Bukefalos 28 år!

om hoppning i låga klasser...

S

Sickan

Varför har man inte låga (LC häst) klasser med omhoppning mer? Det är bara bedöming A eller clear round. Jag tycker det är kul att hoppa och tränar regelbundet men jag är en riktig fegis och vill inte hoppa högre än 0.90. Där känner jag mig trygg och säker. Men jag får ju aldrig TÄVLA! d v s gå en omhoppning och ta placering.
Hur uppfattar ni andra detta?
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

Jag har inte kollat så noga iom att det inte är akuellt med riktiga tävlingar ännu för mig och pålle (vi måste ju gå några nollor först :)) men jag har ändå märkt dessa tendenser. Kan ju vara olika i olika sistrikt med.

På gott och ont så vill dom ju främja god ridning framför fart, men det innebär ju också att som du säger, de som inte vill eller kan hoppa högre än 90-95 är fast i stilbedömningen. Och visst är det trevligt, men tidshoppning är ju roligt!
På vår klubb så har de tagit bort tidshoppningarna helt i nuläget, för att undvika flängridning. Detta är något som tävlingssektionen försöker ändra på i viss mån. Att ha en kombination är ju inte fel, alla tävlingar behöver inte vara i sitl, och alla behöver inte vara på tid.

Men trots allt ska man ju kunna rida fort på ett säkert och kontrollerat sätt också? Och om man inte får träna på detta på en lägre nivå också, så.. Tja, funkar säkert ändå men jag tycker det är synd.

Heja tidshoppning! :D
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

Det var verkligen ont om den men 95 cm med omhoppning hittade jag flera när jag kollade lite snabbt. 5 cm är inte stor skillnad.
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

I vårat distrikt har vi haft länge att alla 0,90m klasser ska vara CR/bed A. Men för 2 år sedan (tror jag) skrev förbundet in att alla klasser under 0.90m ska vara bed A/CR. Fråga mig inte varför men det kan handla om att främja god ridning istället för att tävla på tid. Kanske spec på ponny.
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

jag skulle kunna gissa att det dels är för att främja god ridning (:bow:) men också för att spara tid. Det är ju ofta ganska många starter och lyckas man spara in 20 sek på varje start (eller vad det nu tar) så kan man ha ganska många fler med.

Men som remix säger, 5 cm är inte mycket (säger jag som tycker att sockerbitar är i största laget :p). Din häst kommer absolut inte märka ngt och om du inte skulle vet om det så skulle inte du heller reagera! :)
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

Det är för att förbundet vill att alla ska ha en god grund när de tar sig uppåt i klasserna så man rider "bra" när det kommer till tidshoppningar.

Förbundet bryr sig mao inte om oss vill Tävla på de lägre höjderna och inte alls har för avsikt att rida msv.

Men som sagt så är det bara Ld/90 och lägre som måste vara cr. 95 får ha bedömning och det kan du ju starta. :) skillnaden mellan 90 och 95 är inte för märkbar.
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

Förbundet bryr sig mao inte om oss vill Tävla på de lägre höjderna och inte alls har för avsikt att rida msv.

fast god ridning har man ju användning av även om man bara hoppar 90cm.

TS: Klubbtävlingar har också ofta omhoppning (här där jag bor iaf) så det är ett tips :)
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

givetvis, men poängen är ju att vi aldrig får tävla om vi inte väljer att hoppa högre.
Det vore ju bättre att ha skarpare regler mot farlig ridning än att ta bort alla chanser för oss (=majoriteten som INTE flängrider) att tävla.
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

givetvis, men poängen är ju att vi aldrig får tävla om vi inte väljer att hoppa högre.
Det vore ju bättre att ha skarpare regler mot farlig ridning än att ta bort alla chanser för oss (=majoriteten som INTE flängrider) att tävla.

Det håller jag med om. Det allra bästa vore ju om folk hade lite vett i skallen och red "ordentligt" även om det var omhoppning :)

men jag undrar lite, är tävla = rida fort (man kan ju tävla med stilbed. också ex.)
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

Jaha, se där. Jag visste inte att LC måste vara cl. Gäller detta även häst?

Givetvis kan både jag och f f a hästen hoppa 0,95 trots att det är en dressyrhäst:D

Det där med att försöka främja bra och säker ridning tycker jag är bra, men jag vet inte om att inte ha låga klasser med omhoppning är rätt sätt. Om nu TÄVLING är viktigt - kommer inte den reglen att locka ryttare till högre klasser än vad de faktiskt klarar av eller känner sig trygga i?

Jag för min del tycker att man ska införa optimaltid i låga klasser så som man har in terrängen i fälttävlan. Man lägger en "lagom" tid som man ska komma så när som möjligt. Då gäller det verkligen att rida noggrannt och balanserat.
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

För mig är tävling ffa tidshoppning. Stilhoppning kan vara roligt ibland, men det är ju en ren bedömningsgren och det får man ju nog av i dressyren. :p
Tidshoppningar är alltid - mer eller mindre - rättvisa.
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

Hus ska man göra då menar du? Lugnt och balanserat för en 175 häst är ju rejs med ponny. ;)
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

En ponny och en ridhäst startar väl kanske inte samma klass? (såvida det inte är en ponny med ridhästlicens då...)

Det brukar var olika tempon beroende på storlek och därför olika optimaltider.
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

Som sagt förbundet ser bara dom som rider högre klasser och tänker inte på dom som kanske nöjer sig med 90cm. Tidsmässigt tjänar man verkligen ingenting på att ha clear round eller två faser A/A jämfört med två faser A:0/A:0. Sen är det upp till banbyggarna att inte bygga så det främjar slamsridning. Tycker dom flesta klubbarna här iaf kör 95 nu för att slippa clear round och A bedömningarna ändå.
 
Sv: om hoppning i låga klasser...

Jag håller med dig. Bättre att banbyggarna faktiskt lär sig att bygga banor som främjar god ridning och ger en stadig grund i dom klasserna.

och efter att man infört bed a / cr i ld och 0.90 har man iallafall på de flesta klubbar i vårat distrikt slutat ha dom klasserna och har ld+5 och 95 istället vilket blir ännu sämre då man inte ens kan hoppa lägre. Är det inte då bättre att faktiskt införa stilbedömning i lägre klasser, för som det är nu måste man ändå upp på en viss nivå för att få rida stil. eller iallafall runt där jag bor är det ofta så, men kanske är annorlunda i resten av sverige. :)
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 103
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 742
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Tävling Jag har undrat på länge varför man inte kan tävla med placering om det inte är 1meter och högre på storhäst? Jag har en stor häst som...
Svar
6
· Visningar
1 429
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp