Om du fick döpa en häst...

Jag har döpt avkommorna efter deras mor som heter Fredriksbergs Wilma. De redan födda heter North Hills Wilbur och North Hills Wilgot. De namn jag har på lut är Wilda och Willum (pappa till det fölet ska då vara Wellhouse Willum :) ).
 
Tar jag föl efter mitt sto ska den heta:
Shine on Honey's crazy diamond

Stoet heter Ice Farceur's Honey och är inte fullt frisk i alla lägen. Ej kollat ut hingst än men blir det ska det vara med en hingst som är så lugn så han nästan är död. Då kanske fölet blir normalt :idea: :angel:
Gillar du Pink Floyd?
 
Jag har sedan någon gång i tonåren drömt om att få döpa ett föl till Stregoni Benefici, som är typ en snäll italiensk vampyr om jag kommer ihåg rätt :D Antar dock att den stackars hästen skulle kunna kallas Benny och det är väldigt långt från mina favoritnamn...

Annars tycker jag det beror på vad det är för ras och vad föräldrarna heter. En ponny får gärna ha ett lite gulligt namn, till exempel, medans en travare gärna kan heta något lite kaxigt och ett halvblod bör heta något ganska "prydligt" tycker jag.

Jag gillar också korta naturnamn som Eld och Storm, men jag kan inte riktigt komma på vilken typ av häst som skulle passa att heta så.
 
Jag har än så länge döpt 2 st, Mård och Järv. (Lojsta Hed-födda russ) Järv skulle egentligen hetat Djärv, men det var taget så då tog jag bort D:et. Nästa jag köper från heden ska heta Sigurd Ärlig, Helge Bertil eller Bertil Tore.
 
Ja men det vore ju taskigt att inte låta Paj hälsa på fölet alls :nailbiting: men jag är 100% övertygad om att Kajsa har bättre inflytande än hon så får hoppas Kajsa finns kvar om det blir aktuellt :p

Äsch, Kajsa kan ju adoptera! Pajs har säkert fullt upp med att flamsa runt ändå :p
 
Mitt lilla connemarastuteri har bara döpt två föl. Båda med början på C eftersom stoet börjat på C. Cassiopeia Nova hette först bara Cassiopeia, efter stjärnbilden, men eftersom det redan fanns en Cassiopeia i rasen la mamma till Nova.
Cassiopeias avkomma döptes till Invictus Castleknock. Det första är stuterinamnet och Castleknock är en förort till Dublin. Min dotters pappa såg det namnet på en buss när vi var i Dublin och när fölet föddes senare det året kom namnet upp som förslag.
 
Sådant här tycker jag är barnsligt roligt att fundera på, även om jag nog aldrig kommer hamna i det läget. Men har ändå lite dille på att jag skulle vilja döpa en ponny efter en av mina favoritteoretiker, Wolfgang Kayser. Misstänker att få andra skulle tycka att det är ett bra namn :D Ett namn hämtat ifrån litteraturen i stil med Dorian Gray skulle också sitta fint.
 
Sådant här tycker jag är barnsligt roligt att fundera på, även om jag nog aldrig kommer hamna i det läget. Men har ändå lite dille på att jag skulle vilja döpa en ponny efter en av mina favoritteoretiker, Wolfgang Kayser. Misstänker att få andra skulle tycka att det är ett bra namn :D Ett namn hämtat ifrån litteraturen i stil med Dorian Gray skulle också sitta fint.

Eller Emma Bovary? :D
 
Haha, jag heter faktiskt Emma på riktigt (men uppenbarligen inte Bovary), så det skulle kännas lite förvirrande :D Annars hade det varit högt upp på listan.

Mr Darcy, Madame Bovary etc är annars populära namn.

Men jag är nog inne på @Mabuse linje. Jag är traditionalist och tycker att svenska halvblod skall ha någorlunda korta namn som är intertextuella med avelsdjuren.

När jag växte upp hade jag hand om en häst som hette Laila. Jag minns givetvis än idag att hon var efter Lansit och undan Ila. I stallet hade vi också Toli, som var efter Toreador undan Ila. Hennes avkomma fick heta Tonic då han var efter Niarchos och undan Toli.
 
Jag har döpt 2 hästar (hjälpt till med en 3e), båda med vårt sto Molinna som mamma. Hingstfölet e. Jaguar Mail fick heta Marlin (ihopsatt av föräldrarnas bokstäver + tema sportbil från pappan) och stofölet e. Floricello Florence Leontine (efter sångerskan Florence Leontine Mary Welch från Florence + the Machine).

Jag funderar på att fortsätta på musiktemat, alltså bandnamn/artister/album/låtar. Annars har jag även lite karaktärer från serier/filmer/böcker som jag gärna hade använt.

Vill helst ha ovanliga namn, gärna ska det inte finnas någon i stamboken sedan innan.

Till årets föl (e. Deodoro) funderar jag på Marina Diamandis, Mando Diao, Depeche Mode, Durban Skies enligt musiktemat. Eller Delena från TVD-fandomen. Sedan har jag en idé som inte följer något tema direkt men som anspelar på färgen jag hoppas fölet får, på att det är OS-år och att Ridsporten kommer att avgöras just i Deodoro: Medalla De Oro (=guldmedalj)
 
Jag gillar namn som passar till rasen. Araber, särskilt egyptiska, ska ha arabiska namn.Ett favoritnamn är Fahd. Andra är Aliifah, Dhaliiyah, Walad. Engelska namn på Araber går helt bort för mig.

Fullblod ska ha engelska namn. Exempelvis Smithereens, Crying Influence, Custom Declare.

Halvblod ska ha namn som är korta och är det ett Svensk halvblod så gillar jag namn på svenska. Amiral, Prentes, Teleskop, Kanel, Basilika, Slickepott. Är det tyskt av något slag så vill jag att namnen ska vara tyska, Rohdiamant, Graz etc.

Achal Teke ska ha ryskklingande namn, Bajkal, Kirill, Alexej, Inna, Aglaya.

Ardenner/Nordsvensk ska ha svenska, korta namn. Tore, Kultur, Astrid.

P.R.E/Lusitano ska ha spanskklingande som Bragadino, Prateado, Capitana, Landora, Salsa.

Ridponnyer får gärna ha namn som Muskot, Movie Star, Akzent, Bellectro, Vinterblomma, Chuzzlewit osv.

Shetland tycker jag passar i namn som Stråla, Tindra/Tinder, Glittra, Trick, Aislinn.

Övriga Ponnyer kan ha namn som Dynamite, Miracle, Loke, Tewdwr, Bumblebee.

Travare tycker jag ska ha namn som Gaxe-Kaxe, American Viking, Snabba Dig, Snick Snack, Corona Cider, Atlanta Smile etc. beroende på stamtavlan. Jag gillar att använda lite av föräldrarnas namn.

Får jag chansen att döpa Mustanger någon gång så vill jag att de har indiannamn som Ashkii, Shilah, Sahale, Wahkan, Adsila, Catori och Llaqtaymanta.

Får jag chans att döpa en Marwaihingst så blir det Sindhurakshak.

Sist men inte minst. Mina favoriter. Quarterhorse och Painthorse. De ska absolut ha rastypiska namn. Blue Mist Bandit, Dirty Cash, Sugars Hickory, Texas Legacy, Totally Fulla Cash, Flip A Coin, Cookie Seducer, Texas Air Frost, Miss Tee Fying, Dry Wood Smoke, Cut A Candy Bar, Lil Miz Addy Tude, Visibly Crazy, Go For The Blue, I Hate Mondays, Flash-A-Gun, Sheza Blue Card, Curiosity Nic, Dox N Socks, Whisper Deck.

Jag har bara fött upp några Travare, Quarter och något Halvblod än så länge, men jag har namn för ett helt stuteri! :D
 
Jag har fött upp och därmed också namngivit drygt 30 föl, plus att jag tipsat en del vänner om namn. Jag har en tanke bakom alla namn jag delat ut.
Några Exempel:
Ett av mina första föl (shetland) var e. Patrons Murkel u. Kringlan - avkomman fick heta Kremlan.
Mina shetlandsföl döps med begynnelsebokstav i alfabetsordning, en bokstav per fölårgång. Förra årets föl skulle heta på P, mamma heter Cassis och pappa Titol. Jag tog de två sista bokstäverna i båda föräldrarnas namn, så blev det Polis. :)
När jag var på bokstaven I fick jag ett stoföl i stoet Venessa, som självklart fick äldsta dotterns första ord för prinsessa till namn - Isessa
På K fick jag ett svartskäckigt hingstföl e. Hiawatha. Han fick heta Kokopelli, vilket är (om jag minns rätt) en indiansk gudom som har med fruktsamhet att göra, vilket jag tyckte passade bra då jag hoppades lite på en blivande avelshingst... Och det indianska passade ju bra till hans fläckar...
Mitt senaste halvblodsföl var e. For Feeling u. Madame Mim, dvs båda föräldrarna hade två ord med samma begynnelsebokstav i namnet, så det fick avkomman också. Och det var "G-år" för ponnyerna, så det fick han hänga med på. Han heter Gilbert Grape.

osv
 
Sist men inte minst. Mina favoriter. Quarterhorse och Painthorse. De ska absolut ha rastypiska namn. Blue Mist Bandit, Dirty Cash, Sugars Hickory, Texas Legacy, Totally Fulla Cash, Flip A Coin, Cookie Seducer, Texas Air Frost, Miss Tee Fying, Dry Wood Smoke, Cut A Candy Bar, Lil Miz Addy Tude, Visibly Crazy, Go For The Blue, I Hate Mondays, Flash-A-Gun, Sheza Blue Card, Curiosity Nic, Dox N Socks, Whisper Deck.

Flip a Coin hette vår andra uppfödning som jag var lite inblandad i namnet på :D e. Hip Hop u. Irish Flame xx (Flamman). Flame+Hip blev Flip men det blev lite väl kort så då fick det bli A Coin också.

Dock störde det mig lite att det låter mer som en travare/galoppör än SWB :p
 

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
26 969
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp