Om en diskett går sönder...

sussisus

Trådstartare
går det att återskapa den då? :confused:

Jag har liksom en diskett som är relativt flitigt använd, den är inte full, och nu håller den plötsligt på att "spinna runt" ett tag sen säger datorn att den inte är formaterad! :mad:
Det enda jag gjort med den är att den har suttit i diskettstationen, färdig att skjutas in och sen användas. Jag har liksom inte hoppat på den eller nåt...
(och nej, jag har inte gjort nån backup :mad: - dvs jag får skylla mig själv, eller hur :smirk:)

Susanne
 
I såna fall kan jag lika bra kasta disketten - ny diskett kan jag ju skaffa men inte innehållet :( (varför lär jag mig aldrig för! :devil: mig själv).
 
det GÅR att återskapa filerna på disketten. men det kostar pengar. så om det inte är nåt värdefullt du har på disketten är nog filerna tyvärr försvunna för alltid.

tror iofs det finns nåt program som kan lösa mindre fall av dataförluster. jag _vet_ att det finns för hårddiskar, men det borde ju rimligen finnas för disketter. jag gör en liten googlesession på det. skulle jag hitta nåt ropar jag.
 
Tackar! :bow:
Ska prova.

Tycker det är konstigt att en diskett kan paja när den bara sitter i stationen (oanvänd och inte ens helt inne heller).
Kanske finns nåt utgångsdatum på dom. Poff - efter ett visst datum vill disketten inte vara med :confused: :D

Susanne
 
Å andra sidan kan den ju ha gått sönder sist du använde den eller när du tog ut den, eller så nös någon på den eller vad som.
 
Diskettens yta består av "magnetiska stavar" som ligger i en viss riktning när dom representerar 1 resp 0
Dessa 1:or och nollor bildar ord.
Om någon stav ändrar på sig pga magnetfält t.ex vet inte datorn vad det ska stå där! Då är det kört!
Disketten behöver alltså inte fysikt (repor etc.) vara trasig!
 
Ja, förmodligen nös jag på den stackarn så att alla ettor och nollor hamnade på fel plats :D

Jag har inte provat programmet än, ska göra det så småningom (förmodligen kommer jag väl ihåg det när jag vill titta på diskettens innehåll nästa gång :smirk:).

Susanne
 
Men det fattar du väl att om du nyser på disketten får den ju virus. Sluta med det!
:)

*Jag vet att det var kasst skämt, men ibland kan man inte låta bli ändå...*
 
Det var så dåligt att det var bra! :D
Lovar på hedersord att sluta nysa på mina disketter.

Fast jag undrar om det inte är så att nån :devil: har nyst på kassadatorerna på jobbet för det går inte en enda dag utan att nån av dom lägger av mitt i ett köp! :mad:

Susanne
 
Fast jag undrar om det inte är så att nån :devil: har nyst på kassadatorerna på jobbet för det går inte en enda dag utan att nån av dom lägger av mitt i ett köp! :mad:

Kassadatorer är inte känsliga mot baciller på samma sätt som disketter.
 
Nä det vet jag, men man kan börja undra :smirk:

Kassorna kanske har blivit arbetsskygga, eller fått rampfeber - de är ju nya, gubevars (eller ja, kassa- systemet är nytt, själva apparaterna lite äldre).
 
Du måste leda dem rätt med en kärleksfull hand.

Jag är övertygad om att min gamla Commodore t.ex. fungerade om man verkligen bönföll den. Om man sa "Snääälla" där banden brukade haka upp sig så fungerade det.

Men skummast av allt var min datormus som fungerade när någon stod en halvmeter bakom datorn, men var helt glapp annars.. :confused:
 
Ja se maskiner *skakar på huvudet*
Jag är fullt övertygad om att maskinker har ett eget liv och att de börjar jävlas av sig själva när de upptäcker en människa de inte gillar! :D
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Hur länge håller era skor? Jag tycker mina går sönder alldeles för fort. Börjar känna mig gaslightad av skoindustrin. Är det mina fötter...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
9 952
Senast: Trasten
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 239
Senast: Trissa
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 008
Senast: pews1972
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 469
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp