Om hovvård, skoning, broddar och halka

Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Nej men snälla nån, är det så svårt att se när någon skämtar?

Om du menar om jag förstod att hon inte menade att hon tänkte ta betalt på riktigt, så: ja. Men att kalla det för ett skämt är å andra sidan rätt långsökt tycker jag. Mera "usch vad min tid är dyrbar, jag har inte tid med er" i ett INTERNETFORUM.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

1. Vad är det gör att så många tycker sommaren är bästa årstiden att sko av hästarna? Då kan det vara både torrt och hårt ute vilket gör att hovarna slits mer, och dessutom kanske det blir mer ridning på steniga grusvägar (såvida inte man ställer av hästarna helt och låter dem bara gå på bete, men då bör ju "barfotaperioden" vara minst en skoperiod för att hästen ska kunna dra nytta av den).

Drar jag skorna så är det för att hästen ska gå på bete. Vi har inte sådana ridunderlag att barfotagång fungerar på hästar som ska ridas




2. Ni som har två broddar i varje sko, har ni funderat något på hur det påverkar hästens ledvinklar, belastning och hållbarhet? Det ger ju inte heller så bra fäste eftersom hästen skjuter ifrån med tån. Upplever ni att hästen bli helt halkfri (förutsatt snösulor så, så att det inte blir snöklampor)?[

Jag skulle aldrig sätta två brodd på hästen, jag kör alltid 4 och med snösulor.

3. Ni som har hästar uppstallade så att de går i hagen tillsammans med andras hästar, får ni lov att ha dem broddade i hagen? Vad säger de andra hästagarna? Och vem står får veterinärkostnaden om hästarna sparkar varandra?

Naturligtvis är de broddade även i hagen, jag värderar en fläkskada som värre än en broddskada och hästarna måste kunna vara säkra på att gå utan att halka. Om inte har man muskelproblem (då de står och spänner sig samt vågar inte ta ut steget fullt ut) som ett brev på posten och dessutom mycket sämre livskvalité för hästen.
Våra flockar är stabila (skulle aldrig ta ett nytt hopsläpp under broddsäsong!) och jag har inte haft en enda broddsparkskada på alla år jag haft häst. När jag bodde söderut körde de blindbrodd i hagen och isbrodd vid ridning.
Var och en tar ansvar för sin egen hästs skada, vi är alla medvetna om att olyckan kan vara framme men tycker ändå att brodd är det säkraste alternativet. Vi har dessutom en bra yta för hästarna att röra sig på.

4. Ni andra som har hästarna oskodda på vintern, upplever ni att de har problem med halkan? Och ändrar ni något på verkningen? (Mina hästar har en något längre hovvägg på vintern, så att väggen inte verkas riktigt ända ner till sulnivå, vilket gör att de får ett riktigt bra grepp när det är halt.)

De enda som går oskodda hos oss under broddsäsong är unghästar som ännu inte rids.


6. Är det någon som har erfarenhet av att ha sina dressyrhästar oskodda? Tycker ni att det ger mer "lyft" i steget att ha dem skodda (ju tyngre skor, desto mer lyfter hästen på benen).

Jag har inte märkt någon skillnad på lyftet däremot har jag varit med människor som fått ahaupplevelser efter att ha slagit på skor från att ha varit barfota. Det har visat sig att hästen faktiskt har ömmat för underlaget barfota (fastän ryttaren inte märkt det nog tydligt), med skor på har gången blivit mycket större och friare.
 
Senast ändrad:
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Om du menar om jag förstod att hon inte menade att hon tänkte ta betalt på riktigt, så: ja. Men att kalla det för ett skämt är å andra sidan rätt långsökt tycker jag.

Skämt är upp till betraktarens sinnesstämmning att avgöra om det kan anses som skämt eller långsökt.

Att Vara så fräck att titulera Coari som kvinna anser jag som rent nedvärderande och knappast skämtsamt eller ironiskt för er kvinnor utan rätt långsökt i ett INTERNETFORUM.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Nej men snälla nån, är det så svårt att se när någon skämtar?

Ja det är det. I alla fall om det är coari som "skämtar". Det är inget ovanligt att coari är ganska spydig i sina inlägg så reaktionen är alls inte konstig. :)
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Skämt är upp till betraktarens sinnesstämmning att avgöra om det kan anses som skämt eller långsökt.

Att Vara så fräck att titulera Coari som kvinna anser jag som rent nedvärderande och knappast skämtsamt eller ironiskt för er kvinnor utan rätt långsökt i ett INTERNETFORUM.

Ja, och jag tyckte det var långsökt att kalla det för ett skämt, och vi var tydligen flera som tyckte lika. Men det är väl vi andra som är konstiga då.

Jag fick intrycket av att du var tjej, kan inte riktigt säga varför. Det är omöjligt att veta ju.

Och jag antar att det där med att det är nedvärderande att tituleras som kvinna var också ett "skämt" :cool:
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

*KL*

Att Coaris 'skämt' föll så platt är väk mycket för att han raljerade om att han tar betalt för rådgivning, samtidigt som han nogsamt lät bli att komma med ett enda råd.

Dvs allt är ungefär som det brukar vara..
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

*KL*

Nu räcker det med diskussion inom området skämt eller inte, vill man diskutera det eller annat får man gå in på bukefaloshjälpen och starta en tråd i detta ämne. Kan annars rekommendera tråden spydiga svar, den bör väl vara mer än läsvärd just nu.

Kan inte tråden ändra inriktning, så ser jag mig nödgad att låsa den.

Boj/moderator
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

*KL*

Tror tråden handlade om broddar....:angel:

Guldskor bygger jämt runt om, har dessutom relativt små broddar som inte "suger" sig fast, så hoven kan glida". Pga de små broddarna blir inte skadorna som skulle kunna uppstå inte större än med vanlig "sommarsko", kombinerat med snösula är det perfekt. Ingen risk för fläkskador o inga styltor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 143
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 133
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp