Om hovvård, skoning, broddar och halka

lilith

Trådstartare
Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det här med is och halka t ex. När jag var yngre var det självklart att man tog ur broddarna i stall och hage och bara hade dem på under ridning. Nu verkar det som om många har på dem dygnet runt (av bekvämlighetsskäl?). Och att man vill ha broddar på alla fyra benen även i hagen, för att undvika att hästen fläker sig, vilket anses värre än de sårskador de kan åstadkomma på varandra vid ev sparkar. Det är ganska intressant hur fokuseringen kan växla mellan olika saker, men det fick mig också att börja fundera lite grann på hur mycket man tar saker som självklara, och hur mycket man verkligen tänker på varför man gör som man gör.

Mina egna synpunkter har ju också förändrats under åren. Från början hade jag BARA hästarna broddade när jag red ut. Sen fick jag ett sto som gick omkull 3 ggr på väg till hagen när det var halt ute pga broddar. Då insåg jag att det kanske var ett bättre alternativ att ha henne broddad i hagen, speciellt som hon bara gick ihop med en annan av mina hästar, sin bästa "kompis" som hon hade gått ihop med flera år och aldrig skulle sparka mot. Fortfarande skulle jag aldrig släppa henne broddad i hagen med någon annan häst (speciellt inte om den inte var min egen) med tanke på skaderisken. Och inga broddar i stall och ridhus, det är ju skaderisk även på henne själv i boxen, och dessutom inte bra för benen (två broddar i varje sko, ändrar kotledsvinkeln vilket ger ökad risk för belastningsskador, och fyra brodd eller fler i varje sko gör att strålen inte kommer i kontakt med marken).
Åren gick och jag fick allt fler hästar, bodde dock i den del av landet där det inte var speciellt mkt snö. Men så kom det en vargavinter, med snö som låg från slutet av december till april. Jag hade 15-talet hästar som gick i samma hage, inte kunde jag riskera att de skulle sparka varandra med brodd, men jag ville inte riskera att de skulle gå omkull eller fläka sig i hagen heller. Så jag valde att dra av skorna och låta dem gå oskodda den vintern. Och det fungerade perfekt! Inte en enda vrickning, eller sårskada eller fläkning. Och inga ömfotade hästar heller! Provade samma sak nästa vinter, fungerade lika bra då, trots att det inte var snö hela vintern. Jag upptäckte också att det faktiskt fungerade att ha de flesta oskodda även när det var barmark, så de flesta hästarna förblev oskodda även när vintern var slut. Och så har det fortsatt. Ingen av hästarna har verkats på något "annorlunda" sätt, inte heller har de behövt någon "omställningsperiod" där de varit ömfotade.
Slutresultatet har blivit att de flesta av mina hästar är oskodda. De som tenderar att bli ömfotade får ha skor sommarhalvåret (och även vintertid om det skulle behövas, men då går de oftast i ridhus eller ute på snö så det har hittills inte behövts). Jag har också upptäckt att mina hopphästar får bättre grepp på gräsbanor om de är oskodda (har placeringar oskodd i LB på gräs). Är det dessutom lerig gräsbana så åker skorna av inför tävlingen även på det halvblod som normalt är skott sommartid (fast de åker på igen direkt efter tävlingen).

Så med denna bakgrund har jag lite funderingar som jag gärna skulle vilja ha synpunkter på:
1. Vad är det gör att så många tycker sommaren är bästa årstiden att sko av hästarna? Då kan det vara både torrt och hårt ute vilket gör att hovarna slits mer, och dessutom kanske det blir mer ridning på steniga grusvägar (såvida inte man ställer av hästarna helt och låter dem bara gå på bete, men då bör ju "barfotaperioden" vara minst en skoperiod för att hästen ska kunna dra nytta av den).
2. Ni som har två broddar i varje sko, har ni funderat något på hur det påverkar hästens ledvinklar, belastning och hållbarhet? Det ger ju inte heller så bra fäste eftersom hästen skjuter ifrån med tån. Upplever ni att hästen bli helt halkfri (förutsatt snösulor så, så att det inte blir snöklampor)?
3. Ni som har hästar uppstallade så att de går i hagen tillsammans med andras hästar, får ni lov att ha dem broddade i hagen? Vad säger de andra hästagarna? Och vem står får veterinärkostnaden om hästarna sparkar varandra?
4. Ni andra som har hästarna oskodda på vintern, upplever ni att de har problem med halkan? Och ändrar ni något på verkningen? (Mina hästar har en något längre hovvägg på vintern, så att väggen inte verkas riktigt ända ner till sulnivå, vilket gör att de får ett riktigt bra grepp när det är halt.)
5. Är det någon mer som har erfarenhet av oskodda hopphästar på gräsbana? Hur tycker ni att det fungerar?
6. Är det någon som har erfarenhet av att ha sina dressyrhästar oskodda? Tycker ni att det ger mer "lyft" i steget att ha dem skodda (ju tyngre skor, desto mer lyfter hästen på benen).
7. Ni andra som har hästar oskodda (eller är hovslagare), hur tycker ni att verkningen på de oskodda hästarna skiljer sig (eller bör skilja sig) från verkningen av hästar som ska skos?

Det skulle vara intressant att ta del av andras tankar och resonemang kring de här frågeställningarna!
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

3. Ni som har hästar uppstallade så att de går i hagen tillsammans med andras hästar, får ni lov att ha dem broddade i hagen? Vad säger de andra hästagarna? Och vem står får veterinärkostnaden om hästarna sparkar varandra?
Vi har stall hemma med enbart egna hästar, men båda är ALLTID broddade i hagen om de är skodda vintertid. De busar och leker, men har peppar, peppar klarat sig bra med enbart mindre blessyrer. Eftersom det är mycket rang (islänningar) anser vi det vara säkrare att de kan flytta på sig när så behövs. Omedelbart.
Hästarna skos med snösulor och 4 brodd per sko.


4. Ni andra som har hästarna oskodda på vintern, upplever ni att de har problem med halkan? Och ändrar ni något på verkningen?
Vi skor av (om det går beroende på underlag) på senhösten för en vila då. Hittills har det varit snö eller lera, aldrig blankis för då skulle de aldrig få gå barfota ute.
De verkas inte, eller möjligen minimalt, vid avskoning - bara kanten rundas.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det här med is och halka t ex. När jag var yngre var det självklart att man tog ur broddarna i stall och hage och bara hade dem på under ridning. Nu verkar det som om många har på dem dygnet runt (av bekvämlighetsskäl?). Och att man vill ha broddar på alla fyra benen även i hagen, för att undvika att hästen fläker sig, vilket anses värre än de sårskador de kan åstadkomma på varandra vid ev sparkar. Det är ganska intressant hur fokuseringen kan växla mellan olika saker, men det fick mig också att börja fundera lite grann på hur mycket man tar saker som självklara, och hur mycket man verkligen tänker på varför man gör som man gör.

DU glömmer en sak! Vintrarna nu är inte vad de var förr. Förr var det packad snö som underlag här. Nu är det blankis. Dvs helt annan halka.

Sen, jag har ALDRIG varit med om att man tyckt det varit självklart att SKODDA hästar ska gå obroddade i hagen (utom när det är risk för sparkskador, men då anser jag man bygger om flocken istället)

Men kanske skiljer sig vilken del av landet man bor?


1. Vad är det gör att så många tycker sommaren är bästa årstiden att sko av hästarna?

Jag anser höst eller vår är bättre när det är mjukt i backen. Annars är det väl det att många ägare tycker det är bekvämt att dra skorna när hästen ändå inte ska ridas vid t ex bete.

3. Ni som har hästar uppstallade så att de går i hagen tillsammans med andras hästar, får ni lov att ha dem broddade i hagen? Vad säger de andra hästagarna? Och vem står får veterinärkostnaden om hästarna sparkar varandra?


När jag stått inack har det varit olika. Stall ett fick de ha brodd, och gick i storflock uppdelat på kön. Lunch i hagen. Alla var överens om att det var värre med fläkningsrisken. De som inte ville ha hagkompisarna broddade fick ha sin häst i annan hage. Övriga var överens om att eftersom det var en homogen flock med sedan länge uppgjord rang, så var det bättre med brodd och liten sparkrisk än stor fläkrisk. Och var och en stod 'för sin egen risk'

Andra stället var det bara tillåtet blindbrodd, ingen mat serverades i hagen, vilket ledde till gruff etc vid grinden. De som ville ha broddat fick lösa det genom att försöka ragga sällskap och annan hage. Alla stod för sin egen risk för sparkskador etc överlag, utom om någon häst släpptes ut med brodd (av misstag), då fick den ägaren betala ev veträkning för häst som den hästen sparkat.


4. Ni andra som har hästarna oskodda på vintern, upplever ni att de har problem med halkan? Och ändrar ni något på verkningen? (Mina hästar har en något längre hovvägg på vintern, så att väggen inte verkas riktigt ända ner till sulnivå, vilket gör att de får ett riktigt bra grepp när det är halt.)

Jag har bara unghästar etc oskodda, och de har det rejält besvärligt när isen ligger. Normalt gör den bara det några veckor vår och höst. Men efter att ha förlorat en unghäst i sviterna efter en olycka som berodde på oskodd och is, så är jag betydligt mer bekymrad än förr. Och nästa gång kommer jag inte att 'dra mig' för att sko ens en LITEN en om det blir en sån där vinter.

Jag har för övrigt eget stall, skodda hästar broddade med 4 brodd/sko dygnet om. Broddar inte av för hopsläpp, utan endera släpps de ihop ändå, eller så får den nye stå ensam till våren. Inte en enda broddsparkskada.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Jag kan hålla med om att det kan vara oklokt att släppa skodda hästar obroddade i hagen, men det var faktiskt standard då. Iofs var det kanske inte lika isiga hagar då... för jag hörde aldrig talas om några fläkningsskador på den tiden. Men som du säger, så skiljer det sig förmodligen mellan olika delar i landet.

Vad som förvånar mig så mycket är att folk upplever det som att deras oskodda hästar halkar så mycket. Det har jag inte upplevt med mina, tvärtom. Förra vintern när det var riktigt isigt utanför ridhuset och andra hästar med skor och broddar (iofs bara 2 brodd) halkade runt, så gick mina oskodda hästar rätt fram utan att halka det minsta... jag upplevde inte alls att de tyckte att det var halt. Men jag tror att det är viktigt att de har en liten "kant" runt sulan, annars åker de också kana på isen...
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

jo du, oskodda hästar halkar som f*n så fort det blir lite is, och is med snö på (vilket är vad vi har här dom få ggr det faktisk är snö!) så är det som bambi på isen, livsfarligt!!

jag har en som är barfota och han får inte gå ut utan boots som är broddade om det är isigt ute. trots att han är otroligt försiktig av sig så halkar han. :crazy:

att ha hästar barfota på vintern funkar endast bra om det är mkt snö. det är det aldrig här. det är antigen lerigt, barmark och kallt (och fruktansvärt knöligt, rena döden för en barfotahäst), eller snö med blankis under.

det verkar som du bor någonstans med helt annorlunda väder, här måste man verkligen ha fyra brodd runt om för att överleva vintern....

har eget stall, men hade brodd då jag stod inackorderad också. har aldrig varit med om allvarliga skador på andra hästar pga brodd, sparkas hästarna så ska dom väl inte gå ihop??? däremot ganska allvarliga skader på min ena som han åstadkommit på egen hand. det problemet löser jag med benskydd+boots i hagen. och jag tar heller ett sår än ett brutet ben.....

visst är det bra med barfota om man bor på fjället eller långt norrut så man har riktiga snövintrar, men i hälften av landet ser vintern inte alls så ut.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Jag kan hålla med om att det kan vara oklokt att släppa skodda hästar obroddade i hagen, men det var faktiskt standard då. Iofs var det kanske inte lika isiga hagar då... för jag hörde aldrig talas om några fläkningsskador på den tiden. Men som du säger, så skiljer det sig förmodligen mellan olika delar i landet.

Vad som förvånar mig så mycket är att folk upplever det som att deras oskodda hästar halkar så mycket. Det har jag inte upplevt med mina, tvärtom. Förra vintern när det var riktigt isigt utanför ridhuset och andra hästar med skor och broddar (iofs bara 2 brodd) halkade runt, så gick mina oskodda hästar rätt fram utan att halka det minsta... jag upplevde inte alls att de tyckte att det var halt. Men jag tror att det är viktigt att de har en liten "kant" runt sulan, annars åker de också kana på isen...

Hon som gick omkull var ju 1½, så hon hade jud els både vana och utmärkta hovar för barfota. Men när det är bara is is och is, då är det hopplöst kant eller ej. Jag har aldrig varit med om sån jävla blankis, det var bara is överallt, inte 'isigt' i meningen isiga fläckar, utan allt var is. Har bilder, ska leta rätt på länken.

Jag funderade flera ggr på att sko henne när isen aldrig gav sig, men sköt upp det, ville ju inte sko en så liten och tyckte att 'men snart måste ju isen ge sig'. Gissa om jag ångrar det idag...

Men ska leta upp bilderna!
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

PRECIS så ser det ut här vartenda år!! :crazy:

Mm, jag var tvungen att gå ut och ta bilderna för att få folk (här på Buke) att förstå att det inte direkt var något påhitt att det var ren jävla blankis överallt, och att jag inte yrade om att sko en 1½ åring 'bara på kul'. Synd jag gjorde det för sent bara (skodde).. :cry: Då kanske jag haft min fina dam kvar idag..

GISSA om jag har toknoja för lilleman (åring) inför vintern. Snälla, snälla, snälla vädergudarna, ge mig en normal vinter. (Vi brukar ju ha packad snö ovanpå det där, och packad snö är inga problem för de oskodda. Och OM de skulle falla så faller d einte lika jäkla hårt. Å andra sidan, med tanke på förra vintern så är väl en normal vinter för mycket att hoppas på.. )
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Nej, jag bor inte i Norrland utan betydligt längre söderut. Och visst har vi både snö och blankis här med. Har iofs förmånen att ha stora hagar, men det kan bli rejält halt utanför ridhuset när det är plogat men ännu inte sandat.
Trots detta så funkar det väldigt bra att ha hästarna oskodda. Är det djupsnö är det kalas (såvida det inte är precis på nollan för då kan de ibland få snöklampar som iofs lossar ganska fort). Även när det är frusen barmark så fungerar det bra i hagen (men då rider vi oftast i ridhuset). Och är det blankis så funkar det faktiskt också i hagen (peppar, peppar) och utanför ridhuset, många hästar som är broddade med två brodd halkar men inte mina oskodda (!!). Det kan ju inte bara ha med individen att göra eftersom jag trots allt har haft 15-20 hästar som gått tillsammans...

Möjligtvis kan det ha med hästras att göra, de flesta är ponnyer. Den enda som haft tendens att halka lite, om det är riktig blankis, är ett halvblodssto som alltid har extremt bråttom ut och in. Går hon lugnt halkar hon dock inte. Och de andra stora hästarna halkar inte heller...

Det är därför jag börjar fundera på om det har något med verkningen att göra. Eftersom du och flera andra har helt andra erfarenheter än vad jag har. Eller om det är så att man helt enkelt förutsätter att det är halt och av den anledningen inte provar att ha dem barfota. Dock är ju de allra flesta unghästar oskodda, och de går ute på vintern (utan problem? eller har fler råkat lika illa ut som Alexandra W?).
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Nej, "normala" vintrar existerar kanske inte längre?
Det var riktigt tråkigt att höra vad som hände med din häst, så jag förstår att du bekymrar dig...
Hur gick det till? Var det en fläkskada eller skadade hon sig när hon gick omkull?
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Nej, "normala" vintrar existerar kanske inte längre?
Det var riktigt tråkigt att höra vad som hände med din häst, så jag förstår att du bekymrar dig...
Hur gick det till? Var det en fläkskada eller skadade hon sig när hon gick omkull?

Lång historia. Hon gick omkull strax innan jul 2004, 1½ år gammal. Fick en rejäl muskelskada på VB, på låret. Halt BB med. Fick värme och vila men blev inte bättre som man förväntat sig. Klinik i januari 2005, halt BB, muskelskadan inte läkt. Fick NSAID i 2 veckor, fortsatt vila och värme och dessutom skodde vi henne, då det blev en ond cirkel då hon spände sig pga halkan, och muskelskadan aldrig fick 'ro'.

Vet misstänkte redan första klinikbesöket att hon skadat bäckenet då hon såg sned ut över bäckenet. Gick in rektalt och kände efter spricka med. Min equiatriker kikade på henne flera ggr, men sa att hon INTE var sned i bäckenet, utan snedheten var muskulär bara och berodde på snedbelastning av muskelskadan..

Trots detta inte speciellt mycket bättre, muskelskadan läkte ut men hältan BB var kvar. Bedövade knäleden och det släckte. Behandlades i båda bakknäna och blev bra. En stund.. I april var det dags igen, och för att göra en JÄVLIGT lång ( nästan tre år..) historia kort så hela våren och sommaren som tvååring åkte hon jojo till kliniken. Ledinfl på ledinfl, behandlades och blev bra, en månad senare var det klippt. Vi visste att vi behandlade sekunärproblem, men vi hittade inte grundproblemet. Eftersom equiatrikern gång på gångs a att det inte fanns snedhet i bäckenet fick vi ju släppa det. Hästen sparade höger bak, men vi hittade inget fel där. Och ledinflammationer båda fram och bak (mest bak) avlöste varandra.

Jag erbjöds utdömning hösten 2005, men vägrade då vi inte hade diagnos. Då hade hon dock tyvärr slutat svara på behandlingarna och hade inflammation i multipla leder både fram och bak.

Som ett sista halmstrå tog jag ut en annan equiatriker. Hästen var sned i bäcken, bog och nacke.. Hon rättades, och på ÅB var hon UA. Hon reds in och gick normalt för åldern vintern och våren 2004/2005 utan problem. Vid rutinkoll i maj UA på böjprov, UA vid longering etc. Alla andades ut, det var snedhet, och sen den rättades blev det ju bra.

Trodde vi. Hon opererade bort en birkelandsfraktur i maj 2006, och var sned igen i juni 2006. Vi fattade ingenting. Hon rättades igen och ledinfl som hon fått av snedheten behandlades. Krävdes två beh, men precis när vi fått henne bra blev vi tyvärr tvungen att operera ett öga. Gissa vad som hände efter narkosen? Japps, sned - och halt.

Mest troligt så endera vid olyckan, eller (mer troligt) av att hon gick sned så länge när hon var ung och växte, så var ligament eller liknande övertänjt, och gjorde att hon hade lättare än en normal häst att återgå i snedhet. Nåja, det går ju att råda bot på, såå ofta sövs de ju inte.

Eller hur, det behövdes en ny op för ögat för att rätta till den första. Kiron stod vid uppvakt och rättade henne så snart hon stod på benen igen, och ingen snedhet och ingen hälta. Phu..

Där tycker man att den här historien kunde ha fått ett hyfsat lyckligt slut. Men nä.. vintern 2006 blev hon halt igen, sned med naturligtvis, efter vurpa eller rullat fast sa kiron då det var åt 'andra hållet' jmf med normalt. Ledhälta BF som sekundärfynd. Jag är lite röntgenfanatisk så vi röntgade om lågt fram för miljonte gången, och förväntade mig inte att få se annat än vi sett en miljard ggr innan. Bara det att det gjorde vi inte. De upprepade ledinflammationerna till följd av överbelastningen när hon varit sned hade tagit ut sin rätt.. Fula rtgfynd BF. Hon var 3½ år gammal. Jag valde att slå ut, ångrade mig och behandlade hovleder, kotleder och nåt ligament i hoven, skodde med ringskor och kämpade ett varv till. Det såg ut att gå vägen senvintern 2007 då hon fick både kirons och vets haka att falla i golvet och de att utbrista 'vad har du gjort?? Hon är ju tvärfin'.

Dock drog hon på sig en virusinfektion, och fick stå sex veckor. Då rasade korthuset. 4 år och 11 dagar gammal fick hon sluta sina dagar på kliniken. Frambenen pallade det inte. Från att ha variy UA 7 v innan, bara vilat i hagen (antagligen var det det som var utlösande) och reste sig rakt upp vid lågt böjprov fram, trots mycket snäll böjning. Jag sprang tre steg med henne (3 - 4 grader halt) och saktade av, gick tillbaka till veterinären och sa 'det räcker nu.'. Hon somnade en timme senare. Och jag kommer alltid förföljas av alla OM..

OM jag skott henne första gången jag funderade på det. Skitsamma att det var en 1½ åring.. om jag bara skott henne..

OM jag inte litat på equiatrikern. OM jag redan då tagit en second opinion.

OM hon rättats direkt då när hon var ung och sluppit gå sned så länge, och sluppit ha ledinflammationer så ofta/mycket då när hon var två..

OM inte om funnits.. Då kanske jag haft min fina lilla K kvar.. (Hon var en egen uppfödning btw)

Så, no need to say att jag kommer helt SKITA i om Lilleman här (åring) är en liten plutt inte ens två år fyllda, blir det en isig vinter får han skor. För alternativet är så många gånger värre om det vill sig illa..
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Det är därför jag börjar fundera på om det har något med verkningen att göra. Eftersom du och flera andra har helt andra erfarenheter än vad jag har. Eller om det är så att man helt enkelt förutsätter att det är halt och av den anledningen inte provar att ha dem barfota. Dock är ju de allra flesta unghästar oskodda, och de går ute på vintern (utan problem? eller har fler råkat lika illa ut som Alexandra W?).


Jag har haft alla tidigare unghästar oskodda, hennes mamma var oskodd hela dräktigheten etc. Utan minsta problem. Halvblod, arab, ponny - inte gjort skillnad.

Dock har jag ALDRIg upplevt en sån jävla vinter som den där. Det blev 'slirspår' av broddarna i isen, när de gled innan de fäste. Och jag har 'vässade' broddar när det är sådär kallt.

Bilarna kanade åt alla möjliga håll, man kunde själv inte gå på den. Helt sjukt. Samtidigt så just eftersom det var så himla osedvanligt, så trodde man ju att 'snart ger det sig'. Iställer blev den bara blöt (och ännu halare), frös om och det gav sig liksom aldrig.

Det skoddes MASSOR med 'småttingar' (ett- och tvååringar) här den vintern, hovslagaren hade fullt upp. Det fanns inget annat att göra. Tyvärr skadade det sig, mer eller mindre allvarligt, ett antal hästar häromkring den vintern med. Många fläkskador, många fallskador. Tyvärr ett par med direkt dödlig utgång (inte indirekt som med K, utan direkt i form av frakturer ffa)
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

1. Vad är det gör att så många tycker sommaren är bästa årstiden att sko av hästarna? Då kan det vara både torrt och hårt ute vilket gör att hovarna slits mer, och dessutom kanske det blir mer ridning på steniga grusvägar (såvida inte man ställer av hästarna helt och låter dem bara gå på bete, men då bör ju "barfotaperioden" vara minst en skoperiod för att hästen ska kunna dra nytta av den).
Jag skor "helst" bara för att kunna brodda, funkar hästen barfota under sommaren så är det bra, men funkar det inte så är det ju bara att sko året runt. Inget märkvärdigt alls, i mina ögon.;)
2. Ni som har två broddar i varje sko, har ni funderat något på hur det påverkar hästens ledvinklar, belastning och hållbarhet? Det ger ju inte heller så bra fäste eftersom hästen skjuter ifrån med tån. Upplever ni att hästen bli helt halkfri (förutsatt snösulor så, så att det inte blir snöklampor)?
Skulle aldrig komma på tanken att ha färre än 4 broddar! De hästar som har det brukar få svårt att "skjuta ifrån" i steget, och halkar ändå.
3. Ni som har hästar uppstallade så att de går i hagen tillsammans med andras hästar, får ni lov att ha dem broddade i hagen? Vad säger de andra hästagarna? Och vem står får veterinärkostnaden om hästarna sparkar varandra?
De hästar som hittills har passerat "mitt" nuvarande stall har alla varit broddade runt om hela vintern, men vi har flera vinterhagar där vi försöker para ihop dem 2 och 2.
Dessutom ligger stallet på en kulle, så man tar sig i princip ingenstans med obroddad häst...:angel:
Har tidigare stått i ett stall där broddar inte var tillåtna i hagen, men vi och en hästägare till ville ha våra broddade. Då fick de 2 gå ihop, helt enkelt. Alla nöjda och glada!:)
4. Ni andra som har hästarna oskodda på vintern, upplever ni att de har problem med halkan? Och ändrar ni något på verkningen? (Mina hästar har en något längre hovvägg på vintern, så att väggen inte verkas riktigt ända ner till sulnivå, vilket gör att de får ett riktigt bra grepp när det är halt.)
-

5. Är det någon mer som har erfarenhet av oskodda hopphästar på gräsbana? Hur tycker ni att det fungerar?
-
6. Är det någon som har erfarenhet av att ha sina dressyrhästar oskodda? Tycker ni att det ger mer "lyft" i steget att ha dem skodda (ju tyngre skor, desto mer lyfter hästen på benen).
Vad jag hittills sett av min 3-åring så verkar hon snarare nedtyngd av skorna, hon rör sig lite luftigare utan skor. Åtminstone på mjukt underlag...
Hon är dock den första häst jag träffat som beter sig så.
7. Ni andra som har hästar oskodda (eller är hovslagare), hur tycker ni att verkningen på de oskodda hästarna skiljer sig (eller bör skilja sig) från verkningen av hästar som ska skos?
Min hovslagare verkar lite annorlunda för barfotagång, han spar lite mer av hovväggen t.ex.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Ja, det var en trist historia. Men det verkar ju som om du hade maximal otur med precis allt också. Det var ju många faktorer som bidrog. Hade inte den ena efter den andra komplikationen/ytterligare händelsen inträffat så kanske det hade slutat lyckligare... Sen kan de ju gå omkull av många olika anledningar, även om det inte är halt ute. Jag har ett par hästar som har gått omkull i stallgången, gått över bommen i transporten osv, men ingen som visat tecken på någon hälta eller skada efter det. Men det är kanske bra kolla upp sånt med kiroprakter el liknande för säkerhets skull, har funderat på det tidigare men det har inte blivit av eftersom de fungerat utan problem i arbetet. Du får gärna skicka pm om du vet någon bra equiterapeut/kiropraktor/equiatriker el dyl.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Ja, det var en trist historia. Men det verkar ju som om du hade maximal otur med precis allt också. Det var ju många faktorer som bidrog. Hade inte den ena efter den andra komplikationen/ytterligare händelsen inträffat så kanske det hade slutat lyckligare... Sen kan de ju gå omkull av många olika anledningar, även om det inte är halt ute. Jag har ett par hästar som har gått omkull i stallgången, gått över bommen i transporten osv, men ingen som visat tecken på någon hälta eller skada efter det. Men det är kanske bra kolla upp sånt med kiroprakter el liknande för säkerhets skull, har funderat på det tidigare men det har inte blivit av eftersom de fungerat utan problem i arbetet. Du får gärna skicka pm om du vet någon bra equiterapeut/kiropraktor/equiatriker el dyl.

Var bor du då? (Ang equiatriker etc).

Och visst var det maxad otur, men den hade kunnat undvikas med skor.. Det jag är ute efter är dock att sådan där is, den oskodda häst som kan gå normalt på det underlaget, det finns inte. Därför det är så farligt att tycka att 'is är inga problem', för det är stor skillnad på is och is. (Det vet man ju själv när man går på den med)

Sen, glömde skriva men du tog upp 2 brodd/sko. Det är något jag ALDRIG har, då har jag dem hellre oskodda faktiskt! För det om något blir snorhalt, det släpper ju precis i frånskjutsfasen och de slinter.

(Alla mina hästar har ju vurpat någon gång, nån har blivit sned men utan 'komplikationer', och de flesta har klarat sig fint. Så finns ju ingen anledning till panik. Men som sagt den där vintern var det fler som tyvärr skadades, och en del frakturer.. )
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Jag är på väg att flytta uppåt Stockholm-Uppsala, nu bor jag i södra Västergötland, men det har inte så stor betydelse. Det går ju att köra. Och är det flera hästar kanske även "behandlarna" åker ut.

Häromkring är det vanligast med två broddar per sko. Vill man ha något annat får man "specialbeställa" extra hål av hovslagaren. Vet en ridskola där de var tvungna att ha hästarna broddade (2 hål/sko) över en vinter (dygnet runt) pga ovanligt mycket is och tidsbrist. De hade aldrig haft så mycket kotledsinflammationer på hästarna som då.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

2. Ni som har två broddar i varje sko, har ni funderat något på hur det påverkar hästens ledvinklar, belastning och hållbarhet? Det ger ju inte heller så bra fäste eftersom hästen skjuter ifrån med tån. Upplever ni att hästen bli helt halkfri (förutsatt snösulor så, så att det inte blir snöklampor)? Jag har bara två brodd i varje sko, men har oftast bara hästen broddad under ridning. Tycker han får bra fäste. Det skulle vara i skritten då, som han kan halka lite med tårna.

3. Ni som har hästar uppstallade så att de går i hagen tillsammans med andras hästar, får ni lov att ha dem broddade i hagen? Vad säger de andra hästagarna? Och vem står får veterinärkostnaden om hästarna sparkar varandra? I förra stallet hade vi hästarna broddade i hagen om det behövdes. Det var aldrig några problem. Veterinärkostnader diskuterade vi aldrig, eftersom det inte blev aktuellt. Vi upplevde att hästarna höll sig mer stilla när det var halt i hagen (trots broddar), och några slagsmål hade vi inte.

4. Ni andra som har hästarna oskodda på vintern, upplever ni att de har problem med halkan? Och ändrar ni något på verkningen? (Mina hästar har en något längre hovvägg på vintern, så att väggen inte verkas riktigt ända ner till sulnivå, vilket gör att de får ett riktigt bra grepp när det är halt.) Min förra häst var oskodd bak i många år. Han klarade sig skapligt på vintern ändå. Men vilken skillnad det blev när han fick på skor och broddar! Han vågade gå fram på ett helt annat sätt än han gjort utan skor.

7. Ni andra som har hästar oskodda (eller är hovslagare), hur tycker ni att verkningen på de oskodda hästarna skiljer sig (eller bör skilja sig) från verkningen av hästar som ska skos? Min häst var som sagt barfota bak ett tag. Han blev verkad på vanligt vis. Har aldrig riktigt funderat på om det var bra eller inte...
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Jag har också upptäckt att mina hopphästar får bättre grepp på gräsbanor om de är oskodda (har placeringar oskodd i LB på gräs). Är det dessutom lerig gräsbana så åker skorna av inför tävlingen även på det halvblod som normalt är skott sommartid (fast de åker på igen direkt efter tävlingen).



Nu skulle ju inte jag personligen vilja dra några slutsatser från nivå i lätt klass. LB betyder inte det hinder på max 1.10??? Som bekant så kan vilken häst som helst helt stillastående ta ett stillastående "skutt" på 1.10 högt o 1.30 långt helt utan problem så visst går det alldeles utmärkt att tävla på den nivån berfota speciellt som tempot sällan heller ligger över 275 meter per minut.

När det gäller grepp utifrån underlag,årstid,väderlek så är den främsta avgörande faktoren vilken kraft hästens hovar utsätts för utifrån prestandard för ett säkert grepp.

Jämför man en skodd häst helt obroddad gående på en isgata mot en oskodd häst så får naturligtvis den oskodda hästen bättre grepp än den skodda.

En skodd häst med enbart traktbrodd kommer naturligt på en isgata "tappa greppet" vid tåns överrullning i större utsträckning än en oskodd häst.

En skodd häst med både trakt/tåbrodd kommer känna sig mer säker och ha bättre grepp på en isgata än en oskodd häst.

En skodd häst med tå/traktbrodd kommer vid snöklamp (läs snö med + grader) halka mer än en oskodd häst eftersom snöklampet hindrar brodden från att få fäste i underlaget.

En skodd häst med tå/traktbrodd kommer vid snöklamp där man även har snow grips ge ett betydligt säkrare steg och bättre grepp än en oskodd häst.

Allt har med hästägarens kunskap och erfarenhet att göra, man kan inte dra paraleller mellan en felaktigt skodd häst utan rätt grepp för att profilera för att barfota ger bättre grepp.

Hade barfota gett bättre grepp även på grästävlingar i hoppning så skulle väl alla hästar som tävlade på Falsterbo,Hicksten,Aarchen och övriga internationella banor just tävlat barfota i stället för med greppskor och minst 2 traktbroddar + en extra isbrodd i ytter sidodelen.

Även alla travare som tävlar vintertid skulle ju slippa tävla med greppskor och brodd utan kunna tävla barfota precis så som dom tävlar sommartid.

Bara en fråga till dig. Kör du bil vintertid på sommardäck oxå???
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 722
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp