om Humle, odling och hemmagjort öl

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi har några humleplantor som växer "i staketet" till en av våra hästhagar, där de klänger så gott de kan på några slånbuskar som vi inte hunnit ta bort. I år levererar de gott om humlekottar...
1629497195965.png


Och jag är ju en tänkare, så jag börjar fundera lite.
Jag har i flera år tänkt gräva upp humlen och flytta den till ett bättre ställe - men efter att ha läst på lite har jag insett att 1) Humle är nästan omöjlig att "bli av med" på den växtplats den själv valt. Och 2) Man kan ta sticklingar från humle och på så sätt ändå lyckas få dem att växa där man vill ha dem.

Några funderingar då:
- Jag har förstått att Humlestörar bör vara höga. Men hur höga måste de vara? Eller, hur låga kan de vara och ändå funka?
Vilken typ av virke använder man bäst? Hur tjockt ska det vara?
- sen det där med öl då...
Det hade varit kul att testa nån gång, att göra eget öl av egenodlad humle. Men hur gör man? Jag har googlat lite, men är för dålig på söktermer så jag hamnar bara på färdiga bryggerisatser. Och det var ju inte det jag tänkte...
Och vidare, hur får man dit kolsyran? Är det något som bildas under bryggprocessen? Eller ska/kan man använda sin sodastreamer för att tillsätta kolsyra?
 
Vi har några humleplantor som växer "i staketet" till en av våra hästhagar, där de klänger så gott de kan på några slånbuskar som vi inte hunnit ta bort. I år levererar de gott om humlekottar...
Visa bifogad fil 75664

Och jag är ju en tänkare, så jag börjar fundera lite.
Jag har i flera år tänkt gräva upp humlen och flytta den till ett bättre ställe - men efter att ha läst på lite har jag insett att 1) Humle är nästan omöjlig att "bli av med" på den växtplats den själv valt. Och 2) Man kan ta sticklingar från humle och på så sätt ändå lyckas få dem att växa där man vill ha dem.

Några funderingar då:
- Jag har förstått att Humlestörar bör vara höga. Men hur höga måste de vara? Eller, hur låga kan de vara och ändå funka?
Vilken typ av virke använder man bäst? Hur tjockt ska det vara?
- sen det där med öl då...
Det hade varit kul att testa nån gång, att göra eget öl av egenodlad humle. Men hur gör man? Jag har googlat lite, men är för dålig på söktermer så jag hamnar bara på färdiga bryggerisatser. Och det var ju inte det jag tänkte...
Och vidare, hur får man dit kolsyran? Är det något som bildas under bryggprocessen? Eller ska/kan man använda sin sodastreamer för att tillsätta kolsyra?
gubben har börjat odla humle. I Sverige då. Han letade upp att det ska vara störar av gran och här på kommunträdgård och de jag sett i trakten och vi har är störarna ca 4-5 m , ganska fri, varierande längd, och ca 6-7cm i diameter i botten. Det är helt enkelt granar som är utgallrade i skogen. Störarna ser inte så imponerande ut så den tjockleken som telefonstolpe är ”overkill”.
 
Vi brygger egen öl. :)

Det är förhållandevis enkelt om man lägger lite tid på det, men det finns flera skolor inom ölbryggning och det är inte helt okomplicerat.

Till att börja med är inte all humle lämplig för öl. Men det märker man väl på smaken sen. :D

Kolsyran bildas av socker efter att man flaskat ölen. Alternativt köper man en behållare som man kopplar till en kolsyrepatron. Bryggning av öl kan vara lite av en materialsport, men att börja med simpla jäshinkar funkar utmärkt. Det finns många bra guider på nätet för hur man brygger öl. När man bestämt sig för att brygga bör man först reda ut vilken maltsort man vill ha, beroende på vad för sorts öl man gillar. Antingen kör man en sort, eller blandar flera. Sen kommer jästen, som också beror på vilken sorts öl man önskar. Även humlen spelar in vad gäller smak. Att börja med en enkel lager är nog simplast.
 
gubben har börjat odla humle. I Sverige då. Han letade upp att det ska vara störar av gran och här på kommunträdgård och de jag sett i trakten och vi har är störarna ca 4-5 m , ganska fri, varierande längd, och ca 6-7cm i diameter i botten. Det är helt enkelt granar som är utgallrade i skogen. Störarna ser inte så imponerande ut så den tjockleken som telefonstolpe är ”overkill”.
Det är skillnad om varje planta växer mot en stör eller om det som i @hastflicka s fall är stolpar som man spänner linor mellan och sedan har linor ned från som humlen växer längs. (Bilden ser i a f ut som de mer storskaliga odlingar som jag har sett och som är konstruerade på det viset)
 
Det är skillnad om varje planta växer mot en stör eller om det som i @hastflicka s fall är stolpar som man spänner linor mellan och sedan har linor ned från som humlen växer längs. (Bilden ser i a f ut som de mer storskaliga odlingar som jag har sett och som är konstruerade på det viset)
Vad är skillnaden ? Ah de har bara tråd ned. Det är ju ännu tunnare. Jag tror inte ts skulle börja med storskalig humleodling precis just nu iallafall? Jag tycker de verkar rätt bekväma med den storlek vi har. Vi har tre och två slingrar sig så fint ochnaturligt. Den tredje hade nog ohyra i början och började aldrig klättra. Verkade lösa sig med såpvatten mot ohyran men då var det för sent tyckte den tredje. Första året. Fast det är klart vi har en från tidigare boende som enbart har tråd att slingra sig på. Den ger aldrig humlekottar.
 
Senast ändrad:
Jag blev som sagt lite nyfiken och tittade vidare. Tva av mina soner brygger helt fantastiskt ol sjalva. Den ena bor i Florida dar hops inte vaxer sa bra, sa han koper hops ... den andra bor har i Oregon dar hops vaxer aldeles utmarkt ... men han ar for lat for att odla hops sjalv, sa han koper ocksa. :p Men sa har gar det till.
Och, @ameo , den plantan som inte ger nagra kottar ar formodligen en male planta, bara den female ger kottar.

Sa ... nu har jag lart mig mer om hops an jag nagonsin tankt mig. Jag som inte ens kan dricka ol.:angel::D

Har ar svar pa en del fragor om hur humle vaxer.


 
När man bestämt sig för att brygga bör man först reda ut vilken maltsort man vill ha, beroende på vad för sorts öl man gillar. Antingen kör man en sort, eller blandar flera.
Man brygger helt enkelt efter recept.
Att börja med en enkel lager är nog simplast.
Nej, lager är mycket jobbig att jäsa i ett vanligt hem, då den är rätt kinkig på att få stå i en smalt temperaturspann. Men kan man hålla ex 17c+-1c i tre veckor, då är man på banan.
Ale är mycket mer temperaturförlåtande, och jäser mycket sällan fel i ett vanligt hem. Så ale får min röst på vad som är simplast att brygga.
 
Man brygger helt enkelt efter recept.

Nej, lager är mycket jobbig att jäsa i ett vanligt hem, då den är rätt kinkig på att få stå i en smalt temperaturspann. Men kan man hålla ex 17c+-1c i tre veckor, då är man på banan.
Ale är mycket mer temperaturförlåtande, och jäser mycket sällan fel i ett vanligt hem. Så ale får min röst på vad som är simplast att brygga.

Ja, jag vet att man ofta brygger efter recept.

Mvh vi brygger också egen öl.
 
Det är roligt att brygga öl! Jag skulle också vilja odla egen humle, så jag följer tråden och hoppas på många tips och råd.

Vi satte fö en IPA med kveikjäst härom dagen. Jäklar vad kveiken sätter igång snabbt, älskar den!


06ED7E5B-7A58-4198-AE22-5EA6DEAB6CC0.jpeg

Tycker om den här boken. Både enkla och lite svårare recept, både klassiska och lite roligare sorter. Litet tips 😊
 
Vad roligt att det finns så många hembryggare här! Jag har bryggt i två år nu och har ett Coobra bryggverk som ger 20-liters batcher. Hobbyn bara växer, framför allt utrustningsmässigt, har bla jäskylar och fatkyl med tappkranar. Roligast är att knåpa ihop nya recept och optimera dem och bryggteknikerna för ett allt bättre resultat!

Som det redan har skrivits i tråden så är troligtvis inte humleplantan i trådstarten lämplig för öltillverkning. Den är mest troligt en trädgårdshumle som varken har tillräckligt med alfasyror (som ger beskan) eller aromer. Jag har själv en tanke på att börja odla ölhumle och då kommer jag att köpa in rätt sorter från en webshop i tyskland.
 
Vad roligt att det finns så många hembryggare här! Jag har bryggt i två år nu och har ett Coobra bryggverk som ger 20-liters batcher. Hobbyn bara växer, framför allt utrustningsmässigt, har bla jäskylar och fatkyl med tappkranar. Roligast är att knåpa ihop nya recept och optimera dem och bryggteknikerna för ett allt bättre resultat!

Som det redan har skrivits i tråden så är troligtvis inte humleplantan i trådstarten lämplig för öltillverkning. Den är mest troligt en trädgårdshumle som varken har tillräckligt med alfasyror (som ger beskan) eller aromer. Jag har själv en tanke på att börja odla ölhumle och då kommer jag att köpa in rätt sorter från en webshop i tyskland.
Vi köpte humlen ”Hulla” är den ”bra”? Varför skulle inte någon ha kunnat planterat en bra humle? Vad bygger du det antagandet på? Utseendet?
 
Har i Oregon dar vi har hundratals (tusentals?) micro bryggerier och klimatet som ar "snallt" om man vill odla det mesta ... men de som haller pa sager att odla "hops" ar svart. (Da jag inte odlar sjalv vet jag inte varfor ... men da vi ofta ar pa samma fester och stallen som soner som brygger eget ol hor vi pratet) Har heter den basta hopsen, den som ar enklast att odla med gott resultat ... Cascades.
 
Vi köpte humlen ”Hulla” är den ”bra”? Varför skulle inte någon ha kunnat planterat en bra humle? Vad bygger du det antagandet på? Utseendet?
Hulla är en ölhumle så den går naturligtvis att använda. Det jag menar är att de allra flesta humleplantor som planteras i trädgårdar köps in på vanliga plantskolor för sitt prydnadsvärdes skull och en sådan humle har inte tillräckligt bra smakkvaliteter, det kan nog gå att hitta ölhumle på en vanlig plantskola också men om man letar just ölhumlesorter så är utbudet betydligt större i ex tyskland. Sedan kan man självklart använda trädgårdshumle också, den är ju inte giftig direkt...men man kan nog inte förvänta sig någon smaksensation på det färdiga ölet.

Själv köper jag min humle och det mesta annat som behövs till ölbryggning, som malt och jäst, på humle.se eller maltmagnus.se
 
Hulla är en ölhumle så den går naturligtvis att använda. Det jag menar är att de allra flesta humleplantor som planteras i trädgårdar köps in på vanliga plantskolor för sitt prydnadsvärdes skull och en sådan humle har inte tillräckligt bra smakkvaliteter, det kan nog gå att hitta ölhumle på en vanlig plantskola också men om man letar just ölhumlesorter så är utbudet betydligt större i ex tyskland. Sedan kan man självklart använda trädgårdshumle också, den är ju inte giftig direkt...men man kan nog inte förvänta sig någon smaksensation på det färdiga ölet.

Själv köper jag min humle och det mesta annat som behövs till ölbryggning, som malt och jäst, på humle.se eller maltmagnus.se

Maltmagnus är så bra. Alltid snabba leveranser 👌

Vi har också kyl med tapp. Tre tappar närmare bestämt. Det är så roligt när man har folk över och kan bjuda på sin egen öl, ur tap 😊
 
Maltmagnus är så bra. Alltid snabba leveranser 👌

Vi har också kyl med tapp. Tre tappar närmare bestämt. Det är så roligt när man har folk över och kan bjuda på sin egen öl, ur tap 😊

Sambon har precis övertalat mig att vi ska köpa kyl med tapp. Tyckte det verkade onödigt först men att slippa flaskningen sparar ju en del tid. Det verkar som att de två senaste satserna har oxiderat just under flaskningsprocessen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp