Om du skulle skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut?

JohannaB

Trådstartare
Frågan ser ni ovan:
Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut?

Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni skulle ha på ert program (kanske längre eller kortare än dagens program, fler rörelser men kanske bara visa åt ett håll, ta bort ryggningarna ur alla program för att ni hatar dem ;) eller göra inridningen annorlunda så att tittiga hästar slipper springa fram till domaren det första de ska göra inne på banan) men ni får gärna posta ert program bara med :D

Hur skulle dressyrtävlandet se ut om det inte var Lars A som styrde programmen utan Buke?
 
Insåg att jag kanske anklagar helt fel person, förr i världen var det Lars Andersson som var ansvarig för bland annat fastställande av dressyrrprogrammen men det är många år sen.
Kanske är någon annan numera?

Jaja, HÄR är det Buke medlemmarna som bestämmer programmen iaf 👍
 
Att programmen reds/visades upp av ett ekipage på den nivån programmet ligger på. Mao när Lars ska kontrollera hur programmet funkar så är det mindre lämpligt att ta ett duktigt st George ekipage för att se svårigheterna, då syns liksom inte svårigheterna. Ex LC :1 linje i skritt o gal fattning, helt vansinnigt. Dessutom blir trodd tid fel.
 
Hade velat se fler program (ffa de lätta) där inte precis alla saker behövdes visas från båda håll, speciellt när de är helt irrelevanta. Skänkelvikning är något sådant som ska visas åt båda håll. Men tex galopplängning? Travökning? Alla jäkla volter?
 
Jag tycker det är fånigt att saker måste visas från ”samma håll” i båda varv.

T ex skolor eller skänkelvikningar är lika lätta att bedöma bakifrån som framifrån för en domare så jag skulle också kapa så mycket diagonaler som möjligt ur nuvarande program. Byte av varv via halvvolter = behöver ej visas volter heller. T ex från A, öppna, halvvolter, sluta. Kortsida vid C, öppna halvvolter, sluta.

Jag är också lite sugen på att ha en halvvolt från medellinjen efter inridningshalten för att inte tvinga ekipagen att rida rakt mot domaren i de lätta klasserna. Erfarna ryttare vet ju att det brukar bli svårt och förbereder och visar den vägen samt vänder tidigare vid behov men alldeles för många lite nervösa och orutinerade fastnar redan där och börjar trycka hästen mot domaren och sen är hela programmet spänt.

Jag vill också förbjuda att programmen börjar med en diagonal med travökning. Mycket lättare (tycker jag) att behålla hästen på hjälperna och i balans om man kan utnyttja det man skapat på framridningen med att börja rida lite rörelser. Håller också med om antalet ökningar per program 🥵
Antingen kortare ökningar, 20 meter räcker för att visa register, eller betydligt färre.
 
Hade velat se fler program (ffa de lätta) där inte precis alla saker behövdes visas från båda håll, speciellt när de är helt irrelevanta. Skänkelvikning är något sådant som ska visas åt båda håll. Men tex galopplängning? Travökning? Alla jäkla volter?

Fast volterna tycker jag är viktigt att med i båda varven för att visa att hästen är liksidig :)
 
Jag tycker det är fånigt att saker måste visas från ”samma håll” i båda varv.

T ex skolor eller skänkelvikningar är lika lätta att bedöma bakifrån som framifrån för en domare så jag skulle också kapa så mycket diagonaler som möjligt ur nuvarande program. Byte av varv via halvvolter = behöver ej visas volter heller. T ex från A, öppna, halvvolter, sluta. Kortsida vid C, öppna halvvolter, sluta.

Jag är också lite sugen på att ha en halvvolt från medellinjen efter inridningshalten för att inte tvinga ekipagen att rida rakt mot domaren i de lätta klasserna. Erfarna ryttare vet ju att det brukar bli svårt och förbereder och visar den vägen samt vänder tidigare vid behov men alldeles för många lite nervösa och orutinerade fastnar redan där och börjar trycka hästen mot domaren och sen är hela programmet spänt.

Jag vill också förbjuda att programmen börjar med en diagonal med travökning. Mycket lättare (tycker jag) att behålla hästen på hjälperna och i balans om man kan utnyttja det man skapat på framridningen med att börja rida lite rörelser. Håller också med om antalet ökningar per program 🥵
Antingen kortare ökningar, 20 meter räcker för att visa register, eller betydligt färre.

Haha, det beror nog helt på vad man har för häst! För mig är det perfekt att börja med en ökning för att få igång honom så han inte backar av :p

I många program gör man ju tex öppna bort från domaren och halvvolt/sluta tillbaka.

Travökningar på långa diagonaler är svårt, men därför är det ju en poäng att ha med dem i högre klasser - för att visa att hästen har styrka och balans att göra dem. Sedan behöver det inte vara allt för många! Gillar också de program där man avslutar med en travökning efter galoppen!

Jag vill avskaffa galoppökningar på långsidorna, men det är bara för att min häst ofta tycker saker är läskiga (typ väggar) och då är det svårt att öka bra...
 
Alla program startar med inridning i serpentin i närheten av medellinjen.
Kasta sig runt 10-15 m innan C, spring snabbt (på dubbla spår) längs långsidan (några meter från väggen/staketet).
Tveksam skänkelvikning på lång diagonallinje från A, gärna med bakdelen först!

Vägra fatta galopp mot hörnet vid c, förrän du har passerat domaren. Nån slags volt (14-24 m i diameter) på kortsidan och sen snabba steg på dubbla spår på långsidan, avbrott nånstans mellan K och F, gärna fall isär på framdelen. Avsluta med serpentin i närheten av medellinjen och halt på valfri plats när du inte orkar mer. Klart! 🤷‍♀️

Åhh, äntligen kommer jag att rida på 80%:banana::banana:
 
Alla program startar med inridning i serpentin i närheten av medellinjen.
Kasta sig runt 10-15 m innan C, spring snabbt (på dubbla spår) längs långsidan (några meter från väggen/staketet).
Tveksam skänkelvikning på lång diagonallinje från A, gärna med bakdelen först!

Vägra fatta galopp mot hörnet vid c, förrän du har passerat domaren. Nån slags volt (14-24 m i diameter) på kortsidan och sen snabba steg på dubbla spår på långsidan, avbrott nånstans mellan K och F, gärna fall isär på framdelen. Avsluta med serpentin i närheten av medellinjen och halt på valfri plats när du inte orkar mer. Klart! 🤷‍♀️

Åhh, äntligen kommer jag att rida på 80%:banana::banana:

Jag sitter mest och försöker föreställa mig hur lätt du kommer få att genomföra det där programmet när du VILL göra det 😁
Gissar att det är mycket svårare än du tror nu på förhand ;)
 
Haha, det beror nog helt på vad man har för häst! För mig är det perfekt att börja med en ökning för att få igång honom så han inte backar av :p

I många program gör man ju tex öppna bort från domaren och halvvolt/sluta tillbaka.

Travökningar på långa diagonaler är svårt, men därför är det ju en poäng att ha med dem i högre klasser - för att visa att hästen har styrka och balans att göra dem. Sedan behöver det inte vara allt för många! Gillar också de program där man avslutar med en travökning efter galoppen!

Jag vill avskaffa galoppökningar på långsidorna, men det är bara för att min häst ofta tycker saker är läskiga (typ väggar) och då är det svårt att öka bra...
Att man förbjuder saker för att man inte gillar dem är väl en helt rimlig anledning? 😁
Tror du inte att det är så Lars skriver programmen? 🤔
 
Något jag gärna skulle se är fler nivåer på dressyrprogrammen upp till FEI klasserna (och alltså fler program med).

Storbritannien har ett sådant system och jag tycker (från sidan) att det verkar göra att det finns nog lätta program för att alla ska kunna vara med utan att behöva kunna så mycket dressyr OCH att det finns introduktioner till rörelser som kommer senare.

Här kan man läsa om nivåerna de har:
https://www.horseandhound.co.uk/horse-training/dressage-levels-explained-816638


Till exempel har de ”halvvolt med tagen bakdel” som introduktion för piruetterna: ”to ride canter half circles with the quarters in as a stepping stone towards canter pirouettes”

De har också väldigt progressiv utveckling av enkla bytena:

Novice: Novice also sees the introduction of counter canter and progressive transitions from walk to canter when a few strides of trot may be shown.

Elementary: In the simple change of leg, the downwardtransition may be progressive, but walk to canter should be direct with the walk steps clearly shown.

Och i nästa nivå, Medium, rids enkla bytena som vi gör i Sverige i MsvC.

Jag tror dessutom att det finns dessa progressiva utvecklingar av rörelser i fler moment, definitivt ökningarna (i lägre program är få steg med god kvalitet viktigare än antalet steg tror jag formuleringen är) men har för mig att det också finns någon start av skänkelvikningar där det mer handlar om att hästen tar hjälpen och flyttar åt sidan än att en linje och tvärning ska hållas.

Som sagt vet jag inte hur det funkar i praktiken men många nivåer, lättare startnivå (bara skritt och trav i Novice), lättridning tillåten upp till Medium (vår MsvC) och introduktion av rörelser som gradvis ska bli mer exakta KÄNNS bra för mig iaf.

en skärmdump med på länken ovan, om man likt mig är lite lat med att följa länkar 😇

IMG_0768.jpeg
 
Jag vill ha program där man börjar med galopp som alternativ. Jag skulle också gärna se mer böjda spår och ökningar på böjda spår (det fanns ju tidigare men har tagits bort). De tre galoppvolterna i WE-programmen gillar jag skarpt! Man rider från en punkt (E, B, C eller A) och gör först en 20-metersvolt i mellangalopp, sen en 15 mvolt i arbetsgalopp och sen en 10-mvolt i samlad galopp. Det ska vara tydliga övergångar både i tempo och böjning vid bokstaven varje gång den passeras . Jag skulle även tycka att det var intressant att vända på dem och börja med den lilla samlade volten. Jag skulle gärna se två typer av program på varje nivå, en typ där det är lite friare med precisionen och mer fokus på att visa upp hästens kvaliteter och en typ där man kan få briljera med precision och noggrann ridning. (På en unghäst är det ofta bättre att inte behöva ha exakta punkter men precisionen är viktig för ryttarens utbildning som jag ser det, så ryttare som inte rider unghästar kan vinna på den typen av program, inte minst för att det är utbildande). Precis som i GB ser jag gärna att lättridning är tillåten högre upp i klasserna, särskilt i travlängningarna. Jag skulle även gärna ha program på både kort och lång bana på alla nivåer.
 
Jag vill ha program där man börjar med galopp som alternativ. Jag skulle också gärna se mer böjda spår och ökningar på böjda spår (det fanns ju tidigare men har tagits bort). De tre galoppvolterna i WE-programmen gillar jag skarpt! Man rider från en punkt (E, B, C eller A) och gör först en 20-metersvolt i mellangalopp, sen en 15 mvolt i arbetsgalopp och sen en 10-mvolt i samlad galopp. Det ska vara tydliga övergångar både i tempo och böjning vid bokstaven varje gång den passeras . Jag skulle även tycka att det var intressant att vända på dem och börja med den lilla samlade volten. Jag skulle gärna se två typer av program på varje nivå, en typ där det är lite friare med precisionen och mer fokus på att visa upp hästens kvaliteter och en typ där man kan få briljera med precision och noggrann ridning. (På en unghäst är det ofta bättre att inte behöva ha exakta punkter men precisionen är viktig för ryttarens utbildning som jag ser det, så ryttare som inte rider unghästar kan vinna på den typen av program, inte minst för att det är utbildande). Precis som i GB ser jag gärna att lättridning är tillåten högre upp i klasserna, särskilt i travlängningarna. Jag skulle även gärna ha program på både kort och lång bana på alla nivåer.
Åh ja jag vill också börja med galopp!
 
Baserat på att nuvarande häst tycker domaren är superläskig så skulle jag önska att längningar i lätta klasser alltid är bort från domaren. Inte som nu i LB2 där man tidigt i programmet ska göra travlängning mot den läskiga domaren.
 
Åh ja jag vill också börja med galopp!
När ryttarna får välja själva (dvs gör en kür) är ju det väldigt vanligt :-) Det borde absolut finnas sådana program också. För min del kunde man gärna skippa skritten också :D Men jag tycker egentligen inte att det gör ett bättre program, det är bara helt egoistiskt.
 
När ryttarna får välja själva (dvs gör en kür) är ju det väldigt vanligt :-) Det borde absolut finnas sådana program också. För min del kunde man gärna skippa skritten också :D Men jag tycker egentligen inte att det gör ett bättre program, det är bara helt egoistiskt.
Håller med dig där🤪😁
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 153
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 955
Senast: Yeah but
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp