Om haren fortsätter (friidrott)

Silver Girl

Trådstartare
Sitter och tittar på friidrott och fick en fundering. Det anlitas ju ofta harar i löpgrenarna för farthållning, och de kliver av efter avtalad längd i loppet.
Men vad skulle hända om haren tycker sig ha en bra dag, fortsätter springa och vinner? Är de fullvärdiga deltagare i loppet, de har ju nummerlapp som alla andra? Eller har de kontrakt att följa, att de inte får avsluta loppet?

Någon som vet?
 
Sitter och tittar på friidrott och fick en fundering. Det anlitas ju ofta harar i löpgrenarna för farthållning, och de kliver av efter avtalad längd i loppet.
Men vad skulle hända om haren tycker sig ha en bra dag, fortsätter springa och vinner? Är de fullvärdiga deltagare i loppet, de har ju nummerlapp som alla andra? Eller har de kontrakt att följa, att de inte får avsluta loppet?

Någon som vet?

Har också alltid undrat detta! :D
 
Sitter och tittar på friidrott och fick en fundering. Det anlitas ju ofta harar i löpgrenarna för farthållning, och de kliver av efter avtalad längd i loppet.
Men vad skulle hända om haren tycker sig ha en bra dag, fortsätter springa och vinner? Är de fullvärdiga deltagare i loppet, de har ju nummerlapp som alla andra? Eller har de kontrakt att följa, att de inte får avsluta loppet?

Någon som vet?
Haha... Jag har också funderat kring det...
 
Vem är det som anlitar haren då? Arrangören?
Som hare med sikte på seger eller "rekord" brukar det vara teamet. Då är ju dealen ofta baserad på att haren ändå inte hade kunnat hålla det tempot hela loppet igenom. (Alt att haren tävlar annan klass.)

Är det farthållare för startgrupper i motionslopp är det arrangören, men då spelar det ju heller ingen roll om det ligger någon före i listan..
 
Fick mig en riktigt tankeställare här också, nu har jag förstått att det inte är en riktig hare de gäller, men blir ändå fundersam vad funktionen är, samma som "haren" i hundkapplöpning eller?
 
Sitter och tittar på friidrott och fick en fundering. Det anlitas ju ofta harar i löpgrenarna för farthållning, och de kliver av efter avtalad längd i loppet.
Men vad skulle hända om haren tycker sig ha en bra dag, fortsätter springa och vinner? Är de fullvärdiga deltagare i loppet, de har ju nummerlapp som alla andra? Eller har de kontrakt att följa, att de inte får avsluta loppet?

Någon som vet?
Jag tycker inte det borde vara tillåtet med draghjälp i löptävlingar.
 
Fick mig en riktigt tankeställare här också, nu har jag förstått att det inte är en riktig hare de gäller, men blir ändå fundersam vad funktionen är, samma som "haren" i hundkapplöpning eller?
Haren är en farthållare, vars uppgift är att hålla ett på förhand angivet tempo, t.ex 3.0 minuter/km

Jag tycker inte det borde vara tillåtet med draghjälp i löptävlingar.
Det är tillåtet i tävlingar på friidrottsgalor och deras existens är rätt omdiskuterad.
På de stora internationella mästerskapen är det inte tillåtet med harar.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 287
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 377
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 924
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 033
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp