Om du fick välja arbetstid själv...

Jobbar just nu 80%, fördelat på 4 dagar. Har provat jobba kortare dagar de 4 också, men hopplöst att komma ifrån jobbet när jag väl är där/igång. Skulle vilja minska ner successivt, till 60, 40 och sen troligen 0%.
Har egentligen inga problem att fylla mina dagar med för mig meningsfulla och berikande aktiviteter, men tycker det jag gör på jobbet också är meningsfullt och berikande, även för andra.

Skulle träna hund ännu mer, både egen och ha fler kurser. Troligen skaffa en hund till. Hjälpa familjen mer med deras djur. Tömköra mer. Jobba mer med unghästar. Komma igång med min egen träning. Lägga mer tid på hobby som jag nu pressar in med skohorn... testa sådant jag nu tycker verkar jätteintressant men inte hinner prova. Hinna (och orka...) umgås mer. Kan fylla på listan hur länge som helst 😄
 
Det finns inte en suck i världen att jag skulle kunna göra mer meningsfullt och skapande än att utveckla lösningar tillsammans med andra ingenjörer. På egen hand skulle jag inte komma nånstans alls, ens på 10 livstider. Då är det ganska bra att det sammanfaller med att man får betalt för det.

Jag känner mig privilegierad som får jobba med saker som är roliga och meningsfulla.

Ibland kan man tänka tanken att om jag bara hade 1200 miljoner dollar så skulle jag minsann kunna utveckla och driva det jag vill med massor av kompetens och göra mer skillnad . Men det räcker med en kort reality check, dels finns inte pengarna men än viktigare är att jag inte är särskilt kompetent på att driva företag på den metanivån eller hantera jättestora mängder pengar (noll intresse).
 
Nu när jag har kort till jobbet, 20 min med bil) så skulle 4-6 timmar 2-3 dagar i veckan vara lagom.
Skulle jag få jobba så på 100% skulle ju även jag orka, men eftersom jag inte orkar det så har 50% varit lagom för min kropp och knopp.

Övriga tiden går till familjen, skulle vilja lägga mer tid på hunden (träning och tävling) samt odlingen.
 
Jag trivs väldigt bra med mitt jobb och bidrar till sådant jag vill bidra till genom det. Så 0% skulle kännas gött, men långsiktigt så vet jag inte om jag skulle hitt annat som känns tillräckligt meningsfullt.

Jag har jobbat färre % än heltid på mitt nuvarande jobb så jag vet ju hur det känns. 60% var väldigt lagom. Jag har årsarbetstid och fortsätter gärna med det så kan man fördela lite som man vill.

Tiden skulle användas som egen buffert, att hinna med att göra allt annat man vill göra men som annars ofta kräver för mycket energi.
 
Jag vill aldrig någonsin jobba heltid! Tycker det är pest.

Jobbar just nu 75%, det är helt ok. Ett tag var jag permitterad ner till 60%, då blev det mest mer slötid. Jag jobbar kortare dagar, så får ändå kontinuitet.

Eventuellt hade jag väl kunnat jobba 4 dagar/6h dagligen istället för 5, det hade varit smidigt med hästarna.

I och med pandemisituationen har jag typ jobbat hemifrån sedan mars, och det gillar jag. Hade gärna fortsatt i all evighet.
 
När vi jobbar 4 dagars nattveckor och går på kl. 22.00 på måndagen och sedan tar helg 06.30 på fredagen och har helg, fredag morgon till måndag natt så fungerar jag bäst. Men skulle gärna jobba 4-5 timmars dagar. :)
 
Först och främst vill jag bara säga att jag tycker det är jättekul att höra om allt ni hade lagt mer tid på om ni hade haft den! Skönt att veta att jag inte är ensam om att längta efter friheten att få lägga tid på annat som jag också brinner för, utöver mitt arbete :D

Alltså jag gillar ju också mitt jobb. Men man säljer ju fortfarande bort en del av sin tid (= sitt liv). Och det är jag inte intresserad av att göra mer än det absolut nödvändigaste. Då hade jag hellre varit volontär inom äldreomsorgen än att jobba som undersköterska :)
Är helt med dig på att det är tråkigt i den aspekten att sälja en del av sitt liv! Hade varit underbart om vi kunde få jobba efter förmåga, vilja, och passion istället. Jag har ju turen att få arbeta med något jag brinner för av egen regi, men det är fruktansvärt jobbigt att vara utan skyddsnät och utan fritid.
3-4 dagar i veckan mellan 9-15 hade varit bra tider som så, men helst hade jag nog bara jobbat 4h 3 dagar i veckan. Allra helst 0% ;)

Jag hade lagt all ledig tid på intressen, som hunden (den framtida), skytte, läsa böcker/spela spel, vara ute i naturen, fotografera, träna, osv. Jag hade även lagt mer tid på det vardagliga, som att t.ex. laga mer mat från grunden.
Mer tid på det vardagliga skriver jag också under på! Jag är långsam till min natur och saknar att kunna stå och laga god mat med egna råvaror, att få laga kläder i lugn och ro, mixtra med vedstapling och annat som inte är så spännande. Att bara få vara mer närvarande i livet, helt enkelt.
 
Om det var möjligt hade jag jobbat absolut ingenting. Hade inte haft några problem alls att fylla tiden med sömn, läsning, skrivande, ridning, hundar, katter, husfix, serier, allmänt pyssel och stök. Om jag var tvungen att jobba litegrann hade jag kunnat tänka mig kontorstider tisdag till torsdag. Det hade fungerat.
 
Jag jobbar 4 timmar varje dag redan och är begränsad av att jag har sjukersättning på 50 %. Jag brukar säga att det är tur att jag har det för då kan jag inte jobba mer än 50 % och kommer hålla längre. Hade jag fått välja helt fritt hade jag valt bort mina funktionsnedsättningar och jobbat heltid eftersom jag faktiskt tycker om att jobba. Nu går ju inte det eftersom kroppen inte fixar det, den fixar knappt de här 50 % heller så jag hade nog valt att jobba 4 timmar fast 4 dagar istället, ledig fredagar. Jag skulle faktiskt vilja göra det, på riktigt eftersom hjärnan inte riktigt orkar med som det är nu.
 
Jag har ett jobb jag trivs på, snälla kollegor och trivsamt företag. Skulle jag ha möjligheten att välja själv så skulle det trots allt bli noll timmar i veckan. Den fria tiden jag skulle få skulle gå till egna små projekt på hemmaplan, odling och snickeri, plocka bär och svamp och ridning förstås. Det känns lite ledsamt faktiskt, men jag tycker inte längre att det är roligt att jobba, det är enbart på grund av pengarna jag gör det.
 
Hade jag fått välja hade jag haft ett jobb (har två nu). Skulle jobba max 4 dagar i veckan. Två dar på kontoret 8h eftersom jag har lång restid. Två dar hemifrån 6h. Runt 70% av heltid.

Resten av tiden skulle jag ägna åt att motionera hunden, vara en trevligare mamma/fru, städa huset, träna.
 
Helst hade jag inte velat jobba öht om jag fått välja, 0% jobb och 100% lön hade varit perfekt.

För att vara lite mindre verklighetsfrånvänd så hade jag kunnat tänka mig att jobba fram till lunch 3-4 dagar i veckan, typ 7-12. Den lediga tiden skulle jag ägna åt hundarna och att göra andra saker jag tycker är kul.
 
Jag hade utan tvekan gått ner från 100 % till 50 % och bara jobbat morgonmjölkningen, inga helger men eventuellt röda dagar!
Fritiden hade jag lagt ännu mer på mina hästar, kanske skaffat en till. Jag satsar "mellanhårt" på tävling just nu, men skulle vilja sikta ännu högre/mer.

Utöver hästarna skulle jag odlat ännu mer, som det ser ut nu hinner jag inte det i den omfattningen jag önskar. Skulle vilja bli i princip självförsörjande sommarhalvåret.
 
Jag skulle vilja jobba ca 75% vilket skulle innebära ledig en dag i veckan, onsdag eller fredag skulle jag välja. Resterande procent skulle innebära att jag slutade tidigare en dag också.
Men fick jag välja helt skulle jag inte jobba :angel: Var mammaledig tre år i sträck, det var så härligt.

Min lediga tid skulle jag lägga på mig själv. Tänk att få spendera en halv dag i skogen med hundarna medan barnen är i skolan. Det skulle bidra till ökad livskvalité.

Min man jobbar 80% vilket innebär 10 nätter i månaden. Det upplägget är jag väldigt avundsjuk på.
 
Jag hade gärna jobbat sextimmarsdagar när jag jobbar hemifrån eller från jobbet. De veckor jag reser jobbar jag längre dagar, oftast 10-12 timmar. Det är helt ok, då behöver jag gå helt in i jobbet och vill helst inte göra annat än jobba och sen slänga mig på hotellrummet med netflix. Jag reser normalt ca 16 veckor om året, någorlunda jämnt fördelat. I år har det förstås inte blivit riktigt så mycket. Fyradagarsvecka hade varit bra, särskilt resveckorna (och ofta har jag ju redan nu kunnat göra så, men inte alltid) Jag hade även kunnat tänka mig addera på en del semesterdagar, sådär 50 st hade varit toppen! Men jag vill inte ha kortare dagar än 6 timmar, då känns det ju som om man knappt hinner igång med något innan det är dags att sluta. Under sex timmar kan jag dessutom vara helt och fullt effektiv samtidigt som det blir mer tid till hästar, gård och hemmasysslor. Jag vill absolut inte välja bort mitt jobb, jag gillar att driva och utveckla tillsammans med kollegor, och känner dessutom att jag gör något viktigt.
 
...med bibehållen lön (samma månadslön), hur mycket hade du jobbat då? Och vad hade du gjort med din nya fritid? Om du valt lika mycket eller mer jobb, varför?

Jag hade definitivt jobbat mindre, kanske 75%? Dock har jag ett yrke som kräver arbetstimmar för att bli erfaren och utvecklas (haha har inte alla det iofs?) så hade nog inte velat jobba 75% i längden men hade varit skönt ett år eller så.

Jobbar nu 100% med ett arbete jag inte kan göra hemifrån, är alltid på arbetsplatsen när jag jobbar förutom beredskap i hemmet ibland. Nu jobbar jag dagtid plus en dag varannan helg, således mer än heltid. I perioder kommer jag nog jobba ännu mer framöver, det har jag dock ingenting emot då jag gillar mitt jobb. Och man kan ju komptid så det går att ta någon vecka eller dagar här och där vilket är skönt.

Jag hade skaffat häst utan att tveka! Hade jag kunnat gå ner till 75% tror jag att jag helt klart orkat med hästeriet utöver jobbet. Nu är jag ju tankegångarna att skaffa häst ändå men det kommer nog bli lite kärvt med tiden och återhämtningen tyvärr. Hade velat lägga upp deltiden med ledigheten i dagar istället för att gå tex 6-timmarsdagar. Med mitt jobb blir det lätt att man då istället ska jobba hela 8-timmarsdagen på 6 timmar istället och det vill jag inte. Utöver hästeriet hade det blivit mer tid för återhämtning och tid och ork för att pyssla i hemmet och sådär.
 
0% är ju definitivt ett alternativ! Men vissa av oss gillar ju faktiskt vårt jobb så mycket att vi vill ha det kvar i någon grad ändå;)

För min del är det framförallt att jag blir väldigt olycklig om jag inte har en fast punkt och någonting att gå upp till varje dag. Klart det är skönt med semester och ledigheter här och var men hade jag inte jobbat alls hade jag snabbt blivit håglös och deprimerad. Jag trivs super med mitt jobb nu men jag hade hellre haft ett jobb som var halvdant än inget alls.
 
Jag tycker om mitt jobb och får använda både knopp och kropp och göra skillnad så att inte jobba alls vore tråkigt. Jag jobbade 60% en kort period i våras och det kändes för lite. Jag vill känna mig engagerad i min arbetsplats i det stora och då tycker jag det är för lite. 80% hade nog varit bra. Eller mer flexibel tid. Om jag jobbat över ena dagen kunna jobba kortare nästa dag men nu går det dessvärre inte alls att styra det så.

Nu får jag ju göra skillnad-behovet tillfredsställt i jobbet men om jag inte jobbade alls men ändå fick pengarna skulle jag också vilja träffa äldre eller volontärjobba inom djur och natur med barn eller dylikt.

Jag skulle också vilja bo annorlunda och därmed ha mer att pyssla med hemma.

Så för mig är det antingen nästan heltid med det jag gör eller inte alls och då helt kunna fokusera mig på att hitta andra meningsfulla sammanhang.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 375
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag jobbar på timmar i en liten butik och har gjort sedan sena hösten. Jag känner att jag inte alls vet hur det fungerar vid sjukdom...
Svar
4
· Visningar
574
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 472
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp