Om du fick döpa en häst...

Jag fick döpa min häst själv. Hon heter Charlyn. Om han nån gång i framtiden får ett föl så är jag sugen på att döpa den till Chyler. Jag gillar korta namn :) Sen kan jag tycka att det är kul om namnet påminner lite om stot eller hingsten, typ börjar på samma bokstav.
 
Har hunnit döpa några föl nu. Hittils har det alltdi funntis en tanke bakom.

Första fölet fick heta Antea som ska betyda "den första" på grekiska. Hon var det första fölet att födas av sin ras så jag tyckte det passade utmärkt. Nästa föl blev Embla - det första fölet i rasen som både avlats och fötts i Sverige så då gick jag på nordiska mytologins första människa. (Hade det varit hingstföl hade det nog blivit Primo respektive Ask istället...)

Sedan kom ett föl precis när vi hade riddarspel så riddartema blev det. Letade som en tok och htitade till slut Esmerée som skulle varit en blond prinsessa vilket passade min blonda fölunge perfekt.

Tja, och nästa år blev det föl kring riddartiden igen, men den han lurades vid fölningen så jag började leta efter Narr eller liknande namn - Giocondo blev det till sist, en italiensk variant på temat. Joe blev vardagsnamnet och det passar honom perfekt. Övriga har väll fått tilltalsnamn som jag kanske inte alltid varit superförtjust i, men, men, inget jag stör mig på heller och jag har ju valt dem själv...

Senaste fölet fick medryttaren döpa - hon råkade ju födas av medryttarens favoritsto på medryttarens jämna födelsedag... Men, jag gillar namnet och även det har en anledning och tanke bakom som binder ihop fölis tuffa start och hennes färg med framtidsförhoppningar om henne.

Väntar fortfarande på "Pepparkaka" och Pepino/Pepperino när rätt föl dyker upp. Varför just dessa namn? Jo deras pappa heter Pepper, men då ska de ju vara rätt färg, kön och lika sin far...

När jag växte upp hade jag några favoritnamn men de har jag just nu gått ifrån. Nu väljer jag mer efter händelser kring fölningen/föräldrarna.
 
Har bara döpt en häst en, min egna uppfödning. Hon fick en kombination av eget namn, mammans och pappans, långt blev det. Hon heter Ninja Power Popp, mamma heter Sweet Lollie Popp (arab) och pappa Power Boy (ridponny) Hennes tilltalsnamn är Ninja. Ska betäcka henne i år med en PRE är det tänkt och har redan bestämt namn El Nino, ska uttalas ninjo, kan inte skriva den spanska bokstaven för det på paddan. Och Ja det måste bli en hingst :p
 
Vet man att Aconitum är stormhatt, så tycker jag inte namnet är så konstigt. Latinska namn är fint på hästar, allrahelst om man har en häst ur blomstammen (har glömt vilket nummer stolinjen har, men den linjen). Dock gissar jag att den kanske skulle få heta Acke i praktiken, inte riktigt lika fint. :angel:
Just nu är den 2,5 år och heter till vardags Skrutt. Eftersom jag kan ropa Alliaria (som också är ett blomnamn) så får jag banne mig lära mig att ropa Aconitum också.
 
Jag har fött upp en islandshäst och döpte honom till Legolas från Meling (de måste alltid heta "från *nånting* & Meling är mitt gårdsnamn)
Det blev Legolas för att jag tyckte att det var fint och passade honom :) han har en morbror som heter Gandalf och ser ungefär likadan ut ;) står också här på gården.
Mamma heter Glodis och pappa Berserkur.
 
Vet man att Aconitum är stormhatt, så tycker jag inte namnet är så konstigt. Latinska namn är fint på hästar, allrahelst om man har en häst ur blomstammen (har glömt vilket nummer stolinjen har, men den linjen). Dock gissar jag att den kanske skulle få heta Acke i praktiken, inte riktigt lika fint. :angel:

Det är väl stofamilj 40?

Om det inte hade varit för att hoppstammen hade jag gärna lagt Chrysanthemum på mitt sto bara för att jag älskar den stofamiljen. Tycker det är superfina namn.
 
Det beror på vilken typ av häst men om jag fick döpa hästar av europeisk sporthästmodell så är jag väldigt sugen på att döpa efter namn på rymdskepp i Science Fiction. Inte Enterprise eller Voyager då utan mer But the Sky, My Lady! The Sky! (från Learning the World av Ken MacLeod) eller I Blame My Mother och Charming But Irrational (från Culture-böckerna av Ian M. Banks. En guldgruva för inspiration).

För hästar med lite mer massa (och gärna behåring med) så skulle namnen komma från mina favoritfantasyböcker istället.

Helt lösryckt utan nåt tema så är även Marodör en favorit =)
 
Det heter min häst och hon råkar vara ett 15-årigt sto. :D
Zelda: Ocarina of Time kom ju ut 98 så jag tror nog att Epona som namn sköt iväg lite jämfört med innan spelet kom XD Jag fick det ju därifrån från början, men tycker även om namnets orginalursprung, något jag lärde mig för bara några år sedan :D
 
Jag har en liten förkärlek till fornnordisk mytologi, så jag hade nog döpt därefter. Brage, Balder och Tor är några klara favoriter :love:

Syrran hade för några år sedan möjlighet att köpa en häst efter Shutterfly, som hon hade fått döpa själv, och hade då tänkt välja Shuttershade, och spinna vidare på hans namn :)

Jag fick rida en fjording som het Munin för ett tag sen, han var verkligen klok som en korp. Norska polisen ger btw alla sina hästar norröna namn.
 
Jag har inga namn på lur, namnet kommer till mig när jag träffar individen. Kan ju inte veta om de passar i namnet innan de ens är födda. :p
 
Jag har köpt en häst utan namn och med okänd härstamning, så jag klurar för fullt. Jag vill gärna ha fantasy-inspirerade namn.
Helst hade jag velat ha ett namn från Hunger Games-världen, men har inte hittat nåt bra ännu. Går även igenom ordlistor på Quenya och Sindarin (alviska) för att se om jag hittar nåt bra.
Eller så blir det kort och gott Stardust, möjligen Suzie Stardust, då Suzie är det namn hon kallas för.
 
Har döpt ett föl och hon fick heta Vidja från Starlind, ut kom nämligen bara långa ben! Aldrig sett så långa ben på ett nyfött föl och eftersom det var en islandshäst så brukar man ha ett namn som förknippas med något.

Mamma hette Vilja och jag kände att jag ville att hennes föl skulle börja på samma bokstav. Tyvärr avlivades fölet av nya ägaren pga kolik det året hon skulle fylla 3 och några fler föl kommer jag nog aldrig att föda upp.
 
Om jag hade haft möjligheten skulle jag döpa hästar efter bok- och filmnamn! Några exempel som jag tycker låter balla: Flo Bones (från The whispering skull), Sir Cadogan (från Harry Potter) och BB-8 (The force awakens :D)
 
Jag fick döpa mitt första föl förra året.
Om det blev ett sto skulle den heta något på O efter mamma Olivia. Om det blev en hingst skulle namnet börja på U efter pappa Uncanto. Jag ville ha ett svenskt namn eftersom det är ett svenskt halvblod och dessutom ville jag ha med gårdsnamnet.
Det blev en liten hingst och han heter Unik af Bolka men kallas Nicke till vardags. :)
 
När jag i framtiden skaffar gård, hästar och börjar föda upp egna (funderar på att föda upp russ och nordsvenskar och/eller ardenner) så kommer jag ha tv-serier som tema, då mina favoritkaraktärer. Alltså stuterinamn + karaktär.
Just nu finns Klopstock, Ianto, Crawley, Branson, Donna Noble och River song :)

Halloj, fellow whovian :)
Tänker lite i samma banor, böcker, filmer och serier. Temeraire tycker jag är fint. Har dock inte fått chansen att döpa nån häst än men i framtiden kanske...
 
Jag drömde en gång att jag hade en brun valack som hette Mäster så det ligger bra till. Annars Mamsell på ett sto. Eller något som mer eller mindre relaterar till föräldrarnas namn.
 

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
26 969
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp