Om du fick döpa en häst...

Jag har gett våra föl namnen Snekkja, Rodi (minns inte hur man gör isländskt d), Álma och Skuggi.
 
Jag har ju islandshäst och man får bara döpa dem till isländska namn.
Sto: Julia, Valborg, Vissa, Embla
Hingst: Magnus, Björn, Olli
 
När jag i framtiden skaffar gård, hästar och börjar föda upp egna (funderar på att föda upp russ och nordsvenskar och/eller ardenner) så kommer jag ha tv-serier som tema, då mina favoritkaraktärer. Alltså stuterinamn + karaktär.
Just nu finns Klopstock, Ianto, Crawley, Branson, Donna Noble och River song :)
River!!
 
Jag har än så länge döpt 2 st, Mård och Järv. (Lojsta Hed-födda russ) Järv skulle egentligen hetat Djärv, men det var taget så då tog jag bort D:et. Nästa jag köper från heden ska heta Sigurd Ärlig, Helge Bertil eller Bertil Tore.
Nästa lojsting blev ett sto, så hon fick heta LojstaLippa, efter min favoritko från när vi hade mjölkkor😁
 
Eneste jeg har tenkt på er welsh navn, da jeg hadde welsh sec c sto før og funderte på å bedekke.
Seren om det ble sto (betyr stjerne)
Dewin for hingst (betyr trollmann og veiviser).
 
Jag har nyss döpt ett föl, han fick heta Tree House Julius. Pappan är Warsteiner, vilket är en ölsort. Så jag googlade ölsorter! Hade en del andra förslag först såsom Amadeus, Truls, Bellman (också ölsort), Bobby Brown men blev en Julius till slut!
 
Jag har döpt några halvblod egen uppfödning. Försökt ha enkla men inte för vanliga namn.
Camrat (e Cardento)
Diplomat & Delicat (e Don Primero)
Just Magic (e Dee Jost van Dyke u Magica)
Lovely (e Ludwigs Champion) Kunde inte hitta på något så hon fick namn efter hennes personlighet)
 
Vi har döpt flera stycken genom åren.
Den första som tyvärr dog efter fölning skulle ha hetat Miss mailbox då pappan hette Giftbox.
Nästa två blev strandtema plus historia.
Omaha Beach - Stranden i Normadie som vart känd under andra världskriget, min far är väldigt intresserad av historia.
Malibu Beach.
Sen kom systrarna de heter May Grace och June Grace. May född i Maj och June i Juni då såklart. Islandhästen fick heta Bondi som betyder Bonde passar honom bra han är lite som en farbror som är bonde ungefär ;-)
 
Till årets föl (e. Deodoro) funderar jag på Marina Diamandis, Mando Diao, Depeche Mode, Durban Skies enligt musiktemat. Eller Delena från TVD-fandomen. Sedan har jag en idé som inte följer något tema direkt men som anspelar på färgen jag hoppas fölet får, på att det är OS-år och att Ridsporten kommer att avgöras just i Deodoro: Medalla De Oro (=guldmedalj)

Lite uppdatering på den här "gamla" tråden:
Tredje fölet fick heta Diamonds and Pearls eftersom hon föddes samma kväll som Prince avlidit. Och även om hon blev isabell så är hon så ljus att färgen mer är som en pärla än som guld ;). Så det blev musiktema igen men även lite anspelning tillbaka till morfar Bernstein (= bärnsten som också används i smycken).
 
Jag trodde att en arab som jag hade köpt blivit smygbetäckt innan hon kom, för hon var så sjukt rund om magen och trots munkorg och motion 5 dagar i veckan fortsatte hon att växa. Tog blodprov och det visade sig att jag bara hade en extremt lättfödd och tjock arab :D araben hette Melizza och utifrån omständigheterna tänkte jag att fölet kunde ha hetat Mirage
 
Döpte mitt föl till Sara Loh
Sen ändrade köparen till Zarita och det var ok för mig
Jag frågade henne innan jag skickade in regpapperen
Loh är min pappas initialer
 
De hästar jag döpt har fått namnen Silverstone, Äventhyra och Egenvilja 🙂
Den förstnämnde en varmblodstravare och de andra två kallblodstravare.
 
Beror helt klart på vad det är för häst jag ska döpa. Är rent usel på att komma på namn. Min svarta katt heter Sotis ex.... Min son har även det vanligaste pojknamnet i sin åldersgrupp. Men gillar egentligen originella och roliga namn. Typ travhästnamn, hade jag fått döpa en travhäst hade den nog fått heta typ Molotov Jive eller Meat Is Murder.

Gillar dock namnet Artemis mycket (och Aramis med för den delen) men dom känns ju klassiska och originella i stil med typ Sotis :p Tänkte först ”Ska jag döpa en gråskimmel hingst/valack ska han få heta Dorian Grey”. Jag menar på riktigt? Jag är så förutsägbar.
 
Satan i gatan vad svårt det var att hitta namn.
Mycket lättare att döpa andras hästar och efter att jag fick mitt föl förra året kommer jag ALDRIG säga att ett enda namn är fult/konstigt :rofl:

Hjälpte min väninna döpa sin hingstunge som föddes hos oss. Tyskt namn på både mamma och hingst nånting på H kommer inte ihåg men vi labolerade lite och namnet blev till slut Hartmann

Sen köpte hon en sällskapsponny som visade sig vara dräktigt och den hingstungen fick heta Nobody Knows aka Noa som visade sig bli en yppelrig liten trevlig ridponny :D

Jag har fastnat för namnet Ligisten såg en på tävling för några år sedan och namnet fastnade. :D
 

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
26 969
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp