P

ponnyPetra

Jag rider ett sto som är alldeles nytt. I hagen är hon ganska utanför. Hon har lägst rang i hela stallet verkar det som. Hon kommer inte in i gänget liksom. Hon har blivit sparkad av en annan häst. Hon blev rädd om sin bakdel efter det. Hon har inte ont längre men hon är ändå alltid tiitig och nervös och ganska misstänksam mot allt bakom henne och hon måste i bland under ridning vända huvudet och kolla så att inget flyger på henne bakifrån. Då tappar hon konsentrationen på det hon ska göra. Vad gör jag som ryttare?
 
På vilket sätt är hon ny? Är hon ny i stallet eller är hon ny för dig? Sedan hur länge i så fall?

Om det är så hon är ny i stallet och känner sig osäker skulle jag nog vänta med att rida tills hon har kommit in lite i rutiner och kommit in i flocken lite. Det kan vara stor omställning för henne, med nya hästar, nya människor (som kanske hanterar henne annorlunda än vad hon är van vid), nya omgivningar, nytt foder och nya fodertider.

Låt henne vänja in sig utan att det kommer ryttare och ställer krav på henne. Du kan ju pyssla med henne, gå promenader osv, men låt henne i första hand gå i hagen och lära känna de andra hästarna, och bara "vara". Naturligtvis kan man inte låta hästen vara under för lång tid, men ett par veckor tycker iaf jag att det kan få ta.

Det kanske även kan vara idé att se över hur hästarna är uppdelade i hagarna. Din häst kanske skulle må bättre av att gå med bara en eller ett par hästar till, gärna hästar som är ranghöga från början, så att alla vet sin plats. Har ni alla i en hage kanske det till och med kan vara tvunget att dela av hagen.
 
Håller med föregående skribent!

Mitt ponnysto stod en tid i ett jättebra stall, sunda rutiner, bra hagar.
Hästarna gick uppdelade ston och valacker för sig, men hon kom aldrig in i flocken, blev istället väldigt orolig och stressad och svårhanterad, stod mycket på bakbenen.
Stallägaren ville ge det tid för att hon skulle kunna stå i den hagen i framtiden,
men ponnyn löste det själv genom att knata under stängslet och in i valackernas hage. Där var det toppen!
 
hej. Hon är ny i stallet för ungerfär en månad sen. ok tack för tipset. Jo nu har hon fått lite bättre självförtroende. Hon är en import och har antagligen inte varit så bra behandlad på tidigare ställen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 253
Senast: Nepenthe
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 991
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 436
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp