Om gillningar och andra reaktioner på inlägg

Vad anser du om reaktioner på inlägg?

  • Jag anser det fungerar bra som det ser ut idag med gillningar och andra val.

    Röster: 141 63,2%
  • Jag skulle gärna se att det tillkommer några val ex.vis ogilla inlägg.

    Röster: 38 17,0%
  • Det borde återgå till att bara vara ett val, gilla.

    Röster: 15 6,7%
  • Reaktioner på inlägg borde helt tas bort, de gör mer skada en nytta.

    Röster: 15 6,7%
  • Jag bryr mig inte alls hur det blir.

    Röster: 14 6,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    223
Jag har fortfarande inga problem med gilla-knappen, för jag tycker inte att det är den som är problemet.
Jag kan ha missförstått dig här, men är det själva knappen som du inte gillar eller är det de personer som använder den?

Det handlar väl om hur den används och inget annat?
 
Fortfarande - "ni"? Du svarar mig, då får du ta diskussionen med mig, och jag kan inte svara för någon annan än mina egna svar och åsikter.

Eftersom det var ett svar på detta inlägget du skrev till kökshäxan så blir det naturligtvis Ni eftersom det gäller både dig och @kökshäxan

Ah, jag har tänkt exakt detsamma, har exakt samma erfarenhet. Jag kan slå mig i backen på att det är en och samma användare dessutom.

Sen att det visade sig att det inte gällde samma användare och att du hade missuppfattat situationen kan väl inte jag hjälpa? Det skrev du ju efteråt!
 
Du får gärna visa på en tråd där du ensam argumenterar mot en hel grupp som backas upp av ett större antal gillanden.
Jag förstår ärligt talat inte problemet? :confused: Det är många gånger under de åren jag hängt på buke där jag varit i sådana diskussioner, där jag inte fick ett enda gilla, även om jag hade samma åsikt som en annan som fick massor av gilla osv.

I början kanske jag brydde mig lite, men idag skiter jag fullständigt i det, det säger ingenting om mig som person ändå och jag orkar inte lägga tid eller energi på att hålla koll på vilka som gillar eller inte gillar mina inlägg. Inte riktigt så att världen går under för att en viss användare inte gillar mina inlägg.

Det är bara du själv som kan låta dig mobbas av att en viss användare inte gillar dina inlägg. Det går att vända på det, istället för att göra sig själv till ett mobbningsoffer kan man se det som så att det säger mer om den andra personen än vad det säger om en själv.

Jag har varit mobbad i skolan och när jag inte längre brydde mig om att jag blev mobbad slutade de, det var inte roligt längre när de inte fick någon reaktion. Mobbningen där sa också mer om dom än om mig.

Personligen ser jag inte gilla som ett sätt att mobbas, livet är för kort för att lägga tid och energi på de man upplever som negativa, bättre att fokusera på det positiva.
 
Jag förstår ärligt talat inte problemet? :confused: Det är många gånger under de åren jag hängt på buke där jag varit i sådana diskussioner, där jag inte fick ett enda gilla, även om jag hade samma åsikt som en annan som fick massor av gilla osv.

I början kanske jag brydde mig lite, men idag skiter jag fullständigt i det, det säger ingenting om mig som person ändå och jag orkar inte lägga tid eller energi på att hålla koll på vilka som gillar eller inte gillar mina inlägg. Inte riktigt så att världen går under för att en viss användare inte gillar mina inlägg.

Det är bara du själv som kan låta dig mobbas av att en viss användare inte gillar dina inlägg. Det går att vända på det, istället för att göra sig själv till ett mobbningsoffer kan man se det som så att det säger mer om den andra personen än vad det säger om en själv.

Jag har varit mobbad i skolan och när jag inte längre brydde mig om att jag blev mobbad slutade de, det var inte roligt längre när de inte fick någon reaktion. Mobbningen där sa också mer om dom än om mig.

Personligen ser jag inte gilla som ett sätt att mobbas, livet är för kort för att lägga tid och energi på de man upplever som negativa, bättre att fokusera på det positiva.
Mycket bra skrivet, jag håller med dig till 100%. Men i den här diskussionen handlar det om hur vuxna människor använder en gillafunktion här (och i mitt tycke var som helst på sociala media) på ett sätt som ibland tenderar till att vara något annat än hur saker och ting funkar i verkligheten. Här på buke, och andra sociala media uppstår grupperingar och det uppstår polariserat klimat - och jag tror att gillafunktionen generellt blir någon slags katalysator ibland för negativa känslor och tolkningar., medhåll och - mothåll.

Jag tror väl generellt att man inte ska ta gillareaktionerna på för stort allvar när det är kommet från folk som inte ens är aktiva i diskussionen, och jag tror att gunnars poäng flera gånger har varit att ser man ett mönster av att någon använder gillafunktionen på 'fel' sätt så ska man rapportera även om det kan vara svårt att hantera problemet även från moderatorshåll. Uteblivna gilla kan man ju inte anmäla, jag tror inte ens att någon menar det så, utan det är när gillandereaktionerna uppenbarligen är ett verktyg för något annat.
 
Mycket bra skrivet, jag håller med dig till 100%. Men i den här diskussionen handlar det om hur vuxna människor använder en gillafunktion här (och i mitt tycke var som helst på sociala media) på ett sätt som ibland tenderar till att vara något annat än hur saker och ting funkar i verkligheten. Här på buke, och andra sociala media uppstår grupperingar och det uppstår polariserat klimat - och jag tror att gillafunktionen generellt blir någon slags katalysator ibland för negativa känslor och tolkningar., medhåll och - mothåll.

Jag tror väl generellt att man inte ska ta gillareaktionerna på för stort allvar när det är kommet från folk som inte ens är aktiva i diskussionen, och jag tror att gunnars poäng flera gånger har varit att ser man ett mönster av att någon använder gillafunktionen på 'fel' sätt så ska man rapportera även om det kan vara svårt att hantera problemet även från moderatorshåll. Uteblivna gilla kan man ju inte anmäla, jag tror inte ens att någon menar det så, utan det är när gillandereaktionerna uppenbarligen är ett verktyg för något annat.
Lite det jag redan var inne på, personligen orkar jag inte bry mig om gillningar, det är svaren som är viktiga.
Det fina med nätet om en diskussion börjar kännas fel, då kan man lämna den diskussionen och lägga det bakom sig (inte tänka på). Det är svårare att göra i verkligheten, att bara bryta och gå, ofta kommer följdfrågor om varför man går osv.
På nätet är det ingen som märker om man försvinner på det sättet ur en diskussion, mer än att de inte längre får svar från den användaren.

Text och gilla verkar ha samma tolkningsproblem och tror inte det handlar om att använda något på fel sätt, tror snarare att den som tolkar, tolkar in saker som passar in på den personen. Vilket kan bli helt fel, som med allt annat där det kan tolkas fritt.
 
Jag minns en person som gärna la en skratt-reaktion under inlägg, ett ganska tydligt hånskratt. Istället för att ens kommentera inlägget. Jag hajade till varje gång och tyckte det var lite av en härskarteknik. Inte svara, bara hånskratta. Ett lite märkligt sätt av en person som i övrigt är/var både smart och intressant.

Men att helt undvika sådant är ju omöjligt i ett forum av det här slaget. Man kan gott påpeka det och göra det synligt, men jag tror att sånt alltid kommer att förekomma. Något man nog får räkna med och vara beredd på.
 
Lite det jag redan var inne på, personligen orkar jag inte bry mig om gillningar, det är svaren som är viktiga.
Det fina med nätet om en diskussion börjar kännas fel, då kan man lämna den diskussionen och lägga det bakom sig (inte tänka på). Det är svårare att göra i verkligheten, att bara bryta och gå, ofta kommer följdfrågor om varför man går osv.
På nätet är det ingen som märker om man försvinner på det sättet ur en diskussion, mer än att de inte längre får svar från den användaren.

Text och gilla verkar ha samma tolkningsproblem och tror inte det handlar om att använda något på fel sätt, tror snarare att den som tolkar, tolkar in saker som passar in på den personen. Vilket kan bli helt fel, som med allt annat där det kan tolkas fritt.
Fast det är lite som att säga att mobbing på nätet är självförvållat och en 'lätt' sak att undvika. Här på buke finns det mobbing i en inte så klar uttrycklig men mer raffinerad form, och det handlar om vuxenmobbing. Det finns/har funnits funnits användare som systematiskt har punktmarkerat andra användare och med ett överlägset språk nitat sina mål. Det är inte så lätt att 'bara lämna' en social gemenskap oavsett den sker på nätet eller i vardagslivet. Sociala medier ÄR vår verklighet idag, du gör det lite för lätt att säga att det bara är att undvika och dra. Så funkar det inte idag, internet är inget parallellt universum även om en kan tro det ibland.
 
Fast det är lite som att säga att mobbing på nätet är självförvållat och en 'lätt' sak att undvika. Här på buke finns det mobbing i en inte så klar uttrycklig men mer raffinerad form, och det handlar om vuxenmobbing. Det finns/har funnits funnits användare som systematiskt har punktmarkerat andra användare och med ett överlägset språk nitat sina mål. Det är inte så lätt att 'bara lämna' en social gemenskap oavsett den sker på nätet eller i vardagslivet. Sociala medier ÄR vår verklighet idag, du gör det lite för lätt att säga att det bara är att undvika och dra. Så funkar det inte idag, internet är inget parallellt universum även om en kan tro det ibland.
Här har vi ett praktexempel på det där med tolkningar. Du har tolkat in något som jag inte ens skrivit. Det enda jag skrivit är att man inte behöver låta sig mobbas av vilka som gillar eller inte gillar ens inlägg.
Det är helt annan femma om det är text, jag vet för jag har varit utsatt för vuxen nätmobbning, men det var inte det jag diskuterade överhuvudtaget, snarare mobbning genom gilla och det anser jag att man kan strunta i då gillningar är ovesäntliga och säger ingenting om den egna individen snarare mer om andra.
Man bör även va försiktig med att tolka in saker i både texter och gillningar.
 
Här har vi ett praktexempel på det där med tolkningar. Du har tolkat in något som jag inte ens skrivit. Det enda jag skrivit är att man inte behöver låta sig mobbas av vilka som gillar eller inte gillar ens inlägg.
Det är helt annan femma om det är text, jag vet för jag har varit utsatt för vuxen nätmobbning, men det var inte det jag diskuterade överhuvudtaget, snarare mobbning genom gilla och det anser jag att man kan strunta i då gillningar är ovesäntliga och säger ingenting om den egna individen snarare mer om andra.
Man bör även va försiktig med att tolka in saker i både texter och gillningar.
Jag tolkar ingenting, jag säger att det är inte så att alla kan 'inte låta sig mobbas' och ta det där med reaktioner och gillningar vare sig de är givna eller inte. Idag i lättkränkthetens tid ska man nog vara försiktig med att uttala sig om vad man inte ska ta åt sig eller inte.
 
Jag har fått tagit mycket skit i vissa "diskussions-trådar" där fenomenet som du beskriver är exakt det som skett. Jag mot ett drev... nej det är inte kul, och särkilt inte när bristande argumentation övergår till härskartekniker av olika slag.
Men då finns ju rapporteringsfunktionen (som jag däremot använder mycket sparsamt, nästintill aldrig).

Jag har fortfarande inga problem med gilla-knappen, för jag tycker inte att det är den som är problemet.
Jag kan ha missförstått dig här, men är det själva knappen som du inte gillar eller är det de personer som använder den?
Problemet är hur funktionen använts i diskussioner mot någon som framfört en åsikt som gått mot normen i tråden. Jag håller med om att det inte är gilla-funktionen i sig och det kanske räcker med tydligare och mera genomtänkta regler för hur och vad som är acceptabelt att göra i diskussioner (och i andra trådar). Det är förvisso en del arbete men det skulle kanske till en del, och med förtjänst, kunna göras gemensamt?
 
Problemet är hur funktionen använts i diskussioner mot någon som framfört en åsikt som gått mot normen i tråden. Jag håller med om att det inte är gilla-funktionen i sig och det kanske räcker med tydligare och mera genomtänkta regler för hur och vad som är acceptabelt att göra i diskussioner (och i andra trådar). Det är förvisso en del arbete men det skulle kanske till en del, och med förtjänst, kunna göras gemensamt?
Vad tänker du på för regler? Jag kan inte komma på någon för mig rimlig regel för att stävja folks tyckande utom moderering och det är inte görligt och i mina ögon förstör det mer (med fördröjningar) än det gör nytta. Det är inte rimligt att varken förbjuda folk att uttrycka sin åsikt eller gilla inlägg eller ha specifika regler för trådar med polariserade åsikter. Ja det är trist att inte ha samma åsikt som majoriteten, det känns direkt tungrott i synnerhet om man tänker på diskussioner i termer att vinna eller förlora men alla får uttrycka sin åsikt, man behöver inte svara på alla inlägg.
 
Man kan ju inte tvinga folk att sluta gilla inlägg som ett populärt debattinlägg (tex inom politik, jag tror att det är fler till vänster här på buke än till höger) som svarar ett annat inlägg som färre personer gillar/håller med om här på buke. Jag ber om ursäkt men det är inte rimligt.

Möjligen skulle man kunna införa en funktion där varje användare kan bestämma själva om de vill visa alla reaktioner under inlägg i alla trådar eller inte. Då slipper man iallafall känslan av att det blir många mot en om man märker att det blir en tendens åt det hållet.

Jag tror att det är att gå mot fel håll om man försöker reglera folks åsikter/reaktioner istället, det är trots allt fritt att tycka vad man vill.
 
Men du, detta är ingen paneldiskussion, det är ett diskussionforum, ett omodererat sådant. Menar du att forumet ska modereras och att man ska styra diskussionerna så att det blir jämvikt mellan åsikterna? Och i så fall vem ska betala?

Jag har hängt på bukefalos/ stallet sedan forumet startades. Jag kan orimligt minnas vilka diskussioner det rör sig om i sådan detalj att jag kan hitta dem. Det är säkert ett par år sen sist, inget jag ägnar mig åt ofta.
Nu förstår jag inte riktigt? Hur menar du att detta är ett omodererat forum? Det stämmer ju inte?
 
Nu förstår jag inte riktigt? Hur menar du att detta är ett omodererat forum? Det stämmer ju inte?
Det jag syftar på med moderera forum är att varje post granskasinnan det publiceras. Det är förmodligen det enda sättet att se till att det inte ivissa frågor blir få mot många.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 294
Senast: Gunnar
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 107
Senast: ginnies
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp