Om hunden dör

Z

Zaxxa

(och man har planer på att ha hund)
Tycker ni man ska skaffa en ny på en gång eller "sörja" färdigt?
Vad är bäst?
 
Sv: Om hunden dör

Det är upp till var och en. Alla sörjer på olika sätt.
 
Sv: Om hunden dör

Jag fick hem en ny liten tjej bara 1 ½ vecka efter att Vi tog bort Leia... Det föll sig så och känns jätte skönt... EN vän till mig förlorade sin Schäfer väldigt hastigt (bara ca 9 mån) dagen efter jag tog bort Leia, hon fick hem en ny liten samma vecka..

Jag tycker att det känns skönt, men det är olika för alla...
 
Sv: Om hunden dör

Sitter man och kollar på Blocket 1 timma efter att hunden dött efter en ny hund-då sörjer man säkert inte särskitl mycket.
Hunden blir som en slit och släng vara.
 
Sv: Om hunden dör

Zaxxa skrev:
Sitter man och kollar på Blocket 1 timma efter att hunden dött efter en ny hund-då sörjer man säkert inte särskitl mycket.
Hunden blir som en slit och släng vara.

Att man letar ny hund snabbt behöver inte alls betyda att man inte sörjer, och att hunden är en slit- & slängvara. Hur hunden behandlas under sin levnad talar om vad man har för känslor - inte hur man väljer att hantera tomrummet.
 
Sv: Om hunden dör

Zaxxa skrev:
Sitter man och kollar på Blocket 1 timma efter att hunden dött efter en ny hund-då sörjer man säkert inte särskitl mycket.
Hunden blir som en slit och släng vara.
Dummaste jag hört? Nu handlar jag visserligen inte på blocket. Men jag hade nästan förberett att få hem en lånehund när Focus var som sämst. För att jag vet, utan Focus och inget ansvar kommer jag inte gå upp ur sängen.
 
Sv: Om hunden dör

Det är upp till var och en, när min hund försvinner skulle jag gärna ha en ny hund innan, Men skulle sörja så otroligt mkt endå.
Men just att slipa komma hem till ett tomt hem utan en glad hund runt benen, Ingen som väcker än på mornarna och vill leka, Ingen att gå ut med osv, jag tror att en ny individ skulle göra så att förlusten blev mildare då man slipper tomheten av en hund. men skulle även ha dåligt samvete för att jag skaffa en ny så fort så det är på gott och ont :crazy: .
 
Sv: Om hunden dör

Jag antar att din hund hastigt avlidit och att du inom kort har skaffat/ska skaffa en ny hund och fått höra negativa kommentarer om detta?
 
Sv: Om hunden dör

jaghar i samtliga fall då jag mist mina servicehundar börjat titta efter ny hund direkt,oftast dagen efter.

och man kan -knappast-kalla mina djur för slit o slängvara

vi har redan nu börjat se ut gravplats till min äldsta ,jaghartvå ersättare,varav den ena beställdes veckan efter min förra SDs död icancer.

när jag fick erbjudand eom henens halvbror så tånkte jag i ungefär ensekundo tackade ja.

jag har lidit mycket o haft många förluster av båd edjur o männisor så jag är realist,sörjer naturligtvis men jag avlider inte själsligt.
vi får dock se vad som händre när min äldsta,som delat mitt liv i 11 år dör... jag är förberedd sedan 4 år tillbaka då hon lever på övertid o det känns ok med valparna som ersätter henne.

sorg kan se ut på olika sätt.
i mitt liv kanske det är en lyx att sörja förluster,vem vet?
 
Sv: Om hunden dör

För mig som planerar ett hundköp långt innan valpen levereras är det svårt att anpassa det efter hur andra hundar blir sjuka eller dör. Och skulle något inträffa just innan valpen anländer så ändras inte planerna så lätt, vill man ha en valp efter en speciell parning så får man sällan en andra chans.
 
Sv: Om hunden dör

Jag har alltid haft två hundar, för att de ska ha sällskap av varann. Så när jag fick ta bort min ena hund letade jag ganska omgående efter en ny hund. Dels för att hjälpa mig i sorgen och för att den andra skulle få sällskap. Jag vara beredd att vänta på att få en hund från en bra uppfödare. Men nu hittade jag en toppenuppfödare som var tvungen att sätta ut en hund på foder.
Så jag fick en ny snabbt. Det hjälpte både mig och den kvarvarande hunden. När den andra vovvan blev gammal och fick tas bort väntade jag ett par månader för att få min nya hunds bästis från samma uppfödare. Hon hade valpar då min gamling försvann. Så jag väntade.
Mina hundar är på inget sätt slit och släng. Jag älskar dem, både de nya och de gamla. Mina gamla kan aldrig ersättas av de nya. Men man har rum för så mycket i sitt hjärta. Och att ha något nytt att pyssla med kan för en del hjälpa till att iaf inte bara tänka på sin sorg, utan kunna gå vidare.
 
Sv: Om hunden dör

Min första hund dog 11 april förra året och jag köpte mitt nya yrväder 3 oktober. Jag har för att vara helt brutalt ärlig inte sörjt min förra trotjänare en enda dag efter hennes död, för jag vet att hon har det bra i hundhimlen. Däremot sörjde jag henne varje dag i 2 år innan hon dog, för att hon hade en obotlig hjärtsjukdom och jag visste att hon skulle dö snart. Så när hon gick bort hade jag sörjt färdigt, och hade redan behandlat känslorna av att inte få se henne mer. Gör det henne till en slit-och-släng-vara? Don't think so.

När jag köpte nya vovven så var det helt rätt i tiden, allt stämde och jag behövde verkligen en vän. Utan henne hade jag troligen inte överlevt vintern, känns det som i alla fall. Om någon hade sagt till mig att jag inte fick köpa hund så tidigt efter förra hundens bortgång, utan måste sörja färdigt först, så hade jag nog bett personen i fråga söka professionell hjälp! :crazy: Min älskade Chessie blir inte mindre värd för att jag nu har min älskade Flisa bredvid mig, tvärtom så kommer hon alltid bli hyllad som min första vovve, något som inte ens 100 andra hundar kan ta ifrån henne.
 
Sv: Om hunden dör

Alla sörjer olika så det är bara en själv som kan avgöra vad som är bäst. Jag anser att man kan sörja fast man då samtidigt har någon ny att se framemot som behöver ens kärlek och omsorg.
 
Sv: Om hunden dör

Bara för att en ny valp kommer hem fort betyder verkligen inte att hunden varit slit å släng...

I mitt fall så är det en god vän och uppfödare som jag köpte min nya valp av.. Jag hade redan tittat lite på den men inte vågat ta ett beslut innan Leia faktiskt gick bort... Vad gäller min vän så hämtade hon en sin nya valp av samma uppfödare som hund nr 1!

Vi båda är väldigt glada att vi har fått nya små liv att rikta vår kärlek till.....
 
Sv: Om hunden dör

Upp till var & en, alla har ju olika sörjearbete.
Var fodervärd till en schäfer en tid, den hundens ägare
hade köpt hunden för att "komma över" schäfern hon
hade haft före. Var bara det att hon inte orkade med
att fostra den nya valpen för att hon saknade den andra
hunden så mkt. så efter 1 år så satte hon ut "den nya"
hunden på foder som inte ens då kunde "grundläggande
lydnad"...
Jag vet inte hur jag skulle göra men jag tror att jag hade
orkat med att skaffa en ny hund nästan på en gång....
 
Sv: Om hunden dör

*KL*

Helt individuellt tycker jag.

Den 18:e maj åkte jag med pappas tioåriga riesentik på den sista resan. Pappa hade redan innan när han insåg att tikens dagar var räknade börjat titta efter valp men inte hittat någon. På kvällen samma dag som tiken tagits bort hade jag lyckats hitta en uppfödare med otingad tikvalp, och jag ringde pappa och gav honom uppgifterna. Han ringde och pratade med uppfödaren (samma kväll eller dagen efter, vet inte) och åkte och tittade på valpen och la handpenning samma vecka.

Hämtade den 6:e juni, och det är så UNDERBART att se pappa nu, hela han strålar verkligen. För HONOM så är det absolut bästa att få en ny valp så fort som möjligt, och allra helst strax innan den 'gamla' hunden försvinner. Ju kortare tid utan hund dessto bättre.

Och pappas hundar är INGA slit och slängvaror. Jag har sett pappa gråta EN gång i hela mitt liv, innan nu, och mamma såg under deras 13-åriga äktenskap honom gråta EN gång (över en hund som dog, btw). Men som han grät när tiken skulle tas bort. Jag var där och vi bestämde att jag skulle komma och hämta henne och åka med henne morgonen efter. Pappa grät hela em och hela natten, och hela dagen efteråt. Helt förkrossad. Och som han snyftade fram: 'Det är så svårt.. vi har varit tillsammans varenda dag i tio år..tio år!'. Det sista han sa till tiken var 'Farväl Sallygumman, hälsa Dixie och de andra' (Dixie och de andra är tidigare hundar). Hundarna är begravda på hans mark, i väldigt fina gravar, med gravsten. Och pappa satt vid graven hennes flera timmar varje kväll veckan efter hon togs bort. För pappa är hans hundar LIVSKAMRATER, och inget annat. Och han skulle ge sin vänstra arm för dem om det behövdes.

Han hade heller inte kastat sig över första bästa valp, mellan förr-förra tiken och förra tiken gick det 1½ år innan han hittade valp. Men nu hade han sådan tur att jag lyckades snoka upp en valp som var precis vad han ville ha. Ren tur, normalt är det LÅNG väntetid på tikar i den rasen, och jag ringde nog fan alla uppfödare som fanns. Fick tips tillslut om en uppfödare som fått åtta tikvalpar i en kull, och hade ytterligare extremtur att det fanns en obokad tikvalp. Meriterade föräldrar, pappa både utställninsgchampion, välmeriterad brukshund och korad. Mamma med resultat i bruks och bra mentalitet (minns inte om hon är korad). Så det är verkligen inte 'första bästa valp från blocket.se..)

JAG har svårt att ta hem en ny hund direkt efter att den gamla gått bort, MEN jag vet också att det är 'dubbelt' så tungt att förlora hunden och bli utan hund, än att förlora EN AV hundarna. Man sörjer själva hunden exakt lika mycket, men det känns så otroligt mycket mer om alla hundrutiner försvinner med. Så därför försöker jag se till att 'nyrekrytera' INNAN den gamla hunden gått bort.

När min blandistiktik började bli gammal skaffade jag därför greyhoundhanen. Nu hängde tiken i både länge och väl, och greyishanen började bli till åren med. Så jag skaffade en greyhoundtik :angel:

Blandistiken åkte till himlen i november för två år sedan, och hanen hänger i men han lever på lånad tid (jag kommer gräva åt honom närmsta veckorna, så att det är klart om/när han måste fara).

Så, jag vill gärna ha hund direkt efter så själva hunderirutinerna finns kvar, det blir lättare då tycker jag. Men jag har otroligt svårt att åka iväg med en och hämta hem den andra direkt. Så försöker stämma i bäcken.

(Samma sak med hästar, när det börjar bli fara för att det snart är kört för någon av hästarna så börjar jag omedelbart surfa annonser, för jag vet att jag inte kommer orka det efter, men att det kommer bli så otroligt mkt svårare om jag blir utan häst/ar t ex. Minns när unghästen fick tas bort, valacken var då på bete på annat ställe, så ingen häst hemma. Jag låg på soffan en sommar, minns ingenting från den, men enligt uppgift muttrade jag bara 'ingen lust' till precis allt som föreslogs. Det är efter den upplevelsen jag verkligen försöker se till så att det finns hästerirutiner/hunderirutiner kvar när något djur går bort)

Men tycker som sagt att det är helt upp till var och en, finns inga rätt eller fel i frågan. Samma sak gäller ju hästar, jag vet de som påväg hem från avlivningen hämtar hem den nya hästen - och även om jag inte skulle klara det, så anser jag inte att det generellt är bättre/sämre än någon annan lösning. Utan var och en gör såsom de tycker känns bäst.
 
Sv: Om hunden dör

Det är jätte individuellt men jag tycker inte man ska köpa första bästa hund bara för att man har förlorat en annan utan man ska ju söka upp rätt valp/hund i såna fall.
 
Sv: Om hunden dör

Sen är det ju så att i grunden så är en hund ett ARBETSREDSKAP, inget gulligt sällskap- något man behöver i sitt dagliga liv.

Själv planerar jag så att jag har ersättare klar INNAN hunden blir gammal. Vid olycka så får det gå fortare och då är självklart all planering förstörd.

Det här med sorg är individuellt och även synen på hundar.

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 589
Senast: LaMagia
·
Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
578
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 589
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 182
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp