Om föräldraförsäkring (utbruten från Söndagsintervju idag - Linnea Claeson)

Exile

Trådstartare
Det spelar ingen roll vad som är hönan eller fjädern. Det som spelar roll är vad vigör idag för att förbättra situationen. Rätt till heltid är ju ett steg. Slopa delade turer ett annat (som sabbar mycket för en specifik yrkesgrupp). Bättre lagstiftning kring tid för återhämtning så det blir svårare att lägga skitscheman som leder till att kvinnor ”väljer” deltid.

Och ja, det är större risk att anställa en kvinna i fertil ålder än en man. Därför är det viktigt med en lagstiftning som ökar fäders föräldrardagar och minskar mödrars. 50-50 som mål.
Jag tycker det där är en svår fråga. Å ena sidan är det något radikalt som krävs, å andra så ogillar jag starkt när staten ska lägga sig i hur en enskild familj väljer att lösa familjesituationen.

Min kollegas man har eget företag, skulle han varit pappaledig hade han varit tvungen att helt stänga ner sin verksamhet och hade inte riktigt klarat sig på en lön någon längre tid. Självfallet är en sån situation en bidragande orsak till att det ser ut som det gör, men samtidigt är det ibland som det är.

Rent krasst så måste kvinnor prioritera karriär mer och barn mindre, vilket såklart inte är önskvärt av flera anledningar men utan den uppoffringen kommer det alltid vara mer eller mindre ojämställt överlag.
 
Rent krasst så måste kvinnor prioritera karriär mer och barn mindre, vilket såklart inte är önskvärt av flera anledningar men utan den uppoffringen kommer det alltid vara mer eller mindre ojämställt överlag.

Varför? Varför måste inte mämnen istället prioritera barn och familj mer och karriär mindre?
Jag stör mig lite på när det i jämställdhetssammanhang pratas om att kvinnor måste prioritera karriären. Skaffar man barn och familj är det väll det som ska prioriteras oavsett kön.
Karriär är inget ideal (!) eller nödvändighet oavsett kön.
 
Min kollegas man har eget företag, skulle han varit pappaledig hade han varit tvungen att helt stänga ner sin verksamhet och hade inte riktigt klarat sig på en lön någon längre tid. Självfallet är en sån situation en bidragande orsak till att det ser ut som det gör, men samtidigt är det ibland som det är
Det här är tröskat så många gånger, det går att vara föräldraledig även som egen företagare, det kräver bara mer planering. Kvinnliga företagare gör det uppenbarligen, många män också. Kompisen drev lantbruk och lyckades vara föräldraledig 2 dagar i veckan, barnets mor jobbade på ett mindre företag och gick tillbaka och började jobba redan efter ett par veckor 1-2 dagar i veckan. Första tiden var bebis med, sen var den hemma med pappa.
Ja det kräver planering och beroende på verksamhet så får man antingen dra ner på jobb eller ta in någon annan.
Här finns återigen normen att det är normalt att kvinnan släpper sitt jobb och mannen absolut inte kan göra det. Sånt måste förändras.
 
Jag tycker det där är en svår fråga. Å ena sidan är det något radikalt som krävs, å andra så ogillar jag starkt när staten ska lägga sig i hur en enskild familj väljer att lösa familjesituationen.

Min kollegas man har eget företag, skulle han varit pappaledig hade han varit tvungen att helt stänga ner sin verksamhet och hade inte riktigt klarat sig på en lön någon längre tid. Självfallet är en sån situation en bidragande orsak till att det ser ut som det gör, men samtidigt är det ibland som det är.

Rent krasst så måste kvinnor prioritera karriär mer och barn mindre, vilket såklart inte är önskvärt av flera anledningar men utan den uppoffringen kommer det alltid vara mer eller mindre ojämställt överlag.

Det där håller inte. Kvinnor som är egenföretagare tar nämligen ändå ut mer föräldraledighet än motsvarande män. Dvs att hävda att det inte funkar med företaget är bullshit. Varför fungerar det för kvinnor när det inte sägs fungera för män?!
 
Varför? Varför måste inte mämnen istället prioritera barn och familj mer och karriär mindre?
Jag stör mig lite på när det i jämställdhetssammanhang pratas om att kvinnor måste prioritera karriären. Skaffar man barn och familj är det väll det som ska prioriteras oavsett kön.
Karriär är inget ideal (!) eller nödvändighet oavsett kön.
För att som jag sa tidigare så finns det även en vilja hos kvinnor att vara hemma med sina barn. Ja vi kan ställa högre krav på våra män att de tar mer av den tiden men då måste det också finnas en vilja att låta mannen ta merparten. Självklart händer det också men det är inte normen.

Det är klart man ska hjälpas åt men förändringar gör man lättast i de egna leden så att säga, det behöver ställas lite högre krav från kvinnors håll att få prioritera jobbet under den tiden.
Det här är tröskat så många gånger, det går att vara föräldraledig även som egen företagare, det kräver bara mer planering. Kvinnliga företagare gör det uppenbarligen, många män också. Kompisen drev lantbruk och lyckades vara föräldraledig 2 dagar i veckan, barnets mor jobbade på ett mindre företag och gick tillbaka och började jobba redan efter ett par veckor 1-2 dagar i veckan. Första tiden var bebis med, sen var den hemma med pappa.
Ja det kräver planering och beroende på verksamhet så får man antingen dra ner på jobb eller ta in någon annan.
Här finns återigen normen att det är normalt att kvinnan släpper sitt jobb och mannen absolut inte kan göra det. Sånt måste förändras.
Det där håller inte. Kvinnor som är egenföretagare tar nämligen ändå ut mer föräldraledighet än motsvarande män. Dvs att hävda att det inte funkar med företaget är bullshit. Varför fungerar det för kvinnor när det inte sägs fungera för män?!
Jag är ingen expert och jag vet inte hur det ser ut i stort, bara i den här specifika situationen. Jag gissar att det kanske kan vara relaterat till vilken typ av företag man har? Mannen i fråga här är mekaniker och hade han lagt ner sin verksamhet hade han tappat sina kunder. Åtminstone i den branschen är det mycket som måste ske nu och med en gång och med ojämna arbetstider. Kanske är det unikt för just dem, vem vet.

Jag tycker det är rimligt att man alltid delar 50/50 på föräldraledigheten, av många anledningar och inte bara karriärmässigt utan jag tror det finns många fördelar med att pappor är hemma mer med sina barn när de är små så vi är inte på varsin sida av ett argument här utan vi håller i grund och botten med varandra :)
 
Jag tycker det där är en svår fråga. Å ena sidan är det något radikalt som krävs, å andra så ogillar jag starkt när staten ska lägga sig i hur en enskild familj väljer att lösa familjesituationen.

Min kollegas man har eget företag, skulle han varit pappaledig hade han varit tvungen att helt stänga ner sin verksamhet och hade inte riktigt klarat sig på en lön någon längre tid. Självfallet är en sån situation en bidragande orsak till att det ser ut som det gör, men samtidigt är det ibland som det är.

Rent krasst så måste kvinnor prioritera karriär mer och barn mindre, vilket såklart inte är önskvärt av flera anledningar men utan den uppoffringen kommer det alltid vara mer eller mindre ojämställt överlag.

En förälder kan fortfarande vara hemma längre än staten ger rätt till ersättning, poängen är att staten inte bör gynna ett system som bidrar till ett ojämställt samhälle.

Sedan finns det någon slags föreställning om att föräldraledigheten måste delas upp som att X är hemma förstockat Y sedan. Det går att dela upp på många sätt. Man kan ta halva tiden var redan från dag 1. Det underlättar säkert för många egenföretagare även fast man självklart behöver dra ner på verksamheten.

Fråga, din vän tar aldrig semester? Kan aldrig vara ledig någon längre sammanhängande period? Om nej, bör han tänka om för sin hälsas skull. Om ja, så kan han lösa det med en jämnare uppdelning av föräldrapenningen. Jag tar ut mina sista dagar nu när yngsta är 6 år. Allt behöver inte tas ut på samma gång.

Rent krasst måste män prioritera sina barn mer. De gnäller över att mammor inte låter dem vara hemma och det finns mammor som anser sig ha rätt till större delen av FPn. Då får gubbarna sätta ner foten och säga ifrån.
 
Mannen i fråga här är mekaniker och hade han lagt ner sin verksamhet hade han tappat sina kunder. Åtminstone i den branschen är det mycket som måste ske nu och med en gång och med ojämna arbetstider. Kanske är det unikt för just dem, vem vet.

Driver själv två företag och kan säga att det i det fallet hänger helt på vilja och ekonomisk förmåga. En anställer en ersättare normaltid, och kommer det då övrig tid får en hoppa in och ta det själv. Det kräver förberedelse med rekrytering, men så himla svårt är det inte.
 
Jag drev också företag när jag hade småbarn. Tog ändå all ledighet och det gick utmärkt. Mannen tog ingenting då och har inte tagit något sedan dess. Ja. Patrialkala strukturer. Ja. Kvinnofällor. Ja. Leder till maktmissbruk från männen. Nej. Vi lever inte ihop idag och nej. Han har ingen bra relation med barnen idag. En jävla skillnad mot den man jag har idag som valt och kommer att välja att vara hemma med barnen under de långa perioder jag jobbat i mellanöstern. Det är bara bullshit att karlar inte kan vara hemma med barn. Oavsett hur livet ser ut för dem.
 
För att jag tycker det är sjukt att man överlåter till staten att ta det beslutet. Grov kommunism. Jag värnar om individers frihet och jag fattar att vuxna människor kan ta sina egna beslut.

Vi har ju en väldigt generös föräldraförsäkring i Sverige, jag tycker inte det är orimligt att ställa krav på de som ska utnyttja den att det också ska gynna jämställdheten. Vill man inte göra det kan man ju undvika att ta emot skattepengar för det. Tycker jag. Precis som alla andra bidrag kan man väl kräva en motprestation här också.
 
För att jag tycker det är sjukt att man överlåter till staten att ta det beslutet. Grov kommunism. Jag värnar om individers frihet och jag fattar att vuxna människor kan ta sina egna beslut.
Ingen vill väl TVINGA folk att dela lika? Som jag uppfattat det ska folk få göra som de vill, men inte för mina skattepengar. Att vissa personer ska få jättemycket pengar från staten på andras bekostnad känns inte heller helt sunt för mig.
 
Vi har ju en väldigt generös föräldraförsäkring i Sverige, jag tycker inte det är orimligt att ställa krav på de som ska utnyttja den att det också ska gynna jämställdheten. Vill man inte göra det kan man ju undvika att ta emot skattepengar för det. Tycker jag. Precis som alla andra bidrag kan man väl kräva en motprestation här också.
Jag ogillar tvång. Däremot kan jag tycka att vi har en alldeles för lång/generös föräldraledighet idag.
 
Ingen vill väl TVINGA folk att dela lika? Som jag uppfattat det ska folk få göra som de vill, men inte för mina skattepengar. Att vissa personer ska få jättemycket pengar från staten på andras bekostnad känns inte heller helt sunt för mig.
Så uppfattar jag förslaget som återkommer igen och igen - att det är tanken att det ska tvingas att tas ut lika mellan kön.

För övrigt håller jag med om att staten betalar ut pengar där det inte behövs. Inkomstreglera barnbidraget tex.
 
Varför ska staten betala för något som inte gynnar jämställdheten? Jag har bott på Malta, de har ingen föräldraförsäkring alls. Är det bättre kanske?
Varför ska jag argumentera vad det gäller maltas föräldraförsäkring mot sveriges?

Varför ska då staten betala ut barnbidrag till alla oavsett inkomst?
 
Det är ju inget tvång att ta ut föräldrapenning, däremot blir det ett krav för att få den att man delar den rättvist. Är du lika mycket emot de krav som finns för att man ska få försörjningsstöd till exempel?
1. Hur mycket föräldraförsäkring tas INTE ut i sverige? Hur många dagar per år totalt brinner inne?
2. Är det rättvist att tilldela ett bidrag utefter ditt kön? Nej.
3. Om du vill att jag ska svara på frågan om försörjningsstöd så fpår du nog specificera frågan.
4. Är detta ens rätt tråd att dra den diskussionen i ens?
 
Så uppfattar jag förslaget som återkommer igen och igen - att det är tanken att det ska tvingas att tas ut lika mellan kön.

För övrigt håller jag med om att staten betalar ut pengar där det inte behövs. Inkomstreglera barnbidraget tex.
Jag uppfattar det som att när du fått barn får du x betalda månader. Barnets andra förälder får också x betalda månader. Vill du inte ta ut dina månader slipper du, vill du vara hemma mer får du bekosta det själv.

Personligen är jag kluven dock, jag tycker att det på samhällsnivå borde vara jämnt uttag mellan kvinnor och män men är osäker på bästa sättet att uppnå detta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp