Om gillningar och andra reaktioner på inlägg

Vad anser du om reaktioner på inlägg?

  • Jag anser det fungerar bra som det ser ut idag med gillningar och andra val.

    Röster: 141 63,2%
  • Jag skulle gärna se att det tillkommer några val ex.vis ogilla inlägg.

    Röster: 38 17,0%
  • Det borde återgå till att bara vara ett val, gilla.

    Röster: 15 6,7%
  • Reaktioner på inlägg borde helt tas bort, de gör mer skada en nytta.

    Röster: 15 6,7%
  • Jag bryr mig inte alls hur det blir.

    Röster: 14 6,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    223

Gunnar

Trådstartare
Moderator
Det har varit uppe några gånger tidigare, om gillningar och de andra reaktionerna är något bra. Tänkte att det kunde vara lite intressant att lite mer organiserat se vad ni tycker i frågan.

Oavsett vilka åsikter som kommer in lovar jag att försöka ta dem till mig och fundera på om det möjligen skall ske någon förändring.

Kommentera gärna nedanför varför ni tycker som ni tycker. Som jag ser det finns det både för- och nackdelar.
 
Jag tycker att det är rätt trevligt med reaktionerna! Tänk så tjatig hundfototråden skulle bli om det kom trettiofjorton "Så söt!" efter varje inlägg, eller så tråkigt om det inte blev en reaktion alls.
Så länge funktionen inte är anonym tycker jag inte att det är ett problem i diskussioner heller.
 
Jag skulle vilja ha ett val till, ett hjärta :heart. Det är ofta som det här känns fel 😍 men där ett hjärta skulle kunna symbolisera en kram, tex när någon varit med om någon sorgligt. En sådan här gubbe 🙁 blir på något sätt också fel i de situationerna så jag avstår hellre helt.
Förslaget i texten om en ogilla smiliy känns inte bra. Det riskerar att bli ett rätt tråkigt klimat. Vill man opponera så är det bättre att man får göra det i ord så reaktionen blir begriplig.
 
Jag skulle vilja ha ett val till, ett hjärta :heart. Det är ofta som det här känns fel 😍 men där ett hjärta skulle kunna symbolisera en kram, tex när någon varit med om någon sorgligt. En sådan här gubbe 🙁 blir på något sätt också fel i de situationerna så jag avstår hellre helt.
Förslaget i texten om en ogilla smiliy känns inte bra. Det riskerar att bli ett rätt tråkigt klimat. Vill man opponera så är det bättre att man får göra det i ord så reaktionen blir begriplig.

Det här håller jag med om. Man kan naturligtvis skicka ett inlägg med ett hjärta, men det vore en trevlig funktion att ha också.

Jag vill absolut inte ha en ogilla heller.
 
Jag tycker det är positivt, jag kan välja att trycka gilla eller ingenting alls på ett inlägg utan att behöva skriva något om jag håller med. Ett uteblivet gilla är inget uttryck för missnöje och jag håller med ovanstående att ogilla kan bli väl hårt, i synnerhet med tanke på att det fortfarande dyker upp beskyllningar om maffia och innegäng i en del diskussioner.
 
Jag håller med majoriteten här om att reaktionerna är positiva. Ska något till är det som redan skrivits, ett hjärta, som kan symbolisera stöd på ett sätt som ingen nuvarande gör.

Ogilla avråder jag starkt ifrån. Det skulle kunna användas på helt fel sätt och som någon skrev ovan - har man en annan åsikt är det lämpligare att man formulerar den i ord.
 
Jag tycker både och, de är såklart trevliga när de används på ett trevligt sätt och fördelas lika mellan de som deltar i tråden men riktigt otrevliga när de används för att förstärka negativa inlägg riktade mot specifika användare. Summa summarum är jag nog mest mot faktiskt.
 
Jag skulle vilja ha ett val till, ett hjärta :heart. Det är ofta som det här känns fel 😍 men där ett hjärta skulle kunna symbolisera en kram, tex när någon varit med om någon sorgligt. En sådan här gubbe 🙁 blir på något sätt också fel i de situationerna så jag avstår hellre helt.
Förslaget i texten om en ogilla smiliy känns inte bra. Det riskerar att bli ett rätt tråkigt klimat. Vill man opponera så är det bättre att man får göra det i ord så reaktionen blir begriplig.

Håller med! Saknar ofta ett sånt val
 
Jag tycker både och, de är såklart trevliga när de används på ett trevligt sätt och fördelas lika mellan de som deltar i tråden men riktigt otrevliga när de används för att förstärka negativa inlägg riktade mot specifika användare. Summa summarum är jag nog mest mot faktiskt.

Jag har också sett att folk gillar rätt olämpliga inlägg ibland, men samtidigt skulle ju postaren fått medhåll oavsett. Det är som sagt inte en anonym funktion utan man kan se vem som gillat.
Viktigare att folk blir bättre och kvickare på att kontakta admin tror jag, eller bara tänker efter lite mer innan de postar .
Personligen tror jag inte att gillafuktionen har särskilt mycket att göra med diskussionsklimatet.
 
Gilla-funktionen är på det stora hela bra, även om den också kan användas på ett tråkigt sätt i vissa diskussioner, som redan nämnts. Men visst, samtidigt fyller ju det en egen funktion i att det kan visa vilka som har för vana att bidra till ett dåligt klimat.

De andra reaktionerna har jag däremot sett användas på väldigt otrevliga sätt ett antal gånger, både mot mig och andra användare, så dem är jag betydligt mer kluven till. Allt från "haha" på fullt seriösa inlägg, arg-smiley out of nowhere, och "wow" på också fullt seriösa inlägg som inte alls varit speciellt chockerande. Personligen tycker jag att de gör mer skada än nytta på det stora hela eftersom det finns en sån tvetydighet.

Så, för min del får det gärna rullas tillbaka till enbart likes. Men en kompromiss skulle kunna vara att se över vilka reaktioner som finns tillgängliga och kanske ändra dem till några som inte är fullt lika lätta att använda som någon slags känga.
 
Allt från "haha" på fullt seriösa inlägg, arg-smiley out of nowhere, och "wow" på också fullt seriösa inlägg som inte alls varit speciellt chockerande.
Det kan ju vara fullt legitima reaktioner. Även om den som skrivit inläggen anser att de är "fullt seriösa" så kan ju den som läser det reagera med att skratta åt det eller "wow". Och om någon reagerar med ilska finns det ju en anledning till det. Förstår du inte reaktionen går det ju alltid att efterfråga en förklaring.
 
Det kan ju vara fullt legitima reaktioner. Även om den som skrivit inläggen anser att de är "fullt seriösa" så kan ju den som läser det reagera med att skratta åt det eller "wow". Och om någon reagerar med ilska finns det ju en anledning till det. Förstår du inte reaktionen går det ju alltid att efterfråga en förklaring.

Missade du biten i inlägget där tvetydigheten är ett av de största problemen, eller vad? Eftersom jag är socialt dum i huvudet skulle jag inte få göra annat än fråga vad folk menar isåfall. Så inte direkt en bra lösning. I alla fall vad gäller de gånger där jag själv fått dessa reaktioner så vågar jag säga att de inte var speciellt lämpliga i sammanhanget. Klart att folk kommer ha känslor om saker och ting, men ibland vore det bättre om de behöll dem för sig själva istället för att slänga in någon smiley som ändå riskerar att tas emot helt fel.
 
Apropå det så kom jag på ett annat förslag till en lösning - man kan ju redan stänga av flera funktioner såsom notifikationer, huruvida andra kan se ens profil, etc. Skulle det gå att programmera in så man själv kan välja om reaktionssystemet kan användas på ens inlägg eller inte, eller vore det för komplicerat? Då skulle ju vi som inte är nöjda helt enkelt kunna stänga av det och resten som vill får ha det kvar. Eller riskerar det bara att göra diskussionsklimatet ännu mer ojämnt?
 
Missade du biten i inlägget där tvetydigheten är ett av de största problemen, eller vad? Eftersom jag är socialt dum i huvudet skulle jag inte få göra annat än fråga vad folk menar isåfall. Så inte direkt en bra lösning. I alla fall vad gäller de gånger där jag själv fått dessa reaktioner så vågar jag säga att de inte var speciellt lämpliga i sammanhanget. Klart att folk kommer ha känslor om saker och ting, men ibland vore det bättre om de behöll dem för sig själva istället för att slänga in någon smiley som ändå riskerar att tas emot helt fel.
Jag har sett dig bli upprörd flera gånger av andras kommentarer eller likes när jag i själva verket tror att de enbart varit positiva och inte alls avsetts vara nedvärderande mot dig. Du tror inte att du väljer att tolka in för mycket och negativt när andra inte alls menar att trycka till dig? Vill du inte ha någon respons alls på det du skriver?

Att gilla någons inlägg betyder ju inte att de ogillar dina.
 
Det kan ju vara fullt legitima reaktioner. Även om den som skrivit inläggen anser att de är "fullt seriösa" så kan ju den som läser det reagera med att skratta åt det eller "wow". Och om någon reagerar med ilska finns det ju en anledning till det. Förstår du inte reaktionen går det ju alltid att efterfråga en förklaring.
Fast där kan jag förstå @Invicta och jag kan nog snarare tycka att det är något man bör tänka på innan man reagerar på ett inlägg - om reaktionen inte går i hand med det inläggsförfattaren ville förmedla så kanske man ska skriva ett inlägg som svar istället. Jag tycker väl inte att det är orimligt att man tänker igenom om ens reaktion kan misstolkas i sammanhanget innan man använder sig av den.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 295
Senast: Gunnar
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 108
Senast: ginnies
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp