Om du skulle bygga stall...

MiniLi

Trådstartare
Om du skulle bygga helt nytt stall och få planera det helt själv - hur skulle ditt stall då se ut?
Beskriv vad du skulle prioritera, hur du resonerar och lägg gärna in en liten ritning om du har lust med det!

Tänk er att ni stallet skulle finnas hemma, du ska sedan sköta det och även finansiera bygget.
Helst inga storslagna "om jag vinner obegränsat med pengar på lotto" utan håll det någorlunda realistiskt!

Hur många stallplatser? Varför?
Bara för egna hästar eller även inackorderingar?
Typ av stall, kallt/varmt?
Spolspilta?
osv..

Ser fram emot intressant läsning :laugh:
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Själv skulle jag iallafall vilja ha stallplatser så att det räcker om eventuella barn vill ha häst i framtiden. Så minst 5 platser.
Sedan skulle jag vilja ha isolerat stall med bra ventilation.
Varmvatten och spolspilta.
Skötselplats.
Stor sadelkammare med smart förvaring.
Tvättstuga och torkrum.
Någon smart lösning för foder, men har inte riktigt klurat ut hur jag vill ha det. Enkelt och smidigt att fodra ska det vara iallafall.

Ska rita lite, alltid roligt!
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Jahaja :)

Jag skulle bygga 12 boxar i två sektioner. Den ena sektionen med 6 boxar till egna hästar och den andra till inackorderingar samt för att som ovanstående skrev, gardera mig för eventuella barn som vill ha egen ponny. Även om man vid själva stallbygget inte vill ha inackorderingar (vilket ju kan vara oerhört krävande) så kan situationen ändras plus att man kan ha nytta av nga extra boxar för akuta lösningar. I en tredje stalldel skulle finnas två ligghallar med tillhörande boxar för unghästar och ston.

Jag vill ha kallstall, jag tror inte att hästarna har ngt som helst utbyte av ett varmstall, isolerat och med god ventilation. För att tillgodose människans behov av värme hade jag mellan stalldel 1 och 2 byggt ett uppvärmt skötselrum. Där har man även andra utrymmen som ändå ska vara uppvärmda och förhoppningsvis blir det inte jättemkt dyrare att klämma in ett par uppbindningsplatser och en spolspilta precis intill sadelkammare, foderkammare, fikarum och torkrum. Varmvatten i spolspiltan är självklart.

Ridhus är mkt viktigt då jag inte klarar mig utan. Alternativet är att bygga stallet brevid ngn annans ridhus som är ledigt mkt, tillåtet att använda och riskfritt att förlita sig på att man får använda så länge man vill. (= nästan omöjligt :crazy:)

Jag hade gärna byggt ngn form av utgödslingssystem om man ändå ska bygga nytt, foderautomater, frostsäkra vattenkar med flottör (typ termobar) m.m. är ju inte fel om det finns lösningar som är ekonomiskt försvarbara. Det beror ju på ens egen ekonomi, vad för erbjudanden man får och vad man kan och inte kan göra själv.

Hagarna är värt att kosta på lite. Rasthagar med el och trästaket, grusade fronter och vindskydd är suveränt bra att ha. Belysning så att man ser att ta in/ut hästarna på vintern. Fina beteshagar med BRA elstaket är också a och o.

Jag har ju stall hemma hos mamma och om jag ska bygga blir det ju när jag köper egen gård = när jag pluggat klart. Har man redan gården och kanske hagar osv så är det ju bara stallet att fokusera på men jag skrev ändå :)

Kommer säkert på mer, men återkommer då. Ursäkta långt och rörigt inlägg, jag har tillbringat en halvdag på helspänn på vet.kliniken och därefter ridit sprallig jag-är-Tarzan-och-inget-kan-ta-ner-mig-på-jorden-när-det-blåser-häst så jag är helt slut...! :cool:

Mvh Jate Volim
 
Senast ändrad:
Sv: Om du skulle bygga stall...

Jag tänkte på utgödsling..
Har stått i stall med gödselband ut till kontainer och det var verkligen inte bra.
Dels så funderade det inte alltid, man kunde enbart slänga spån då halm som tar mer plats fastnar. På vintern frös det ibland is på bandet vilket gjorde att inget tos sig upp.
Dessutom var det sjukt jobbigt att sköta kontainern, var tvugna att "släta till" varje dag då det annars bara blev ett stort berg i mitten..

I ett annat stall hade de en kulvert som tryckte ut skiten och det fungerade bättre.. Men även där vissa restriktioner på vad man kan slänga och inte slänga med risk för stopp.

Det smidigaste jag kunde komma på är att man har en platta där man bara tippar och sen skottar iordning på höjden med traktor.

Har du några andra tankar?
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Två saker: Brandsäkerhet och ventilation!

Jag tänker i min tur inte alls på barn utan nästan enbart på hagmark och ridvägar i skogen.

Jag vill ha tillräckligt stora, bra hagar både för vinter och sommar, inga rasthagar till min häst inte. Tänker mig ca 5000 m2 per hage till två hästar och en av varje (vilket jag ser som typ minimikrav om det är någotlunda underhållande marker). Skog är ett måste i vinterhagen helst även i sommarhagen. Gärna kuperat men eftersom vi tänkte oss något i Skåne inte allt för långt från Malmö så ja, jag blir glad om vi hittar lite skog och har råd att köpa och bygga ;) Vi vill bygga nytt både hus o stall, inte renovera (gäller främst hus iofs). Byggt vind o rengskydd i alla fall i vinterhagen som jag vill ha i anslutning till stallet så det bara är att släppa ut/in lösa, så kanske som ett tak utmed ena stallväggen. Där kan man fodra under tak med grovfoder på morgon och lunch i automat, vatten i kopp, ev uppvärmd med flödesmätare.

För att ens ha råd att ha tillräckligt med hagmark så begränsas hästantalet till 2. Jag äger en och vill ha en inackordering som sällskap då jag inte alls har intresse av flera hästar utan känner att så som jag vill sköta om min häst kommer han ensam ta upp tillräckligt med tid redan. Alltså blir det två boxar. Svängdörrar, inga galler någonstans, dela en vägg. 4*4 m. Krubba på marken eller lättrengjort (nedtagbar eller plugg i botten) har jag inte bestämt mig om ännu. Vattenkopp med flödesmätare, stor med flottör så det blir som att dricka ur hink. Stor, låg balja att lägga hö och mathalm i, jag vill ha vanligt hö o småbal. Ren torvbädd och därmed nedsänkta boxar. Hur mycket har jag inte tagit reda på ännu (ingen erfarenhet av torvbädd). Boxdörr med delvis galler för ventilation (murat alltihopa inkl boxväggar) och ett handtag som är lätt att öppna även för brandmän med tjocka handskar. Av den anledningen oxå grimmor lättillgängliga vid varje box. Hade gärna sett någon bred boxdörr och en liten "nedfart" i nedsänkningen (beroende på hur djup så klart) och lagom nog för liten minilastare att tömma bädden med årligen.

En spolpilta med nedsänkt del för att blöta hovar tänkte jag mig. I framtiden gärna med någon form av solarieanordning oxå för att torka hästen, men det ligger som sagt längre fram än grundstallet. Denna spilta är även tänk fungera som en av skötselplatserna och den andra skötselplatsen kan vara i stallgången, den kommer ju bara användas om vi ändå ska ut samtidigt båda två eller om man är själv i stallet och hellre ställer i gången - ingen trafikstockning som det blir om man har flera hästägare.

Sadelkammare med bra plats! Inte räknat på strl dock. Men ca 3 sadelhängare per häst (vill ha de i bomform som inte trycker på bossorna och därmed är lätta att ha sele/tömmar/tömkörningsgjord på). Ca 5 tränshägare per häst och några större krokar. Någon form av täckeshängare där varje täcke hänger separat för större täcken så som inne/ute och tjockare ulltäcken. Stora, djupa hyllor till fleecetäcken o liknande. Schabrakförvaring så som Inka-90s som väl alla sett vid det här laget ;) Schabraken hänger separat tätt på byxhållare i Inkas fall. Putskrokar i taket, någon form av sadelputsbock. Plastådor på hyllor under taket för förvaring av mindre frekvent använda saker. Upphängning för luftning av använda benskydd o dyl. Sadelkammaren som en separat brandcell med uppvärmning av något slag.

Foderkammare som separat brandcell, ev med stort och bra tvättställ eller om det blir ute i stallet beror lite på. Men möjlighet att såväl skrubba benskydd, tvätta händer, blötlägga betfor som att skrubba stora hinkar, djup mao. Någon form av ställ att torka hinkar upp o ned. Fodertunnor på hjul. Hyllor med småburkar och att ställa blötlagd/uppmätt kraftfoder. VÅG! Allt vägs varje gång.

Grovfoder och strö i separat brandcell med stor port för enkel införsel av nytt strö/foder. Större våg att väga upp höpåsar med. Säckkärra/vagn för att inte skräpa ned med strö/foder dit det ska i stallet/utanför. Tänker mig ex olika färger på höpåsarna så man kan väga upp flera ransoner i förväg och ta rätt. Ex 2 kg, 3 kg, 4 kg eller vad man nu har. Typ röd lättast, blå mellan, grön tyngst eller dylikt.

Kärror, grepar o dylikt där det passar, avskilt från hästarna om de kommer lösa. Men kanske bara utmed en vägg i en avspärrad gång eller liknande. Berodende på hur mycket redskap som ska förvaras.

Larm på stallet.

Staket runt gården/stallplanen om någon häst kommer lös och möjlighet att stänga av vinteragen (som ligger i anslutning till stallet) så man kan stänga bort stallet vid ev brand/evakuering.

Gödselplatta under tak, avlopp eller hur vet jag inte riktigt. Tanken är dock att hästarna ska stå på torvbädd och att bajset mockas ut varje dag. Bädd och gödsel ska sedan användas som gödning i trädgårdsland på vårkanten då bäddarna ska bytas. Nedsänkt platta så man bara kan tippa strategiskt över kanten och få minsta möjliga jobb med att hålla stacken jämn.

Stallet kommer vara såpass välisolerat att det nog blir relativt varmt. Vilket jag inte ser som någon nackdel så länge ventilationen är god nog (den kan jag inget om ännu så det blir ingen utvikning om det här dock). Jag vill helst slippa täcka inne även om jag klipper delar av hästen och kan hellre lägga på ett täcke ute vid nederbörd.

Tvättmaskin får hästarna ha en separat, vill inte behöva köra tomma maskiner varje vecka som det blir om man har en ponnyhäst med ponnypäls som fäller en stor del av året, haha. Dock vill jag helst inte ha den i sadelkammaren för jag vill ha tork i direkt anslutning och inte gärna en sådan stor brandrisk där all dyrbar utrustning finns. Självklart inte bland hästarna och inte heller bland foder/strö. Och eget tvätt o torkrum känns väldigt mycket som overkill med 2 hästar och ingen plan att tvätta utetäcken hemma. Får nog bli att ta med tvättpåsen när den är full till husets tvättstuga och tvätta i den separata maskinen där och torka ihop med vanlig tvätt. Om inack inte tvättar ordentligt så dennes grejer stinker häst även efter tvätt så får denne tvätta själv, mina grejer luktar rent när de är tvättade o kan hänga med vanlig tvätt, förutom på hårfritt avstånd :D

Ridbana ligger definitivt i framtiden vid mån av kapital och tid att anlägga. 25/30*60, ja tack :D Men det är för mig ren lyx.

Det var en större del av mina tankar för första gången samlade hittills. Extremt lättarbetat är mottot!
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Hästarnas del av stallet: Jag skulle vilja ha ett inte för stort stall, två ponny boxar och två storhäst boxar. Inga skjutdörrar. Boxgaller i gjutgärn. Lucka från loftet i varje box. Öppningsbara fönster i varje box. Spolspilta med vatten slangar dragna i taket för att minska skaderisken och skötselplats. Kristallkronor i taket anpassade för stall och infällda trampsäkra lampor i nedredelen av väggarna och golvet. Ej plats för inackordering.

Foderförvaring: Loftet skulle vara dragfritt och tort. Och med två avdelningar en för hö och en för halm. Samt att det skulle vara tillräckligt stort för att rymma 4-5 ton hö och 2 ton halm. Loftet skall ha bra belysning och trappan upp dit bred och bra. Även en liten ballkong utanför stora loftdörrar på ena långsidan så man på ett vettigt sätt kan transpotera upp hö och halm med elevator.
En relativt stor foderkammare som ligger i den "torra" delenav stallet (tex bredvid sadelkammare) Stor nog för fodertunnor, ett bord och hylla för hinkförvaring.

Förvaring av utrustning: ljusfräsch sadelkammare utan fönster, inga sadlar som hänger för högt på väggen. låsbart skåp för mediciner, kamrörsradiator för uppvärmning. Brandvarnare kopplad till mobiltelefonen. Putsbock för sadelputsning gott om förvaring.
Täckes rum med endel för täckes förvaring där täckena hänger i ett större skåp på galgar och endel med täckestork.
Även ett tvätt rum med tvättmaskin för täcken och schabrak

Utrymmen är människan: En liten funktionell toalett med handfat och ett kontor med plats för att fika på kontoret ska det finnas ett brandsäkertkassaskåp för pass och värdehandlingar och ett arkivskåp för kvitton osv. Litet kylskåp ett rejält skrivbord och en snygg soffa i barockmodell.

Övriga utrymmen: En lite "carport" i anslutning till stallet för förvaring av mockredskap, Hästtransporten och betesdamsugare, harv, gräsklippare, snöblad med tillhörande 4-hjuling.

Övriga måste: En rejäl industridamsugare (har börjat använda det istället för att sopa i stallet och det är såååå smidigt!) en liten ridbana, Minst 5 brandfiltar, brandsläckare, ventilationssystem.

Skule jag ha allt det hade jag varit den lyckligaste i världen. Nu har jag ett litet gulligt stall med lite plats men jag är lycklig ändå men man kan ju alltid drömma :D
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Det finns ju en del lösningar för den som vill ha bädd, med utgödsling m. bobcat osv men det tkr inte jag är så intressant. Mkt kanske för att bädd inte är det bästa alternativet enl mig (och ändå har mina hästar bädd nu :D). Dessutom blir det avigt med inackorderingar, det är ju inte alla som kan tänka sig att ha bädd. Vissa hästar kan inte ha bädd, hur sköter man deras mockning då? Ska man slänga allt rent strö för att de andra boxarna ska tömmas?

Hästaks utgödslingssystem har imponerat på mig. Det verkar som om det fungerar bra. De har någon variant av den här: http://www.sveaverken.se/Default.aspx?pageid=732
Inte säker på om det är samma leverantör eller så men det ser ungefär lika dant ut.

Vad tror du?
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Jag har precis byggt mitt drömstall! Det är fem boxar, två med ponnymått 3x2,5, två "normala" 3x3, och en fölbox 4,5x3. Passar min verksamhet då jag föder upp islandshästar och ridponny i liten skala. Jag har kallstall och det är öppet i nock, alltså inget innertak för jag vill ha frisk luft och slippa byta täcken. Det har tidigare varit ett gammalt stall från 40-talet som jag aldrig använt samt en vagnbod. Vi blåste ur hela innertaket efter att snickarna satt nya takstolar (jätteviktigt att göra innan man tar bort bärande stockar!). Den delen som varit ko-ladugård fick vara kvar, vi har höet på loftet som vi slänger ner på gången. Vid ena sidan av matbordet gjorde vi sadelkammare och vid den andra sidan har vi spån m.m.

I sadelkammaren har jag valt att hänga alla täcken i "manken" på krokar, jag tycker att mössen boar så om man lägger dem på en hylla. Sadelkammaren är ca 20kvm. Kraftfodret förvaras i ett hörn av sadelkammaren i plastlådor (Ikeas sortera), får se hur det går.

Vi har inget vatten i sadelkammaren utan har valt att behålla det gamla mjölkrummet som redan fanns, det är ca 2x2 m och här ska vi ha diskbänk, tvättmaskin, handdukstork (till benskydd, vojlockar m.m.).

Jag har valt att ge vatten i hink till en början. Vi har en lång slang så vi fyller hinkarna i boxarna, funkar bra än så länge.

Hästarna flyttade in 1 nov så det ska bli spännade att se hur det fungerar. Hittills är jag väldigt nöjd! Bilder finns i galleriet på www.hansagarden.zoomin.se
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Jag är väldigt nöjd med mitt nya stall.
det är 2 boxar (troligen snart 3..) med skjutdörrar och öppningsbara galler så dom kan titta ut. Men jag vill även kunna ha möjligenen att stänga så därför tycker jag det är bra att man kan välja!

Har en bred stallgång vilket är viktigt för mig då jag inte vill känna mig trängd när jag pysslar med hästen.

Vi har installerat ventilation med fläkt. Har isolerat tak.

Vi har förvarningsutrymme i form av en liten loge ovanför stallet för tex hagmaterial.

Har en liten höbod i anslutning till stallet så det alltid ligger under tak.

Har sadelkammare men inte inredd ännu.

Jag har en grusad sjuk/rasthage som är bra att ha vid behov och utanför denna hage finns det belysning vilket är väldigt bra. Har en större vinterhage som man kan välja att ha öppen helt eller stänga av i 3 sektioner om det behövs för att låta ngn hagdel vila. Belysning finns i ena hagdelen. Jag kommer grusa den hagdelen troligen nästa år. Sommarbete finns det att hyra i närheten.

Egen paddock behöver jag inte då jag har så mkt nära mig. det tar ca 3 minuter att skritta till 2 ridhus och flera paddockar. Skogsvägarna är utanför stallet.

till gödslet använder vi oss av conteiner. Vi ringer och den töms inom ca 1 vecka.

Hästarna får vatten i vattenhink. Jag vill inte ha vattenkoppar då jag inte vill att dom tex ska börja läcka eller dylikt. Vi har inte indraget vatten ännu utan har vattenslang än så länge. Men planen är att installera vattenkran i stallet. Finns tydligen ledningar dragna under marken redan.
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Det är framförallt 5 saker som jag skulle prioritera vid nybygge.

1. Smarta logistiklösningar. Det är sammantaget många ton med foder, strö och dynga som ska forslas in och ut i stallet varje år, vid nybygge skulle jag definitivt se till att jag kunde köra in med traktorn i stallgången.

2. Ventilation. Många gammla ombyggda lagårdar och garage m.fl. byggnader har fullständigt värdelös ventilation vilket är en direkt hälsofara inte bara för hästarna utan även för de människor som vistas där.

3. Möjlighet till naturligt beteende. Hästar behöver få umgås med andra hästar och dom vill inte stå och titta in i en boxvägg 23h per dygn.
Rejält med utevistelse och möjlighet till att stallas upp i grupp (gruppboxar, lösdriftsystem m.m.) skulle prioriteras.

4. Brandsäkerhet. inte bara för djurens skull utan även för plånbokslädrets skull då man kan få upp till 50% premierabatt på gårdsförsäkringen och man slipper avbrott m.m.

5. Lättjobbat. inget vinglande med rangliga skottkärror i snömodd eller handsopning av stallgångar... rejält med uppvärmda serviceutrymmen för tex skötsel, hovslagare, veterinär... ordentligt mycket med utrymmen för förvaring av sadlar, seldon, vagnar och annan utrustning utan att behöva tråckla sig igenom smala gångar eller dörrar som är för smala.

Hur stort stall skulle jag bygga då ?

Tja, det beror helt på marknaden.

Som det ser ut idag skulle jag bygga för sådär 5 hästar eftersom det är vad jag maximalt kan tänka mig ha behov av själv.

Skulle marknadspriserna på stallplatser stiga med 2-300 % så skulle jag kunna tänka mig att bygga även för inackorderingar men inte såsom priserna på stallplatser ser ut just nu.
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Jag trivs fint i mitt stall. Ljust och rymligt med varm och kallvatten. Om jag bygger fler boxar blir det uteboxar med rejäla ventilationsöppningar. En rejäl betongplatta så att man slipper geggan utanför stallet. Välgrusat, mycket belysning, vatten och el draget till alla hagar. Vattentråg med flottöri boxarna, frostfritt system av något slag. Annars är jag rätt nöjd :)
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

För den som vill ha spolspilta så är tipset att ha den närmast in/utgång till hagarna så man slipper gå och lera ner hela stallet innan man kommer fram till spolspiltan.
Blöt lera är väl ändå det värsta att försöka "sopa" bort..... *tipsar tipsar*

Sedan täckeshängare, i stallet jag stod i förut så köpte dom sånna där stänger man sätter högt upp och hänger ett täcke på varje. Det är GULD värt att få undan täckena på ett så smidigt sätt och samtidigt lätt att hitta det täcket man är ute efter...
Har man utrymme skulle jag ha dessa hängare i ett torkrum också för att torka täckena...
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

jag skulle försöka jaga rätt på en begagnad maskinhall på 20x80meter eller dylikt, offrat 20x20 meter i ena ändan som stall osv, och ha resten som ridhus.. en maskinhall, alltså ett "plåtskjul" som är ca 5meter högt i tak på lägsta stället och ytterliggare ett par meter till i nocken går att få för dryga miljonen.

således ha ridhus & stall under samma tak.. en ridbana ute skulle jag således skippa till att börja med, tycker att ridhus är mer värt om ekonomin och tomten är begränsad... maskinhallarna brukar/kan vara plåtväggar 3meter i botten och sedan halvtransperant plast resten av vägen upp, för att släppa in ljus.
7
med den rådande takhöjden i en sådan byggnad får du med lätthet ett stort loft som du kan ställa såväl höbalar och säsongsbetonade grejjer på och även göra fikarum/torkrum/lektare för ridhus...

jag skulle inte isolera, varesig ridhus eller stalldel, det gör inte saken bättre.. hästar som ska gå ut i -10 och stå i +20inne.. nää
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

och jag säger tvärtom!! lägg aldrig spolspiltan direkt ved dörren för då kommer vattnet frysa så fort man öppnar lite! samt att det alltid är kallare precis vid dörren.

och sååå leriga är dom ju inte om benen. :p man får ju ändå sopa stallet flera ggr om dagen pga hö, spån, hovkratsning osv så om nån liten bit jord ramlar ur hoven på väg till spolspiltan så är det inte hela världen.

tomten; har du varit i ett isolerat stall? det blir INTE 20 grader kan jag lova, särskilt inte med den takhöjden, då får man spendera 10.000 i månaden på uppvärmning.r

är det 10 minus ute så har jag bara ett par grader i stallet, och då är det ordentligt isolerat i båda tak och väggar.
 
Senast ändrad:
Sv: Om du skulle bygga stall...

jodå, vi står i isolerat och har gjort det tidigare.. problemet upplever jag som så att folk inte vill vädra ur isolerade stallar pga att det blir kallt, men att det är väldigt dålig luft tas det ingen hänsyn till.. det är nog det största skälet till att jag är emot isolerade stallar.. det ihop med att folk täckar hästarna lika mycket inne som ute, trotts 15*C skillnad ute som inne.. +20*C var väll att ta i, men ja... med 15-16häst i isolerat stall som är fullt & stängs om nätterna blir det ganska varmt, och väldigt dålig luft efter 10h.. speciellt med bäddar.

jag ser inte heller problemet med att det är lite kallt i stallarna, man måste ändå ha kläder efter väder..

sedan hade jag låtit spolspilta varit utomhus av många anledningar, främst för att slippa spola i stallet och riskera fuktskador.

men det är klart, det beror ju på vad man har för budget med sitt bygge, och vad man tycker det är värt.. har man råd så missunnar jag ingen att isolera, omän jag kanske hade låtit bli det och haft oisolerat stall men isolerad och uppvärmd sadelkammare.. för hästarnas skull.. och människors.
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Bara för att det är kallt i stallet betyder ju inte det att luften är bra? Du är ju således emot dåligt ventilation och inte isolering i sig eller hur? (eller rättare sagt, de korkade människorna som inte fattar bättre som du beskrev)

För min del så vill jag främst ha isolering för att hålla stallet svalt på sommaren. Jag upplever snarare att hästaran har ont av värmen på sommaren än kylan på vintern.
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

jag har besökt stall som du syftar på, det är varmt, fuktigt och det stinker.
men då är problemet ventilationen, inte isoleringen. det blir lika fuktigt och dålig luft i ett dåligt ventilerat oisolerat stall om du inte med oisolerat syftar på glipor mellan brädorna så att man kan se ut.. :p

problemet är snarare att man bygger för lågt i tak så att det blir för många hästar på för litet volym, och att man glömmer att ha ventiler här och där. jag har verkligen toppenluft i mitt stall trots att jag har stängda dörrar på natten året om! har ventilationskanaler i mitten av hela taket, vädringsluckor längst upp på väggen i boxar+spolspilta, ventiler längst ner i båda dörrarna och öppningsbara fönster i alla boxarna. bara att öppna luckor/fönster efter behov. på vinternnär det är minusgrader stänger jag det som går att stänga men det blir ändå inte särskilt varmt och fortfarande utmärkt luft, just för att jag har väldigt stort luftvolym i förhållande till antal hästar.:) det är det som är viktigt, har man inte tillräckligt mkt luftrom och vettig ventilation så måste man ha korsdrag hela tiden eller kraftiga fläktar.

och med plåt tycker nog jag det är ännu viktigare att isolera, för det blir rena bakarugnen när solen står på!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 847
Senast: __sofia__
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 043
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 763
Senast: Pudlan
·
Anläggning Hej, Jag och min sambo har nyligen köpt en mindre gård på landet. Här finns möjlighet till egen häst men inget stall. Det finns en...
2
Svar
34
· Visningar
6 025
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp