Om du fick önska - ridbaneunderlag

Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Ha inte hört talas om hippo -texc, men det ser väldigt lik ut som Terra Tex. Vi har Terra Tex båda i ridhuset och på utebanan, kan varmt rekommendera.
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Trådkapning :angel:

Eftersom jag ser att du inte varit innne i min paddextråd och svarat så ställer jag frågan här. Hur gjorde ni när ni anlade banan och hur lång tid tog det innan materialet hade satt sig? Jag har nämligen en hel del problem med min bana.

Vad är det för problem du har? Har hört mkt gott om Paddex, men tyvärr en del nackdelar oxå... Så jag skulle gärna vilja veta vad du har för erfarenhet av Paddex?
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

--------------------------------------------------------------------------------

När det gäller Terratexen så kan frakten bli dyr, men det finns två alternativ. Terratexen skall blandas med en speciell sorts sand, detta kan fås färdigblandat, då blir såklart frakten ganska dyr (beroende på hur långt bort från leverantören man bor). Alternativ 2 är att endast köpa själva terratexen och sedan köpa sanden från lokal leverantör, man får då hjälp att välja sand från företeget. Tillägas bör att detta är topplagret på banan dvs att man måste göra grunden som vilken annan ridbana som helst (tillskillnad från paddex som kan läggas direkt på leran). Priset för endast fibrer är inte så jättedyrt :angel: (ca 44 000 exkl moms för mig), men totalt blir det betydligt dyrare än paddex.
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Ingen som hört något om underlaget Hippo-Texc? Verkar ganska bra om man läser om det;) Har skickat efter en offert till dessa och till terra-tex, får se när svaren kommer, väntar med spänning kan jag säga! Ingen annan som vet hur mycket Terra-tex kostar /ton?

Jag länkar till Hippo-texc hemsida:
http://robertderover.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=21&Itemid=29

Hör gärna av dig när du fått offerterna.
:bow:
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Det är ett enormt jobb att få enbart Terra Tex på hårt packade balar. Vi fick det till vår utebana för några år sen. Vi slet som djur för att dra isär Terra Tex bitarna och sen försöka bland de med sand. Till ridhuset kom det färdig blandat och var bara att lägga in. Vet tyvärr inte priskillnaden...
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Hehe, kommer självklart dela med mig av siffrorna, det är ju det som är det mest intressanta i slutändan! ;)

Över till en annan fundering som redan diskuterats här...:

Vad ska man ha MELLAN bärlagret och topplagret?! Jag tänkte ju på stenmjöl, men är rädd för att det ska packas och inte släppa igenom vattnet och bilda pölar...:confused:
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Till en 20x50 bana:

Endast terratex med pp-fiber: 46 200 kr + moms
Färdigblandat med silikatsand: 90 000 kr + moms

Ska läggas på bärlager toppat med stenmjöl.
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Gjorde vår ridbana i somras. Det enda vi gjorde var att valde ut en plats efter att höskörden var klar, la på 10 lass grus (minns inte vilken sort) och sen var det klart! Verkligen toppenunderlag och även superbilligt! Jättefin svikt men ändå inte för mjukt:laugh:. Ska dit med några lass sand och sen grus nästa år igen men sen håller det och dräneringen sköter den forna växtligheten;). Superenkelt och perfekt:)

Ungefär så tänkte jag göra. Är i AKUT behov av ridbana men Lotto-vinsten lyser med sin frånvaro;)

Hur tjock lager med grus har du lagt?
Jag funderar på stenmjöl, men vet inte hur mycket vi ska lägga på.
Måste vara bättre att ta för lite och sedan komplettera än att det blir för djupt?!
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Till en 20x50 bana:

Endast terratex med pp-fiber: 46 200 kr + moms
Färdigblandat med silikatsand: 90 000 kr + moms

Ska läggas på bärlager toppat med stenmjöl.

Oj, shit... vilka priser.. För sen tillkommer väl frakt också..

Nä, jag får nog söka vidare efter svaren på detta:

Vad skall jag ha mellan bärlager och topplager?
Blir det bra med sandblandat-stenmjöl som topplager?
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Till en 20x50 bana:

Endast terratex med pp-fiber: 46 200 kr + moms
Färdigblandat med silikatsand: 90 000 kr + moms

Ska läggas på bärlager toppat med stenmjöl.

Vad sandblandningen går på i slutänden skiftar ju oerhört beroende på var du bor. Jag bor väldigt långt från leverantören vilket innebar att för oss var det aldrig ngt alternativ att köpa färdigbalandat det skulle rent ut sagt bli astronomiskt dyrt. Därför var det för vår del endast aktuellt med att köpa fibrerna och blanda själva även om det så klart skulle inneburit en del meck.
Nu blev det ju paddex till sist för oss iaf.
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Nu så har jag även snackat med återförsäljaren av Hippo-texc, han var holländsk så hela samtalet blev på engelska:D

Han sa att det var viktigt att det var en väldigt finkorning sand, och de samarbetade med två olika "sandtag" ett i jönköping och ett utanför göteborg.

Han var väldigt trevlig och skulle skicka en offert till mig i dagarna, samt även komma förbi med ett prov till mig:love:

Men som sagt, priset är ju mest intressant här...

Sedan har jag dessutom hittat en annan återförsäljare av sådant här material, som dessutom hade något som hette rubbergroun, ett slags gummifiber som man lade som ett sviktande lager i bärlagret.... Verkar ju finnas hur mycket som helst på marknaden....! Att man inte är miljonär...

Länk till nya återförsäljaren:
http://www.equi-pro.se/index.html

:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Trådkapning :angel:

Eftersom jag ser att du inte varit innne i min paddextråd och svarat så ställer jag frågan här. Hur gjorde ni när ni anlade banan och hur lång tid tog det innan materialet hade satt sig? Jag har nämligen en hel del problem med min bana.

vet itne riktigt då jag ej var med hela tiden men så vitt jag vet var den perfekt direkt :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
1 948
Senast: Unafraid
·
S
Hästmänniskan har funderat på hur jag skall göra och kommit fram till: 1. Ta bort matjordslagret 2. Ta bort sand och lägga i en hög så att det...
Svar
5
· Visningar
2 872
Senast: search
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp