Om jag bara vill klippa topparna..

Ja men naturligtvis. Jag som inte har en enda frivillig böj på håret hade bara önskemål om klipp rakt av i längder på ca 2 cm, inget mer. Trots detta dras plattång fram, och trots att jag säger "inget fix" så är det ett jädra kammande och finlir bakom huvudet på mig. Det hade kunnat ta 5 minuter max, nu tog det 15 minuter och kostade 390 pickadollar. Det känns som att det alltid dras ut på tiden.
Fast så enkelt att klippa håret rakt är det inte tror jag.
 
Baserat på svaren hittills är min frisör definitivt dyrast. Tror hon tar 800-900 för klippning. Anledningen att jag inte vet säkert är för att jag alltid även slingra håret, vilket ju kostar extra. Detta är Östermalm, Stockholm. Det är inget ovanligt pris i Stockholm även om det självklart finns billigare. Ner till 450 kr går nog relativt lätt att hitta i Stockholm. Jag är dock mycket svårt att ens tänka att gå till en annan frisör, har gått till samma sen jag var ca 17 år. Min frisör är mkt mkt duktig, vet vad jag gillar och förstår mig när jag beskriver vad jag vill ha i en frisyr (både klippningen samt färgen på slingorna). Så för mig är summan värt det. Men där är vi självklart olika!

Som någon annan påpekade ska priset för klippning täcka inte bara frisören tid utan även kostnader såsom hyra, utrustning etc.

Men ja, ner till 450 kr går det nog att hitta i Stockholm (lättare utanför tullarna).
 
Baserat på svaren hittills är min frisör definitivt dyrast. Tror hon tar 800-900 för klippning. Anledningen att jag inte vet säkert är för att jag alltid även slingra håret, vilket ju kostar extra. Detta är Östermalm, Stockholm. Det är inget ovanligt pris i Stockholm även om det självklart finns billigare. Ner till 450 kr går nog relativt lätt att hitta i Stockholm. Jag är dock mycket svårt att ens tänka att gå till en annan frisör, har gått till samma sen jag var ca 17 år. Min frisör är mkt mkt duktig, vet vad jag gillar och förstår mig när jag beskriver vad jag vill ha i en frisyr (både klippningen samt färgen på slingorna). Så för mig är summan värt det. Men där är vi självklart olika!

Som någon annan påpekade ska bostaden för klippning täcka inte bara frisören tid utan även kostnader såsom hyra, utrustning etc.

Men ja, ner till 450 kr går det nog att hitta i Stockholm (lättare utanför tullarna).

Hade min frisör varit i Stockholm är jag övertygad om att hon legat i det spannet, hon klipper på den nivån. Nu är det här som sagt byhåla och givetvis en helt annan lokalhyra.
 
Hos min ekologiska frisör kostar det från 485kr (trainee 45 min) till 770kr (gesäll 60 min). Här i Malmö kan man också klippa sig för en 100-lapp men då stöder det det garanterat svart arbetskraft och kriminalitet.
 
Ptja med tanke på att även frisören ska ha en vit lön, betala lokalhyra, material osv så tycker jag väl att en kan betala vad det kostar. Är inte så intresserad av att sponsra svartarbete så även om jag kan få klippt för en hundring går jag hellre till en seriös aktör och betalar runt 400 kr oavsett jag toppar, klipper frisyr eller får extrafix som tex när jag ville få håret lockat inför en julfest i anslutning till min frisörtid...

Annars kan en ju göra som tråden redan tagit upp, be en vän/partner klippa eller klippa sig själv. Det är ju ingen rättighet att få gå till utbildad frisör så det är ju en lyxvara.
Exakt så ska en medveten konsument tänka idag. En snabbklippning för 150:- moms ska dras av och sedan skatt och sociala avgifter. Snabbt räknat 150 x 0,70 som dras bort. Kunder som stönar för att människor måste tjäna sitt levebröd är dessutom nästan alltid missnöjda kunder. Nej TS ska ställa sig frågan: Vad är det VÄRT för mig att få gå till en utbildad frisör som klipper mitt hår? De som inte tycker det är något värt så finns det frisör skolor där man kan låta sig klippas av elever. Två flugor i en smäll...billigt och låter eleverna få öva
 
Ser det som självklart att jag betalar som för en klippning och har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara ett lägre pris för att "städa upp topparna", om det inte bara är lugg som ska klippas tex.

Salongen som jag går till (nu...gick ganska nyligen till frisören för första gången på en handfull år, men ska försöka få det gjort regelbundet nu!) är trevlig och personlig. Alla frisörerna har minst gesällbrev - en del mästarbrev - och är skickliga och kunniga, och jag skulle lita fullt ut på dem även med mer avancerade färgningar och klippningar etc. Jag värdesätter allt detta högt och är därför beredd att betala för det.
För klippning finns det ett par olika alternativ. 45min inkl tvätt, fön, styling (tid som jag skulle boka om jag inte vill göra nån egentlig förändring) : 510:-. 60min inkl tvätt, hårbottenmassage, fön och styling (längre tid där utrymme finns för att diskutera kring frisyr, alt om en vill göra en rejäl förändring) : 670:-.
 
Jag gick till frisör för att klippa topparna för första gången på ungefär tio år förra sommaren. Salongen tog £20 för att klippa topparna utan tvätt, tork eller styling... så typ trehundra spänn och det är ju inte alls farligt egentligen, men jag hade verkligen förväntat mig att det skulle se annorlunda ut än när jag gör det själv - det gjorde det inte, så jag klipper nog hemma även i fortsättningen. :)
 
Skulle inte vilja betala fullpris för att enbart klippa topparna. Då väljer jag hellre att låta t.ex. min moster göra det. Får knappt betala något för att ens raka till min undercut. Fick inte betala en ynka krona när jag var där senast. Väljer dock alltid att gå dit, inte för att det inte kostar något utan för att personalen där är hur trevliga som helst och gör alltid ett bra jobb. Tror fullpris hos dem är 280kr.
 
Jag inser vad det bör kosta frisören per h med lokalhyra, utrustning, produkter, semester, pension etc och inser att iom att jag har noll frisyr med långt hår så klipper jag hellre själv hemma.
Sist jag var hos frisören kostade det några tusen iom långt hår som skulle färgas i olika nyanser. Jag blev så där nöjd och har sedan dess klippt mig själv även när jag haft mer uppklippt/lugg etc.
Jag lägger hellre de pengarna på annat.

Och tom jag som inte direkt är bra på hår ser ju att det blir snyggare resultat om man gör som hos frisören och klipper lager efter lager och inte bara rakt av. Jag tycker fallet blir snyggare om man tar ngt, ngt kortare underst etc.. Så jag fattar varför toppning kostar en del det med.
 
Sist jag var hos frisören tror jag att jag betalade runt 500kr, har inte varit där sen dess. Klipper mig själv hemma för tillfället, toppar lite på de långa och rakar det korta. Tanken är att gå till frisören igen sen när jag fått till den frisyren och längden jag är ute efter, så får de jämna till.

Jag har självlockigt hår, så kommer undan lite om jag inte klippt rakt. Vet jag klippte ofta hemma själv när jag inte riktigt hade ekonomi att gå till frisören.
Det blir helt klart bättre när frisören än när jag själv klipper, utan tvekan och betalar vad det kostar.
 
Varför tror folk att det är en mänsklig rättighet att klippa sig hos en frisör? Visserligen gammal artikel men: https://www.arbetarbladet.se/artikel/ar-din-frisor-svart-eller-vit

”Enligt skatteverket bör en frisör dra in ungefär 60.000,- per månad för att få ut en bruttolön på ca 20.000,- kr. 2/3 går alltså till kostnader (hyra, el, telefon, material osv), skatter, moms och arbetsgivaravgifter”

Någonting att ha med sig generellt i livet är att om någonting verkar väldigt billigt är det oftast alltid någon annan som får betala ett högre pris - exempelvis i form av utebliven pension, oskäliga arbetsförhållanden eller barnarbete.
 
Jag betalar typ 500 kr för att toppa håret, 45 min. Tycker att det är sjukt dyrt dock men det verkar vara ungefär samma hos andra frisörer där jag bor så...
 
Min frisör tar 690 kr för klippning av långt hår vilket de räknar tar 60 min.
Jag betalar 830 kr då jag även har väldigt tjockt hår och de räknar med 75 minuter istället. Då ingår tvätt, fön och styling med till exempel lockar samt produkter om så önskas, men hon frågar alltid innan om det är okej att använda produkter och om jag vill bli stylad eller ej. Det tycker jag är respektfullt.
Detta är på en erkänt bra frisörsalong med välutbildade frisörer på Östermalm i Stockholm. När jag bodde utanför tullarna betalade jag 690 kr för 60 min hos den mest erfarna frisören på salongen, så knappast någon skillnad.
 
650kr/timme är hyfsad standard-taxa här i krokarna för klipp, färg kostar lite mer i tid och pengar (dvs 2h blir runt 1600, inte 1300).

Jag bokar oftast ”klipp 30 minuter” och då blir det en dryg trehundring :)
 
Ptja med tanke på att även frisören ska ha en vit lön, betala lokalhyra, material osv så tycker jag väl att en kan betala vad det kostar. Är inte så intresserad av att sponsra svartarbete så även om jag kan få klippt för en hundring går jag hellre till en seriös aktör och betalar runt 400 kr oavsett jag toppar, klipper frisyr eller får extrafix som tex när jag ville få håret lockat inför en julfest i anslutning till min frisörtid...

Annars kan en ju göra som tråden redan tagit upp, be en vän/partner klippa eller klippa sig själv. Det är ju ingen rättighet att få gå till utbildad frisör så det är ju en lyxvara.
Nu citerar du inte vare sig mig eller någon annan i tråden men måste hur du kan dra det till nivån svartarbete begriper jag inte, är jag blin eller har någon sagt något om att betala en frissa svarta pengar?

En klippning som tar max 15 minuter, då med inkluderat oombett fix, för 390.00 kronor, innebär en timpenning på 1560.00 kronor. Hujedamig, jag tror att jag ska bli frissa när jag blir stor! Ambulerande så jag slipper lokalkostnad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För två veckor sedan var jag hos frisören för att slinga min utväxt, och betalade en hutlös summa för detta. Jag tycker att de har gjort...
2
Svar
21
· Visningar
1 275
Senast: Sassy
·
Kläder & Bli fin Efter avslutad cancerbehandling håller håret på att växa ut. Jag var hos herrfrisör för uppklippning i början men nu börjar det bli...
Svar
11
· Visningar
1 198
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
Svar
18
· Visningar
675
Senast: Pegasus63
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp