om Humle, odling och hemmagjort öl

Sambon har precis övertalat mig att vi ska köpa kyl med tapp. Tyckte det verkade onödigt först men att slippa flaskningen sparar ju en del tid. Det verkar som att de två senaste satserna har oxiderat just under flaskningsprocessen.

Det jobbigaste med flaskorna är inte flaskandet tycker jag, utan förvaringen av dem innan man ska flaska. Skojar inte att vi har fyra garderober i garaget fyllda från golv till tak med tomma flaskor 😂😂
 
Det jobbigaste med flaskorna är inte flaskandet tycker jag, utan förvaringen av dem innan man ska flaska. Skojar inte att vi har fyra garderober i garaget fyllda från golv till tak med tomma flaskor 😂😂

Ugh, samma här! Specialtillverkade hyllor så att de kan hänga upp och ner. Det tar ju galet mycket plats!
 
För att inte tala om hur pyssligt det är att diska, skrapa av etiketter (gör naturligtvis egna etiketter med mikrobryggeriets logga 😁) och desinficera alla flaskor! Alkoholstarka ölsorter och sådana som ska lagras länge tappar jag dock på flaska fortfarande.

Det är ju lite synd att det är så krånglig lagstiftning om man vill börja sälja öl. Som det är nu kan man ju inte brygga mer än man hinner dricka upp själv och bjuda gäster på. Det skulle vara så roligt att skala upp lite och kunna brygga fler batcher 🍻
 
Vi har några humleplantor som växer "i staketet" till en av våra hästhagar, där de klänger så gott de kan på några slånbuskar som vi inte hunnit ta bort. I år levererar de gott om humlekottar...
Visa bifogad fil 75664

Och jag är ju en tänkare, så jag börjar fundera lite.
Jag har i flera år tänkt gräva upp humlen och flytta den till ett bättre ställe - men efter att ha läst på lite har jag insett att 1) Humle är nästan omöjlig att "bli av med" på den växtplats den själv valt. Och 2) Man kan ta sticklingar från humle och på så sätt ändå lyckas få dem att växa där man vill ha dem.

Några funderingar då:
- Jag har förstått att Humlestörar bör vara höga. Men hur höga måste de vara? Eller, hur låga kan de vara och ändå funka?
Vilken typ av virke använder man bäst? Hur tjockt ska det vara?
- sen det där med öl då...
Det hade varit kul att testa nån gång, att göra eget öl av egenodlad humle. Men hur gör man? Jag har googlat lite, men är för dålig på söktermer så jag hamnar bara på färdiga bryggerisatser. Och det var ju inte det jag tänkte...
Och vidare, hur får man dit kolsyran? Är det något som bildas under bryggprocessen? Eller ska/kan man använda sin sodastreamer för att tillsätta kolsyra?
Har ni planterat dem eller är de gamla? De verkar leta gamla humlesorter
https://www.nordiskamuseet.se/slott-gardar/julita-gard/om-julita-gard/julitas-tradgardar/humlegarden
 
För att inte tala om hur pyssligt det är att diska, skrapa av etiketter (gör naturligtvis egna etiketter med mikrobryggeriets logga 😁) och desinficera alla flaskor! Alkoholstarka ölsorter och sådana som ska lagras länge tappar jag dock på flaska fortfarande.

Det är ju lite synd att det är så krånglig lagstiftning om man vill börja sälja öl. Som det är nu kan man ju inte brygga mer än man hinner dricka upp själv och bjuda gäster på. Det skulle vara så roligt att skala upp lite och kunna brygga fler batcher 🍻

Vi har två fullstora kylskåp i garaget där vi har sparat några flaskor av alla batchar som gjorts genom tiderna. Förutom de som bara hamnat på tap vill säga. Om etiketterna kan sägas att de var betydligt fulare förr, när man bara hade en svartvit kass skrivare att förlita sig på 😂
 
Det jag menar är att de allra flesta humleplantor som planteras i trädgårdar köps in på vanliga plantskolor för sitt prydnadsvärdes skull och en sådan humle har inte tillräckligt bra smakkvaliteter,
Det är inte en humle om är inköpt i en plantskola för prydnadsvärdet, utan den växer "vilt" i staketet till en av våra hästhagar.
Och min tanke är att provbrygga för att se om det blir något av det, för jag antar att det är enda sättet att veta om det finns några smakkvaliteter.
Intressant! Ska läsa mer...
Vi har inte planterat själva, de kan mycket väl ha funnits där länge.
De flesta större bondgårdar hade brygghus och odlade humle. Så runt gamla boställen finns ofta mer eller mindre förvildade humlen.

Öl var viktigt på fartyg också för det var tydligen den vätska som gick att förvara längst utan att den blev dålig.
Humlen växer något tiotal meter från där det tidigare varit en äppelträdgård, så det är inte alls omöjligt att den härstammar från någon gammal odling.
Nuvarande bebyggelse här i byn är runt 100 år, men det finns även byggnader som har några hundra år på nacken alldeles i närheten.
 
Och min tanke är att provbrygga för att se om det blir något av det, för jag antar att det är enda sättet att veta om det finns några smakkvaliteter.
Du kan ju börja med att göra te/avkok på humlekottarna för att prova smaken och styrkan i beskan. Om du dessutom har möjlighet att göra detsamma på en känd ölhumlesort som du gillar smaken på kan du jämföra dem emellan och avgöra om din humle passar bra att brygga öl på.
 
Du kan ju börja med att göra te/avkok på humlekottarna för att prova smaken och styrkan i beskan. Om du dessutom har möjlighet att göra detsamma på en känd ölhumlesort som du gillar smaken på kan du jämföra dem emellan och avgöra om din humle passar bra att brygga öl på.
Ja, jag kan testa att göra te, det var en bra idé!
Men, hur stor del av ölets smak kommer från humle respektive malt?

(jag dricker inte öl själv, det är maken som står för den konsumtionen i den här familjen... )
 
Intressant! Ska läsa mer...
Vi har inte planterat själva, de kan mycket väl ha funnits där länge.

Humlen växer något tiotal meter från där det tidigare varit en äppelträdgård, så det är inte alls omöjligt att den härstammar från någon gammal odling.
Nuvarande bebyggelse här i byn är runt 100 år, men det finns även byggnader som har några hundra år på nacken alldeles i närheten.
Alltså, jag började kolla lite historiska kartor och det är verkligen så att det finns bebyggelse dokumenterad där jag bor ända ner på 1700-talet. Har inte hittat någon äldre karta, men på alla kartor som är senare än 1700 finns bebyggelse här. Så, som sagt, det är inte alls omöjligt att det är en gammal kvarleva från förr...
Här är en skärmdump från kartan från 1797, där jag gjort en röd ring runt där humlen växer.
1629819873658.png
 
Ja, jag kan testa att göra te, det var en bra idé!
Men, hur stor del av ölets smak kommer från humle respektive malt?

(jag dricker inte öl själv, det är maken som står för den konsumtionen i den här familjen... )
Det där med smak är ju alltid svårt att beskriv i text, men kortfattat så står malten för själva kroppen och maltigheten (lite åt det brödiga hållet), medan humlen dels bidrar med beskan och dels aromerna. Olika humlesorter har olika slags aromer, det kan vara allt från fruktiga toner av mango, grapefrukt och citron till mer kryddiga toner, örter och kåda beroende på vilken sort det är.
 
BAda sonerna som brygger sjalva har tappar hemma. Den som bor har i Oregon brygger ganska sallan numera, men koper fran microbryggerier pa "keg", tror att han har 4 eller 5 tappar. Sonen i Florida snodde min frys :cautious: som han byggde om till att ha som kyl for sina kegs (han har 6 tappar). Den andra juvelen tog en frys de hade hemma ... till hans fru's overraskning.:p
 
Torka humlekottar i svamptorken - ja eller nej?

Sen nästa fråga, ska man smula sönder kottarna när man använder dem? Till te eller ölbryggning, tänkte jag då.
(ja, jag är totalnovis...)
 
Fortsätter på min gamla tråd.
Jag skördade lite humlekottar förra året och torkade i svamptorken. Det verkade gå bra...
Har varken haft tid eller ork att provbrygga själv.
Men...
Om jag ska dela med mig av humlen till någon, är det då de hela kottarna som används`?
Hur mycket (i vikt) humlekottar behöver man till en liten sats hembrygt öl?

jag tänker att det hade varit bra att veta om jag ska skörda fler humlekottar i år eller om det är helt meningslöst för att de smakar skit....
 
I mina trakter växer humle lite varstans kring gamla gårdar. Så ock vid mitt hus från 1882. När jag var liten reste folk humlestörar trots att de inte tog vara på kottarna

Vet att det gjorts inventeringar där man samlat humle och gentestat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp