”Om jag inte bodde i Sverige skulle jag bo i...”

Casteloro

Trådstartare
Ja, vart skulle ni bosätta er för bästa förutsättningar att överleva? Jobb, bostad, socialt etcetera. Varför just på den platsen?
 
Jag älskar Sverige med sin natur och årstider så jag skulle välja Norge.

Om jag skulle vara liiiite wilde and crazy så skulle det bli Spanien. Älskar maten, vinet, feelingen och naturen.

Jag hade väl fått damma av mina gamla erfarenheter från turistbranchen och mina social skills och jobbat med nått där det kom till sin rätt.
 
Tyskland kanske eller Skåne? Med tanke på jobb. Kan iofs inte tyska så kanske inte ändå.
USA kanske eftersom jag har släktingar där. Men svårt att se mig själv leva i en sån urban miljö. Och frågan är hur det skulle vara rent praktiskt att bo där och landet är ju stort men tänker mig isåfall på den ostliga sidan norrut i en mer lantlig miljö men med närhet till en storstad.
 
Tyskland kanske eller Skåne? Med tanke på jobb. Kan iofs inte tyska så kanske inte ändå.
USA kanske eftersom jag har släktingar där. Men svårt att se mig själv leva i en sån urban miljö. Och frågan är hur det skulle vara rent praktiskt att bo där och landet är ju stort men tänker mig isåfall på den ostliga sidan norrut i en mer lantlig miljö men med närhet till en storstad.
Skåne är väl ändå Sverige? :p
 
Norge förmodligen, eftersom sambon jobbar där.
Annars nånstans längre söderut, med fler soltimmar året om än här. Södra Portugal tex. Vi har pratat om det innan vi fick barn, om möjligheten att flytta utomlands och då till nånstans där jag kan tanka d-vitamin året om.
 
Hade utan tvekan flyttat tillbaka till Oslo. :) Ett alternativt jag hade bosatt sig i New York.

Ingen större svårighet vad gäller språken. Både USA och Norge kan erbjuda fantastisk natur. USA får extra pluspoäng som kan erbjuda rejäl värme. Norge får minuspoäng för maten. :cautious: Men jag älskar Oslo som stad och hade inga problem med att känna mig hemma där. Har flera vänner och bekanta kvar i eller runt staden. Ser inte jobb som någon större svårighet på något av ställena heller.
 
Oj! Eller vad kul kanske snarare :) jag har verkligen ingen koll på Slovenien att det är bra levnadsstandard, stabil ekonomi och vackert dessutom!
Nej det är det som är det fina med Slovenien :D folk tror att det är ”juggeland” men få har koll på att det i princip inte var med i kriget och därför har klarat sig väldigt bra. Det är otroligt vackert med allt från vingårdar till berg då det gränsar till Kroatien i söder och Österrike och alperna (och Ungern) i norr.

Få hästintresserade vet att Lippizzanern egentligen kommer från Slovenien och att det fortfarande finns ett stuteri i Lipica, som ligger i en del av Slovenien som tillhört Italien.

Slovenien är Europas bäst bevarande hemlighet, enligt mig :D
 
Nej det är det som är det fina med Slovenien :D folk tror att det är ”juggeland” men få har koll på att det i princip inte var med i kriget och därför har klarat sig väldigt bra. Det är otroligt vackert med allt från vingårdar till berg då det gränsar till Kroatien i söder och Österrike och alperna (och Ungern) i norr.

Få hästintresserade vet att Lippizzanern egentligen kommer från Slovenien och att det fortfarande finns ett stuteri i Lipica, som ligger i en del av Slovenien som tillhört Italien.

Slovenien är Europas bäst bevarande hemlighet, enligt mig :D
Kollade lite bilder därifrån nu och det ser ju alldeles sagolikt ut! Och ska tydligen vara väldigt bra mat där också :d
Att lippizanern kom därifrån viste jag faktiskt, men aldrig reflekterat över det.

Att det var så vackert som du beskriver och enligt bilder hade jag verkligen ingen aning om. Ett land jag hittills inte haft någon åsikt om alls :crazy:
 
Vi hade väl haft bäst förutsättningar att direkt börja leva väl gällande jobb och privat i DK iom nätverk där. Sambon jobbar redan där väldigt mkt och har bott där. Han pratar och skriver språket. Jag fattar det ju iaf. Eller ja.. oftast iaf. 😂
Klimatmässigt hade ju båda gillat mer tropiskt klimat. Men iom jobb inom hästbranschen för båda känns såna länder knepigare iom oftast sämre kunskap, sämre djurskydd, sämre nätverk i form av hovis/vet/tandis att både jobba ihop med och själv använda. Sen brist på bra foder också på många ställen. Så man får nog iom det begränsa sig.
 
Kollade lite bilder därifrån nu och det ser ju alldeles sagolikt ut! Och ska tydligen vara väldigt bra mat där också :d
Att lippizanern kom därifrån viste jag faktiskt, men aldrig reflekterat över det.

Att det var så vackert som du beskriver och enligt bilder hade jag verkligen ingen aning om. Ett land jag hittills inte haft någon åsikt om alls :crazy:
Sagolikt är ordet! Dom spelade in Narnia i Slovenien, vid Soca-floden. Områdena uppe vid alperna är helt magiska. Min sambos familj är från Bled och var man än vänder sig är det så man knappt tror sina ögon. Klimatet som i södra Sverige men pga alperna får dom mycket mer regn vilket gör att det bli så lummigt.

Maten är en blandning av Balkan och Tyskland. Dessutom så har dom väldigt lite import då de kan odla de mesta inom landet, vilket gör att ”närproducerat” betyder att det kommer från grannbyn typ. Eller från den egna trädgården.

Är man resesugen så tipsar jag alltid om Slovenien! Det är som Sverige, fast bättre.
 
Jag hade definitivt flyttat till Skottland och har tidigare funderat mycket kring möjligheterna att göra det. Jag älskar naturen och drömmen hade varit att kunna flytta till Mull (eller egentligen Iona men det verkar så galet krångligt, så Mull hade varit en bra kompromiss).

Anledningen till det är pga naturen/havet, att det är en rätt lagom temperatur för mig som faktiskt uppskattar blåst och regn mer än hög värme, känslan jag fått när jag varit där och för att det inte är ett språk som är omöjligt att förstå :) Plus generellt för att Skottland på många sätt verkar relativt likt Sverige vilket gör att det inte skulle kännas helt omöjligt att försöka komma in i en ny kultur.
 
Utan att tänka på de tråkiga detaljerna, som logiken, :angel: så skulle jag nog vilja välja Storbritannien. Min romantiska sida bedjar on det svaret :D
 
Jag hade definitivt flyttat till Skottland och har tidigare funderat mycket kring möjligheterna att göra det. Jag älskar naturen och drömmen hade varit att kunna flytta till Mull (eller egentligen Iona men det verkar så galet krångligt, så Mull hade varit en bra kompromiss).

Anledningen till det är pga naturen/havet, att det är en rätt lagom temperatur för mig som faktiskt uppskattar blåst och regn mer än hög värme, känslan jag fått när jag varit där och för att det inte är ett språk som är omöjligt att förstå :) Plus generellt för att Skottland på många sätt verkar relativt likt Sverige vilket gör att det inte skulle kännas helt omöjligt att försöka komma in i en ny kultur.


Sprak som inte ar omojligt att forsta? Du har inte varit i Helensburgh hor jag. :cautious:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 120
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Fritid Vi ska ha Sverige-semester i år som börjar i Norrköping och sen har vi två nätter att ta oss till Torekov - vad har ni för guldkorn/tips...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: Tajger
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 119
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp