Om hästen blöter fodret??

Sv: Om hästen blöter fodret??

Min polle får betfor och jag blötter alltid maten innan han får den för han har tidigare haft problem med foderförstoppning, men det blir bättre när jag blötter och han älskar och slafsa i sig det när det är blött och surplar i sig allt vatten i krubban.. Vattenhink har jag på golvet som sitter i ett grimskaft och han fiplar inte massa hö och vattnet bytts varje kväll innan dom kommer... jag har aldrig hört att det är dåligt att hästarna själv vill vattna maten.. Alla hästar tycker ju olika..
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

En av anledningarna förr till att man inte vill att hästen skulle ha sitt vatten i närheten av krubban var den hygienska om de började slabba. Blir ju inte bara foder i vattnet utan det blir ju gegga även i krubban. Plus att vått foder som blir liggande i boxen inte precis är så hälsosamt.

Det lät ganska vettigt, har erfarenhet av åringar som listat ut hur roligt det kan vara att klia sig på vattenhinken tills allt vatten tippar ur. :cool: SUCK!
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

KL

min tjej är en sån där som gillar att slaska med hö/silaget i vattehinken, men dock tror jag inte att det är med nån mening, hon är bara slarvig på att ha huvet stilla när hon äter, det hamnar lite överallt, och silaget är blött på TS28% så tror nog itne att hon försöker blöta det, speciellt som hon äter riktigt bra och utan problem.

Hon har vattenhink och vi byter dagligen, men eftersom hon slabbar ner så är det ju inte för att få bort silaget utan mer för att se till att det inte blir baktierier.
Dock har jag märkt att hon är mindre slarvig när hon är lugn, vilket hon ahr varit senaste dagarna så det har nog med det att göra också i hennes fall.
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

Min häst får gärna blöta sitt hö, han slaskar även på saltstenen mellan tuggorna :p Dock är det med magproblem en intressant aspekt... Ska nog ge honom lite loppfrö ifall att, men jag tror min pålle mest är en lite gris :love:
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

kl

Det förekommer tydligen att hästar som en gång haft foderstrupsförstoppning lär sig att blöta sitt foder så att det glider ner lättare...
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

De flesta hästar jag haft blöter sitt hö/hösilage, alla faktiskt nu när jag tänker efter. Jag har alltid fått lära mig att man serverar hö/hösilage i anslutning till vattnet just därför. Hästen är ju också skapt för att äta fuktig mat (gräs). Men det kanske är lokalt, bara häromkring man gör så?! Blev därför väldigt förvånad när jag läste alla inlägg.
 
Sv: Om hästen blöter fodret??

min häst blöter sitt hösilage eller iaf det lilla som ligger under vattenkoppen men tror dock det är pga att han inte är van vattenkoppen än=)

det enda jag kan tänka mig är att det blir blött men det är ju bara o mocka ur.
 
Blir inte ett dugg slabbigt när min blöter. Han tar en massa hö och lägger i hinken, äter upp det, sedan fyller han på med mer hö och äter det o s v. Blir aldrig blött eller slabbigt på golvet.
 
Blir inte ett dugg slabbigt när min blöter. Han tar en massa hö och lägger i hinken, äter upp det, sedan fyller han på med mer hö och äter det o s v. Blir aldrig blött eller slabbigt på golvet.

Tror TS har fått svar på sin fråga. Tråden är nästan 10 år gammal.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 933
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 257
Senast: Saeta
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: mattson
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 950
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp