Om du fick döpa en häst...

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vad skulle du döpa den till då? :D

Och är namnet något du bara tagit ur luften, eller beror det på vad fadern och modern heter? Och i så fall, vilken hingst hade du helst använt då?

Jag får väl äran att börja...

Det finns några namn jag tycker är fina oavsett stam, och det är:
Andromeda
Pandora

Annars skulle jag nog gå lite efter föräldrarnas namn. Och så några ex på det:
E: Maraton - Magritte (sto)/Marcus (hingst)
E: Turban Rose - *någonting* Rose (sto)
E: Goldlöwe - Golden Coquette, Löwenfrau, Frau Gold/Löwe (sto)/Herr Gold/Löwe, Golden Lion, Gold *någonting (hingst)

Och ja, jag är medveten om att Goldlöwe är död, och att jag således aldrig skulle kunna få någon avkomma E: honom ;)
 
Har redan planerat mitt kommande föl (det är inte ens tillverkad än, men det kommer kanske nån gång)!
Modern heter Noreena och den tilltänkta hingsten Denver (New forest båda två)
Så fölet ska heta Ninja eller Demo.
 
Jag har döpt flera stycken :)

Min förstfödde heter Ceder. Jag tycker om korta, enkla och ovanliga namn. Hans mamma heter Cezanne och båda hennes föräldrar börjar på Ce, så det har alla hennes uppfödningar också döpts till. Jag har fått mycket beröm för Ceder för att det är enkelt men ändå inte vanligt.

Jag hade länge tänkt att Cezannes första stoföl skulle heta Celia, men när hon föddes var hon inte alls en Celia. Det var däremot det andra stofölet, även om Celia i mina drömmar hade lite mer bling än vad hon fick.
 
När jag köpte min unghäst fick jag själv skicka in papperna till passet och hade därmed chansen att hitta på ett eget namn. Funderade allvarligt på "Egon" vilket jag tyckte var gulligt men lagom gubbigt och hade passat bra. Jag valde tillslut att behålla namnet som uppfödaren gett och tur var väl det! Bara några månader senare drog ju stormen Egon in över landet. Många nu som förknippar namnet med någonting negativt. Fast ibland ångrar jag det lite, han är ju rätt så busig :p
 
När jag i framtiden skaffar gård, hästar och börjar föda upp egna (funderar på att föda upp russ och nordsvenskar och/eller ardenner) så kommer jag ha tv-serier som tema, då mina favoritkaraktärer. Alltså stuterinamn + karaktär.
Just nu finns Klopstock, Ianto, Crawley, Branson, Donna Noble och River song :)
 
Det skulle vara kul att ta ett föl och döpa den med färgen röd i namnet, då rött är min favoritfärg. Troligen i engelsk anda t ex.

Red River

Annars vet jag inte. Kan nog även bero på omständigheterna, karaktären hos fölet osv.
 
Jag har lite tankar om hur jag vill döpa mina föl. Grundtanken är att jag inte vill ha ett vanligt namn. Helst ska ingen annan inom den rasen heta samma.

Sen kan det komma en tillfällighet som årets EsciMåns. Han kom i eskimå form (fryst) och föddes den dagen då Måns vann ESC.

Namnet baserar sig helst på mammans och pappans namn . Gärna begynnelsebokstav där det blir stoföl efter mammans bokstav och hingstar efter pappans. Eller ett tema som hänger på föräldrarnas namn
 
Jag har redan döpt ett gäng, och enligt tradition inom islandshästen ska det vara isländska namn med något karaktärsdrag i betydelsen. Men favoriten hittills är nog namnet på fölet från i somras - Ómega. Stoet har sen tidigare fått avkommor på O, så den traditionen får man ju snällt fortsätta med. Fölet som kom var jättestort, vilket ju då blev lämpligt med "stora O" som omega betyder i grekiskan (stavningen är isländsk ;)). Dessutom fick hon en stor, vit fläck på mulen, så ett stort O även där. :)

Väntar på ett till föl efter samma sto till sommaren, vet dock inte vad det kan tänkas bli då. Ett av mina favoritstonamn har tyvärr redan mamman paxat, Orka (betyder energi).

Ett annat favoritnamn är Þyrla, men det betyder helikopter, så jag får snällt vänta på ett stoföl som studsar upp och ned eller nåt innan jag kan använda det. :rofl:
 
När jag i framtiden skaffar gård, hästar och börjar föda upp egna (funderar på att föda upp russ och nordsvenskar och/eller ardenner) så kommer jag ha tv-serier som tema, då mina favoritkaraktärer. Alltså stuterinamn + karaktär.
Just nu finns Klopstock, Ianto, Crawley, Branson, Donna Noble och River song :)
Åh, jag har en liknande tanke, men lite bredare - har helt enkelt tänkt att alla mina föl ska döpas efter fiktiva karaktärer. :D

Ett fuxsto kommer få heta Ginevra och en fuxhingst Kvothe. Minerva, Zoë, Kaylee, Captain Tightpants :D , Inara, Eliza (Bennet) och Darcy står också på listan. Kanske en Tyrion?
 
Kul med namn!

Jag tröttnar aldrig på namn och jag har fått möjlighet att ge tips till flera hunduppfödare genom åren. Det positiva med det är att valpkullarna ofta är stora och det betyder mååånga namn.

Senast gav jag min hunds uppfödare dessa namn: Christmas Chorus, Christmas Jingle Bell, Christmas Night, Christmas Spirit, Christmas Cheers, Christmas Chime, Christmas Chant etc...

Nu hade uppfödaren valt Christmas eftersom valparna föddes precis innan jul.

Jag är barnsligt förtjust i namn, och som flera av er skrivit, så vill jag ha ett unikt namn för mitt djur, men inte så konstigt att det inte går att förstå eller uttala.

En häst har jag fött upp och hon fick namnet Beyla. Poängen var att det var en karaktär i mytologin, Beyla var guden Frejs älskarinna och namnet gick att komponera utifrån föräldrarnas namn.

När jag var liten "vann" mitt namnförslag på ett föl, och han fick heta Tonic. Nu tycker jag inte alls att det är fint längre.
 
Tar jag föl efter mitt sto ska den heta:
Shine on Honey's crazy diamond

Stoet heter Ice Farceur's Honey och är inte fullt frisk i alla lägen. Ej kollat ut hingst än men blir det ska det vara med en hingst som är så lugn så han nästan är död. Då kanske fölet blir normalt :idea: :angel:
 
Vad skulle du döpa den till då? :D

Och är namnet något du bara tagit ur luften, eller beror det på vad fadern och modern heter? Och i så fall, vilken hingst hade du helst använt då?

Jag får väl äran att börja...

Det finns några namn jag tycker är fina oavsett stam, och det är:
Andromeda
Pandora

Annars skulle jag nog gå lite efter föräldrarnas namn. Och så några ex på det:
E: Maraton - Magritte (sto)/Marcus (hingst)
E: Turban Rose - *någonting* Rose (sto)
E: Goldlöwe - Golden Coquette, Löwenfrau, Frau Gold/Löwe (sto)/Herr Gold/Löwe, Golden Lion, Gold *någonting (hingst)

Och ja, jag är medveten om att Goldlöwe är död, och att jag således aldrig skulle kunna få någon avkomma E: honom ;)


När jag var liten och vi lekte häst, så hette alltid jag (om jag var häst) eller min häst (om vi hade låtsatshästar), Golden Fellow.

Golden Fellow var en isabell häst med bläs och guldfärgad man och svans. Ja, i mitt huvud då, eller på teckningarna jag ritade.

Nu hade jag inte valt det namnet. Om jag fick döpa en häst idag så skulle det nog vara något enkelt. Jag hade en kompis en gång i tiden som hette Cindric i efternamn. Jag tycker det är enkelt, ovanligt och fint. Det kunde passa på en liten hingst kanske?

Men nu har jag blivit lite kär i två av ridskolans hästar. De heter Mango och Vancouver. Så just nu, tycker jag mycket om de namnen...
 
Jag har döpt två hästar.
Den första blev ett sto och jag hade då tre namn på lut. Allysum (tror jag det var), Alliaria och Jakaranda. Allysum föll ifrån direkt och efter ett par veckor valde jag Alliaria. Det passar henne utmärkt. Det är en vänlig men uppkäftig donna vilket jag tycker namnet säger.
Den andre blev en hingst, där hade jag två stonamn på lut. Consolida om den hade 'färg' och Convalaria om det var en skimmel. Nu blev det en Aconitum. Det var det enda hingstnamnet. Passar honom sisådär. Han är vacker som en Aconitum (stormhatt) men inte hälften så giftig.
Ja folk tycker mina hästar har konstiga namn :p
 
Jag har en liten förkärlek till fornnordisk mytologi, så jag hade nog döpt därefter. Brage, Balder och Tor är några klara favoriter :love:

Syrran hade för några år sedan möjlighet att köpa en häst efter Shutterfly, som hon hade fått döpa själv, och hade då tänkt välja Shuttershade, och spinna vidare på hans namn :)
 
När min föddes kallades han Prinsen och tanken var att han skulle heta så men kom på att alla mina hästar kommer vara mina prinsar och prinsessor så det funkade ju inte så då började jag fundera och han var ju en Simba (lejon kungen) han är efter Camiell flamingo z undan Cinderella.

Stot jag köpt tänkt för avel kommer jag fortsätta med att döpa stoföl med namnet penny i då stot är 4 generation med penny i namnet för att sedan vara uppehåll på två ston för att sedan åter ha penny i 4 led till och då är vi nere på slutet av 1800 talet.
 
Döpte min egen uppfödning till Stråla för att bara gick om kring och fånlog och sa "hon är strålande" när hon var nyfödd. Så Stråla blev det.

Jag tycker att känslan får bestämma när djuret finns, inget som bestäms i förväg på något djur jag döpt, nån gång kan jag ha haft en tanke men när djuret väl är på plats så blir det något helt annat.
 

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
26 969
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp