Om du fick döpa en häst...

Kul med namn!

Jag tröttnar aldrig på namn och jag har fått möjlighet att ge tips till flera hunduppfödare genom åren. Det positiva med det är att valpkullarna ofta är stora och det betyder mååånga namn.

Senast gav jag min hunds uppfödare dessa namn: Christmas Chorus, Christmas Jingle Bell, Christmas Night, Christmas Spirit, Christmas Cheers, Christmas Chime, Christmas Chant etc...

Nu hade uppfödaren valt Christmas eftersom valparna föddes precis innan jul.

Jag är barnsligt förtjust i namn, och som flera av er skrivit, så vill jag ha ett unikt namn för mitt djur, men inte så konstigt att det inte går att förstå eller uttala.

En häst har jag fött upp och hon fick namnet Beyla. Poängen var att det var en karaktär i mytologin, Beyla var guden Frejs älskarinna och namnet gick att komponera utifrån föräldrarnas namn.

När jag var liten "vann" mitt namnförslag på ett föl, och han fick heta Tonic. Nu tycker jag inte alls att det är fint längre.
Jag delade stall med en madame Beyla. Det är ett vackert namn
 
Jag har döpt ett par föl, men till vad vill jag inte avslöja här.
Däremot kan jag dela med mig om vad mitt senaste föl skulle ha hetat (tyvärr förlorade jag sto och föl i samband med fölning). Om det blev en hingst skulle han ha hetat Teus (betyder gud), ihopsatt av faderns två första bokstäver samt morfaderns två sista bokstäver. Om det blev ett sto skulle hon ha hetat som mitt nick i betydelsen tu alma/din själ på spanska (fadershingsten var spansk) och kallats Alma. Jag är stolt över båda namnen som jag tycker är mycket fina.
 
Jag har döpt hästen jag har nu och får inse att jag är inte duktig på det. Ville att namnet skulle börja på C eftersom pappan heter Conteros och att namnet skulle spegla hans personlighet så det blev Cool Kid (han var fyra år när jag köpte honom). Problemet är att nu är han 13 och allt annat än Cool... :cool: :banghead: :meh:
 
Döpt djur efter författare och skådisar (förnamn, helst svenska) innan. Bergmans kvinnor t ex har alla bra djurnamn! :laugh: Bibi, Harriet, Käbi...

Nu är jag dock inne på geografiska platser. Har en katt döpt efter en ö nu, det är fint. Tror nästa ska heta Själland. :D
 
Mitt första föl fick namnet Gandhi, pappan hette Gandalf.
Nästa blev Niwarri efter mamma Nisomi och pappa Warrigal.
Mitt första stoföl fick namnet Lady Nova, för att jag alltid tyckt att Nova är fint, Lady blev det för att jag ville ha med något från sonens fina ponny som heter Lady Nikita.
Till sommaren väntas nästa föl och har kommit på hingstnamn men avslöjas inte förrän den är född!!;)
 
Om jag nångång får möjlighet att döpa en häst så har jag mycket namn att välja bland. Helst något från nån bok, där finns så många fina namn. Gillar när hästar får namn som påminner om föräldrarnas, så det skulle jag antagligen köra på.. Och om jag nångång börjar med uppfödning mer seriöst så skulle jag nog ha systemet med alfabetetsordning, en begynnelsebokstav per år. Först A, sen B nästa år osv.
 
Men åh vad roligt tråd! :D Mina drömnamn på häst är helt klart Homer eller Buddha. Under förutsättning att det är en hingst eller valack då. Såklart beror det på personligheten men av någon anledning lyckas jag alltid hitta djur med glimten i ögat som har enorm charm, så dem namnen passar bra tycker jag ;)
Vore det ett sto så skulle jag nog döpa det till Gucci :)
 
Min ras (AQHA) döper man oftast efter stammen. En kombo av te x föräldrarna eller längre bak i ledet. Jag tycker också det är finast att göra så och även jag skulle namnge på det sättet :)
Mitt sto har en namnkombo av hennes pappa och mor/morfar och vår valack av sin mamma och pappa.
 
Jag döper mina stons avkommor efter saker i naturen, tex berg, floder och liknande. Gärna ska ingen Anna häst ha samma namn. Mina hästar har suffixet KGL.
 
Jag har en förkärlek för namn inspirerade av mytologi eller olika typer av titlar som i stil med; Baron, Soldat, Korpral, Hertig, Greven, Baronessa etc. :)
 
Jag har en hel del namn på lut som jag gärna skulle döpa en häst till, men det enda som jag kommer på just nu är Maihar'du eftersom jag nyss såg ett avsnitt av Star Trek: Deep Space 9. :angel: De flesta namn på min "lista" är från Star Trek eller StarGate. :D
 
Skulle jag någon gång skaffa ponny, sällskap eller om framtida barn blir hästtokig så skulle jag vilja att den heter teddy om det är en valack och cindy om det är ett sto =P
 
Himla bra tråd - hade jag fått dräktigt med All Star hade jag lätt velat använda @Shaggy s asbraiga namn på bokstaven A - en Alliaria kanske - nu har jag dräktigt med hingst på bokstaven C och även där fanns två snygga namn :D
 
När jag var liten drömde jag om att få ha en häst som jag skulle få döpa själv så jag kunde välja namnet Don Pedro till den. Tyckte det var finast i hela världen. (nu tycker jag mest att det låter som nån porrstjärna).
Vi hade en ridskolehäst som hette precis det.
 

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
26 969
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp