Om inte tävling fanns.

Oh ja! Älskar att träna men är inte jätteförtjust i att tävla.
Samma här. Jag tycker det är roligt att utvecklas och jag har små mål med alltihop, men det är inte tävling i sig som lockar.

Med förra ponnyn så hade jag ett mål med dressyrträningen. Jag skulle starta L:B på klubbtävling.

Nu har jag ju börjat hoppa med nya hästen, och då är just nu målet att rida en bana i lugn jämn galopp, så hon inte sticker mot hindret eller bryter av till trav i svängarna.

Ett "hemligt" mål är också att en dag hoppa 110 cm. Detta är dock ej satt med någon deadline och vi är ännu under en meter i hinderhöjd på träningarna.

Så, det där med tävling är underordnat. Jag vill rida och umgås med hästen, lära mig mer och bli bättre ryttare och även bättre på hästhantering och lösträning.

Inte ens när jag var ung var jag så intresserad av tävlingar. Jag har mer motiverats av unghäst-träning, ridning av lite svåra hästar med nerv eller umgänge med föl.
 
Jag skulle inte hålla på med hästar om jag inte tränade målmedvetet men tävling har inte så stor betydelse. Är inte så mkt för att mest rida i skogen, vet av erfarenhet att jag tröttnar då.
 
För mig är tävling drivet för mitt hästeri. Utan tävling hade jag aldrig fortsatt ha häst. Egentligen inte för att hästarna bara är till för att tävla men min motivation till kontinuerlig träning, utveckling och för att hästarna inte ska stå i en hage bara, är tävlingen drivkraften.
Jag hade också haft ett billigare alternativ än häst om jag inte hade tävling som motivation.

När jag var yngre var det inte så. Då var det kul att vara ute i 2-3 timmar om dagen och bara rida med kompisar men på den tiden hade alla mer tid då vi gick i skolan, hade inte egen familj, villa o.s.v.

Med det sagt kan jag ju säga att tävla, det har jag inte gjort på fler år. Det beror på att annat kommit mellan och att jag är mellan två hästar (tävlingshästen dog och den nya är mycket jobb med och däremellan hade jag en annan som var mycket jobb med också).
Det är rätt skönt att inte ut och tävla men dåligt för motivationen och att träna vidare.
 
Självklart hade jag fortsatt. För mig har tävling alltid varit fullkomligt oviktigt och har aldrig haft någon plats i mitt liv. Det är annat jag ser som viktigt i umgänget med hästar. Så, för min del hade alla tävlingar kunnat försvinna. Det hade inte ändrat något alls.
 
Jag hade troligtvis inte haft egna hästar men fortsatt med mitt arbete som ridlärare. Jag hade inte haft motivationen att träna (Och betala massa pengar) utan tävling. Undervisningen tycker jag dock är jätteroligt och majoriteten av mina elever tävlar ju inte, så det hade jag absolut fortsatt med :)
 
På alla mina 30 år med hästar så har jag aldrig tävlat på en riktig tävling.
Clearround/pay n jump har jag startat 4 ggr och senast var för iafl 15 år sen.
Har 0 intresse av att tävla.
Så för min del får man gärna sluta med tävlingar
 
Ja absolut!
Älskar att rida och träna och utvecklas, men gillar inte alls att tävla. Fattar inte alls grejen med att betala en massa pengar för att gå upp skit-tidigt på morgonen, åka iväg och rida och trängas med andra på framridningen för att sedan vara helt ensam på tävlingsbanan där ALLA tittar på mig😱, bara jämföra sig med andra... "Jag vann!" "Jag var bättre än den och den!" "Jag var sämst av alla..."
Var en sådan otrolig lättnad när jag bestämde mig för att skita i grupptrycket och bara låta bli tävlingar helt! Ridning är mycket roligare nu!

(Jag förstår inte andra typer av motions-tävlingar heller, att betala pengar för springa och knö med tusentals andra, eller simma när det är så mycket folk att man riskerar att drunkna för att man får en fot i huvudet, försöka ta sig fram på skidor bland massa folk, pappmuggar över hela marken, snöskotrar och helikoptrar! Mycket hellre går/springer/simmar jag ensam, helt gratis, när det är lugnt och tyst och man kan uppleva naturen runt omkring.)
 
Jupp! Har precis börjat tävla mer än enstaka gånger och det hör ihop med att nuvarande häst funkar på tävling, tidigare inte. Men så viktigt är det inte och jag är totalt ointresserad av rosetter och jämförelse med andra.

För övrigt skulle svaret vara samma på frågan om jag skulle fortsätta även om hästar inte kunde hoppa 😝
 
Jag tillhör gänget som tävlar och har gjort både i stora mängder och på hög nivå. Jag skulle absolut kunna ha häst utan att tävla. Jag har ju häst trots allt 365 dagar om året och de flesta är inte tävlingsdagar. Jag fullkomligt älskar att tävla och förberedelserna inför men anledningen till att jag har häst är ändå vardagen. Och jag kan njuta lika mycket av en mysig skogstur som på en tävlingsplats.
 
Jag tillhör gänget som tävlar och har gjort både i stora mängder och på hög nivå. Jag skulle absolut kunna ha häst utan att tävla. Jag har ju häst trots allt 365 dagar om året och de flesta är inte tävlingsdagar. Jag fullkomligt älskar att tävla och förberedelserna inför men anledningen till att jag har häst är ändå vardagen. Och jag kan njuta lika mycket av en mysig skogstur som på en tävlingsplats.

Men skulle du vilja rida ut i skogen 365 utan mål osv ?
 
Men skulle du vilja rida ut i skogen 365 utan mål osv ?
Fast bara för att man inte tävlar behöver det ju inte vara mållöst? Och inte ute i skogen i alla väder heller :D.
Hade jag inte tävlat så hade jag nog haft en mer "skogsluffarvänlig"-häst och drivits av att lära den de där svårare krumelurerna ändå.
 
Fast bara för att man inte tävlar behöver det ju inte vara mållöst? Och inte ute i skogen i alla väder heller :D.
Hade jag inte tävlat så hade jag nog haft en mer "skogsluffarvänlig"-häst och drivits av att lära den de där svårare krumelurerna ändå.

Nä alltså verkligen ang icke tävling
= mållöst 😅 (om du även läser min egna motivering tidigare o tråden ) 😅

Det var bara en följdfråga utifrån att du skrev om enbart skogen - blev nyfiken hur du motiverade dig helt enkelt 👍
 
Senast ändrad:
Jag rider inte för att tävla men gillar att rida för tränare och utvecklas med hästen. Yogi var verkligen en lycka att få rida för, jag förstår att han är så framgångsrik. :love:
 
Numer tävlar jag inte alls, trots att jag har flera hästar. Är inte alls sugen och vill inte ha kraven på mig att träna och hålla igång. Orkar jag inte rida på 2 veckor ska det inte vara någon katastrof.

Men när jag var i 20-årsåldern hade jag aldrig tränat och ridit ifall jag inte fick tävla. Men då var hästarna hela livet på ett helt annat sätt de inte är nu. Numer tycker jag att det är roligare att skritta ut på lång tygel än att åka iväg på hoppträning. Jag kan sakna tävlingarna ibland, men jag är inte ett dugg intresserad av att tävla själv, utan jag kan bara vara med på tävlingen som hästägare eller skötare.
 
Ja, absolut! Det är bara de senaste åren som jag har börjat tävla, alla mina andra år med hästar har varit utan möjlighet att tävla.
Däremot vill jag absolut träna och utvecklas tillsammans med min häst.


Jag har ofta tänkt att jag önskar att jag kunde nöja mig med att bara rida ut nån gång i veckan. Hade varit mycket enklare att få ihop och då hade jag inte ens behövt ha egen häst utan kunnat vara medryttare istället. Men det är inte det jag vill, jag älskar att lägga upp träningsplaner, träna för vem jag vill när jag vill!
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: Ajsing
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 198
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hjälp!!! Jag och min familj ska för första gången åka ned och kolla på Falsterbo horseshow. Men vi har svårt att fatta vad det är man...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Hästnyheter Sweden International Horse Show bjuder inte bara på tävling i världsklass. I mässpaddocken finns det möjlighet att hämta inspiration och...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp