"Om du hade mitt avelssto"

Brolinskan

Trådstartare
Nu är det många som börjar fundera på hingstval för i år. Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där vi kan få "bestämma" hingst åt varandras ston med en motivation till varför givetvis. Alltså, om du hade mitt avelssto, vilken hingst skulle du betäcka henne med då? Kanske kan det till och med ge lite inspiration genom att få åsikter utifrån. Ibland blir man lite insnöad på sina egna favoriter.

Presentera ditt/dina sto/n med bild/den information som känns viktig (stam, ev bedömning, temperament, gångarter, BLUP, eventuella tidigare avkommor osv). Sen är det fritt fram för oss andra att välja en hingst som vi tycker skulle passa och motivera varför.

(Givetvis kan man presentera ett sto som man inte tänkt betäcka i år.)

Hoppas att det är fler än jag som tycker avel är hur kul som helst och gärna diskuterar det till döddagar..
:D
Ella
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

För att få fart på tråden tänkte jag börja med att slänga in mina ston.
Först ut är det svarta fyrgångsstoet Frenja från Västergården.
Hon är ett bestämt, tryggt och bitvis ganska tufft sto.
e. Atli frá Syðra-Skörðugili
ee.Hrafn frá Holtsmúla
u.Snerra frá Vík í Mýrdal
ue.Fífill frá Eiríksstöðum

Hennes avkommor, de jag sett, rör sig fint och har väldigt flott tölt och trav, många är fyrgångare. Orädda och tuffa. Hon har två bedömda avkommor, ena har 8.15 för exteriör, 7.91 för ridegenskaper (fyrgångare) med 8,5 för allt förutom pass (5.0) och trav (8,0), 8.01 totalt. Den andra har 7,91 för exteriör och 7,33 för ridegenskper (fyrgångare med 8 för tölt, galopp och spirit, 7,5 för trav, 7,4 för helhetsintryck och 8,5 för skritt), tot 7,56.

BLUP 106

Hennes bedömning:
Huvud 7.5
Hals-Manke-Bog 8.5
Rygg och kors 7.5
Proportioner 8
Ben (kvalitet) 8.13
Benställning 8
Hovar 8.5
Exteriör 8.07

Tölt 9
Trav 9
Pass 5.5
Gallopp 9.5
Vilja 9
Lynne 8.5
Helhetsintryck 8.5
Skritt 8
Ridegenskaper 8.42

Jag kan inte hitta några ridbilder på henne, eller knappt några rättvisa bilder alls då hon är lite till åren och bara går med föl nu. Men nedan är några av hennes avkommor.
folfol16.jpg


sep1007-600x400.jpg


Finaler_102.JPG-for-web-large.jpg

(sista bilden har jag styggt snott från nätet)
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Andra sto ut är Glóð frá Auðsholtshjáleigu,
ett vackert femgångssto, fux.
Glóð är en väldigt mild, trygg och vänlig häst med rena och klara gångarter och ridhästvilja. Hon är lätt att ha och göra med och har fått flera fina föl. Hon har även tävlats lite med goda resultat.
e. Skörungur frá Bergþórshvoli
ee. Orri frá Þúfu
u. Afturelding frá Auðsholtshjáleigu
ue.Sörli frá Halldórsstöðum

BLUP 100

Hon har blivit bedömd en gång mellan två föl, men inget fungerade på bedömningsdagen och hon gick inte särskilt bra. Hon slutade på 7,42, men endast 7,08 för ridegenskaper och 7,93 för exteriör.
Hon är flott i tölt, travar med mycket aktion, men inte så mycket sväv.

Hon får vackra och stora föl som är vakna och orädda.
Två är bedömda med högt för exteriör och lägre för ridegenskaper.

glod1-600x399.jpg

IMG_0787-600x881.jpg


Avkommor:
_dsc0261_31255060.jpg


44318_134385786606365_119549184756692_183520_2303293_n_107684351.jpg

e. Kjarni

315387_245149295530013_119549184756692_791380_8124370_n-600x400.jpg

310359_245148668863409_119549184756692_791373_5310452_n-600x400.jpg

e. Gammur

ston14.jpg

(Brunblacken) e. Gammur
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Sist men inte minst, Fluga frá Bjargshóli, som inte är i min ägo än, men som förhoppningsvis blir det till sommaren och i sådant fall ska betäckas på Island. Så här är det främst hingstar på Island som är utav intresse.
Hon är ett svart femgångssto med mycket gång och aktion.

e. Leiknir frá Vakurstöðum
ee.Safír frá Viðvík
u.Frökk frá Bjargshóli
ue. Otur frá Sauðárkróki

Fluga är otroligt flott i alla gångarter, med mycket aktion, men är väldigt spänd och stressad. Blir aningens passaktig när hon blir spänd. Vaken och väldigt villig. Har aldrig tidigare fått föl.

BLUP 108

5901344.jpg


2235424.jpg


5705335.jpg
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Jag kan inte mycket om avel, men eftersom det är spännande så ger jag det ett försök :angel:

Glód hade jag valt Garri fra Reyjkavik till. Garri är väl känd för att ge ganska hårda svåra avkommor men med bra gångarter? Glód verkar enligt din beskrivning kanske kunna väga upp det hårda. Och Garris höga ridbedömning kanske kan ge avkommorna kompensation för Glóds lite "sämre"(synd o kalla det sämre men du förstår säkert hur jag menar). Om nu världen hade fungerat så enkelt som jag tror.

De andra vågar jag inte svara på. Men det finns en hingst på Island JAG hade velat betäcka med om jag fick välja fritt -Kormakur fra Flugumyri :love: Om han passar till ditt sto vet jag inte.


Vad hade ni valt till mitt sto?
dockan_53913523.jpg


kvext0724.jpg


Hon har en totalt obetydligt dansk stam, E: Stjarni fra Hasseris, UE: Funi fra Kokholm. Men är en fin häst själv för typ klubbtävlingar.

Hon var på en exteriörbedömningskurs som treåring och fick(dåligt översatt från danska)
Huvud: 7,5
Hals, manke, skuldra: 8,0 * Hög "mankekam"(manke?)
Rygg och kors (överlinje): 8,0 * Smidig rygg, bred rygg, takformat kors, muskelfattigt
Proportioner: 7,5 *velproportionerad, "flade flanker"
Benkvalitet: 8,0 *torra senor
Benrörelse: 8,0
Hovar: 7,5
Man o svans: 6,5

Tot: 7.74

Hennes första avkomma från iår
folpass.jpg

Super psyke, lugn, nyfiken och försynt. Femgångare som bara visar trav på riktigt ojämnt/tungt underlag. EE: Keilir fra Midsitja
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Kvandi, hur är ditt sto gångartsmässigt? Fyr/femgångare? Hur är hon att rida?

Har förövrigt funderat på både Garri och Berserkur. :)

Jag vill se fler ston!
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Jag vill se fler ston!

http://lillsyrran.files.wordpress.com/2011/05/sagaextrior.jpg

http://lillsyrran.files.wordpress.com/2011/05/sagatolt.jpg

http://lillsyrran.files.wordpress.com/2011/11/litensagosaga.jpg

Och en bonus:
http://lillsyrran.files.wordpress.com/2011/05/sagaextriar.jpg

Saga från Lund -01
e. Baron från Håknorrbo
u. Gígja frá Nýjabæ
Ingen speciell stam alls. Saga är fyrgångare rör sig helst i tölt och kan tölta fort och länge. Traven finns lättillgänglig och är ganska bra om man lyckas få henne att jobba ordentligt. Hon är lättväxlad och riskerar att bli fyrtaktig i alla gångarter om hon inte rids ordentligt. Medelvilja. Hon har trevliga gångarter men är inget tävlingsämne mer än för lättklass men skulle nog kunna göra bra ifrån sig där pga att att hon är så jämn och stabil i gången. Har mycket lätt för samling.

Sen till det dåliga: Järnvilja och kräver ett finger i ögat hela tiden.
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Kan rekommendera WF "Virtual Mate Selection" :D

Där får du reda på:
Potential offspring - BLUP - F% (inbreeding coefficient)
Possible colour genotypes and genotype probabilities in the Sire (8 loci)
Possible colour genotypes and genotype probabilities in the Dam (8 loci)
Possible colour genotypes and genotype probabilities in the potential offspring
Possible coat colour phenotypes and the probability of each phenotype in the potential offspring (Bilder på möjliga färger)

Rolle
IpL
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Kvandi, hur är ditt sto gångartsmässigt? Fyr/femgångare? Hur är hon att rida?

Har förövrigt funderat på både Garri och Berserkur. :)

Jag vill se fler ston!

Kveikja är vad jag skulle kalla fyrgångare med ökad grisepass. Två stora tränare har sagt att med träning skulle hon kunna få iaf en 6a på bedömning för pass, dvs nåt finns där. Men hon rids som fyrgångare. Hon har rätt bra rörelser o nästan vinkellyft, och i tölten "stampar" hon sig fram. Att rida är hon kul, mjuk och villig och aldrig några bitchfasoner. Hon är väldigt lydig, har trots viljan aldrig stuckit. Men viljan har vi tränat fram iofs.

Jag betäckte henne med en femgångshingst med mkt vilja. Eftersom jag ville ha femgångare. Tror om man betäcker med en stark fyrgångare så får man en sådan oxå.
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Vera frá Eyri
n717285587_2265418_2415477.jpg

Ganska litet femgångssto med stark tölt och pass. Stora grundgångarter men inte så stabil i dessa. Vill ha en medelstor hingst med högt för spirit, trav och galopp. Helst femgångare.

e. Bjartur frá Höfda (hingsten ni ser i Benni Lindals träningsvideo) tot. 7,99, isländsk mästare i femgång. e. Odur frá Brun-Orri frá Thufu
u. ovisat sto e. Skinfaxi frá Thoreyjarnupi tot. 8,17

Massa Ofeigur och Orri i henne, så en hingst utan dem nära i stamtavlan.


Och så 2 tjejer på Island så isländska hingstar gäller här. Gärna stora hingstar, det gillar vi.

32796238.jpg

Spyrna frá Skáney
fyrgångare född 2007
e. Eidur frá Oddhóli ext 8.15 rid 8.74 e. Gaski frá Hofsstödum
u. Hrima frá Skáney ext. 8,22 rid 7,58 e. Reykir frá Skáney tot 8.10

Hon är fyrgångare med starka grundgångarter, medelstor och medelvilja. Lite hispig just nu. Så jag vill ha en hingst med bra lynne, även han med stabila grundgångarter. Vill ha en stor avkomma och helst inte en svart hingst för då ökar risken för silversvart (hon har anlag från pappans sida) och det vill jag inte ha:) Gärna en stor skimmel om man får drömma.

Och även på Island- Mist frá Sölvholti
32796235.jpg

32796236.jpg


Troligen femgångare, född 2099, ej inriden. Visar fina gångarter, men passtaktig. Gärna en fyrgångshingst till henne. Bra lynne. Söker en stor hingst med bra poäng för spirit och galopp.
e. ovisad hingst e. Thokki frá Gardi
u. ovisat sto e. Drengur frá Nyjabae rid 8,43 ext 7,59 e. Piltur frá Sperdli u. Flipa frá Nyjabae.
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Rolig tråd!

(haha...gissade just att jag skulle hitta dig här Jessica)

Till Mist skulle jag som förstahands val ta Töfri frá Kjartansstöðum!

Annars är Hágangur frá Narfastöðum spännande, då får du Glampistam och förhoppningsvis Glampi-gång i avkomman.

Kaspar frá Kommu eller Klettur frá Hvammi är också ett alternativ, då får du in Gusturblod.
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Till Vera skulle jag valt Oliver frá Kvistum, då får du in helt nya linjer och det kan bli en mycket spännande avkomma! Men sen kom jag på att han har "bara" 8 för trav och nio för pass så det stämmer ju inte riktigt med vad du tänkt men :p

så som andra handsval väljer då Kraftur eftersom han 9,5 för trav (förvisso 8,5 för pass:p) och 9 för galopp.
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Kul tråd!
Här kommer ett av mina ston :)

Randalin från Stenshult
Född 2004.

E. Randver frá Nyjabae
Ue. Gyrdir frá Arbakka

Väldigt pigg att rida, känslig, kan vara spänd emellanåt, kräver en lugn ryttare annars blir de bara pannkaka av de.
När hon väl slappnar av blir hon flott & då kommer även lyften.
Rids som 4-gångare, men passen ska finnas där.

Hon är bedömd 2 gånger, första gången var hon inte mogen för det & vi skulle ha väntat. På bedömningen i somras gick det helt okej, passen "försvann" 4 veckor innan visning. Hon som visade Randalin gjorde ett försök till pass-läggning på visningen & det gick inte alls, det drog troligen ner spirit & helhetsintryck.
På första visningen fick hon 9,0 för benkvalité

Här är bedömningen från 2011.
Huvud: 8,0
8) Stora, öppna ögon L) Långa öron
Hals-Manke-Bog: 8,5
1) Välrest 4) Högt ansatt hals 8) Smidig övergång, huvud-hals
Rygg och kors: 7,5
I) Takformat kors
Proportioner: 8,5
2) Lättbyggd 4) Högbent
Ben (kvalitet): 8,5
1) Korrekta ben 5) Rikligt med hovskägg
Benställning: 7,0
Kommentar på bakben: B) Intåad C) Trång
Kommentar på framben: H) Intåad
Hovar: 7,0
A) Flat sula D) Låga trakter
Man och Svans: 8,0
Exteriör 8,03

Tölt: 7,5
2) Bra takt C) Bristfällig aktion
Trav: 8,0
4) Vägvinnande
Pass: 5,0
Gallopp: 8,0
Spirit: 7,5
Helhetsintryck: 7,5
Skritt: 7,5
B) Pass
Långsam tölt: 7,0
Canter: 7,5
Ridegenskaper 7,18

Totalt 7,52

267343_10150684948900104_738540103_19317254_3573651_n.jpg


264105_10150684949645104_738540103_19317258_4434568_n.jpg


383695_10151040791415104_738540103_21973446_1156696125_n.jpg


393219_10151040793745104_738540103_21973470_1566327855_n.jpg
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Hrafnfaxi frá Vestra-Geldingaholti Tror det skulle bli en riktigt bra tävlingshäst.
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Nu har inte jag tänkt betäcka min dam i år, men det hade varit kul att se vilken hingst ni tror skulle passa henne. :)



Född 09. Visar alla gångarter. Ej inriden.

u: Blika frá Röðli
ue: Karri frá Ólafsvík
uu: Irpa frá Skeggjastöðum

e: Sjóður frá Höskuldsstöðum
ee: Keilir frá Miðsitju (Bedömd tot 8.63, 5-ggr)
eu: Hugrún frá Höskuldsstöðum (Bedömd tot 8, 5-ggr)
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

But of course;) Glömde dock bort att jag postat... tills nu!

Töfri är ett bra förslag, honom gillar jag!! Gillar stammen med... och Hágangur är fin, men har inte hört om honom på ett tag. Har en del fina avkommor till honom på gården där de står.

Har faktiskt funderat på Kraftur till Vera, tror det skulle bli en grym gummihäst!:d Jag älskar Oliver men de har ju ganska samma blod;) Genom Odur och Otur.

Ska du betäcka din btw?:)
 

Liknande trådar

Avel Stoet har fått artros i knäled i ett framben, yttre trauma så ingenting som skall vara ärftligt men det känns ju som ett vågspel...
Svar
3
· Visningar
1 538
Senast: sorbifolia
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 878
Senast: Freazer
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 459
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 113
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp