Om du skulle sälja denna häst, vad skulle den kosta?

Jag tycker inte heller en fyraåring är efter i sin utbildning när den är utbildad som den i ts exempel. Hellre en häst som är lugnt tagen än en som är hårt tagen tycker jag. Våra hästar går aldrig treårstest, de rids in på hösten som treåring eller senare, någon enstaka har varit med på kvaliteten, och några gått unghästchampionat, men de flesta har blommat ut efter 6-7 årsålder då de börjat komma ut på tävlingar.

Hur som helst så skulle jag säga runt 50-70000 kronor kan man nog få för hästen i ts exempel om den är svenskfödd, lite lägre för en import. Ett gott temperament är mycket värt, de flesta vill köpa snälla hästar.
 
Kul med så många olika tankegångar.

Kan ju inflika hur jag tänker;
Valack som rör sig bra men utan hopptalang som är ridbar men känslig och inte helt okomplicerad och lite efter sina årsksmrater. Kring 55 000 skulle jag begära och hoppas att någon provrider som kan utnyttja känsligheten. Och sen kan man diskutera priset.
Sto med samma förutsättningar ja, den är ju ett sto men utan riktigt bra resultat i ryggen skulle jag inte prova att ta föl om stammen inte är något "märkvärdigt" då avkomman inte skulle vara lika attraktiv. Dock tycker jag ändå ett sto har et visst mervärde, den kan förvärva sig riktigt bra gångartsmässigt man vet inte. Jag tycker 60 000 är resonligt med rum för diskussion såklart.

I mina ögon är det få hästar som rör sig över snittet och som är samarbetsvilliga så jag hade tagit lite krångel runt dem. Don efter person också men godkänd stam och viss potential erfordrar medelpris i mina ögon. Sen att hopp kapaciteten är i botten, det är ett minus för många. Ska man ha en häst som hoppar bra, rör sig bra, är ridbar och okomplicerad, ja då tycker jag att man får betala oavsett stam när det är en sporthäst man köper. Skall man köpa avelsdjur tror jag man ofta går på andra kriterier.
 
Jag tycker inte heller en fyraåring är efter i sin utbildning när den är utbildad som den i ts exempel. Hellre en häst som är lugnt tagen än en som är hårt tagen tycker jag. Våra hästar går aldrig treårstest, de rids in på hösten som treåring eller senare, någon enstaka har varit med på kvaliteten, och några gått unghästchampionat, men de flesta har blommat ut efter 6-7 årsålder då de börjat komma ut på tävlingar.

Hur som helst så skulle jag säga runt 50-70000 kronor kan man nog få för hästen i ts exempel om den är svenskfödd, lite lägre för en import. Ett gott temperament är mycket värt, de flesta vill köpa snälla hästar.

Fast en häst som rids in och tränas lätt inför 3-års blir inte hårt tagen.

Många gånger är det precis tvärtom tycker jag, dvs nästan skadligt att inte börja påfresta/stärka hästens kropp det minsta heller tidigt. För mig är det aldrig en fördel med en häst som är sent tagen då jag vill att man ska börja påfresta kroppen tidigt och anpassat för dess framtida hållbarhet. Vissa ligament går ju tex inte att påverka efter en viss ålder och därför ska man belasta dessa så tidigt det går.

Värre är det då med hästar som enbart går i en hage fram tills de är 4 och sen ska man plötsligt börja bygga upp kroppen och rida in, man tänker att man spar på hästen..Alldeles för sent påtänkt enl min mening och det finns ju massor man kan göra med hästen före 4 år förutom ridning men det är väldigt många som också "spar" på hästen genom att låta den stå i hage och aldrig låta kroppen förberedas på andra underlag, kräva lagom fysisk aktivitet etc.

Därför sjunker mer orörda unghästar drastiskt i pris för mig i alla fall.
 
Av rent intresse spanar jag lite hur folk resonerar kring pris i förhållande till häst.

Tänk dig att du äger hästen jag beskriver nedan; vilket pris skulle du begära för den? Skulle du kunna tänka dig diskutera detta pris med intresserad köpare? Vad baserar du detta pris på?

(Obs! Denna häst är helt hypotetiskt och exidterar inte ;))
Hästen: Är 4år gammal och är en varmblodig ridhäst (alltså det vi kallar för halvblod). Den är renrasig men har ingen märkvärdig stam avelsmässigt. Svenskfödd eller import av godkänd stam. Sto/valack som säljs som sporthäst. Dess exteriör är ändamålsenligt korrekt (alltså utan större brister).
Hästen är riden i skritt, trav och galopp men inte mer. Nyligen inriden. Gångarterna är något över genomsnittliga utan att vara extrema. Hästen är aldrig hoppad alt. löshoppar med medelmåttig teknik och framåtanda.
Hästen är utan allvarliga olater, är vaken och känslig men samarbetsvillig. Går att lasta och sko utan större svårigheter. Vi antar att hästen går igenom en klinik besiktning och blodprov u.a.
Du tror den behöver komma till någon rutinerad med god unghästvana.

Vilket pris skulle du sätta på denna hypotetiska häst?

Jag skulle också tycka 40 000. Uppenbart återstår mycket jobb, och det låter ju inte som att den nånsin kommer bli mer än en medelmåtta, värd kanske 75000 eller så som tävlad och vuxen, på sin höjd. Är stammen medioker, och hästen medioker som fyraåring, så finns det ju inget som tyder på att den nånsin kommer bli annat än medioker. Det som skulle kunna göra den mer attraktiv i så fall är ju om den är över genomsnittligt snäll och okomplicerad på alla vis, men det verkar den ju inte vara, utan medioker även på den punkten.
 
Fast oj, fullt så här tycker jag inte att marknaden ser ut? Jag köpte ju häst ganska nyligt, och det här stämmer in väldigt bra på vad jag letade efter. Jag kollade på annonser i över ett år innan jag köpte häst. Mellan 50-120 000 för en svenskfödd häst som stämmer in på ovanstående får man ge, om man inte lyckas göra ett otroligt klipp. En import är värd mycket mindre.
Denna hästen är ju efter i sin utbildning, den är inte visad o s v då sjunker också priset om man jämför med en som är mer i fas med utbildningen och kanske har gått treårs eller startat i någon unghästklass. Dessutom beskrivs den ju som en riktigt medelmåtta på gränsen till dålig i sin förutsättningar.
 
Denna hästen är ju efter i sin utbildning, den är inte visad o s v då sjunker också priset om man jämför med en som är mer i fas med utbildningen och kanske har gått treårs eller startat i någon unghästklass. Dessutom beskrivs den ju som en riktigt medelmåtta på gränsen till dålig i sin förutsättningar.

Tycker iof att folk som inte ens ska eller vill ha ngt annat än en medioker häst, ofta hänger på såna tankegångar när det faktiskt egentligen inte spelar ngn som helst roll i sig eftersom de aldrig öht ska tävla några högre klasser eller satsa på kvalitets eller breeders eller ngt annat som 4 åring direkt, utan snarare tvärtom bara letar efter precis en vanlig, snäll, medelmåttig häst som kan prestera utmärkt i lätta klasser.
Dock så styr självklart marknaden som den ser ut oavsett till stor del, och särskilt inklusive att gemene man trots avsaknad på mål att starta kvaliteeten eller breeders osv för 4 åringar, ändå annammar samma tänk som om de skulle starta elit typ.
Däremot så vidhåller jag utifrån beskrivning av hästen som sådan och hur marknaden ser ut dvs överflöd av hästar som inte säljs, att prislappen 40-50 är vad jag hade varit villig att beakta, då hästen som sagt har lite frågetecken runt sig hanteringsmässigt som jag kan se det, i kombo med att den öht inte är hoppad eller grundutbildad allmänt vad det verkar.

Fortfarande avsett knapplån så tycker jag det blir så intressant ibland med dessa trådar där folk verkar resonera helt utanför egentliga egna referensramar och behov om "hur mkt hästen är efter eller hur många toppkvaliteter den borde ha rent på papper" osv. Lika intressant tycker jag det är hur så många verkar överskatta sina hästars kvaliteter eller nivåer i sig, och anser att de går MSVB eller MSVA osv för att de kan utföra en piruett rent tekniskt eller ett rent galoppombyte osv. Blir lite konstigt ;)
 
Senast ändrad:
Jag skulle vilje veta vart dessa hästerna i denna prisklassen är. krav: 165 cm, bra gångarter, sto, bra temperament med bra energi utan att vara för överkänslig, och röngten U/A. ålder 3-6 år. Har inte hitta såna annons i Sverige för under 60.000. Dom flesta liggar runt 100.000 vad jag har sett. Har hittat annons runt 50.000 men då har dom oftast anmärkning på något sätt.... Så jag blir väldigt fundersam över priserna här i denna tråd :) :confused:
 
Av rent intresse spanar jag lite hur folk resonerar kring pris i förhållande till häst.

Tänk dig att du äger hästen jag beskriver nedan; vilket pris skulle du begära för den? Skulle du kunna tänka dig diskutera detta pris med intresserad köpare? Vad baserar du detta pris på?

(Obs! Denna häst är helt hypotetiskt och exidterar inte ;))
Hästen: Är 4år gammal och är en varmblodig ridhäst (alltså det vi kallar för halvblod). Den är renrasig men har ingen märkvärdig stam avelsmässigt. Svenskfödd eller import av godkänd stam. Sto/valack som säljs som sporthäst. Dess exteriör är ändamålsenligt korrekt (alltså utan större brister).
Hästen är riden i skritt, trav och galopp men inte mer. Nyligen inriden. Gångarterna är något över genomsnittliga utan att vara extrema. Hästen är aldrig hoppad alt. löshoppar med medelmåttig teknik och framåtanda.
Hästen är utan allvarliga olater, är vaken och känslig men samarbetsvillig. Går att lasta och sko utan större svårigheter. Vi antar att hästen går igenom en klinik besiktning och blodprov u.a.
Du tror den behöver komma till någon rutinerad med god unghästvana.

Vilket pris skulle du sätta på denna hypotetiska häst?


Jag letar just nu efter häst så enligt min uppfattning ligger dessa hästar ute för ca 50-60 lax , sen om den blir "såld" är ju en annan femma. Jag skulle nog ha betalat 50k för denna. Kan du inte sälja?:D
 
Fast en häst som rids in och tränas lätt inför 3-års blir inte hårt tagen.

Många gånger är det precis tvärtom tycker jag, dvs nästan skadligt att inte börja påfresta/stärka hästens kropp det minsta heller tidigt. För mig är det aldrig en fördel med en häst som är sent tagen då jag vill att man ska börja påfresta kroppen tidigt och anpassat för dess framtida hållbarhet. Vissa ligament går ju tex inte att påverka efter en viss ålder och därför ska man belasta dessa så tidigt det går.

Värre är det då med hästar som enbart går i en hage fram tills de är 4 och sen ska man plötsligt börja bygga upp kroppen och rida in, man tänker att man spar på hästen..Alldeles för sent påtänkt enl min mening och det finns ju massor man kan göra med hästen före 4 år förutom ridning men det är väldigt många som också "spar" på hästen genom att låta den stå i hage och aldrig låta kroppen förberedas på andra underlag, kräva lagom fysisk aktivitet etc.

Därför sjunker mer orörda unghästar drastiskt i pris för mig i alla fall.

Fast jag skrev inte att alla hästar som går treårs är hårt tagna, jag skrev hellre en häst som är lugnt tagen än en som är hårt tagen. Det finns de som tränar hårt inför treårstestet, även om inte alla gör det, vilket kan ge hästen fysiska men senare.
Vi brukar inte ha fysiska problem med de som rids in på hösten när de är 3 år, de går hela tiden i stora kuperade hagar i flock innan de rids in och de rör sig mycket där. Var och en får själv bedöma vad man tycker är bäst, och förhoppningsvis kan man individanpassa när man tycker ens egen häst är fysiskt och mentalt mogen för att börja arbetas. När jag haft en del större hästar som vuxit sent så har jag inte börjat rida dem förrän de varit 4 år, och de har varit väl med i utbildningen senare i livet.
 
Fast jag skrev inte att alla hästar som går treårs är hårt tagna, jag skrev hellre en häst som är lugnt tagen än en som är hårt tagen. Det finns de som tränar hårt inför treårstestet, även om inte alla gör det, vilket kan ge hästen fysiska men senare.
Vi brukar inte ha fysiska problem med de som rids in på hösten när de är 3 år, de går hela tiden i stora kuperade hagar i flock innan de rids in och de rör sig mycket där. Var och en får själv bedöma vad man tycker är bäst, och förhoppningsvis kan man individanpassa när man tycker ens egen häst är fysiskt och mentalt mogen för att börja arbetas. När jag haft en del större hästar som vuxit sent så har jag inte börjat rida dem förrän de varit 4 år, och de har varit väl med i utbildningen senare i livet.

måste nog säga att jag inte känner till så många hästar som är hårt tagna inför 3-års..... endera är de extremt väl matchade dvs lugnt och metodiskt och väldigt väl avvägt visade, eller så är de tagna ur hagen 2 månader tidigare och isåfall snabbswabbade inför visning vilket även brukar visa sig på själva testet i sig att de är just avskrubbade i sista minuten.
att folk väljer att rida in hästar senare än inför 3års är väl oerhört vanligt utifrån individbedömning i sig men knappast ngn majoritet att nödvändigheten skulle vara fallen rent generellt?
 
Fast en häst som rids in och tränas lätt inför 3-års blir inte hårt tagen.

Många gånger är det precis tvärtom tycker jag, dvs nästan skadligt att inte börja påfresta/stärka hästens kropp det minsta heller tidigt. För mig är det aldrig en fördel med en häst som är sent tagen då jag vill att man ska börja påfresta kroppen tidigt och anpassat för dess framtida hållbarhet. Vissa ligament går ju tex inte att påverka efter en viss ålder och därför ska man belasta dessa så tidigt det går.

Värre är det då med hästar som enbart går i en hage fram tills de är 4 och sen ska man plötsligt börja bygga upp kroppen och rida in, man tänker att man spar på hästen..Alldeles för sent påtänkt enl min mening och det finns ju massor man kan göra med hästen före 4 år förutom ridning men det är väldigt många som också "spar" på hästen genom att låta den stå i hage och aldrig låta kroppen förberedas på andra underlag, kräva lagom fysisk aktivitet etc.

Därför sjunker mer orörda unghästar drastiskt i pris för mig i alla fall.


Jag har utbildat 9 st hästar till svår klass och ingen av dem är speciellt mkt riden innan de var 5år samtliga gick höga klasser tills de var över 15år utan skadehistorik.


Inte riden är inte synonymt med att man inte gör något med hästen om den inte rids.

Trenden är nu att hästar har betydligt sämre hållbarhet än förr och jo jag tror att bl.a. treårs är en bov i dramat, folk rider in när de är två för att hinna i tid till treårs.

Förr var det kvalitet och det gick på hösten, idag har du alla championat för både treåringar och 4 åringar.
 
@Loons jag tycker det är stor skillnad på din efterlysning och det TS postade i fråga om "annons".

Hästen: Är 4år gammal och är en varmblodig ridhäst (alltså det vi kallar för halvblod). Den är renrasig men har ingen märkvärdig stam avelsmässigt. Svenskfödd eller import av godkänd stam. Sto/valack som säljs som sporthäst. Dess exteriör är ändamålsenligt korrekt (alltså utan större brister).
Hästen är riden i skritt, trav och galopp men inte mer. Nyligen inriden. Gångarterna är något över genomsnittliga utan att vara extrema. Hästen är aldrig hoppad alt. löshoppar med medelmåttig teknik och framåtanda.
Hästen är utan allvarliga olater, är vaken och känslig men samarbetsvillig. Går att lasta och sko utan större svårigheter. Vi antar att hästen går igenom en klinik besiktning och blodprov u.a.
Du tror den behöver komma till någon rutinerad med god unghästvana


Som jag läsar detta, bra gångarter över medel (samma som jag tittar efter), jag behöver inte en häst som är ridit mycket, om den liggar efter åldersmässigt gör mig inte så mycket. (jag tittar dressyrhäst, inte hopphäst, så den inte kan hoppa gör mig inte så mycket) och temperamentet är samma som jag söker. Endaste skillnaden är att jag vill ha ett sto, och vet ibland vallack kan fås lite billigare än sto. (hon skrev också 163 cm +, vilket är mitt krav också).

Men jag hittar inte några till runt 20-30.000 som folk skrivar här alls :eek: (tycker dom annoncer som jag hittar till dom priserna är har fel, är typ 10 år +, medelmåttiga gångarter eller ridtravare). Det va därför ;) Så om folk kan säga vart dom hittar dessa annons får dom gärna säga :D
 
@Loons jag har aldrig påstått ngt om 20-30 papp, jag har hela tiden pratat 40-50 och trodde det var det du avsåg.
Hej Igen, nej jag menade inte dig, men där är flera i denna tråd som säger 20-30, och jag tänkte lite "vart är dom hästerna?" :D för jag har inte sett annons på såna ;) det va därför. Tyckte 30 k för en häst som TS beskrivar är ett riktigt kapp ;)
 
men där är flera i denna tråd som säger 20-30, och jag tänkte lite "vart är dom hästerna?"

In their dreams? ;)

Skämt åsido, de hästar som ligger ute på annons för runt 50' kanske är dom som faktiskt i slutänden säljs för 40'. Vi ser ju aldrig det faktiska säljpriset.
Hästen jag nyss köpte låg ute på annons för 75' men blev inte såld. Jag köpte den för strax under 60'.
 
In their dreams? ;)

Skämt åsido, de hästar som ligger ute på annons för runt 50' kanske är dom som faktiskt i slutänden säljs för 40'. Vi ser ju aldrig det faktiska säljpriset.
Hästen jag nyss köpte låg ute på annons för 75' men blev inte såld. Jag köpte den för strax under 60'.

:rofl:

Och du har helt rätt med säljpriset, vi vet inte vad hästerna faktisk blivar såld för :idea:
 
måste nog säga att jag inte känner till så många hästar som är hårt tagna inför 3-års..... endera är de extremt väl matchade dvs lugnt och metodiskt och väldigt väl avvägt visade, eller så är de tagna ur hagen 2 månader tidigare och isåfall snabbswabbade inför visning vilket även brukar visa sig på själva testet i sig att de är just avskrubbade i sista minuten.
att folk väljer att rida in hästar senare än inför 3års är väl oerhört vanligt utifrån individbedömning i sig men knappast ngn majoritet att nödvändigheten skulle vara fallen rent generellt?

Kan du verkligen inte dra paralleller med treårs och en betydligt sämre hållbarhet idag?

Många rider ju in sina tvååringar det är ju bara hur enkelt som helst att läsa här på buke och alla bilder och filmer på dessa unga hästar.

Trodde faktiskt att man borde lära sig av galoppen där många hästar faktiskt är slut när de närmar sig 8 år,

Treårs borde def inte ligga innan sommaren utan efter, många är ju inte ens tre när de visas
 
Jag skulle också tycka 40 000. Uppenbart återstår mycket jobb, och det låter ju inte som att den nånsin kommer bli mer än en medelmåtta, värd kanske 75000 eller så som tävlad och vuxen, på sin höjd. Är stammen medioker, och hästen medioker som fyraåring, så finns det ju inget som tyder på att den nånsin kommer bli annat än medioker. Det som skulle kunna göra den mer attraktiv i så fall är ju om den är över genomsnittligt snäll och okomplicerad på alla vis, men det verkar den ju inte vara, utan medioker även på den punkten.

En medioker unghäst kan mkt väl bli en stjärna senare i livet, finns hur många exempel på det som helst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp