Om hästen får välja bett !

viola66

Trådstartare
vad skulle hästen välja då? Givetvis är alla hästar olika.Men tanken slog mig.Det finns bett från 100 till över 1000 kr.Var finns skillnaden för hästen mun.Tänker på material tex..titanbett mot ett vanligt.Sötmalm,kopparrullar.Det finns ju massor att välja på.Pessoa magig system,Ky rotary bit.vad passar till just min häst tänker man...En vanlig häst med med ett överbett på 3-4 mm.Vi har ett tredelar med kopparrullar.hon funkar på det,men tanken kommer är det optimala för just min häst??Jag vill ju att det ska vara så behagligt i munnen som möjligt.Med alla annonser man ser så börjar tankarna snurra ,Kanske det är bra med 3.dimensionell bett?Men slänger man pengarna i sjön,fungerar de betten bättre.Det ska vara bättre för hästen,inte för ryttaren tänker jag nu.fasen vad snurrig jag blir...Vilket bett anser ni är det bästa för en häst.En normal häst,men med ett litet överbett..Ingen häst som behöver betslas upp.vad är skillnaden mellan alla dessa bett,med tanke på material o pris..allt.alla vill väl att hästen ska ha det skönt i munnen;)kanske allt låter snurrigt o förvirrat.men det är jag också:angel:
 
Sv: Om hästen får välja bett !

Det är stor skillnad, helt beroende på individ. Min fyraåring går bäst på ett vanligt Billy Allen bett med fasta ringar. Har använt ett enkelt tvådelat men det funkar inte alls. För mycket rörlighet i bettet och hon börjar kasta med huvudet.
 
Sv: Om hästen får välja bett !

Det är stor skillnad, helt beroende på individ. Min fyraåring går bäst på ett vanligt Billy Allen bett med fasta ringar. Har använt ett enkelt tvådelat men det funkar inte alls. För mycket rörlighet i bettet och hon börjar kasta med huvudet.
Jo..det är klart att alla funkar olika.Mkt tänkte jag på skillnad på material och konstruktion,vad gör ett titanbett för skillnad.Kände på ett tredelat sånt.vägde ingeting alls.Funkar verkligen de 3-dimensionella betten.Så att det är bättre för hästens mun,eller funkar de bättre för ryttaren.väsentlig skillnad det.Eller funkar de som ett vanligt tredelat.Det är så stor skillnad i pris på bett.Det är ju all jä...kla reklam i hästtidningar om bett som jag blir fundersam om....:crazy:
 
Sv: Om hästen får välja bett !

Bettlöst x3 Tja, jag hade ju inte tyckt att det vore särskilt skönt att jogga med en metallpinne i munnen xD
 
Sv: Om hästen får välja bett !

Jag har provat otaliga bett, även hack och sidepul och min häst väljer ett tredelat sprenger bett...tyvärr säger min plånbok ;)
 
Sv: Om hästen får välja bett !

Min unghäst går fint på ett behagligt och väldigt milt Novabett! :laugh:
Kostar väl runt 300kr (om jag minns rätt)
Synd bara att det är så fula bettringar på det! :angel:
(stora runda i silver, jag vill ha eggbettsformade i mässing :love:)



Ett tips bara! Skriv meningar istället för att bara blanda alla ord och använd mer . och ?, då förstår man bättre. :idea:
 
Sv: Om hästen får välja bett !

Jättesvårt att veta vad som är bäst. Jag har testat mig fram och kommit fram till att min häst är nöjd med det mesta i bettväg. Rider dock oftast på Novabett eller ponny hackamore men har även ett tvådelat i sötmalm, ett vanligt tredelat, ett jaktkandar och ett rakt äppelbett med parerstänger. Sämst verkar hon tycka om det tredelade och äppelbettet, men det är ingen jätteskillnad. Jag har medvetet satsat på "snälla" bett, undantaget är jaktkandaret, och i olika material.
 
Sv: Om hästen får välja bett !

Bästa bettet för varje enskild häst är svårt att säga, det beror på hur hästen accepterar just den betslingen. :)

Min egen Nordsvensk gillar "ponnyhack" bra. Dvs ett sådant hackamoore med korta skänklar och mjuk nosdel samt läderrem under käken. Detta kan han dock bli ganska stark på, och jag gillar inte hävstången så mycket då han av naturen gärna länger ut halsen framåt/nedåt.
Ett storhästhackamoore, med långa skänklar och hårdare nosdel gillar han inte alls för det kan han inte gå emot utan att tycka att det gör ont. Han blir förbannad om man håller in honom på ett sådant.
I bettväg är ett PeeWee bett det han går bäst på, tycker jag. Det är format efter munnen och har ändå lite utväxling så att det får lite effekt när man tar i tyglarna. Just när vi rider ut så kan han bli groteskt stark på vanliga bett och biter bara tag i dem och drar iväg. Vanligtvis håller jag inte särskilt mycket i tyglarna, men ifall jag behöver hålla in honom, så funkar PeeWee bettet bra i dessa lägen, även om det inte alls är så skarpt som ett storhästhackamoore.
Andra bett brukar han försöka ta tag i och knapra på, direkt efter tränsning. PeeWee bettet däremot kan han liksom inte få tag i, då mundelen är rak.
Sambons häst rids också på PeeWee. Hon funkar inte alls på några delade bett över huvud taget. Vi hade ett rakt ledat bett till henne, det var delat som ett tredelat bett, fast gick att röra minimalt i lederna på mitten, och så hade det fasta ringar. Detta bett gick hon ganska bra på, men det var tjockare än PW-bettet, så när vi provade det på henne funkade det ännu bättre. :)
Annars går hon också bra på ponnyhackamoore, men åter igen så vill vi inte ha hävstångseffekten där.

Sidepull har vi inte hittat något i bra storlek som passar. Vi köpte ett på Börjes en gång, men när vi kom hem och provade det såg det ut att vara gjort för elefanter eller något! Jättestort, och då drar ändå min häst XFull i träns, men inte ens han kunde ha det, så det fick åka tillbaka till affären. De andra sidepulls som jag hittat, har varit för små i stället. Annars tror jag att ett bra sidepull skulle kunna vara trevligt att rida på, åtminstone sambons häst. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 763
Senast: Ace
·
Trav Jag var och kollade min ena kuse i munnen i går... Han är minst sagt knepig i munnen så jag tänkte så här... Eftersom jag bor 45 min...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
11 904
Senast: BitterAss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp