Om du fick välja arbetstid själv...

Nahar

Trådstartare
...med bibehållen lön (samma månadslön), hur mycket hade du jobbat då? Och vad hade du gjort med din nya fritid? Om du valt lika mycket eller mer jobb, varför?

Ni som inte jobbar eller inte har lön kan ju köra med att alla utgifter ni har är betalda. Vad hade ni gjort annorlunda då?

Kan börja med mig själv: Mitt jobb är svårt att kvantifiera då det till viss del sker i huvudet hela tiden, jag får idéer och fnurlar på saker medan jag gör annat. Dock jobbar jag just nu aktiv arbetstid ca 9 timmar 6 dagar i veckan. Hade jag själv fått välja hade jag jobbat 4 timmar om dagen 4 dagar i veckan aktiv arbetstid, och extra när jag känner för det.

Min fritid hade jag lagt ner på massor med saker. Träning, hästarna, politik, lära mig nytt språk, hjälpa människor i min närhet som behöver det, fixa med huset, vara med familj och vänner, sova; men kanske främst på att ha tiden att ta det lugnt och anpassa mig till min dagsform mer. Att kunna ta en dag där jag bara strosar omkring då och då hade varit underbart! Och jag är av naturen kreativ och rastlös, och hade nog fortfarande gjort en massa saker som kom andra till gagn, bara kanske inte alltid just mitt dagsjobb.
 
5h/dag och 4-5dgr/vecka. Det hade räckt för att få det gjort som ska göras för mig. Visserligen hade jag inte haft tid att prata med någon 😂
Jobbar vanligtvis 44h/vecka, men är just nu permitterad med 60% på min ena arbetsplats.

Jag hade förlagt tiden till eftermiddagen på vinterhalvåret så att jag kunnat ägna mig åt mina hästar på dygnets ljusa timmar.
Den extra lediga tiden hade lagts på min gård och mina hästar.
 
Jag hade nog velat jobba 2 eller 3 dagar i veckan och vara ledig resten. Jag trivs bättre med att ha helt lediga dagar än att jobba flera korta dagar. Och får jag behålla lönen har jag ju råd med hunddagis de dagarna.
Jag hade lagt tiden på min hund, troligen skaffat en till, och kollat om jag kunde rida medryttarhästen en dag till i veckan. Läst mer, tränat mer. Kanske äntligen tagit mig tid att lära mig laga mat.

Om jag inte behövde jobba alls hade jag velat testa det ett halvår först.
 
Jag hade gillat att jobba 9-15 måndag, tisdag, torsdag och fredag.
Tiden som blir över hade jag använt till min häst och andra intressen.

Jag har väldigt många intressen som jag känner att jag inte har inte har tid och ork att utveckla så mycket som jag önskar.
 
Jag kan tala för mitt förra jobb. Hade jag haft den möjligheten så hade jag jobbat någonstans mellan 65 och 75%. Det är den tid jag mår bra av.
 
Jag hade gärna jobbat 6h-dagar! Och helst varit ledig en dag till i veckan.

Jag skulle orka mer av min fritid, sommartid hade det varit guld! På vintern gör jag inte speciellt mycket, då hade jag kunnat jobba mer. Men att sluta en timme tidigare varje dag hade varit riktigt skönt.
 
Just nu jobbar jag långa pass och förhållandevis få dagar på en månad och tycker att det är ok. Samtidigt hade schemat kanske varit ännu bättre om jag kunde jobba samma antal dagar men "normala" tider.
 
Jag är inte säker på att jag förstår frågan :) Jag vill ju helst jobba 0%, men jobbar 54% i dagsläget. Har arbetstid 07.45-13.00. Ledig vissa vardagar eftersom jag jobbar en helg på fem veckor (då jobbar jag 07.00-13, 16.30-20.30, 06.45-15.30). Är faktiskt väldigt nöjd med mitt schema och sysselsättningsgrad, så det finns inte så mycket jag vill ändra - förutom att jag önskar att jag hade haft råd att jobba ännu mindre :)
 
...med bibehållen lön (samma månadslön), hur mycket hade du jobbat då? Och vad hade du gjort med din nya fritid? Om du valt lika mycket eller mer jobb, varför?

Ni som inte jobbar eller inte har lön kan ju köra med att alla utgifter ni har är betalda. Vad hade ni gjort annorlunda då?

Kan börja med mig själv: Mitt jobb är svårt att kvantifiera då det till viss del sker i huvudet hela tiden, jag får idéer och fnurlar på saker medan jag gör annat. Dock jobbar jag just nu aktiv arbetstid ca 9 timmar 6 dagar i veckan. Hade jag själv fått välja hade jag jobbat 4 timmar om dagen 4 dagar i veckan aktiv arbetstid, och extra när jag känner för det.

Min fritid hade jag lagt ner på massor med saker. Träning, hästarna, politik, lära mig nytt språk, hjälpa människor i min närhet som behöver det, fixa med huset, vara med familj och vänner, sova; men kanske främst på att ha tiden att ta det lugnt och anpassa mig till min dagsform mer. Att kunna ta en dag där jag bara strosar omkring då och då hade varit underbart! Och jag är av naturen kreativ och rastlös, och hade nog fortfarande gjort en massa saker som kom andra till gagn, bara kanske inte alltid just mitt dagsjobb.
6h 3-4 dagar i veckan hade varit lagom för att få lite mer fritid och ändå hinna göra ett kvalitativt jobb. Den extra tiden skulle jag helst lägga på sonen, hus/trädgård och kanske lite mer tid för vardagsmotion.
 
Jag är inte säker på att jag förstår frågan :) Jag vill ju helst jobba 0%, men jobbar 54% i dagsläget. Har arbetstid 07.45-13.00. Ledig vissa vardagar eftersom jag jobbar en helg på fem veckor (då jobbar jag 07.00-13, 16.30-20.30, 06.45-15.30). Är faktiskt väldigt nöjd med mitt schema och sysselsättningsgrad, så det finns inte så mycket jag vill ändra - förutom att jag önskar att jag hade haft råd att jobba ännu mindre :)
0% är ju definitivt ett alternativ! Men vissa av oss gillar ju faktiskt vårt jobb så mycket att vi vill ha det kvar i någon grad ändå;)
 
Jag hade gillat att jobba 9-15 måndag, tisdag, torsdag och fredag.
Tiden som blir över hade jag använt till min häst och andra intressen.

Jag har väldigt många intressen som jag känner att jag inte har inte har tid och ork att utveckla så mycket som jag önskar.
Jag känner samma angående många intressen! Jag älskar mitt jobb men det finns så mycket annat jag älskar också, och jag skulle helst ha tid till allt :)
 
6 timmar per dag och 5 arbetsdagar hade varit rätt skönt. Helst om jag fått bestämma arbetstidens klockslag också typ 7-14. Det hade varit perfekt!
 
0% är ju definitivt ett alternativ! Men vissa av oss gillar ju faktiskt vårt jobb så mycket att vi vill ha det kvar i någon grad ändå;)
Alltså jag gillar ju också mitt jobb. Men man säljer ju fortfarande bort en del av sin tid (= sitt liv). Och det är jag inte intresserad av att göra mer än det absolut nödvändigaste. Då hade jag hellre varit volontär inom äldreomsorgen än att jobba som undersköterska :)
 
Jag hade gärna jobbat ca 5-6 timmar om dagen, 4-5 dagar i veckan. I dagsläget börjar jag vid kl 7 och när vi ibland kan sluta vid 13-14 (har halvtimme lång lunch) så känns det hur bra som helst. Jag behöver jobba för att få anstränga mig mentalt, för att få rutiner, för att få känna mig duktig osv.

Att börja jobbet vid 7 passar mig egentligen bra. Däremot under vinterhalvåret hade jag gärna jobbat från lunchtid och framåt istället, för att hinna gå långpromenad med hundarna när det är ljust. Skulle dock vilja ha ett annat jobb. Brevbärare idag, vill hellre jobba mer administrativt, eller kanske som fysioterapeut eller med bilar. Mitt nuvarande jobb vill man inte(!) utföra på eftermiddag/kväll när alla är hemma. Då är hissarna aldrig på bottenvåning när man kommer och bilar står parkerade framför brevlådor på villarundorna, så allt tar en evig tid :cautious: (Dessutom är det hemskt svårt att köra villarunda i mörker och försöka se vad det står för adress på posten...)

Ibland hade jag velat jobba helg och vara ledig på vardagar, det ideala hade varit att kunna välja vilka dagar jag jobbade samt ha lite flextid. Då hade jag kunnat jobba lite mer regniga dagar, ha mer tid till utomhusaktiviteter dagar med fint väder osv.
 
Jag mår skitdåligt av att vara helt ledig, så någon form av arbete vill jag ha. Drömmen i framtiden är att ha ett jobb där jag tjänar tillräckligt bra för att bara jobba 4 dagar i veckan, alternativt jobba 10h mån-tors eller tis-fre för att kunna vara ledig en dag. Tror 3 sammanhållet lediga dagar per vecka är önskvärt för mig :)
 
Jag skulle vilja jobba halva dagar, och då (om man nu får drömma om en overklig verklighet) skulle jag vilja jobba 2 dagar på mitt jobb som IVA- och narkosveterinär samt 2 dagar som IVA-läkare eller narkosläkare på ett stort sjukhus. Jag vill ha tredagars-helg, och möjlighet att jobba längre än halvdagar när jag känner för det. Jag skulle vara nöjd om jag kunde gå upp ca 5000-6000 kr i lön, det skulle vara lagom.

När jag inte jobbar skulle jag se till att ta en extra ridlektion i veckan på ridskolan, kanske till och med att ena lektionen är en privatlektion. Sen skulle jag försöka hitta en bra medryttarhäst och jag skulle gå kurser och boka träningar med hundarna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag jobbar på timmar i en liten butik och har gjort sedan sena hösten. Jag känner att jag inte alls vet hur det fungerar vid sjukdom...
Svar
4
· Visningar
571
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp