Bukefalos 28 år!

Om du fick chansen?

L

Lille_sofi

:love:Jag har tillsammans med min man fått chansen att för en riktigt billig peng ta över en gård av en gammal god vän till släkten.:love:

Det är en liten gård till ytan ca 1,5ha men med 2 större bostads hus, närhet till 3 större städer, och de bästa i min mening är stallet. Ett stall med 18 boxplatser (ett avlångt stall med 14 boxar och 4 uteboxar), tvättrum för täcken o dyl, spolspilta, en selkammare och en sadelkammare. det finns dessutom toalett och dusch i stallet.

Detta är dock inte i toppskick men absolut i bruksskick, en tvätt och lite färg så blir de kanon.

Finns ett gäng hagar i olika storlekar från små grusade rasthagar upp till en stor på ca 1ha. Travbana både rak och en gammal oval + riktigt mkt fina skogsvägar att både köra och rida på. goda klättermöjligheter.

Jag har en dröm om att få arbeta hemma med hästar precis som många andra.
Har mkt erfarenhet från hästbranchen flera yrkes år på div. ställen, från ridskola till hästskötare till hjälpande hand vid inkörning(hos en släkting som kör in travhästar.

så jag vet att det är mkt jobb och ingen fritid.:banana:
Men detta är heller inget jag har tänkt bli rik på utan vill mer ha lite liv och rörelse samt få in nån slant som kan hjälpa att täcka någon kostnad man har på gården, givetvis kommer dem att slita också ;)

Jag skulle vilja bolla idéer få bra input från erfarna inom områdena med för-/nackdelar.

Har erfarenhet från företags ekonomi då jag haft firma under ett antal år ;)

Mina idéer lutar åt
-konvalecenter från travet- har en fot inne genom min släkting.
-inackorderingar
-tränings-/tävlingsanläggning-vet att islandsföreningen i grannkommunen behöver en hemma bana nära då dem har 10mil till närmsta, träning för även travhästar.
-Uthyrning av del i stall- tex om en travtränare vill hyra in flera hästar och sköter dem själv.

Vad skulle du gjort med en denna typ av gård om du fick chansen?:bump:
 
Sv: Om du fick chansen?

Kan ni arrendera mer mark? 1,5 ha låter lite till så många platser :)


Ja på den marken finns det ju inte plats till många hästar/hagar för om där är 18 boxplatser måste ju stallar etc vara rätt stora till ytan. Jag har de senaste åren haft 4 vuxna hästar på ca 7000 kvadratmeter tomt och vinterhagarna blir inte jättestora precis och sommarbetet måste hyras dyrt av andra.

Jag tycker mitt känns väldigt trångt ytmässigt och vi har tänkt minska ner hästantalet till 2. ( Jag har ju en del gamla hästar så när de gamla får tas bort pga krämpor etc kommer det inte in ersättare så att säga).
 
Sv: Om du fick chansen?

Jag blir alltid så förundrad när jag läser annonser om gårdar som denna. En massa fina ekonomibyggnader, plats för många hästar men inga hagar?

Kolla först upp om det finns möjlighet att köpa loss mer mark, eller arrendera på 5-10 år i taget. Ett konvalecentboende för travhästar låter som en jättebra idé om intresset och marknaden finns, men även konvalecenter behöver ju gå i hage.

För inackorderingar av någon form behövs ju verkligen större hagar. En tränings/tävlingsanläggning skulle visserligen funka direkt som gården står nu som du beskriver den, men går det att gå runt ekonomiskt på det? Det skulle nog behöva kombineras med något annat, som då åter igen kräver mer mark...

Lycka till!
 
Sv: Om du fick chansen?

Jag hade siktat på att ta in travare också. Vad jag har hört av ett par som har in travhästar för ex. uppfödning eller konvalecent är det inte helt dumt. Hade bland annat en granne som tog in travmärrar för avel och kunde begära hyfsade summor för helinackordering av dessa. Det ska vara ganska enkla människor att ha med att göra.

Enklast (från egen erfarenhet) är att bara ha helinackorderat då man får sköta allt på sitt eget vis, blir inte smågnabb och det är ganska tydligt vem som bossar i stallet. Sen finns det ju inget som hindrar dig att ta in vanliga ridhästmänniskor också. Det kan ju vara trevligt för sällskapets skull om inte annat.

Dock låter det som om det är väldigt lite mark som någon tidigare skrivit.
 
Sv: Om du fick chansen?

Hej!

Med 1.5 hektar mark till 18 boxar hade jag inte varit det minsta intresserad. Alls.

Jag har sett den hårda vägen vad som händer när man arrenderar andras mark och har hagar på (ett av de stall jag stått i har nu 1 beteshage med dåligt bete samt en vinterhage till alla sina hästar eftersom ägaren tagit tillbaka marken- all mark omkring tillhör markägaren och han vill inte arrendera ut den mer).

Så nej, jag hade inte varit intresserad alls, inte ens för bara 2 hästar, kanske shettisar i så fall.

/Lavinia, har höga krav på hagar
 
Sv: Om du fick chansen?

Man säger väl 1 hektar per häst (iaf det jag har lärt mig) för att det ska vara vettigt för hästen, visst om det shettisar, och jag kanske skulle kunna tänka mig att det kan gå 2 stora hästar på vintern där så jag tycker det är helt galet, 18 boxar på 1.5 hektar mark. Finns det folk som har hästar så?
 
Sv: Om du fick chansen?

Hur kan det ens vara möjligt att den skulle vara på 1,5 hektar bara, bara byggnaderna du räknar upp, lite gårdsplan, infartsväg, gödselstack, rak bana och oval bana lär ju i stort sett svälja minst 1 hektar och då återstår 0,5 hektar till hagar till det skriver du att där är en hage på 1 hektar och dessutom flera småhagar ? Lär ju aldrig få plats på 1,5 hektar ? Menar du att där är 1,5 ha hagar förutom byggnader och övrigt ? I vilket fall som lär det ju inte vara lyckat att hålla 18 hästar där ens bara med vinterhagar om man räknar med att skicka bort dem på bete sommartid.
 
Sv: Om du fick chansen?

Vi har en vinterhage på 1,5ha som det går 4 hästar i ÄNDÅ är den inte rolig på sina ställen så i år ska den dräneras & delar grusas upp. Iof går de på lösdrift (= mer åverkan på marken) Men jag tycker att de behövs minst 0,5ha för 4hästar som vinterhage om de ska kunna röra sig lite också.

Som sommarbete har jag 5ha naturbeten som precis räcker till. Iof växelbetar de med fåren.

Så det låter som ALLDELES för lite mark för fler hästar. 1,5ha räcker till typ 2 hästar.


:love:Jag har tillsammans med min man fått chansen att för en riktigt billig peng ta över en gård av en gammal god vän till släkten.:love:

Det är en liten gård till ytan ca 1,5ha men med 2 större bostads hus, närhet till 3 större städer, och de bästa i min mening är stallet. Ett stall med 18 boxplatser (ett avlångt stall med 14 boxar och 4 uteboxar), tvättrum för täcken o dyl, spolspilta, en selkammare och en sadelkammare. det finns dessutom toalett och dusch i stallet.

Detta är dock inte i toppskick men absolut i bruksskick, en tvätt och lite färg så blir de kanon.

Finns ett gäng hagar i olika storlekar från små grusade rasthagar upp till en stor på ca 1ha. Travbana både rak och en gammal oval + riktigt mkt fina skogsvägar att både köra och rida på. goda klättermöjligheter.

Jag har en dröm om att få arbeta hemma med hästar precis som många andra.
Har mkt erfarenhet från hästbranchen flera yrkes år på div. ställen, från ridskola till hästskötare till hjälpande hand vid inkörning(hos en släkting som kör in travhästar.

så jag vet att det är mkt jobb och ingen fritid.:banana:
Men detta är heller inget jag har tänkt bli rik på utan vill mer ha lite liv och rörelse samt få in nån slant som kan hjälpa att täcka någon kostnad man har på gården, givetvis kommer dem att slita också ;)

Jag skulle vilja bolla idéer få bra input från erfarna inom områdena med för-/nackdelar.

Har erfarenhet från företags ekonomi då jag haft firma under ett antal år ;)

Mina idéer lutar åt
-konvalecenter från travet- har en fot inne genom min släkting.
-inackorderingar
-tränings-/tävlingsanläggning-vet att islandsföreningen i grannkommunen behöver en hemma bana nära då dem har 10mil till närmsta, träning för även travhästar.
-Uthyrning av del i stall- tex om en travtränare vill hyra in flera hästar och sköter dem själv.

Vad skulle du gjort med en denna typ av gård om du fick chansen?:bump:
 
Sv: Om du fick chansen?

Hur kan det ens vara möjligt att den skulle vara på 1,5 hektar bara, bara byggnaderna du räknar upp, lite gårdsplan, infartsväg, gödselstack, rak bana och oval bana lär ju i stort sett svälja minst 1 hektar och då återstår 0,5 hektar till hagar till det skriver du att där är en hage på 1 hektar och dessutom flera småhagar ? Lär ju aldrig få plats på 1,5 hektar ? Menar du att där är 1,5 ha hagar förutom byggnader och övrigt ? I vilket fall som lär det ju inte vara lyckat att hålla 18 hästar där ens bara med vinterhagar om man räknar med att skicka bort dem på bete sommartid.

Jag tänkte också på det, men antog att det är 1,5 ha "betesmark" som avses.
 
Sv: Om du fick chansen?

Hej! tack för era goda eller onda påpekning beroende på hur man ser de ;)
Precis som lewellyn skrev avser 1,5 ha de hagar som finns idag. inte tomt eller gårdsplan å liknade ;)
Ang. ovalbanan finns idag en hage innanför den, vilken inte kommer kunna användas som hage vid träning där.
Så en ev. tanke kanske skulle kunna va att på sikt anlägga paddock där i ist.
Kring liggande mark ägs av kommun samt sveaskog har varit i kontakt med båda idag. Kommunen var mer än villiga att arrendera ut stora områden mot att man sköter om det åt dem.
Sveaskog var även dem villiga att arrendera ut alt sälja då den skogsmark som ligger i anslutning till gården är icke produktiv skog och mycket är berg under som gör att det växer dåligt även om dem hugger ner och planterar nytt.
Detta gjorde att det kändes som en win/win för alla :D
med detta kan vi få ihop ca 10ha, sommarbeten finns inom släkten då en farbror lagt ner mjölkkorna och vill ha det betat för att få EU-stöd, en granngård till denna :) får han stödet får vi betet ;)
 
Sv: Om du fick chansen?

Är det någon som vet vilka tillstånd dem olika verksamhetstyperna kräver samt var och hur man söker dem?
 
Sv: Om du fick chansen?

Fast har du bara tänkt ha 1.5 hästar då:/ Jag skulle faktiskt inte satt min konvalecent häst i en grushage. Dem vill man ska få röra sig fritt i stora hagar för att bygga upp en skador efter boxvilan.

Även om du får köpa loss skog, så är det ingen mat i skogen och du kommer inte kunna ha sommarbete där. Och att ta emot konvalecenter och sedan måste skicka iväg dem till en släkting är inte någon bra ide:/

Jag tror att du kommer få svårt att driva detta som ett företag pga bristen av bete. Jag är av den åsikten att minst 1 hk/häst är ett krav!
 
Sv: Om du fick chansen?

Tyvärr händer det allt för ofta att granngårdar köper upp gårdar som säljs med mark. Styckar bort marken så de får mer åker/skogsareal. Tragiskt!
Vi var intresserade av en hästgård med 10 boxplatser samt ett lösdriftstall med 4 stora boxar. 4 ha mark :-(
Han som sålde det köpte gården och styckade bort ca 20 ha. Och trodde han kunde sälja till hästfolk dyrt!
Jag tror det fortfarande är till salu och det har legat ute på marknaden i 3-4 år nu. Synd! För det var ett fint ställe
 
Sv: Om du fick chansen?

Tanken är att skogsmarken blir till fler och större skogs hagar, och eftersom det är mindre än 150m till sommarbetet och dessutom under uppsyn från köksfönster, känns det inte som ett problem.
Jag vet att de kan skära sig mellan människor hur som helst i livet, men man får väl försöka förekomma de hela med diverse avtal och liknande.
Vi kan få köpa betes hagarna direkt men vi vill inte lägga in för mycket pengar direkt utan känna lite på...
Men när man läser en del kommentarer här börjar man undra om man inte har de ganska bra i en hyresrätt ändå
 
Sv: Om du fick chansen?

Om ni kan köpa mark direkt så hade jag satsat. Även om ni inser efter ett tag att detta inte var något för er så kommer det vara betydligt mer lättsålt om det finns mer mark än vad som finns idag som tillhör gården.
Jag hade kört på om ni kan ordna med marken.

Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp