Om en jobbig och äcklig person

Tänkte skriva först mer om dethär ämnet men jag ångrade mig för det känns sååå dumt. Och jag fattar att dom flesta nog tycker att man ska berätta för nån vuxen men FÖRUTOM det. Så undrar jag vad man kan göra om man skriver med en typ äcklig eller jobbig person. Och ja jag har skickat bilder och skrivit saker som jag ångrar. Så vet att jag kanske borde blocka han men jag både vill och inte vill det. Fattar att ni nog tänker att jag är korkad och så men förutom dom äckliga och jobbiga sakerna så är han väldigt snäll och förstår också som dom flesta inte gör. Alltså kan skriva om ALLT så skriver han nåt bra tillbaka och svarar nästan alltid jätte snabbt. Och ja VET att jag ändå borde blocka och VET att jag borde prata med mina föräldrar eller dom här och inte nån jag inte ens känner egentligen. Men det bara blev så kan man säga och det var sååå skönt att skriva med han. Som att skriva här fast till bara en person som verkar fatta och liksom vill lägga sin tid på mig som inte han känner heller. Så kändes som en kompis. Men sen är det dom dåliga sidorna om typ äckliga saker. Så jag vet inte vad jag ska göra! För både vill blocka och sluta skriva och inte. Och vill INTE berätta för mina föräldrar för dom skulle nog bli arga och tycka att jag var sååå korkad. Och ja det är jag ju också på ett sätt! Men skulle blockat och slutat skriva nästan direkt ifall han inte hade varit så snäll OCKSÅ och skrivit så mycket bra och hjälpsamt. Så vet inte riktigt vad jag vill mer än få ur det från tankarna bara. Och ifall nån skulle ha nåt bra tips så får ni såklart skriva men fattar att många nog tycker att jag bara ska blocka men det är inte så enkelt.
 

@EmmaFilippa

Vill bara säga först att jag förstår att du känner dig förvirrad, vilsen, ledsen och arg och alla såna känslor på en gång. Du är ju jättesjuk, din kropp är svag nu när den inte fått den näring den behöver, det gör dig trött och då orkar inte hjärnan tänka.

Det kan inte vara lätt heller när du känner att alla liksom är emot dig och bestämmer över dig. Du är ju vad jag förstår van vid att rodda dina ponnyer själv och ha mycket ansvar och så. Det måste kännas väldigt ensamt också. Kompisarna håller på med sitt och livet rullar på därute utan dig. Alla planer lagda på is, allt det där som du hade tänkt göra med dina ponnyer. Kvar blev bara tråkigt och ledsamt och en massa krav från alla håll. Jag förstår att det är jobbigt.

Tyvärr så är det så det är just nu. Det är jobbigt när du är mitt i det, men det blir bättre med tiden. Du har ju redan lyckats jaga undan anoreximonstret en gång, det går att göra det igen. Allt det som du tycker är att andra kontrollerar och bestämmer över dig är för din skull, för att du ska få må bra igen och rida och tävla och ha roligt. Det finns tyvärr inget annat sätt. Du har ju redan kommit så långt att du fått åka hem och träffat hundarna, du kommer att klara det här.

Det du skrev att "han inte säger mot allt om anorexi monstret" skrämmer mig. Samma sak angående dina självmordstankar. Kan du berätta mer om vad han sa om det? Det är en riktigt farlig man du har fått kontakt med. För han vet att ingen annan runt omkring dig skulle hålla med dig i de tankarna, han blir då garanterat den enda du lyssnar på. Kanske säger han även att dina föräldrar är de som har kontrollbehov och att du borde få bestämma allt själv?

Jag hoppas verkligen att du inte skickar fler bilder till honom.
 
@EmmaFilippa

Vill bara säga först att jag förstår att du känner dig förvirrad, vilsen, ledsen och arg och alla såna känslor på en gång. Du är ju jättesjuk, din kropp är svag nu när den inte fått den näring den behöver, det gör dig trött och då orkar inte hjärnan tänka.

Det kan inte vara lätt heller när du känner att alla liksom är emot dig och bestämmer över dig. Du är ju vad jag förstår van vid att rodda dina ponnyer själv och ha mycket ansvar och så. Det måste kännas väldigt ensamt också. Kompisarna håller på med sitt och livet rullar på därute utan dig. Alla planer lagda på is, allt det där som du hade tänkt göra med dina ponnyer. Kvar blev bara tråkigt och ledsamt och en massa krav från alla håll. Jag förstår att det är jobbigt.

Tyvärr så är det så det är just nu. Det är jobbigt när du är mitt i det, men det blir bättre med tiden. Du har ju redan lyckats jaga undan anoreximonstret en gång, det går att göra det igen. Allt det som du tycker är att andra kontrollerar och bestämmer över dig är för din skull, för att du ska få må bra igen och rida och tävla och ha roligt. Det finns tyvärr inget annat sätt. Du har ju redan kommit så långt att du fått åka hem och träffat hundarna, du kommer att klara det här.

Det du skrev att "han inte säger mot allt om anorexi monstret" skrämmer mig. Samma sak angående dina självmordstankar. Kan du berätta mer om vad han sa om det? Det är en riktigt farlig man du har fått kontakt med. För han vet att ingen annan runt omkring dig skulle hålla med dig i de tankarna, han blir då garanterat den enda du lyssnar på. Kanske säger han även att dina föräldrar är de som har kontrollbehov och att du borde få bestämma allt själv?

Jag hoppas verkligen att du inte skickar fler bilder till honom.
Alltså det blir fel hela tiden så ni här tror att han BARA är dum och har fel hela tiden och så är det inte! Såklart att han inte tycker att ALLT med anorexi är bra och självmord och sånt. Såklart INTE! Men som ett exempel så var det en jätte äcklig gratäng till middag. Och jag åt typ halva men sen var jag jätte proppmätt och mådde illa så ville inte äta upp resten. Och då har dom en regel att jag MÅSTE äta ALLT annars måste jag dricka näringsdryck för det jag inte åt. Och det tycker jag är fel för är jag mätt så är det inte så enkelt att äta mer och om det är nåt äckligt också som jag inte ens vet vad det är i den. Och sånt fattar han hur jag menar och håller med att jag borde få bestämma. Kommer ju inte gå ner i vikt igen för en gång hełler. Så det är typ såna saker.
Och sen så ja han tycker det verkar som mina föräldrar har kontroll behov men det är ju för saker som JAG har berättat. Som det att när vi har varit hemma när jag hade permison så får jag inte vara ifred ALLS. Och det tycker jag är överdrivet. Och det tillexempel håller han med om att jag borde få välja om jag vill ha saker privat som inte dom ALLTID behöver veta och bestämma. Och att dom vill veta vem jag skriver med och sånt och det är ju sant.
 
Alltså det blir fel hela tiden så ni här tror att han BARA är dum och har fel hela tiden och så är det inte! Såklart att han inte tycker att ALLT med anorexi är bra och självmord och sånt. Såklart INTE! Men som ett exempel så var det en jätte äcklig gratäng till middag. Och jag åt typ halva men sen var jag jätte proppmätt och mådde illa så ville inte äta upp resten. Och då har dom en regel att jag MÅSTE äta ALLT annars måste jag dricka näringsdryck för det jag inte åt. Och det tycker jag är fel för är jag mätt så är det inte så enkelt att äta mer och om det är nåt äckligt också som jag inte ens vet vad det är i den. Och sånt fattar han hur jag menar och håller med att jag borde få bestämma. Kommer ju inte gå ner i vikt igen för en gång hełler. Så det är typ såna saker.
Och sen så ja han tycker det verkar som mina föräldrar har kontroll behov men det är ju för saker som JAG har berättat. Som det att när vi har varit hemma när jag hade permison så får jag inte vara ifred ALLS. Och det tycker jag är överdrivet. Och det tillexempel håller han med om att jag borde få välja om jag vill ha saker privat som inte dom ALLTID behöver veta och bestämma. Och att dom vill veta vem jag skriver med och sånt och det är ju sant.
Självklart är han inte dum hela tiden och att han vill du håller saker privat, det är det som är hela grejen med grooming (för du är groomad).

Ta ett steg tillbaka och läs det du skrivit som om det vore din bästa vän som berättade det här. Hur skulle du då tänka och tycka?
 
Alltså det blir fel hela tiden så ni här tror att han BARA är dum och har fel hela tiden och så är det inte! Såklart att han inte tycker att ALLT med anorexi är bra och självmord och sånt. Såklart INTE! Men som ett exempel så var det en jätte äcklig gratäng till middag. Och jag åt typ halva men sen var jag jätte proppmätt och mådde illa så ville inte äta upp resten. Och då har dom en regel att jag MÅSTE äta ALLT annars måste jag dricka näringsdryck för det jag inte åt. Och det tycker jag är fel för är jag mätt så är det inte så enkelt att äta mer och om det är nåt äckligt också som jag inte ens vet vad det är i den. Och sånt fattar han hur jag menar och håller med att jag borde få bestämma. Kommer ju inte gå ner i vikt igen för en gång hełler. Så det är typ såna saker.
Och sen så ja han tycker det verkar som mina föräldrar har kontroll behov men det är ju för saker som JAG har berättat. Som det att när vi har varit hemma när jag hade permison så får jag inte vara ifred ALLS. Och det tycker jag är överdrivet. Och det tillexempel håller han med om att jag borde få välja om jag vill ha saker privat som inte dom ALLTID behöver veta och bestämma. Och att dom vill veta vem jag skriver med och sånt och det är ju sant.
Det är jättelätt för honom att hålla med dig om sånt som att du inte behöver äta om du inte vill, för han bryr sig inte om dig. Han säger bara sådant du vill höra just då, för han vill framstå som någon är på din sida. Om du blir sjukare av det, är inte något han bryr sig om alls.
Och det är självklart att han säger att dina föräldrar har kontrollbehov, och att du inte ska behöva berätta för dem vem du chattar med. För om du gör det, och berättar om honom, så kommer han inte kunna få mer av det han vill ha av dig, och han riskerar att bli anmäld för polisen för det han gör.
 
Alltså det blir fel hela tiden så ni här tror att han BARA är dum och har fel hela tiden och så är det inte! Såklart att han inte tycker att ALLT med anorexi är bra och självmord och sånt. Såklart INTE! Men som ett exempel så var det en jätte äcklig gratäng till middag. Och jag åt typ halva men sen var jag jätte proppmätt och mådde illa så ville inte äta upp resten. Och då har dom en regel att jag MÅSTE äta ALLT annars måste jag dricka näringsdryck för det jag inte åt. Och det tycker jag är fel för är jag mätt så är det inte så enkelt att äta mer och om det är nåt äckligt också som jag inte ens vet vad det är i den. Och sånt fattar han hur jag menar och håller med att jag borde få bestämma. Kommer ju inte gå ner i vikt igen för en gång hełler. Så det är typ såna saker.
Och sen så ja han tycker det verkar som mina föräldrar har kontroll behov men det är ju för saker som JAG har berättat. Som det att när vi har varit hemma när jag hade permison så får jag inte vara ifred ALLS. Och det tycker jag är överdrivet. Och det tillexempel håller han med om att jag borde få välja om jag vill ha saker privat som inte dom ALLTID behöver veta och bestämma. Och att dom vill veta vem jag skriver med och sånt och det är ju sant.
Ser du nu att du försvarar honom inför oss? Då har han fått dig dit han vill.
Han säger till dig det du vill höra. Du tycker dina föräldrar och vården bestämmer för mycket. Han håller med och späder på det dessutom.
Att dina föräldrar är livrädda för att du ska dö och därför håller koll på dig, vilket vårdens säkert kräver för att du ska få komma ut på permission är inte dåligt eller kontrollbehov. De vill bara hjälpa sin älskade dotter som är sjuk.
Att han sitter och skriver att du som har anorexi inte behöver äta är heltokigt!
I Anorexibehandling så måste man vara STENHÅRD med att ALLTID äta sina mål. För börjar du äta ½ av ngt mål som blir det i 99,9% så att man fortsätter med det. Och kanske tom äter mindre och mindre. Det är otroligt vanligt, snudd på standard. Under inledande behandlingen måste man därför äta exakt alla mål.

Ingen som bryr sig om dig skulle säga att det är ok att du inte äter eller att det är dumt att vården och dina föräldrar vakar över dig. Så säger man bara om man vill isolera dig från andra. Och den isoleringen kommer göra att det blir svårare för dig att berätta för någon annan om han kräver äckligare och äckligare saker.

Ingen människa är rakt av bara elak. Men det han gör mot dig är faktiskt brottsligt. Och man gör inte saker brottsligt om det inte är skadliga saker.

Om du jämför vad vi skriver till dig efter att du lagt ut inlägg om hur dåligt du mår och vad han skriver så kommer du se att vi ibland är obekväma. Vi säger till dig att lyssna på vården och dina föräldrar. Vi säger det för att de som vårdar dig har låååång utbildning och låååång erfarenhet av alla dina olika typer av problem. Vi säger det också för att dina föräldrar älskar dig, gör vad som är bäst för dig och är ansvariga för dig. Vi försöker pusha dig lätt mot att bli frisk.
Han talar om att vården gör fel och att dina föräldrar gör fel. Han försöker isolera dig. Han motverkar vad läkare och föräldrar försöker göra i att få dig frisk. Han har sökt upp dig utan att veta mer än att du är en ung tjej. Som han sedan får veta är mycket sjuk. Trots det ber om saker som är brottsliga.

Ser du skillnaden?

Jag fattar att du tycker att tex jag kan vara hård. Men jag har varit där du är. Jag vet exakt vad du känner. Och jag hade förmodligen tyckte att jag var en jävla kärring själv om jag råkat ut för mig.
Men det skär i hjärtat att se en ung tjej må så dåligt och nu riskera bli sämre pga en äcklig snubbe som begår brott mot henne när hon förtjänar att må och behandlas bra. Så jag ger dig lite tough love just för att det faktiskt är bättre för dig än att någon bara håller med och gör dig sjukare.
Du förtjänar bättre, från dig själv och främst från honom och monstret. Du förtjänar att vara en vanlig, glad tjej som får leva livet. Med parasiter som stjäl av ditt liv blir det tufft eller rent av omöjligt.
Och parasiterna är anorexin och folk som begår brott mot dig.
 
Senast ändrad:
Alltså det blir fel hela tiden så ni här tror att han BARA är dum och har fel hela tiden och så är det inte! Såklart att han inte tycker att ALLT med anorexi är bra och självmord och sånt. Såklart INTE! Men som ett exempel så var det en jätte äcklig gratäng till middag. Och jag åt typ halva men sen var jag jätte proppmätt och mådde illa så ville inte äta upp resten. Och då har dom en regel att jag MÅSTE äta ALLT annars måste jag dricka näringsdryck för det jag inte åt. Och det tycker jag är fel för är jag mätt så är det inte så enkelt att äta mer och om det är nåt äckligt också som jag inte ens vet vad det är i den. Och sånt fattar han hur jag menar och håller med att jag borde få bestämma. Kommer ju inte gå ner i vikt igen för en gång hełler. Så det är typ såna saker.
Och sen så ja han tycker det verkar som mina föräldrar har kontroll behov men det är ju för saker som JAG har berättat. Som det att när vi har varit hemma när jag hade permison så får jag inte vara ifred ALLS. Och det tycker jag är överdrivet. Och det tillexempel håller han med om att jag borde få välja om jag vill ha saker privat som inte dom ALLTID behöver veta och bestämma. Och att dom vill veta vem jag skriver med och sånt och det är ju sant.
Folk här förstår också men skillnaden är att vi inte håller med dej.
Alla här vet att det är piss att inte få vara själv ens en ynka minut, men vi vet också att det inte är lämpligt att bli lämnad själv ens korta stunder när du är självmordsbenägen.

Det med maten HAR du ett val, äta eller näringsdryck, valet att inte välja något av det så du blir sjukare finns dock inte. Även där har många här erfarenheter av och förstår hur du känner.
 
Alltså det blir fel hela tiden så ni här tror att han BARA är dum och har fel hela tiden och så är det inte! Såklart att han inte tycker att ALLT med anorexi är bra och självmord och sånt. Såklart INTE! Men som ett exempel så var det en jätte äcklig gratäng till middag. Och jag åt typ halva men sen var jag jätte proppmätt och mådde illa så ville inte äta upp resten. Och då har dom en regel att jag MÅSTE äta ALLT annars måste jag dricka näringsdryck för det jag inte åt. Och det tycker jag är fel för är jag mätt så är det inte så enkelt att äta mer och om det är nåt äckligt också som jag inte ens vet vad det är i den. Och sånt fattar han hur jag menar och håller med att jag borde få bestämma. Kommer ju inte gå ner i vikt igen för en gång hełler. Så det är typ såna saker.
Och sen så ja han tycker det verkar som mina föräldrar har kontroll behov men det är ju för saker som JAG har berättat. Som det att när vi har varit hemma när jag hade permison så får jag inte vara ifred ALLS. Och det tycker jag är överdrivet. Och det tillexempel håller han med om att jag borde få välja om jag vill ha saker privat som inte dom ALLTID behöver veta och bestämma. Och att dom vill veta vem jag skriver med och sånt och det är ju sant.
Jag blir så himla arg på den här personen du skriver med.
Jag förstår att det är förvirrande och att du inte riktigt kan sätta fingret på om han är bra eller dålig, snäll eller dum.
Det är så grooming fungerar. Han vill att du ska vackla och vela, så han kan luras mer. Han har förstått dina "svårigheter" i livet och förstått vad du behöver höra just då, så att han kan snärja in dig ännu mer.

Det finns som sagt snälla människor som kan stötta, lyssna och prata som inte vill annat också. Så fort en snäll sak har något bakomliggande som att få dig att skriva saker, skicka bilder, eller bryta ner dina gränser för vad man får säga eller skicka till dig är det inte längre snällt. Det är elakt. Även om det just i stunden känns som att han säger massa snällt som i sekunden får dig att känna dig bättre.

Jag lovar dig att du mår bättre utan den här personen, du klampar längre och längre ner i kvicksanden för varje dag du fortsätter att ha kontakt med personen. Det blir bara svårare och svårare att ta sig ur.
Alla här vill ditt absoluta bästa, många här har erfarenhet. Lyssna på oss. Vi är många som hejar på dig, men du måste tyvärr klicka på blockera knappen själv :heart
 
Jag tror att alla här förstår att det är skönt när nån håller med. För det känns ju bra när nån säger att den tycker likadant, i synnerhet om "alla andra" har en annan åsikt.

Men! Ibland måste man faktiskt stanna upp och fråga sig: vem är det som är expert i den här situationen? Fakta är viktigare än åsikter.

När det gäller att bestämma över hur du ska bli frisk från anorexin så är det läkaren som har den bästa kunskapen och erfarenheten. Då tycker jag faktiskt att du borde respektera vad hon/han säger, även om det känns jobbigt ibland.

Om vården bestämt att du får välja mellan att äta upp din portion eller att dricka näringsdryck, då har du de alternativen. Att inte äta är inte ett acceptabelt val.

Du har säkert väldigt liten aptit eftersom du är ganska svårt sjuk (om jag förstått saken rätt). Då är det extra viktigt att du övar på att äta precis enligt det schema som experterna bestämt, så din kropp vänjer sig vid normala mängder mat igen.

Att lära sig äta en rätt utan att behöva fundera så mycket på vad den innehåller är också en del i att bli frisk från anorexia. Om man inte har en ätstörning så funderar man inte så mycket på vad maten innehåller, man äter helt enkelt sin portion. Så som t.ex en ponny eller en hund måste äta för att orka leka.

Att någon person säger till dig att det är okej att inte äta upp, eller att du borde få vara ifred — när läkaren bestämt att just nu ska du äta upp, och du ska inte vara för dig själv — det är fruktansvärt! Nu gäller det att lyda de instruktioner som läkaren ger så du blir frisk så fort som möjligt.
 
Jag tror jag förstår hur du menar. Har inte tid att skriva så mycket nu, men skriver lite snabbt bara:
En stor skillnad mellan oss och honom är väl ändå att vi inte beter oss på ett sätt som får dig att känna dig illa till mods?

Visst kanske det känns tufft att vi är ganska rakt på sak ibland, men jag menar: vi delar ju inga äckliga bilder och ber inte heller dig skicka något. Det är kanske den största skillnaden.
Jag menar: det är en sak att bli lite besviken över att nån inte håller med, och en annan sak att få en äcklig bild.

Men man ska alltid vara lite försiktig på nätet, det har du 💯 rätt i!

Jag tänker att en bra måttstock är om du skulle kunna visa dina föräldrar diskussionerna. Då är det okej. Det du skriver med oss är klart föräldrasäkert. (Förstår dock om du inte vill).
Men det finns t.ex ingenting här som inte dina föräldrar inte skulle klara av att läsa.

Däremot är jag inte så säker på att de skulle uppskatta chatten du har med den här mannen.
Jättebra skrivet!
 
Jag tror att alla här förstår att det är skönt när nån håller med. För det känns ju bra när nån säger att den tycker likadant, i synnerhet om "alla andra" har en annan åsikt.

Men! Ibland måste man faktiskt stanna upp och fråga sig: vem är det som är expert i den här situationen? Fakta är viktigare än åsikter.

När det gäller att bestämma över hur du ska bli frisk från anorexin så är det läkaren som har den bästa kunskapen och erfarenheten. Då tycker jag faktiskt att du borde respektera vad hon/han säger, även om det känns jobbigt ibland.

Om vården bestämt att du får välja mellan att äta upp din portion eller att dricka näringsdryck, då har du de alternativen. Att inte äta är inte ett acceptabelt val.

Du har säkert väldigt liten aptit eftersom du är ganska svårt sjuk (om jag förstått saken rätt). Då är det extra viktigt att du övar på att äta precis enligt det schema som experterna bestämt, så din kropp vänjer sig vid normala mängder mat igen.

Att lära sig äta en rätt utan att behöva fundera så mycket på vad den innehåller är också en del i att bli frisk från anorexia. Om man inte har en ätstörning så funderar man inte så mycket på vad maten innehåller, man äter helt enkelt sin portion. Så som t.ex en ponny eller en hund måste äta för att orka leka.

Att någon person säger till dig att det är okej att inte äta upp, eller att du borde få vara ifred — när läkaren bestämt att just nu ska du äta upp, och du ska inte vara för dig själv — det är fruktansvärt! Nu gäller det att lyda de instruktioner som läkaren ger så du blir frisk så fort som möjligt.
Just iom att man vid anorexi kan tappa hungerkänslor etc så är det jätteviktigt att träna kroppen på att äta normala mängder vid regelbundna tillfällen. Man kan inte hoppa över iom att man måste träna kroppen på att funka normalt med hunger, näringsomsättning etc.

I detta skede måste man få personen vikt- och ät-stabil. Sen sätter man in terapi.
Eftersom många utvecklar anorexi av annan psykisk ohälsa så kan den ju bli sämre inledningsvis iom man tidigare använt svälten och överdriven motion som "dämpande" på ångest etc. Nu när man inte får dämpa den så kan man bli sämre en period. Men det är nödvändigt för att inte dö i sjukdomen/bli sämre och få permanenta men.

Det går att bli helt frisk från anorexi. Men det tar tid och kräver att man kämpar.
Så för att orka det gör man klokt i att omge sig med folk som stöttar en i kampen och inte drar ner en ännu mer.
 
Jag vet att det kanske inte verkar som jag lyssnar på vad ni tycker och så men jag gör det. Bara att jag känner mig så förvirrad om ALLT så vet inte vilka tankar som är mina eller monstrets eller nån annans och vet inte vem jag ska lyssna på och vad JAG vill eller tror eller nånting. Men läser alla svar och jag fattar verkligen vad ni menar! Men det är SÅÅÅ svårt att bestämma vad jag ska göra och vad som typ verkar mest rätt.
Och sen ni som skriver om jag kan skicka typ info om han eller att ni kan hjälpa med att blocka och sånt så jag fattar att ni bara vill hjälpa mig. Men vill inte att nån annan ska veta vem han är för fattar ju att ni tycker jag ska anmäla så då kanske ni gör det om ni vet vem han är.
Och egentligen så är det lite konstigt också att ni tycker inte jag ska prata med han och inte lita på han och sånt och ja jag fattar varför ni skriver så! Och att om han är vuxen så ska han inte skriva med mig och såna saker. Men egentligen om man tänker så är det ju lite samma här att dom flesta av er är väl också vuxna och ni skriver också att ni vill hjälpa mig. Så liksom hur ska jag veta då egentligen vem som verkligen påriktigt vill det? Eller så ska jag bara inte lyssna på NÅN alls. Alltså menar inte att jag tror att alla ni ljuger eller inte vill vara snälla men om det är SÅ fel att jag skriver med han så är det ju lite svårt att veta hur jag vet vem jag ska lyssna på och inte.
Och med att det bara är han som förstår så ja det kanske är att han inte säger mot allt om anorexi monstret och śåna saker. Men det är inte BARA det utan annat också. Som att han fattar det om att andra bestämmer allt och jag inte får göra val själv om mycket alls. Och om jag skriver om andra jobbiga tankar och säker som det om självmord och sånt eller att jag känner som att inget är påriktigt så liksom fattar han hur jag menar och sånt.
Snabbt svar i förbifarten på det här bara. Om du verkligen inte ser skillnaden mellan oss här och den här mannen: Skicka denna tråden och hela din och hans konversation till polisen och låt dem bedöma saken?
 
Snabbt svar i förbifarten på det här bara. Om du verkligen inte ser skillnaden mellan oss här och den här mannen: Skicka denna tråden och hela din och hans konversation till polisen och låt dem bedöma saken?
Jo det gör jag och jag har redan förklarat att jag INTE menar att NÅN här skriver nåt äckligt eller så. Utan menar när han är snäll och vill hjälpa. Eller iallafall säger det.
 
Jo det gör jag och jag har redan förklarat att jag INTE menar att NÅN här skriver nåt äckligt eller så. Utan menar när han är snäll och vill hjälpa. Eller iallafall säger det.
Nej, menade inte så, utan mer att du verkar tveka vem du kan lita på. Att han låtsas vilja hjälpa dig och vara snäll är ju noll värt eftersom han samtidigt är ett äckel. Det kan ju rimligtvis inte vara svårt för dig att se skillnaden? (Alltså om det är vi eller han som EGENTLIGEN vill dig väl?)
 
@EmmaFilippa Har du berättat för den här mannen någon gång att du "skriver av dig" någon annanstans på nätet, att där finns personer (vi) som vill hjälpa dig - OCH att du har berättat där/här om att ni två skriver till varandra också? I så fall, hur har han reagerat på det? Och om du inte har berättat det, varför inte?

För om DU inte tycker att vi har varit äckliga mot dig och om DU inte tror att vi har en samlad plan för att förstöra saker för dig av någon obegriplig anledning, och om HAN dessutom var en schysst och bra person, tja, då borde han ju inte ha något alls emot dina kontakter och hejarop härifrån, eller hur?

Tvärtom så borde han snarast uppmuntra dig till att hitta alla vägar till att må bättre, inte bara att prata med honom. Om han nu råkar tycka att dina föräldrar och läkarna har fel så borde han ju fundera på andra möjligheter, och ändå uppmuntra dig att prata öppet med alla andra som skulle kunna stötta och hjälpa dig att bli friskare - och det då också skulle vara helt okej att prata om kontakterna mellan dig och honom. Gör han det, tycker du? Om inte, vad beror det på?

Ingen här skulle ha någonting emot om du fick någon bra kontakt och kunde anförtro dig till någon helt annan, en kompis, någon på en samtalslinje typ jourhavande kompis eller en psykolog - eller VEM FASEN SOM HELST på denna jord, så länge den inte har några egna intressen av någonting helt annat än ditt bästa. Dvs någon människa som inte får dig att göra eller prata om saker för att den andre vill det, trots att du tycker det är äckligt och känns fel.

Jag skulle klappa i händerna och tycka det var kalasbra om du hittade någon sådan, så länge det hjälpte dig! Men skulle han tycka så tror du? Om inte, varför inte?

Du ÄR smart. Du fattar. Du MÅSTE bara tillåta dig att lyssna på den sidan av dig som började den här tråden för att få stöttning och kraft, och sedan orka agera på det, med ditt eget beslut och av din egen viljestyrka - som jag vet att du har.
 
Senast ändrad:
Ser du nu att du försvarar honom inför oss? Då har han fått dig dit han vill.
Han säger till dig det du vill höra. Du tycker dina föräldrar och vården bestämmer för mycket. Han håller med och späder på det dessutom.
Att dina föräldrar är livrädda för att du ska dö och därför håller koll på dig, vilket vårdens säkert kräver för att du ska få komma ut på permission är inte dåligt eller kontrollbehov. De vill bara hjälpa sin älskade dotter som är sjuk.
Att han sitter och skriver att du som har anorexi inte behöver äta är heltokigt!
I Anorexibehandling så måste man vara STENHÅRD med att ALLTID äta sina mål. För börjar du äta ½ av ngt mål som blir det i 99,9% så att man fortsätter med det. Och kanske tom äter mindre och mindre. Det är otroligt vanligt, snudd på standard. Under inledande behandlingen måste man därför äta exakt alla mål.

Ingen som bryr sig om dig skulle säga att det är ok att du inte äter eller att det är dumt att vården och dina föräldrar vakar över dig. Så säger man bara om man vill isolera dig från andra. Och den isoleringen kommer göra att det blir svårare för dig att berätta för någon annan om han kräver äckligare och äckligare saker.

Ingen människa är rakt av bara elak. Men det han gör mot dig är faktiskt brottsligt. Och man gör inte saker brottsligt om det inte är skadliga saker.

Om du jämför vad vi skriver till dig efter att du lagt ut inlägg om hur dåligt du mår och vad han skriver så kommer du se att vi ibland är obekväma. Vi säger till dig att lyssna på vården och dina föräldrar. Vi säger det för att de som vårdar dig har låååång utbildning och låååång erfarenhet av alla dina olika typer av problem. Vi säger det också för att dina föräldrar älskar dig, gör vad som är bäst för dig och är ansvariga för dig. Vi försöker pusha dig lätt mot att bli frisk.
Han talar om att vården gör fel och att dina föräldrar gör fel. Han försöker isolera dig. Han motverkar vad läkare och föräldrar försöker göra i att få dig frisk. Han har sökt upp dig utan att veta mer än att du är en ung tjej. Som han sedan får veta är mycket sjuk. Trots det ber om saker som är brottsliga.

Ser du skillnaden?

Jag fattar att du tycker att tex jag kan vara hård. Men jag har varit där du är. Jag vet exakt vad du känner. Och jag hade förmodligen tyckte att jag var en jävla kärring själv om jag råkat ut för mig.
Men det skär i hjärtat att se en ung tjej må så dåligt och nu riskera bli sämre pga en äcklig snubbe som begår brott mot henne när hon förtjänar att må och behandlas bra. Så jag ger dig lite tough love just för att det faktiskt är bättre för dig än att någon bara håller med och gör dig sjukare.
Du förtjänar bättre, från dig själv och främst från honom och monstret. Du förtjänar att vara en vanlig, glad tjej som får leva livet. Med parasiter som stjäl av ditt liv blir det tufft eller rent av omöjligt.
Och parasiterna är anorexin och folk som begår brott mot dig.
Jag försvarar inte han men vill förklara för ni verkar tro att han bara är dum och har fel hela tiden. Och vill bara att ni ska fatta att det inte är så för då hade jag inte ens skrivit med han. För SÅ dum är inte ens jag.
Och jag fattar skillnaden också men jag känner ju vad JAG mår sämre av och vad jag mår bättre av. Så jag vet att jag mår sämre när jag inte får bestämma NÅNTING. Så tycker inte att man kan säga att han bara är dum då om han håller med mig men INTE i allt! Som det med maten så är det ju inte att han har tyckt att jag ska få välja att inte äta alls men att om jag har ätit och är mätt så borde dom lyssna på mig. Och det tycker faktiskt inte jag är så hemskt att han håller med om.
Och att dom har kontroll behov så fattar jag det också varför jag inte får vara själv men om jag lovar att jag inte ska typ skada mig eller göra nåt sånt så borde dom lita på mig. För okej vet att många här säkert tycker att jag är jätte ung och inte vet nånting om saker men är ändå snart 15. Så är inte nån liten unge så tycker ändå att dom borde låta mig ha lite mer privat liv om jag vill det.
Och det är inte att jag INTE lyssnar på er heller men jag vill inte att ni ska tro att allt han skriver och tycker BARA är dumt och fel och äckligt och att jag är helt dum i huvudet som pratar med han. Okej ni kanske tycker det ändå men det är inte bara dåligt och jobbigt och äckligt.
Men iallafall så bara så ni vet att jag lyssnar på er OCKSÅ så har jag inte skrivit till han idag ALLS. Fast han har skrivit flera gånger och jag har en jätte jätte dålig skit dag. Men har ändå inte skrivit till han på hela dagen.
 
@EmmaFilippa Har du berättat för den här mannen någon gång att du "skriver av dig" någon annanstans på nätet, att där finns personer (vi) som vill hjälpa dig - OCH att du har berättat där/här om att ni två skriver till varandra också? I så fall, hur har han reagerat på det? Och om du inte har berättat det, varför inte?

För om DU inte tycker att vi har varit äckliga mot dig och om DU inte tror att vi har en samlad plan för att förstöra saker för dig av någon obegriplig anledning, och om HAN dessutom var en schysst och bra person, tja, då borde han ju inte ha något alls emot dina kontakter och hejarop härifrån, eller hur?

Tvärtom så borde han snarast uppmuntra dig till att hitta alla vägar till att må bättre, inte bara att prata med honom. Om han nu råkar tycka att dina föräldrar och läkarna har fel så borde han ju fundera på andra möjligheter, och ändå uppmuntra dig att prata öppet med alla andra som skulle kunna stötta och hjälpa dig att bli friskare - och det då också skulle vara helt okej att prata om kontakterna mellan dig och honom. Gör han det, tycker du? Om inte, vad beror det på?

Ingen här skulle ha någonting emot om du fick någon bra kontakt och kunde anförtro dig till någon helt annan, en kompis, någon på en samtalslinje typ jourhavande kompis eller en psykolog - eller VEM FASEN SOM HELST på denna jord, så länge den inte har några egna intressen av någonting helt annat än ditt bästa. Dvs någon människa som inte får dig att göra eller prata om saker för att den andre vill det, trots att du tycker det är äckligt och känns fel.

Jag skulle klappa i händerna och tycka det var kalasbra om du hittade någon sådan, så länge det hjälpte dig! Men skulle han tycka så tror du? Om inte, varför inte?

Du ÄR smart. Du fattar. Du MÅSTE bara tillåta dig att lyssna på den sidan av dig som började den här tråden för att få stöttning och kraft, och sedan orka agera på det, med ditt eget beslut och av din egen viljestyrka - som jag vet att du har.
Nej det har jag inte både för han vill inte att andra vet att vi har kontakt och för jag vill inte att han ska veta att jag typ beskriver han som ett äckel här. Eller ja att ni tycker det iallafall.
 
Jag tror ingen menar att han BARA skriver dumma saker. Då hade du ju inte fortsatt skriva med honom, vi vet alla att du inte är dum. Det han verkar göra är att blanda in tillräckligt mycket "snälla" saker för att du ska stå ut med det dumma och fortsätta skriva. Sen kan han gradvis blanda in mer och mer dumma grejer, tills du tycker att det dumma är helt normalt och rimligt. Det är typiskt beteende för folk som manipulerar. Även män som t. ex. misshandlar och slår ihjäl sina flickvänner är ju "snälla" precis tillräckligt mycket för att deras offer inte ska lämna dem.

Att vara "snäll" som en del i att manipulera och begå brott är helt enkelt inte samma sak som att vara snäll på riktigt.

Varför tror du han inte vill att andra vet om att ni har kontakt?
 
Nej det har jag inte både för han vill inte att andra vet att vi har kontakt och för jag vill inte att han ska veta att jag typ beskriver han som ett äckel här. Eller ja att ni tycker det iallafall.
Jag tycker att du fått så många kloka svar redan och kan inte göra mer än att hålla med.
Men det fetade här i ditt inlägg gör att jag också vill trycka extra mycket på att det tyvärr inte är en trevlig kille. Han är fullt medveten om att han skrivit saker till dig som att han inte vill att nån annan ska veta. Hade det varit en trevlig kille hade han inte ens tänkt tanken på att säga åt dig att han inte vill att nån ska veta.

Vill avsluta med nåt som brukar stå i många debattinlägg och liknande angående kontakter på internet.
Det är okej att ha en hemlis så länge det känns bra i magen. När det känns konstigt är det ingen bra hemlis längre och då behöver man berätta för någon för att situationen ska bli bättre!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 066
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 230
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 949
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp