Om hästen får i sig för lite avmaskningsmedel

SkorpSmulan

Trådstartare
Om hästen lyckas spotta ut en del av avmaskningsmedlet måste man då be veterinären om en till dos?
Det är ju väldigt svårt att veta exakt hur mycket som gick i hästen men kanske två tredjedelar.

Jag vet att jag kan ringa veterinären och fråga imorgon men kastar ut frågan här nu först 😊
 
Spottar den ut väldigt mkt (typ allt) ger jag en ny dos men inte om den fick i sig 2/3. Jag är så pass "elak" att jag håller upp huvudet+masserar lite lätt tills dom svalt och ger morötter efter. Ingen spottar ut numera 😁

Jag skulle behöva lite tips om hur man bäst får ner det. Min spottade också ut en del när vi avmaskade. Jag kan prova hålla upp huvudet, men det känns lite svårt?
 
Jag skulle behöva lite tips om hur man bäst får ner det. Min spottade också ut en del när vi avmaskade. Jag kan prova hålla upp huvudet, men det känns lite svårt?
Jag fick göra så med Novan att jag gav henne lite i taget. Fick hon hela dosen så åkte den ut som en klump lika fort som jag sprutat in den. Gav jag ungefär en tredjedel av dosen så kladdade hon ut den i munnen och kunde inte bli av med den lika lätt :devil:
Nu var hon väldigt lätt att maska med en av mina nuvarande skulle den metoden fungera oerhört dåligt eftersom han skulle stå på bakbenen om jag försökte trycka i honom en klump till.
 
Jag skulle behöva lite tips om hur man bäst får ner det. Min spottade också ut en del när vi avmaskade. Jag kan prova hålla upp huvudet, men det känns lite svårt?
Jag höll upp huvudet på min häst, hon var 174 i manken. Var så "elak" att jag inte slutade hålla upp huvudet förrän hon svalt allt. Sen brukade jag spruta in det rätt långt in i munnen. Funkade för oss.
 
Jag skulle behöva lite tips om hur man bäst får ner det. Min spottade också ut en del när vi avmaskade. Jag kan prova hålla upp huvudet, men det känns lite svårt?

För in sprutan i mungipan så du sprutar det så långt bak som möjligt, spruta in det snabbt och enkelt, håll upp huvudet tills du ser pållen svalt det, massera lite samtidigt på halsen så det verkligen glider ner, morot eller annat gott som belöning och för att få bort den äckliga smaken. Det blir bara svårt om man är typ 150 och hästen 180 att hålla upp huvudet men jag har ibland stått på en pall för det ska bli enkelt.
 
Jag brukar stoppa in sprutan långt in i munnen, vid mungipan. Sprutar in snabbt och så får hästen typ en näve godis eller något annat gott, sen kollar han på mig och undrar vad som hände😅 Det som har funkat bäst för mig har varit att inte göra någon stor grej av det och göra det snabbt.
 
Om hästen lyckas spotta ut en del av avmaskningsmedlet måste man då be veterinären om en till dos?
Det är ju väldigt svårt att veta exakt hur mycket som gick i hästen men kanske två tredjedelar.

Jag vet att jag kan ringa veterinären och fråga imorgon men kastar ut frågan här nu först 😊
Meddela vad du fick för svar😁.
Har lyckats med bedriften att själv spruta ut lite när jag pillade bort locket på sprutan:angel:, hade fått 3 sprutor till 2 hästar och en liten ponny så ponnyn fick den som jag slöade med och kunde på det sättet ge hästarna rätt dos efter vikt, en annan gång lyckades hästen få ut lite men tog upp det och tryckte in det med fingret.
 
Jag ger alltid maskmedel i lite av fodret. Hade en häst som var extremt svår att ge i munnen. Testade att blanda i fodret tillsammans med Proviva ( nypon eller jordgubb) och hon åt glatt. Har sedan gått över till detta och tagit bort Proviva. Mina mumsar glatt. Testar alltid med en liten klick väl inblandad i ca en dl foder först för att vara på den säkra sidan dock.
 
Meddela vad du fick för svar😁.
Har lyckats med bedriften att själv spruta ut lite när jag pillade bort locket på sprutan:angel:, hade fått 3 sprutor till 2 hästar och en liten ponny så ponnyn fick den som jag slöade med och kunde på det sättet ge hästarna rätt dos efter vikt, en annan gång lyckades hästen få ut lite men tog upp det och tryckte in det med fingret.
Jag fick en till spruta för att ge lite extra.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 543
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
604
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp