 26, typ åtta år efter att jag egentligen flyttade hemifrån...
Om bostadsort kvittar har jag troligen pengar nog att köpa en etta i nån håla där ingen vill bo, eller i alla fall kunna lägga så mycket att banken lånar mig resten eller ev be om ett förskott på arv men det skulle bara vara om det stod mellan mig och sova på gatan och då hade jag nog fått flytta in till mamma istället.
 
Vi har en extra gård 😅 Förra året när covid 19 började härja så pratade vi om att ha det som karantänboende om ngn blev sjuk. Och skulle det skita sig flyttar jag in i dränghuset hos mina föräldrar och sista alternativet är ett torp med utedass dock med el. Har även ytterligare kontakter så sovplats ett tag hade löst sig.
 
Tänk dig att du får en radikalt ändrad livssituation av vilket slag som helst där du behöver hitta en ny permanent bostad helst igår, kan du lösa det då om du inte har tillräckligt med pengar för att köpa något på studs? Har du någon plan B?

Själv så jobbade jag några år på socialtjänsten det var oerhört nyttigt för att förstå vikten av att ha en backupplan. Så jag står i kommunala bostadskön sen många år och det kostar en slant varje år men jag ser det som min bostadsförsäkring. Bor i storstad med enorm bostadsbrist så det känns verkligen som en nödvändighet om jag skulle behöva det. Tills jag hade fått en ny bostad så hade jag kunnat bo hos en kompis eller vandrarhem även om det är lite tråkigt. Här går de numera strikt efter kötiden när det gäller tilldelning av bostäder så det känns skönt att ha många år där. Med mina år i kön så kan jag i princip få en bostad var jag vill i stan under förutsättning att det finns en hyresrätt i det området till rätt hyra. Har också en rejäl buffert med pengar numera så att jag kan klara mig utan inkomst ett antal månader om livet skiter sig rejält och man behöver betala tillfällig bostad någonstans.

Förstår naturligtvis att ha en rejäl buffert inte är en möjlighet för alla människor för man lever i olika situationer i livet med olika inkomster och utgifter. Jag har absolut inga planer på att separera eller flytta men jag resonerar så att man aldrig vet vad som händer i livet.

Hotell, Shurgard och allmännyttans alltid lediga nybyggda lägenheter som kostar multum.
 
Jag skulle kunna flytta tillbaka in i mitt orörda flickrum två kilometer bort ikväll om det skulle vara så. Utöver det har mormor en hel källare och övervåning med möblerade sovrum ytterligare tre kilometer åt andra hållet. Samt att min bror har en hyrestvåa i stan som han bara är i ibland, eftersom hans flickvän har en bostadsrätt ett par kvarter bort. Skulle det behövas skulle han förmodligen ställa upp och bo hos henne ett tag om det verkligen krisade.

Jag sparar så mycket det bara går för att ha en rejäl buffert om det på något sätt skulle skita sig med jobb eller dylikt. Separation är inte aktuellt för mig som lever ensam och inte har tänkt ändra på det.
 
Har ingen plan B, men föräldrar och syskon som jag skulle kunna bo hos tills vidare. Står kvar i en bostadskö i en stad långt bort sedan jag pluggade men där är jag inte så sugen på att bo. Skulle jag vilja köpa nått skulle det nog inte vara omöjligt heller, så är inte oroligt att jag inte skulle klara mig.
 
Jag har några vänner på landet med stora hus/uthus som jag kunde flytta runt mellan. Eller campingstuga för att lösa tak över huvudet akut. När jag separerade från (ex)maken så ställde jag mig i kommunens bostadskö, och jag ser noga till att hålla mig kvar där. Köpoängen jag har just nu räcker till svindyr nyproduktion eller smått i stans mer tveksamma områden.
 
Jag har 27 år i Stockholms bostadskö. Kan ta ett korttidskontrakt medan jag väntar på drömlägenheten.

Har kapitalstarka anhöriga om jag själv inte har råd med korttidsboende som lägenhetshotell.

Har släktingar med fritidshus som jag kanske kan få låna.

Har flera vänner med soffor jag kan få sova på.

Jag sitter verkligen inte i sjön, och jag vet att jag har det väl förspänt, men eftersom jag arbetat inom socialtjänsten i många år vet jag att man kan hamna i svåra situationer och att både plan b, c och d kan behövas.
 
Ni som svarar att ni har pengar på banken och kan köpa er nytt boende - läste ni ens första raderna i TS start? 🤔

Tänk dig att du får en radikalt ändrad livssituation av vilket slag som helst där du behöver hitta en ny permanent bostad helst igår, kan du lösa det då om du inte har tillräckligt med pengar för att köpa något på studs? Har du någon plan B?

S
cenariot är ju att det verkligen skiter sig.
 
Ni som svarar att ni har pengar på banken och kan köpa er nytt boende - läste ni ens första raderna i TS start? 🤔

Tänk dig att du får en radikalt ändrad livssituation av vilket slag som helst där du behöver hitta en ny permanent bostad helst igår, kan du lösa det då om du inte har tillräckligt med pengar för att köpa något på studs? Har du någon plan B?

S
cenariot är ju att det verkligen skiter sig.

Köpa är ju inte direkt nödvändigt tänker jag. Men nivån på "verkligen skiter sig" spelar roll. Har man hamnat i game over så får man inte hyra speciellt lätt heller.
 
Köpa är ju inte direkt nödvändigt tänker jag. Men nivån på "verkligen skiter sig" spelar roll. Har man hamnat i game over så får man inte hyra speciellt lätt heller.
Såklart. Och det är väl där frågeställningen är, nytt boende "helst igår". Då är pengar på banken inte så relevant nej.
 
Ni som svarar att ni har pengar på banken och kan köpa er nytt boende - läste ni ens första raderna i TS start? 🤔

Tänk dig att du får en radikalt ändrad livssituation av vilket slag som helst där du behöver hitta en ny permanent bostad helst igår, kan du lösa det då om du inte har tillräckligt med pengar för att köpa något på studs? Har du någon plan B?

S
cenariot är ju att det verkligen skiter sig.
För mig är köpa och hyra två helt väsensskilda saker. Att ha en buffert för att klara en hyra ett tag om det skulle skita sig är inte detsamma som att ha pengar på banken till att köpa ett nytt boende. I mitt fall kan det inte handla om att behöva akut lämna en våldsam partner eftersom jag inte har någon och förmodligen heller aldrig kommer ha det. Partner alltså.

Men varken hyra eller köpa går ju på en handvändning, så då är väl alternativen mer att flytta hem till familj eller vänner. Och det är väl det som ligger närmast till hands även om man tänker sig scenariot att det inte finns pengar alls.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 973
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp