”Om jag inte bodde i Sverige skulle jag bo i...”

Norge? Men de är ju så lika Sverige att de skulle bli tråkigt?
Wales kanske... Dit är jag på väg just nu, men inte för att bo, bara på semester ett par dagar.

*Jenny*
 
Bäst förutsättningar att överleva vet jag inte och med den nuvarande situationen med Brexit osv så hade jag aldrig flyttat dit men har många gånger tänkt att det verkar mysigt i Storbrittannien. Älskar London och tycker om det brittiska publivet. Det verkar så socialt och trevligt. Landsbygden ser så mysig ut på TV.

Annars hade jag gärna bott i Schweiz om det inte var för att det är så otroligt dyrt. Men jag gillar ordning och reda och det har de verkligen där.

Lite längre söderut hade inte varit fel för att slippa vintern och mörkret. Men jag trivs nog bäst i Sverige tror jag.

Köpenhamn hade inte varit fel heller.
 
Jag hade definitivt flyttat till Skottland och har tidigare funderat mycket kring möjligheterna att göra det. Jag älskar naturen och drömmen hade varit att kunna flytta till Mull (eller egentligen Iona men det verkar så galet krångligt, så Mull hade varit en bra kompromiss).

Anledningen till det är pga naturen/havet, att det är en rätt lagom temperatur för mig som faktiskt uppskattar blåst och regn mer än hög värme, känslan jag fått när jag varit där och för att det inte är ett språk som är omöjligt att förstå :) Plus generellt för att Skottland på många sätt verkar relativt likt Sverige vilket gör att det inte skulle kännas helt omöjligt att försöka komma in i en ny kultur.

Jag gillar också oväder. Bästa grejen!
 
Ja, vart skulle ni bosätta er för bästa förutsättningar att överleva? Jobb, bostad, socialt etcetera. Varför just på den platsen?
Jag tror att jag skulle snegla åt Norge eller Kanada, av flera anledningar. Språk, socialt klimat, meteorologiskt klimat, jobbförutsättningar mm.
 
Jag är anglofil och älskar England. Däremot är jag inte förtjust i deras klassystem så jag skulle inte stå ut med att bo där.

Det mest fantastiska land jag någonsin varit i är Nya Zeeland. Jag pluggade en termin i Auckland. Där skulle jag kunna bo. Jag kan språket, skulle säkert kunna utöva mitt yrke och till och med kunna flyga dit hästen och ge henne ett bra liv.
 
Jag bor ju redan i UK sedan snart 10 år, men är lite sugen på både Tyskland och Nya Zeeland - kanske tom Slovenien efter trådens glödande rekommendation - undrar dock om politiken är tillräckligt progressiv för en sådan vänsterfeminist som mig själv:p
 
Jag hade definitivt flyttat till Skottland och har tidigare funderat mycket kring möjligheterna att göra det. Jag älskar naturen och drömmen hade varit att kunna flytta till Mull (eller egentligen Iona men det verkar så galet krångligt, så Mull hade varit en bra kompromiss).

Anledningen till det är pga naturen/havet, att det är en rätt lagom temperatur för mig som faktiskt uppskattar blåst och regn mer än hög värme, känslan jag fått när jag varit där och för att det inte är ett språk som är omöjligt att förstå :) Plus generellt för att Skottland på många sätt verkar relativt likt Sverige vilket gör att det inte skulle kännas helt omöjligt att försöka komma in i en ny kultur.
Jaaa, flytta till Mull så kan jag köra ut och äta Kakorna med stort K och titta på regnet med dig på helgerna :love:
 
Alltså jag vill helst inte lämna Sverige, men i Australien trivdes jag verkligen. Så jag tror Australien, någon av de brittiska öarna eller kanske Slovenien (för jag blev lite såld på det nu :D)
Jag vill inte ändra levnadsstandard eller "system" så mycket, och så vill jag inte släppa ridningen.
 
Ja, vart skulle ni bosätta er för bästa förutsättningar att överleva? Jobb, bostad, socialt etcetera. Varför just på den platsen?
Skåne! 🤣 eller kanske England, för odling av rosor, valnötsträd, kvitten och sådant. Fast då ska man ju ha råd med stor trädgård också. Antar rent logiskt att Danmark eller Holland skulle fungera, men inte jättesugen.
 
Jag har redan gjort flytten Sverige-Skottland men skulle jag få för mig att flytta igen så ligger den lilla byn Malton i norra Yorkshire bra till. Vi har kompisar som bor där och det är en underbart mysig liten by som ligger vackert och ändå har bra kopplingar till York m.m. Vet dock inte om jag skulle orka med dialekten (säger hon som bor i Glasgow) och så behöver jag bo lite närmare en vettig flygplats...

Annars har sambon och jag pratat lite löst om att bosätta oss i Spanien för ett år eller två inom de närmsta åren. Hans företag har ett stort kontor i Malaga och en av hans kompisar gjorde den flytten ganska nyligen, och livsstilen samt det varmare klimatet lockar. Dessutom har jag länge velat lära mig spanska.

Italien är ett riktigt dröm-drömland att bo i eftersom jag äskar både kulturen, maten och språket, men det är lite för mycket oorganiserat kaos för att en Ordentlig Svensk som jag skulle orka med det tror jag.

Nya Zeeland hade också varit alldeles fantastiskt, främst med tanke på naturen, men det ligger alldeles för långt bort från min familj och typ allt annat för att jag skulle känna mig okej med att flytta ända dit.
 
Senast ändrad:
Slovenien. Sambon har släkt där och vi drömmer faktiskt om att flytta dit en dag. Fantastisk vackert land med stabil ekonomi och god levnadsstandard.

Kul! Jag är gift med en halvsloven. Det är ett fantastiskt och alldeles för okänt land. Det enda jag inte riktigt gillar med Slovenien är maten. Den är lite för mycket Österrike och för lite övriga Balkan.

Tillägg: Min mans pappa är från Ljubljana. Bled är underbart. Och Bohinj :love:
 
Senast ändrad:
Tyskland tydligen, eftersom jag bor där... :cautious: Men egentligen inte. Om jag får drömma lite så skulle jag vilja vara lite sådär wild and crazy och flytta (åtminstone en period) till Namibia. Enkelt med språk (engelska), relativt säkert och välorganiserat med ok infrastruktur (om man har bil alltså), varmt, liten befolkning - myyyyycket natur. Dessutom en intressant mix av människor (tyvärr också en del rasism, men mycket mindre än det kunnat vara tror jag). Hade gärna jobbat som ranger eller något i en nationalpark alternativt med något artskyddsprojekt. Maken har rätt mycket kontakter där så det är inte totalt skruvat, även om det knappast kommer att hända. :p
 
Kul! Jag är gift med en halvsloven. Det är ett fantastiskt och alldeles för okänt land. Det enda jag inte riktigt gillar med Slovenien är maten. Den är lite för mycket Österrike och för lite övriga Balkan.

Tillägg: Min mans pappa är från Ljubljana. Bled är underbart. Och Bohinj :love:
Jag äääälskar maten :d vi brukar göra zlikrofi till högtiderna och det finns ingenting bättre! dock blir man så mätt..
Jag var inte jätteförtjust i maten när vi träffades men har blivit helt omvänd :love:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 120
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Fritid Vi ska ha Sverige-semester i år som börjar i Norrköping och sen har vi två nätter att ta oss till Torekov - vad har ni för guldkorn/tips...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: Tajger
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 119
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp