Om hästen har sönder transporten VIKTIGT!!

skuggi

Trådstartare
Eller iaf väldigt bra att veta:

Som de flesta vet så gäller inte försäkringen om hästen tar sönder släpet invändigt. Då står man med dyyyra räkningar och det är väl största anledningen till att man inte vill låna ut sitt släp...

Men!

Folksam visar sig nu ha inkluderat i sin helförsäkring på hästsläp att försäkringen tar även skador som hästen orsakar inuti transporten!!!

Dyrt undrar ni då?
Näpp, om man väljer 1500:- i självrisk kostar tex mitt sprillans nya släp med totalvikt 1360kg 704:- per år
3000:- i självrisk blev ca 500:- per år
Billigare vart det om släpet var lite äldre.

Hur nice var inte detta då??? :banana: :banana: :banana:

ursäkta att jag flippade ur lite, men jag tyckte det var sååå fantastiskt! Jag som just köpt sprillans nytt släp och funderar på att bara ha det på gården så det inte går sönder inuti :crazy:

Folksam :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Om hästen har sönder transporten VIKTIGT!!

Tack för tipset! :D
 
Sv: Om hästen har sönder transporten VIKTIGT!!

Se där ja!... Ska genast se över mina försäkringar:D
 
Sv: Om hästen har sönder transporten VIKTIGT!!

Detta är inte så bra som det låter!! (så vida de inte gjort förändringar de senaste veckorna...)

Jag har gått på det precis som du men andra bukefalister med fötterna på jorden räddade mig från att luras. Folksams försäkring är inte så bra som den låter. Har haft kontakt med flera där o det enda de har att komma med är att deras försäkring täcker skador på transporten om hästen sitter fast så allvarligt att du behöver tillkalla räddningstjänst för att få ut den.
Alltså i en situation som inte kan kallas trafikolycka. För skador i samband med trafikolyckor ersätts av en "vanlig" försäkring. Skador orsakade av hästen ersätts inte i den utsträckning man får känslan av i Folksams reklam.
 
Sv: Om hästen har sönder transporten VIKTIGT!!

Om du läser villkoren lite noggrannare så ser du att dom inte alls tar skador som hästen orskar invändigt.. Gäller vid ex olycka där räddningspersonal får ta sönder transporten eller där hästen har sönder transporten vid olycka..

ZorréZaid, tog du F-sam sen?
 
Sv: Om hästen har sönder transporten VIKTIGT!!

ZorréZaid skrev:
Detta är inte så bra som det låter!! (så vida de inte gjort förändringar de senaste veckorna...)

Jag har gått på det precis som du men andra bukefalister med fötterna på jorden räddade mig från att luras. Folksams försäkring är inte så bra som den låter. Har haft kontakt med flera där o det enda de har att komma med är att deras försäkring täcker skador på transporten om hästen sitter fast så allvarligt att du behöver tillkalla räddningstjänst för att få ut den.
Alltså i en situation som inte kan kallas trafikolycka. För skador i samband med trafikolyckor ersätts av en "vanlig" försäkring. Skador orsakade av hästen ersätts inte i den utsträckning man får känslan av i Folksams reklam.

Jag pratade länge och väl med folksamrepresentant som läste högt ur broschyren, där stod att försäkringen gällde om hästen förstörde transporten invändigt genom att tex hoppa över bommen eller fastna på mellanväggen, ÄVEN gäller den för om räddningspersonal måste skära sönder vagnen för att få ut hästen i vid olycka. Det täcks inte av vanliga vagnskadan. Detta var tydligen väldigt nytt och det står inte på hemsidan ännu. Hon skulle skicka med broschyr och vilkor så jag får citera dem när de kommer...
Hoppas verkligen att du har fel där... :crazy:
 
Sv: Om hästen har sönder transporten VIKTIGT!!

Det var en representant för F-sam som sa hur deom skulle hantera en inre skada på en transport som en häst gjort. Och dom skulle inte ta den pga att om dom skulle det så blev premierna svindyra och det skulle inte folk betala,så enl dom så har dom samma omfattning på skador invändigt som alla andra bolag.. Tyvärr. Om dom inte ändrat villkoren nyss förståss..
 
Sv: Om hästen har sönder transporten VIKTIGT!!

skuggi skrev:
försäkringen gällde om hästen förstörde transporten invändigt genom att tex hoppa över bommen eller fastna på mellanväggen, ÄVEN gäller den för om räddningspersonal måste skära sönder vagnen för att få ut hästen i vid olycka.

Om hästen fastnar i transporten så allvarligt att du inte kan få ut den utan att tillkalla räddningstjänst, det är det som e det "fantastiska" med Folksams försäkring. Du får ingen ersättning för en pajad vägg eller mellanvägg eller liknande utan vidare.
Skador på släpet i samband med trafikolycka ersätts på vagnskadan.
Det handlar inte om några stora pengar i premie du ska betala men det blir mycket dyrare procentuellt om du jämför med t.ex. Lä..Fö........

Jag pratade oxå länge o väl med flera ombud o skadereglerare på folksam efter att det uppdagats att det inte var så bra som det lät. Här kan du läsa klart o tydligt att den gäller OM du behöver tillkalla räddningstjänst



http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/05/C7/C5/wkr0019.pdf
 
Sv: Om hästen har sönder transporten VIKTIGT!!

Jag tog LF. Fanns ingen anledning att betala för det som Folksam erbjöd utöver LFs vagnskada. Det var ju just om hästen fastnar så man måste tillkalla räddningstjänst i en situation som inte går som trafikolycka.
Först så sa dom att jag inte kunde ta bort försäkringen, men jag hann stoppa betalningen... ;)

Återigen: TACK!!!
 
Sv: Om hästen har sönder transporten VIKTIGT!!

Hmmm.. fast det där pressmeddelandet är ju från maj 2005... på denna kvinna lät det som att det var hel nytt... men som sagt, får kolla villkoren när de kommer. Tycker ändå att det är värt att ta den försäkring som täcker så mkt som möjligt...
 
Sv: Om hästen har sönder transporten VIKTIGT!!

Dom säger att det är "nytt" ja... Fast de har haft den ett tag så kan de inte ge några uppgifter på vad de har ersatt som inte hade gått på en "vanlig" vagnskada. Om hon du pratade med "läste ur broschyren" så var hon knappast väl insatt i det hela. Ofta är det bra att prata med en skadereglerare för de vet hur försäkringen tillämpas i praktiken.
Det är bra att ha så stort skydd som möjligt och det är inga stora pengar det handlar om, men procentuellt är deras försäkring mycket dyrare o det enda du betalar för är egentligen i de fall där hästen fastnar så allvarligt att du måste tillkalla räddningastjänst för att få ut hästen (i en situation som inte är en trafikolycka). O hur ofta händer det? Det värsta tycker jag e att de vill få en att tro att de ersätter så mycket mer än andra försäkringsbolag o sen e det inte så. Det gillar jag verkligen inte.
Du får försäkringsvillkor för släpvagn o där finns inte ett enda ord om häst. Det finns en broschyr på deras "riktiga" (?)hästtransportsförsäkring på nätet, där står inte heller speciellt mycket mer än att de ersätter i de fall räddningstjänst måste tillkallas. Egentligen borde det finnas en kompletteringsförsäkring som man kan teckna om man kör med levnade last.
Jag önskar faktiskt oxå att jag har fel...
 
Sv: Om hästen har sönder transporten VIKTIGT!!

Det var så lite så! What are friends for? ;) *kram*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp