Om du fick döpa en häst...

Jag hade tänkt betäcka min gula och hade såklart namnen klara.

Hjärter Dam eftersom jag älskar Lasses musik.
Jack Skellington eftersom det är min favoritfilm.

Hästen hade varit ett swb e Luxus - Quite Easy
 
Min första ponny var näst yngst i en syskonskara på nio där samtliga hade namn som började på samma bokstav som mammans namn. Även mormor och mormors mor hade namn på den bokstaven. Min nuvarande har ett svintråkigt namn. Båda föräldrarna har jättefina, engelska namn (även om mamman självklart har ett förenklat smeknamn i vardagslag) och alla syskonen (totalt fem där min är nummer tre) har namn som går att koppla till mamman. Utom min då, som fick världens tråkigaste namn. Det går inte ens att göra något vettigt smeknamn av det, jag har försökt i fyra år. :p Med vår dialekt är det om möjligt ännu värre, landsänden där ingen kan säga r. ;)

Jag tycker det är ganska fint att göra någon koppling till mamman/föräldrarnas namn faktiskt. Om/när jag väljer att ta föl på henne har jag ett par namnförslag som trots allt har någon form av koppling till hennes urtrista namn, men låter mycket finare.
 
Har döpt ett föl. Bestämde tidigt att blir det en hingst skulle namnet börja på samma bokstav som hingsten och vara en kompositör (i detta fallet S som i Stravinsky xx 1075) och blev det ett sto skulle namnet börja på mammans första bokstav och vara grekiskmytologirelaterat (mamman heter Athena).

Namnen som vann var:
Hingst, Stradivarius- efter kompositören och instrumenttillverkaren.

Sto, Arachne- en kvinna som tävlade med Athena i vävning och vann, det gillades inte av Athena som förvandlade Arachne till en spindel för att väva i evighet.

Det blev en Stradivarius till slut.
 
Jag har drömmar angående mitt sto.:p Jag skulle vilja betäcka med hingsten World of Dreams, och då mitt sto är så otroligt snygg och en riktig fasionista skulle jag vilja döpa fölet till World of Fasion!:D:D:D:D:love::d:banana: Och sedan om det blev fler med samma hingst tänker jag även på World of Fever, World of Thunder.:bump:
 
Senast ändrad:
Kan ni inte hjälpa mig med namn här i verkstaden :)
Har köpt en black shetlasndsponny som heter Kivis Ronaldo och vet inte vad jag ska kalla honom än, har tänkt på Naldo men gillar det inte, eller Asp som är häst på persiska men...
korta namn som är lätta att säga, så kör :)
 
Farbror eller mandolin, brukar ändå sluta med att alla hästar heter farbror i min skalle av okänd anledning
 
Kan ni inte hjälpa mig med namn här i verkstaden :)
Har köpt en black shetlasndsponny som heter Kivis Ronaldo och vet inte vad jag ska kalla honom än, har tänkt på Naldo men gillar det inte, eller Asp som är häst på persiska men...
korta namn som är lätta att säga, så kör :)
Vad ser han ut att heta? Hur är han som inivid?
 
Kan ni inte hjälpa mig med namn här i verkstaden :)
Har köpt en black shetlasndsponny som heter Kivis Ronaldo och vet inte vad jag ska kalla honom än, har tänkt på Naldo men gillar det inte, eller Asp som är häst på persiska men...
korta namn som är lätta att säga, så kör :)

Nalle? :angel::love:
Eller Ronny.
 
vet inte än, riktigt. Jag håller på att importera han från Danmark ska hämta på Fredag,
verkar som en tuffing med attityd,
Jag kom på Gimli, liten tuff stark och hårig :)

Andra "små namn" ur tolkien som är härliga är ju hobernas tycker jag. :D Pippin, Merry, :D
 
Jag har döpt en swb avkomma till mitt sto. Mamma heter Mortizia och fölet var efter Rubignon. Tanken var att namnge ett stoföl efter mamman förslag var Mimoza (Mimmi) eller Magnolia (Maggi) och hingst föl efter pappan förslag var Rubicon. Det blev Mimoza. Skulle jag få möjlighet att döpa ett stoföl igen blir det Magnolia.
 
Vi har ett registrerat stuterinamn (ponny) och blir det föl är tanken enkla namn med anknytning till skogen. Har russ och connemara i hagen, marorna har ju gärna engelskklingande namn.

Får se om och när det blir föl.

En av mina äldsta ponnyer döpte vi till Prince of Thieves. Mest för att vi just sett filmen :rofl:
 
När jag mitt sto ska få ett föl vill jag döpa denne till Verbum Laro. Tycker att det passar både hingst och sto!
Mitt sto är en warlander (PRE/frieser) och heter Viridissima Virga. Tilltänkte hingst är en PRE eller en warlander :)
 
Skulle jag fått ett föl nu skulle det blivit Divergent eller Malleficent. Men sånt ändrar ju sig. Det värsta jag vet är långa namn i flera delar och jag gillar absolut inte initialer på uppfödare eller stallprefix/suffix. Mitt föl som jag köpte heter Nemesis Diva SY, jag vet att smaken är som baken, men jag har väldigt svårt för det. Min valack heter Don Diego, hur kul är det? Min egen avkomma döpte jag till Misty, vilket säkert många tycker är aptråkigt, men jag gillar korta enkla namn :)
 
Jag bara älskar Islands hästar, och när man håller på med uppfödning måste dom ha ett isländskt namn. Och det finns så många vackra isländska namn!

Jag bryr mig knappt något alls vad föräldrarna heter, det ger ingen effekt på fölets/hästens namn för mig.

Två (...tre) namn jag skulle ge en häst om jag fick välja:
Sto:
Saedís eller Freyja

Hingst:
Fáni
 

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
26 969
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp