Om du skulle sälja denna häst, vad skulle den kosta?

@rubytoo vet du att har varken lust eller ork att gaffla med dig. Det spelar aldrig ngn roll vad man skriver, det ska tjafsas bara för tjafsandets skull.
 
En medioker unghäst kan mkt väl bli en stjärna senare i livet, finns hur många exempel på det som helst.

Absolut, men finns det något som talar för det i det här exemplet? Om det blir en stjärna är det en bonus, men det är ju inte så att man kan räkna med att kunna lägga på 20 000 vid försäljning av alla medelmåttiga unghästar, för att det kanske blir en stjärna sen. De flesta stjärnor var något extra redan som unghästar, så även om det händer ibland, så tror jag inte chansen är så stor att folk är beredda att betala extra för medelmåttor för att de kanske blir stjärnor sen.
 
Tycker iof att folk som inte ens ska eller vill ha ngt annat än en medioker häst, ofta hänger på såna tankegångar när det faktiskt egentligen inte spelar ngn som helst roll i sig eftersom de aldrig öht ska tävla några högre klasser eller satsa på kvalitets eller breeders eller ngt annat som 4 åring direkt, utan snarare tvärtom bara letar efter precis en vanlig, snäll, medelmåttig häst som kan prestera utmärkt i lätta klasser.
Dock så styr självklart marknaden som den ser ut oavsett till stor del, och särskilt inklusive att gemene man trots avsaknad på mål att starta kvaliteeten eller breeders osv för 4 åringar, ändå annammar samma tänk som om de skulle starta elit typ.
Däremot så vidhåller jag utifrån beskrivning av hästen som sådan och hur marknaden ser ut dvs överflöd av hästar som inte säljs, att prislappen 40-50 är vad jag hade varit villig att beakta, då hästen som sagt har lite frågetecken runt sig hanteringsmässigt som jag kan se det, i kombo med att den öht inte är hoppad eller grundutbildad allmänt vad det verkar.

Fortfarande avsett knapplån så tycker jag det blir så intressant ibland med dessa trådar där folk verkar resonera helt utanför egentliga egna referensramar och behov om "hur mkt hästen är efter eller hur många toppkvaliteter den borde ha rent på papper" osv. Lika intressant tycker jag det är hur så många verkar överskatta sina hästars kvaliteter eller nivåer i sig, och anser att de går MSVB eller MSVA osv för att de kan utföra en piruett rent tekniskt eller ett rent galoppombyte osv. Blir lite konstigt ;)
Mycket klokt inlägg! I själva verket så hittar du få av dessa hästar (mediokra) för under 75-100k. Och där har vi myntets andra sida. Vill folk ha för mycket för sina hästar? Hästen kanske kan prestera på lätt/Msv nivå som de flesta bör kunna göra och plocka poäng på lydnad mer ön gångarter kanske. Som sagt hade lätt gett 50 lax för denna häst. Men svårt att hitta. Å andra sidan är detta en stereotyp (hästen).
 
Utifrån startinlägget:
som potentiell köpare skulle jag tycka runt 30. Hästen är, även i mina ögon, efter i utbildningen som nätt och jämnt inriden fyraåring som är riden i skritt, trav och galopp (jag tolkar den texten som att hästen inte ens går i form). Jag läser beskrivningen av en medioker häst, dock viss potential. Dock säljer man "i befintligt skick" och inte den stjärna som kanske döljs bakom fasaden.

Å andra sidan tror jag inte att det är ett normalpris för den häst som TS beskriver, utan 40-50 kanske är mer rimligt.
Har dock sett en annons på en nioårig valack som "lyckats skrapa ihop" ca 45% på LB och den begär de 45 för. Jättesnygg häst, men orimligt pris utifrån prestationer. Hästen har inte gått godkänd LC dressyr heller...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
2 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp