Om en jobbig och äcklig person

Tänkte skriva först mer om dethär ämnet men jag ångrade mig för det känns sååå dumt. Och jag fattar att dom flesta nog tycker att man ska berätta för nån vuxen men FÖRUTOM det. Så undrar jag vad man kan göra om man skriver med en typ äcklig eller jobbig person. Och ja jag har skickat bilder och skrivit saker som jag ångrar. Så vet att jag kanske borde blocka han men jag både vill och inte vill det. Fattar att ni nog tänker att jag är korkad och så men förutom dom äckliga och jobbiga sakerna så är han väldigt snäll och förstår också som dom flesta inte gör. Alltså kan skriva om ALLT så skriver han nåt bra tillbaka och svarar nästan alltid jätte snabbt. Och ja VET att jag ändå borde blocka och VET att jag borde prata med mina föräldrar eller dom här och inte nån jag inte ens känner egentligen. Men det bara blev så kan man säga och det var sååå skönt att skriva med han. Som att skriva här fast till bara en person som verkar fatta och liksom vill lägga sin tid på mig som inte han känner heller. Så kändes som en kompis. Men sen är det dom dåliga sidorna om typ äckliga saker. Så jag vet inte vad jag ska göra! För både vill blocka och sluta skriva och inte. Och vill INTE berätta för mina föräldrar för dom skulle nog bli arga och tycka att jag var sååå korkad. Och ja det är jag ju också på ett sätt! Men skulle blockat och slutat skriva nästan direkt ifall han inte hade varit så snäll OCKSÅ och skrivit så mycket bra och hjälpsamt. Så vet inte riktigt vad jag vill mer än få ur det från tankarna bara. Och ifall nån skulle ha nåt bra tips så får ni såklart skriva men fattar att många nog tycker att jag bara ska blocka men det är inte så enkelt.
 

så har jag inte skrivit till han idag ALLS. Fast han har skrivit flera gånger och jag har en jätte jätte dålig skit dag. Men har ändå inte skrivit till han på hela dagen.
Så glad jag blir. Vad starkt av dig. För det krävs en enorm inre styrka att orka sätta gränser om sig själv när en är så sjuk som du är nu. Det är inte ens alla som klarar det när de är friska. Jag förstår att det är svårt när du känner dig liten och svag mitt i natten och är full av oro och ångest och att det är skönt med någon som verkar stå på din sida och håller med dig. Att kunna stå emot det är jättestarkt. Men även om du är jättesjuk just nu så är du ju egentligen en stark tjej inombords. Du finns kvar därinne. Du kände instinktivt att det här är en "jobbig och äcklig person". Du har rätt.
 
Vill ännu skriva till dig att jag verkligen förstår att det är jobbigt att vara i den situationen som du är i, på många sätt. Det är tufft att vara ungdom, slitas mellan att vara liten och stor samtidigt.
Dessutom är du sjuk, så oron från dina föräldrar är ännu större än vanligt.

Du har extra mycket att kämpa med, och det är jättebra att du frågar oss här. Vi är många som har erfarenhet av olika saker här på forumet, som gärna hjälper och stöder dig.
Och det är ingen hemlighet!

Jag förstår också att vi säkert verkar vara riktiga tjatmostrar — vuxna gör ju lätt det när vi oroar oss. Men det beror på att vi bryr oss om dig, och vill att du ska ha det bra.

Jag tycker det är väldigt bra att du börjat med att ta ett litet steg bort från chattkontakten, för att se hur det känns. Det är verkligen jättebra gjort av dig! Det är den här kloka delen av dig, som visar att du vet vad som är det bästa för dig, och att du klarar av att besegra alla monster som finns!
 
Jag försvarar inte han men vill förklara för ni verkar tro att han bara är dum och har fel hela tiden. Och vill bara att ni ska fatta att det inte är så för då hade jag inte ens skrivit med han. För SÅ dum är inte ens jag.
Och jag fattar skillnaden också men jag känner ju vad JAG mår sämre av och vad jag mår bättre av. Så jag vet att jag mår sämre när jag inte får bestämma NÅNTING. Så tycker inte att man kan säga att han bara är dum då om han håller med mig men INTE i allt! Som det med maten så är det ju inte att han har tyckt att jag ska få välja att inte äta alls men att om jag har ätit och är mätt så borde dom lyssna på mig. Och det tycker faktiskt inte jag är så hemskt att han håller med om.
Och att dom har kontroll behov så fattar jag det också varför jag inte får vara själv men om jag lovar att jag inte ska typ skada mig eller göra nåt sånt så borde dom lita på mig. För okej vet att många här säkert tycker att jag är jätte ung och inte vet nånting om saker men är ändå snart 15. Så är inte nån liten unge så tycker ändå att dom borde låta mig ha lite mer privat liv om jag vill det.
Och det är inte att jag INTE lyssnar på er heller men jag vill inte att ni ska tro att allt han skriver och tycker BARA är dumt och fel och äckligt och att jag är helt dum i huvudet som pratar med han. Okej ni kanske tycker det ändå men det är inte bara dåligt och jobbigt och äckligt.
Men iallafall så bara så ni vet att jag lyssnar på er OCKSÅ så har jag inte skrivit till han idag ALLS. Fast han har skrivit flera gånger och jag har en jätte jätte dålig skit dag. Men har ändå inte skrivit till han på hela dagen.
Braaaa! ❤
 
Hinner inte skriva så mycket nu men ville bara skriva att jag också tycker det är jättebra av dig att inte skriva till honom idag! Håll ut i morgon också. Det är värst i början, sedan brukar det bli lättare.

Man behöver inte göra allt jobbigt på en gång heller, om det blir lättare så kan man dela upp det i flera delar. Idag har du inte skrivit alls, jättebra! Skriv inte till honom imorgon heller, skriv här när det känns jobbigt istället! I övermorgon kan du trycka på blockeringsknappen. Och nästa dag efter det kan du försöka berätta för någon vuxen. Sedan är det här inte ditt problem längre, och du behöver inte lägga energi på att fundera på hur du ska förhålla dig till honom, om han är mest snäll eller mest dum. Det finns så många andra människor, som man inte behöver fundera över om de är mest snälla eller mest dumma.
 
Jag vet vad han heter och ungefär var han bor men inte nån exakt adress. Men kan ju inte veta säkert att det är rätt namn och så heller. Och jag har ett nummer till han men det syns inget om man söker på det så samma där jag VET ju inte.

Det där är också ett varningstecken i min värld. Jag har varit ute på nätdejtingsidor tidigare i livet, och aldrig i livet att jag skulle chatta med någon som jag inte alls vet vem det är. Att ha ett oreggat nummer går för mig fetbort.
 
Först och främst, så himla starkt av dig att hålla dig från att skriva till honom!

Jag förstår vad du menar när du skriver att han inte är dum/äcklig hela tiden, det är klart han inte är. För då skulle du ju inte vilja skriva till honom. Men om du tänker såhär, en man råkar knuffa till en gammal tant så hon trillar. Han hjälper henne upp och hon tänker att det var en himla snäll man. När hon kommer hem märker hon att hennes plånbok saknas.
I själva verket var det han som knuffade henne från början. När han hjälper henne upp så stjäl han också hennes plånbok ur väskan, utan att hon märker det. Han låtsades bara vara snäll för att komma åt hennes plånbok, och han skadade henne dessutom på köpet genom att knuffa henne. Det är så den här killen gör mot dig just nu, han låtsas vara snäll för att få något han vill ha från dig. Så fortsätt hålla dig ifrån honom!
 
Tänkte precis skriva tidigare och fråga om han följer dig öppet på Instagram och kommenterar dina inlägg där... för om han INTE gör det utan endast skriver till dig i privata meddelanden och som du nu säger "inte vill att andra ska veta att ni har kontakt" så är det ett jättestort varningstecken! Om han vore snäll och schysst så skulle han inte ha behov att dölja att ni är vänner eller vad ni nu är.

Du är absolut inte dum, du är smart som startade denna tråden därför att du vet egentligen själv att detta är fel. Fortsätt vara smart. Det är jättebra att du inte skriver till honom, men du borde inte läsa vad han skriver heller, för han gör allting för att manipulera dig med de saker han skriver...
 
Tänkte precis skriva tidigare och fråga om han följer dig öppet på Instagram och kommenterar dina inlägg där... för om han INTE gör det utan endast skriver till dig i privata meddelanden och som du nu säger "inte vill att andra ska veta att ni har kontakt" så är det ett jättestort varningstecken! Om han vore snäll och schysst så skulle han inte ha behov att dölja att ni är vänner eller vad ni nu är.

Du är absolut inte dum, du är smart som startade denna tråden därför att du vet egentligen själv att detta är fel. Fortsätt vara smart. Det är jättebra att du inte skriver till honom, men du borde inte läsa vad han skriver heller, för han gör allting för att manipulera dig med de saker han skriver...

Jag har haft många barn/ungdomar kring mig i olika stall, vissa skriver man till i den öppna chatten i exempelvis hayday, till alla brukar jag säga att jag vill att de berättar att de umgås med XX i stallet/pratar med användare XX i spelet YY och vill deras föräldrar prata med mig så kan de få mitt nr/namn osv.
Så gör vanliga vuxna människor.
Jag frågar aldrig om att få bilder på barn/ungdomar i något sammanhang. Jag skulle aldrig skicka något naket eller sexuellt.
I öppna spelchattar frågar jag aldrig någon som jag misstänker inte är vuxen bor, eller vad de heter.
När jag frågar var de bor till en vuxen brukar jag fråga typ södra, mitten eller norr, mer specifikt har jag inte med att göra, men ibland kan man undra vilken landsända vissa uttryck / dialekter kommer ifrån, (om de är vuxna).
 
Jag försvarar inte han men vill förklara för ni verkar tro att han bara är dum och har fel hela tiden. Och vill bara att ni ska fatta att det inte är så för då hade jag inte ens skrivit med han. För SÅ dum är inte ens jag.
Och jag fattar skillnaden också men jag känner ju vad JAG mår sämre av och vad jag mår bättre av. Så jag vet att jag mår sämre när jag inte får bestämma NÅNTING. Så tycker inte att man kan säga att han bara är dum då om han håller med mig men INTE i allt! Som det med maten så är det ju inte att han har tyckt att jag ska få välja att inte äta alls men att om jag har ätit och är mätt så borde dom lyssna på mig. Och det tycker faktiskt inte jag är så hemskt att han håller med om.
Och att dom har kontroll behov så fattar jag det också varför jag inte får vara själv men om jag lovar att jag inte ska typ skada mig eller göra nåt sånt så borde dom lita på mig. För okej vet att många här säkert tycker att jag är jätte ung och inte vet nånting om saker men är ändå snart 15. Så är inte nån liten unge så tycker ändå att dom borde låta mig ha lite mer privat liv om jag vill det.
Och det är inte att jag INTE lyssnar på er heller men jag vill inte att ni ska tro att allt han skriver och tycker BARA är dumt och fel och äckligt och att jag är helt dum i huvudet som pratar med han. Okej ni kanske tycker det ändå men det är inte bara dåligt och jobbigt och äckligt.
Men iallafall så bara så ni vet att jag lyssnar på er OCKSÅ så har jag inte skrivit till han idag ALLS. Fast han har skrivit flera gånger och jag har en jätte jätte dålig skit dag. Men har ändå inte skrivit till han på hela dagen.
Det finns ingen här som tycker du är dum, korkad etc.
Det är svinbra av dig att du kunnat stå emot idag. Vi fattar allihop att han så klart måste uppträda främst snällt för att du ska vilja fortsätta skriva med honom. Problemet är att HAN vet också det och säger därför saker du kortsiktigt mår bra av för att knyta dig till honom.

Med anorexi så tappar man normala hungerkänslor och kan ha en rubbad mättnadskänsla. Därför måste man tvinga sig att äta hela de portioner man behöver även om man inte är hungrig eller rent av mätt. Det är därför de tjatar på dig om att äta trots att du känner dig mätt. Din kropp har inte fått i sig nog med näring trots att du är mätt. Man måste tyvärr lära om "systemet" så att kroppen känner normal hunger och mättnad.

Att du inte får vara ifred handlar ine om att folk ser dig som e unge. Det handlar om att du är suicid. Man låter inte folk som är 70 år ens vara själva då.
att du lovar inget göra kan man kanske inte lita helt på iom att du är sjuk och kanske bara inte orkar mer. Alltså måste de ha koll just för att de är så rädda över att förlora dig.

Problemet med att känna efter vad man mår bra av vad gäller anorexi är att det är en del i sjukdomsbilden att inte kunna se hur sjuk man är. Hjärnan lurar en. Det gör den för oss alla och inte bara dig. Plus att när man mår så dåligt och dessutom är så pass ung så kan man lätt se väldigt kortsiktigt på allt. Det gör att allt känns så himla jobbigt just nu och det tycker man innebär att man är sämre om man inte får svälta sig, självskada, motionera överdrivet, ta droger eller vad fasen man gör för att dämpa ångest etc. När du kan göra ngt av de dåliga sakerna kan du må bättre en liten stund. Men problemen blir gradvis värre och värre eftersom man undvikit att jobba med det.
Att svälta sig etc är som att man blir alkis för att fly ångest. Då kan man inte "bara ta 2 öl" en dag. För risken är då att det inte stannar där. Man kanske då slutar tillbaks på 7 bärs per dag.
Det blir samma med att äta mindre någon dag. Det leder oftast till att man upprepar det. Och till slut har man nästan slutat äta helt.
 
Att han vill hemlighålla er kontakt är otroligt läskigt, obehagligt och en enorm varningsflagg!

När jag skriver här till dig känner jag mig helt trygg om du visar det till föräldrar, läkare eller rent av polis. Jag har noll behov av att dölja att vi skriver. Och då vet en hel del folk vem jag är privat/IRL och det är inte svår att ta reda på vem jag är heller.

Varför tror du han vill dölja er kontakt? Om han inte gör något konstigt borde han ju känna som vi andra att det är inget som måste döljas.
Det han gör är brottsligt. Och det VET han. Därför vill han inte att du ska prata om att ni har kontakt.
Du är inte en smutsig hemlighet. Du är någon som förtjänar relationer som tål att granskas i dagsljus och inte döljas och att det ställs krav på dig att göra saker du inte vill, hålla obehagliga hemligheter och gömmas undan.
 
Att han vill hemlighålla er kontakt är otroligt läskigt, obehagligt och en enorm varningsflagg!

När jag skriver här till dig känner jag mig helt trygg om du visar det till föräldrar, läkare eller rent av polis. Jag har noll behov av att dölja att vi skriver. Och då vet en hel del folk vem jag är privat/IRL och det är inte svår att ta reda på vem jag är heller.

Varför tror du han vill dölja er kontakt? Om han inte gör något konstigt borde han ju känna som vi andra att det är inget som måste döljas.
Det han gör är brottsligt. Och det VET han. Därför vill han inte att du ska prata om att ni har kontakt.
Du är inte en smutsig hemlighet. Du är någon som förtjänar relationer som tål att granskas i dagsljus och inte döljas och att det ställs krav på dig att göra saker du inte vill, hålla obehagliga hemligheter och gömmas undan.
Ja han vet väl att dom äckliga sakerna inte är bra så såklart han inte vill det. För alla tycker ju bara det är dom dåliga sakerna som räknas.
Förresten så kan alla ta tillbaka allt att jag är stark och modig och bra och allt sånt som ni har skrivit. För jag är inte det och har haft mer kontakt med han nu ändå.
 
Det finns ingen här som tycker du är dum, korkad etc.
Det är svinbra av dig att du kunnat stå emot idag. Vi fattar allihop att han så klart måste uppträda främst snällt för att du ska vilja fortsätta skriva med honom. Problemet är att HAN vet också det och säger därför saker du kortsiktigt mår bra av för att knyta dig till honom.

Med anorexi så tappar man normala hungerkänslor och kan ha en rubbad mättnadskänsla. Därför måste man tvinga sig att äta hela de portioner man behöver även om man inte är hungrig eller rent av mätt. Det är därför de tjatar på dig om att äta trots att du känner dig mätt. Din kropp har inte fått i sig nog med näring trots att du är mätt. Man måste tyvärr lära om "systemet" så att kroppen känner normal hunger och mättnad.

Att du inte får vara ifred handlar ine om att folk ser dig som e unge. Det handlar om att du är suicid. Man låter inte folk som är 70 år ens vara själva då.
att du lovar inget göra kan man kanske inte lita helt på iom att du är sjuk och kanske bara inte orkar mer. Alltså måste de ha koll just för att de är så rädda över att förlora dig.

Problemet med att känna efter vad man mår bra av vad gäller anorexi är att det är en del i sjukdomsbilden att inte kunna se hur sjuk man är. Hjärnan lurar en. Det gör den för oss alla och inte bara dig. Plus att när man mår så dåligt och dessutom är så pass ung så kan man lätt se väldigt kortsiktigt på allt. Det gör att allt känns så himla jobbigt just nu och det tycker man innebär att man är sämre om man inte får svälta sig, självskada, motionera överdrivet, ta droger eller vad fasen man gör för att dämpa ångest etc. När du kan göra ngt av de dåliga sakerna kan du må bättre en liten stund. Men problemen blir gradvis värre och värre eftersom man undvikit att jobba med det.
Att svälta sig etc är som att man blir alkis för att fly ångest. Då kan man inte "bara ta 2 öl" en dag. För risken är då att det inte stannar där. Man kanske då slutar tillbaks på 7 bärs per dag.
Det blir samma med att äta mindre någon dag. Det leder oftast till att man upprepar det. Och till slut har man nästan slutat äta helt.
Men om det är sååå viktigt att man måste äta exakt ALLT så kanske dom inte ska ha sån äcklig mat som man blir jätte mätt av så man inte orkar äta allt. För såklart att man mår dåligt när man måste äta mer fast man är jätte mätt så det är ju typ som dom med flit gör så man ska må skit.
 
Ja han vet väl att dom äckliga sakerna inte är bra så såklart han inte vill det. För alla tycker ju bara det är dom dåliga sakerna som räknas.
Förresten så kan alla ta tillbaka allt att jag är stark och modig och bra och allt sånt som ni har skrivit. För jag är inte det och har haft mer kontakt med han nu ändå.

När det gäller såna här skadliga och farliga dåliga saker är det tyvärr det som räknas och sätter grunden för relationen. Det handlar om brottsliga handlingar som skadar andra (unga) människor.

Det är inte en vanlig kompis/familjerelationer där en kan få ha överseende med lite sämre egenskaper för att de fina egenskaperna väger tyngre. Det han gör är som sagt farligt och brottsligt, därför spelar det ingen roll vilka andra goda sidor som finns.

Du är fortfarande stark och modig, och du kan välja att från och med nu inte skriva något mer till honom och samtidigt blocka.
 
När det gäller såna här skadliga och farliga dåliga saker är det tyvärr det som räknas och sätter grunden för relationen. Det handlar om brottsliga handlingar som skadar andra (unga) människor.

Det är inte en vanlig kompis/familjerelationer där en kan få ha överseende med lite sämre egenskaper för att de fina egenskaperna väger tyngre. Det han gör är som sagt farligt och brottsligt, därför spelar det ingen roll vilka andra goda sidor som finns.

Du är fortfarande stark och modig, och du kan välja att från och med nu inte skriva något mer till honom och samtidigt blocka.
Precis. Han är inte snäll för att han är genuint snäll, han låtsas vara snäll för att få dig dit du vill.

Ok. Du kan inte avhålla dig från att chatta med honom. Det är svårt, för du är i en väldigt jobbig situation och han är den enda som låtsas vara på din sida och inte tjatar på dig. Men se åtminstone till att du inte skickar något mera till honom (bilder eller liknande) som du inte skulle kunna visa för dina klasskompisar eller dina föräldrar. För varje sån sak du skickar är en ny hållhake för honom, som han kan hota att sprida.
 
Precis. Han är inte snäll för att han är genuint snäll, han låtsas vara snäll för att få dig dit du vill.

Ok. Du kan inte avhålla dig från att chatta med honom. Det är svårt, för du är i en väldigt jobbig situation och han är den enda som låtsas vara på din sida och inte tjatar på dig. Men se åtminstone till att du inte skickar något mera till honom (bilder eller liknande) som du inte skulle kunna visa för dina klasskompisar eller dina föräldrar. För varje sån sak du skickar är en ny hållhake för honom, som han kan hota att sprida.
Nej jag har inte skickat några mer bilder iallafall. Men han har redan saker han kan sprida. Både bilder och hemligheter som jag har berättat. Så han har redan såna saker OM han skulle vilja sprida men annars är det mest sånt han skickar och gör som är äckligt. Men vill inte att typ mina föräldrar ska få reda på det heller.
 
Jag tänker nog att det här är mer som ett självskadebeteende? @EmmaFilippa Du vet att han är ett äckel (se din rubrik). Du vet att han inte är bra för dig, men du tycker du är ”värd” alla möjliga konsekvenser, som kan komma ur det här, eftersom du trots allt väljer att fortsätta kontakten?
Nej. Du är faktiskt INTE ”värd” det. Du är däremot värd att må bra och att få en bra start in i vuxenlivet! (Och nej, du VILL verkligen INTE vara med om sådant som faktiskt skulle kunna hända dig om han visar sig vara värsta sortens rövhatt - som han faktiskt mycket väl kan vara.)

 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 195
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 370
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 523
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp