Om föräldraförsäkring (utbruten från Söndagsintervju idag - Linnea Claeson)

Problemet med att ta bort flerbarnstillägget är väl till en del att Sverige desperat behöver föryngra sin befolkning. Har folk inte råd att stanna hemma (flerbarnstillägg) föds det mindre barn och det blir mindre människor i arbetsför ålder som ska försörja vår växande andel pensionärer. Så rent pragmatiskt är det ett viktigt samhällsverktyg.
Fast problemet med att föryngra sin befolkning genom att föda fler barn är att den lösningen fungerade för ett antal tusen år sedan men den fungerar inte längre. Vi har exakt ett jordklot med en definierad mängd land (mängden land sjunker ju iofs nu pga klimatförändringar). Att i ett läge när planeten redan är överbefolkad på människor premiera att det föds ännu fler är inte bara kortsynt det är direkt idiotiskt.
Vårt samhälle är uppbyggt som ett pyramidspel men nu är det dags att hitta ett annat sätt att lösa problemet för att det ska finnas en framtid för barnen. Helt ärligt är det pinsamt att man år 2019 med den höga grad av automatisering som råder inom industrin fortfarande inte kunnat lösa den knuten.
 
Mmm, håller med om att det finns andra sätt att föryngra Sveriges befolkning. Men det vet alla vad det skulle innebära...

Vilket jag iofs tycker är den mest rationella lösningen.
 
Mmm, håller med om att det finns andra sätt att föryngra Sveriges befolkning. Men det vet alla vad det skulle innebära...

Vilket jag iofs tycker är den mest rationella lösningen.
Fast vi måste komma ifrån det där att befolkningen måste föryngras. För ett hållbart samhälle måste pyramiden stå upp och ner en tid och sedan bli en pelare. Vi kan inte ha ett samhälle som kräver att det ska bli fler och fler människor och det oavsett om de föds inom landet eller 'importeras' för då återupprepar sig problemet när dessa blir äldre och vi måste återigen ha in fler människor. Vår planet kan inte bära dagens människor med bibehållen biologisk mångfald, fler är en given katastrof.
 
Mmm, håller med om att det finns andra sätt att föryngra Sveriges befolkning. Men det vet alla vad det skulle innebära...

Vilket jag iofs tycker är den mest rationella lösningen.
Om du inte menar aktiv dödshjälp så har jag ingen aning om vad du tänker på, men jag är för det.
 
Jag tycker ju att en lösning med en del till varje förälder och en del valbar vore rimligt, både flexibelt men ändå en tydlig signal. Sist jag skrev det så fick jag dock höra både att jag själv levde ojämställt (fast vi inte talat om hur jag själv utnyttjat föräldraförsäkringen), att jag var bakåtsträvande och till och med att jag inte såg människor som lika värda (!!!) 🤣🤣🤣.
Mest skrattretande att vissa har så svårt att se och acceptera andras åsikter liksom...
 
Funderar på hur tex en kvinnlig hovslagare kan sätta sin verksamhet på paus i ett och ett halvt år, medan de flesta manliga inte skulle kunna göra det :confused: är det bara för att kvinnan måste?

Känner bara 1 kvinna som gick tillbaka till hovslageriet efter fått barn, hon var ledig 2 veckor innan ungen föddes och 2 veckor efter då hon inte vågade vara borta mer än så för rädslan för att minsta sina kunder till andra hovslagare och behöva bygga upp en ny kundkrets.
 
För övrigt är jag inte det minsta för mer krav runt dagarna utan mindre krav, så som att mor och farföräldrar ska kunna ta ut dagar och lika så andra släktingar eller nära vänner.
 
Folk får göra som de vill, men staten behöver inte betala för det. Jag undrar varför främst kvinnor då väljer att skaffa barn med någon som inte är särskilt i tresserade av barn, det har jag inget svar på.
Här är vi 100% överens.
Med en lagstadgad 50-50-delning kan interagera överlåtas. Mitt förslag var att den förälder som vill vara hemma med barnet får enskild vårdnad, då får hen alla dagar. Det innebär då att den andra föräldern inte är vårdnadshavare och inte har juridisk rätt att ta några beslut kring barnets omsorg. Det vore intressant att se hur många fäder det är som är beredda att gå med på det.
Här kliar jag mig i huvudet och gnor hakan. Är du förälder själv? Jag tycker det skulle vara intressant hur många kvinnor som skulle frånsäga sig den ekonomiska biten av föräldraskapet med det här i mitt tycke extrema sättet att se på föräldraskapet. Var tog barnets behov vägen i det här resonemanget? Utifrån hur du formulerar dig i detta ser jag bara ett extremt sorgligt synsätt på kinnans rättighet men inget till övers för barnets behov. Såna här crazy tankegångar tror jag inte ens skulle vara i närheten av ens lagförslag, tackom lovom.
 
Självklart 50/50 så att min dotter slipper ifrågasättas när hon och hennes partner delar jämnt.

Jag började jobba 50% när bebis var 2 månader. Få tror att jag har barn typ, kvinnors reaktion har varit ”åh det hade jag inte orkat”. Aldrig kommer ”måste vara med barnet 100%” upp.
Tror inte man ska underskatta kvinnors behov av en escape baby heller. Har flera fd kollegor som gjort så.

För den som inte vet vad det är så är det ungefär när man hatar sitt jobb så då skaffar man barn så man får vara ”ledig” 1-2 år och antingen under tiden försöka lösa ett nytt jobb eller gå tillbaka till sitt gamla sen, för att helst få ett nytt barn så fort som möjligt.
 
Här är vi 100% överens.

Här kliar jag mig i huvudet och gnor hakan. Är du förälder själv? Jag tycker det skulle vara intressant hur många kvinnor som skulle frånsäga sig den ekonomiska biten av föräldraskapet med det här i mitt tycke extrema sättet att se på föräldraskapet. Var tog barnets behov vägen i det här resonemanget? Utifrån hur du formulerar dig i detta ser jag bara ett extremt sorgligt synsätt på kinnans rättighet men inget till övers för barnets behov. Såna här crazy tankegångar tror jag inte ens skulle vara i närheten av ens lagförslag, tackom lovom.

Jag har två barn med en man som ser det som en självklarhet att ta lika stort ansvar för barnen vilket även innebär att vi har delat på FP.

Barn behöver engagerade föräldrar och en förälder som inte ens kan bemöda sig att vara hemma 240 dagar (utspridda på flera år)... ja, då är det väl bättre att den engagerade föräldern får utökade rättigheter? Vill min man inte ta hand om sina barn behöver han inte ha vårdnad om dem heller. Barnen kan han ju träffa ändå men vill han inte ta ett praktisk föräldraansvar behöver han inte ha ett juridiskt heller.

Och vice versa, självklart, om jag vore den som inte vill engagera mig i barnen.

Detta är en praktisk lösning ”till alla de” som påstår att det är helt ooooomöjligt att vara föräldraledig och att de stackars barnen då kommer lida pga att dagar istället brinner inne. Det finns en lösning för allt.

Det är för barnens skull båda föräldrarna bör vara hemma med dem. Det är för barnens skull man bör visa något annat än de stereotypa könsrollerna hemma.det är för barnens skull man ska arbeta för ett mer jämställt samhälle. Jag vill inte att min dotter hamnar i den klassiska situationen att hennes framtida barns pappa (om hon väljer en man) tar föräldraledigt för att förlänga semestern medan hon blir den som tar lejonparten av FPn. Jag önskar henne en mer jämställd arbetsmarknad, en bättre pension och mindre obetalt hemarbete än tidigare generationer.
 
När amning är uppe på tapeten så vill jag också påpeka att krav på likadelad föräldraledighet kommer gå ut över mammans möjlighet att följa rekommendationer kring amning samt introduktion av fast föda.

Om man är i den situationen att man behöver ta ut 7 dagar i veckan räcker föräldraledigheten drygt ett år. Om man då delar den lika innebär det att mamman börjar jobba när bebis är sex månader.

Rekommendationen är att fast föda ska börja introduceras vid sex månaders ålder och att amning ska utgöra en stor del av födan under introduktionen. Och att amningen ska vara en del av födointaget i minst ett år (minst två internationellt).

Svårigheten blir att gå från helamning till fast föda. Väldigt många kvinnor släpper inte alls lika bra till pump som när bebis äter, och flaskanvändning kan skada amningen genom att bebis utvecklar flaskpreferens. Så att ge bröstmjölk på flaska fungerar bara för ett fåtal.
 
Tror inte man ska underskatta kvinnors behov av en escape baby heller. Har flera fd kollegor som gjort så.

För den som inte vet vad det är så är det ungefär när man hatar sitt jobb så då skaffar man barn så man får vara ”ledig” 1-2 år och antingen under tiden försöka lösa ett nytt jobb eller gå tillbaka till sitt gamla sen, för att helst få ett nytt barn så fort som möjligt.
Men vad är det som gör att kvinnor väljer att stanna och skaffa barn medans män som vantrivs på jobbet byter jobb?
 
När amning är uppe på tapeten så vill jag också påpeka att krav på likadelad föräldraledighet kommer gå ut över mammans möjlighet att följa rekommendationer kring amning samt introduktion av fast föda.

Om man är i den situationen att man behöver ta ut 7 dagar i veckan räcker föräldraledigheten drygt ett år. Om man då delar den lika innebär det att mamman börjar jobba när bebis är sex månader.

Rekommendationen är att fast föda ska börja introduceras vid sex månaders ålder och att amning ska utgöra en stor del av födan under introduktionen. Och att amningen ska vara en del av födointaget i minst ett år (minst två internationellt).

Svårigheten blir att gå från helamning till fast föda. Väldigt många kvinnor släpper inte alls lika bra till pump som när bebis äter, och flaskanvändning kan skada amningen genom att bebis utvecklar flaskpreferens. Så att ge bröstmjölk på flaska fungerar bara för ett fåtal.
Tvärtom. Flaskpreferens skapas bara hos ett fåtal. Dessutom har man lagstadgad rätt till amningsuppehåll.
 
Tvärtom. Flaskpreferens skapas bara hos ett fåtal. Dessutom har man lagstadgad rätt till amningsuppehåll.

Fast det skulle säkert inte fungera för många ändå trots att man har lagen på sin sida. På flera av mina tidigare jobb hade jag garanterat blivit uppsagd (självklart hade ju dock arbetsgivaren sagt någon annan anledning) om jag tagit ut amningspauser, verksamheten hade fallerat om jag hade behövt gå ifrån så. Trots att jag hade haft lagen på min sida.
 
har jag missuppfattat någonting här, eller ska man inte bara få/ta föräldraledigt för de dagar man egentligen skulle ha jobbat - alltså ungefär representativt fem dagar i veckan? Varför ska man ta ut ledigheten sju dagar i veckan?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp