Om du inte har paddock eller ridhus?

L

lolly

Om du inte har paddock elller ridhus att rida din häst, hur övar du kommunikationen mellan er? Just nu finns det ingen paddock att använda men det kan ju ändå vara ide att hålla en bra kommunikation mellan hästen och en själv. Hur gör ni som, liksom jag är fritidsryttare men vill bygga ett bra samspel? Tips, tack! :bow:
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Nu har jag ju en paddock. Men när jag inte hde det så fick det bli på stall planen. Ett gärde vi kunde låna eller i skogen. Man tog vad man hade och vad som var bäst för årstiden.
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Jag hade inte tillgång till paddock i början, och har og inte använt den mer än 12-15 gånger. Mitt samspel med min pålle är jättebra i alla fall.
Vi har klarat oss igenom faror (så som lastbilar, släpkärror, bildrullar osv.) Jag tror det är det som gör att vi kan samspela med våra vänner, prövningar. Och de händer oftast inte inne på inhägnat område, så som paddock och ridhus.
jag tränar jättemycket ute på grusvägar och asfalterade vägar. är det itne en hårt trafikerad väg, och sikten är bra, är det perfekt för att träna skänkelvikning, framdelsvändning, öppna, halter, halvhalter osv. Vem har sagt att man måste ha paddock eller ridhus till det? Vet många dressyrstjärnor som bara tränar ute och nästan aldrig på bana. Man får variation, och anpassar övningar till miljön. Ett toppenbra sätt att öva på. på en ridbana använder du ju oftast inte så stor del av den ändå. Utom vid serpentiner, snett igenom, stora volten osv. Det kan du ju lika gärna träna på en stor åker.
det är ju bara att sätta igång. lycka till :banana:
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Öva upp kommunikationen?
Vet inte riktigt hur du menar, jag tolkar det lite som en lydnads fråga?
Jag har heller ingen paddock eller ridhus, bara skogen.:smirk:
Jag brukar träna lite tempoväxlingar, galoppfattning, avbrytningar, ja allt! Ibland kan det vara svårt att träna sånt med hästar när de är ute i det fria. Många pållar tar skogen som en frihet att bara springa. Men för att väcka dem ur dvalan kan man börja rida runt träd, sten, stockar och styra på ett spår som de abslout inte kan förutsäga. Göra halter och backa, flytta bakbenen, sedan frambenen. Tempoväxla skritten, ta trav i några steg för att bryta av och fortsätta jobba med skritten. Allt eftersom ökar man svårighetsgraden. Allt beroende på hästens kunnande och psyke. En het häst ska man inte börja träna galoppfatnningar och galoppombyte med. Då brukar de bli helstirriga!
Men så här brukar jag träna kommunikation med mina hästar, beroende på vilken nivå de ligger på och formen för dagen.
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Kommunikationen "övar" jag överallt... i stallet... på väg till hagen.. i hagen, påväg från hagen... När jag rider...

Kommunikationen skall ju fungera hela tiden... den behöver jag ingen speciell plats för att träna.
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Kommunikationen "övar" jag överallt... i stallet... på väg till hagen.. i hagen, påväg från hagen... När jag rider...

Kommunikationen skall ju fungera hela tiden... den behöver jag ingen speciell plats för att träna.

Jag håller med, fullt och fast. :bow:
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Håller med syrran - kommunikation övas så fort man är i närheten av hästen, det är ju inget du "stänger av" eller "kopplar på" bara för att det ska övas på ett specifikt område?!

Dessutom övar jag när hästen inte är med; ofta har vi tvåbeningar mera problem med yviga rörelser och ett omedvetet kroppsspråk som sänder för många och felaktiga signaler till hästen.
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

I början av hösten fick vi äntligen tillgång till en paddock! :bump: Grannen har anlagt den :bow: Det var verkligen ett lyft.

Men innan det så fick man träna på åkrarna. Stallägaren där jag rider är även markägare så det fungerade ju bra. Hon berättade för mig var det var OK att rida. Det gick ju bra men ibland var underlaget lite tveksamt, samtidigt som det var bra att man hade gott om plats. Men ridvägarna blev lite sisådär eftersom man inte hade så mkt riktpunkter :p
Annars gick det ju alltid att skritta på stallplanen och kanske trava lite.

Håller med syrran om kommunikationen, den kan man ju arbeta med oavsett som man har tillgång till ridhus/paddock eller inte.

Jag vet ju inte riktigt om din situation, men prata med markägare om var du skulle kunna få rida. De kanske har en åker som det går att rida på? Det är alltid bra att ha en bra kommunikation med markägarna :idea:
Om du har tillgång till transport så kan du ju alltid åka till ett ridhus eller en paddock i närheten o träna.

Hoppas du fick ett vettigt svar :p
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Tack för alla svar. Har mest åkt häst sen jag köpte henne och ville gärna komma igång och hålla henne i balans. Har ju bara tränat i paddock förut.
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Jag förstår faktiskt inte frågan riktigt. Var tränar man kommunikationen om inte ute i skogen med "läskiga" plastpåsar, skumma jordhögar, lastbilar och bland folk?
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Men om du inte har ledarskapet så stärks inte era band av situationer du eller hästen är tveksamma om ni klarar av ;)
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Samspelet mellan mig och hästen tränas alltid i all hantering. Behövs inget ridhus eller paddock för den saken.;)
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Har mest åkt häst sen jag köpte henne och ville gärna komma igång och hålla henne i balans. Har ju bara tränat i paddock förut.

Du kan träna upp en bra kommunikation ute i skogen/öppna fält/grusvägar, och likaså går det bra att genomföra majoriteten av de grundläggande dressyrrörelserna på dessa ställen också.
Du kan t.ex. träna skänkelvikningar, halter, öppna, sluta, tempoväxlingar, igångsättningar osv på en vanlig grusväg utan problem.
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Eftersom jag har varken paddock eller ridhus så får man ta det som finns. Skog, vägar, tillåtna ängar o liknande. Jag har aldrig mött några problem med kommunikationen. :D
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Om du känner dig osäker och vill vara "instängd" och inte har tillgång till ridhus eller paddock,så spärra av en del av hagen.
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Jag brukar hålla till på stallplanen! Brukar fungera hur bra som helst.
Nackdelen är ju att jag inte kan ha honom lös då..
Men att spärra av hagen som någon tidigare sa kan ju va en idé!
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhu?

Så fort jag hanterar hästen tränar vi på detta, alltid... överallt
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhus?

Jag har varken ridhus el. paddock så jag rider i en hagarna som är ett fält:) Det funkar jättebra:bump:
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhus?

Oavsett var du rider - se till att du bestämmer varje steg. 4 skritt, 4 trav, halt, fattning, avbrott osv. Rid aktivt hela tiden - inget åkande förrän det är lång tygel på väg hem. Då övar du kommunikation och lydnad hela tiden och får en häst som verkligen lyssnar. Jo, det är jobbigt - jag vet, men det funkar!
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhus?

Naturen erbjuder oändliga träningsmöjligheter.Bara fantasin kan sätta stopp.På köpet får man pigga,friska häster som bibehåller sin bjudning
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 773
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
975
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 098
Senast: mily
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp