”Om jag inte bodde i Sverige skulle jag bo i...”

Kom på två länder till - efter att jag suttit och gråtit över "Chernobyl" på HBO.

Om katastrofen slår till och Europa blir obeboeligt så kan jag flytta till Etiopien. Jag har vänner att bo hos, tillfälligt i alla fall, och skulle troligen kunna få jobb via en kompis som arbetar där. Det är ett politiskt stabilt land och kanske kan jag arbeta in mig på universitetet i Addis efter ett tag, så länge de är ok med engelskan och inte kräver att jag ska tala amharinja eller tigrinja.

Irland. Har ju många skrivit och jag tänkte inte ens på det. Utanför Brexitkaoset, lite vid sidan av om nåt händer på kontinenten, engelska (stort plus att slippa börja på noll med ett helt nytt språk). Ser mig själv med ett litet antikvariat i Dublin eller Cork. - Var är det trevligt att bo på Irland? Någon som har några tankar om det?
Jag har bott några veckor i Skibbereen. Mitt ex ville starta en resturang där. Tyvärr var hans affärspartner oseriös så det fungerade inte. Klimatet där är väldigt milt och folket var vänliga mot oss utlänningar. Men jag tycker att Irland är lite off. Men ett väldigt bra land även för en utlänning.
 
Beredd dig på en kulturchock av sällan skådat slag i sådana fall :D. En vän till mig har bott i flera afrikanska länder men Etiopien var absolut tuffast för henne, mycket pga språksituationen. Och då är ändå hennes partner därifrån så hon är väl insatt i kultur och allt sådant sedan innan.

Du har säkerligen rätt. Jag har jobbat i Addis via ett samarbete mellan SIDA och ENAB, har lite koll på landet, mer än bara på håll. Men när du är där i form av typ biståndsadmin så blir du mest runtvisad och pratar med andra européer. Det är inte så att jag har god insyn i kultur och vardag direkt.

Jag vet vad det finns några bra restauranger i Addis. Har förgiftat mig själv med solvarm milkshake, och har några kontakter att dra i iaf. På den nivån. 😇
 
Senast ändrad:
Jag har bott några veckor i Skibbereen. Mitt ex ville starta en resturang där. Tyvärr var hans affärspartner oseriös så det fungerade inte. Klimatet där är väldigt milt och folket var vänliga mot oss utlänningar. Men jag tycker att Irland är lite off. Men ett väldigt bra land även för en utlänning.

Fick titta på Google maps... långt söderut bådar gott! Inte superruggigt då i alla fall. Får planera in en Irlandssemester och åka runt lite där. Har aldrig varit på Irland.
 
Du har säkerligen rätt. Jag har jobbat i Addis via ett samarbete mellan SIDA och ENAB, har lite koll på landet, mer än bara på håll. Men när du är där i form av typ biståndsadmin så blir du mest runtvisad och pratar med andra européer. Det är inte så att jag har god insyn i kultur och vardag direkt.

Jag vet vad det finns några bra restauranger i Addis. Har förgiftat mig själv med solvarm milkshake, och har några kontakter att dra i iaf. På den nivån. 😇
Ja, jag tänker mig att det är helt annorlunda dels om du faktiskt bor där och dels om du faktiskt är en del av samhället mer på egen hand så att säga, än om du är på besök och blir "omhändertagen" liksom. Min vän i alla fall sa att utan att prata språket så blir du jätteisolerad eftersom det finns en oerhört stor motvilja mot engelskan. Så antingen får du satsa på att bli typisk gräslig expat som lever i en väldigt avskärmad expatmiljö, eller så får du satsa stenhårt på att lära dig språket :D. Hon tyckte även att Addis som stad var långt tuffare än de hon är van vid, med kultur och intryck och allt.

Men vackert är det ju såklart och maten är fantastisk!! :heart :heart :heart
 
Tycker du det är stor skillnad på kulturen mellan Sverige och Skottland? Hur är det att jobba där t ex i jämförelse med Sverige?

De är ganska många år bakom när det kommer till jämställdhet och integration här tycker jag. Könsrollerna är tydliga både socialt och i arbetslivet och klasskillnaderna är än mer så. Just där jag bor är folk rätt inskränkta när det kommer till folks livsval och LGTB dessutom (personligen är det lite besvärligt.) men det känns mer som att det är en 'jargong' och så det ska vara mer än att det är hur folk egentligen tycker och känner.
Ett par tio-tjugo år bakom Sverige i vissa frågor helt enkelt, det känns som den största kulturskillnaden och den kan verkligen dyka upp som en kalldusch ibland. (matkulturen tänker jag inte ens prata om :nailbiting: :D )

Detsamma gäller arbetsförhållanden, det finns inte fackombud på varje arbetsplats och det kan vara knepigt om man vill stå för sina rättigheter som anställd - lönerna är dessutom ett skämt ibland.
Trots det trivs jag här! :) Det är på många sätt lättare att leva lite som man vill och från dag till dag, upplever jag, och socialt är kulturen öppen, varm och välkomnande. Ibland lite brysk, men alltid välmenande.

Nu bor jag ju på "landsbygden" förstås. I städerna, särskilt Edinburgh upplever jag, är man mycket mer öppen, framåt och med i tiden när det kommer till invandring och livsval och allsköns diversitet.
 
Ja, jag tänker mig att det är helt annorlunda dels om du faktiskt bor där och dels om du faktiskt är en del av samhället mer på egen hand så att säga, än om du är på besök och blir "omhändertagen" liksom. Min vän i alla fall sa att utan att prata språket så blir du jätteisolerad eftersom det finns en oerhört stor motvilja mot engelskan. Så antingen får du satsa på att bli typisk gräslig expat som lever i en väldigt avskärmad expatmiljö, eller så får du satsa stenhårt på att lära dig språket :D. Hon tyckte även att Addis som stad var långt tuffare än de hon är van vid, med kultur och intryck och allt.

Men vackert är det ju såklart och maten är fantastisk!! :heart :heart :heart

Jag får bo hos min vän utanför Addis ett tag. Gnälla mig till ett jobb hos honom och läsa Amharinja for Dummies. Lära mig göra injera. Be nån snäll pensionerad person sitta och träna med mig. Blir det för svårt så försöker jag mig på arabiska istället, där har jag redan några användbara fraser i bagaget. - Jag heter... - Här är toaletten. - Talar du engelska? - Lugn lugn. ...En bit kommer jag. :p

Vete tusan om jag hade haft kraft att aktivt integrera mig själv i en ny kultur ifall mitt eget land stod i lågor dock, om jag oroade mig för familj och vänner varje dag. Hur våra nyanlända klarar det kommer jag aldrig förstå. Jag hade lätt kunnat isolera mig i vitingkvarteret, bara handla hos kvartersvitingen som säljer knäckebröd och sitta hemma i tårar över Emil i Lönneberga varje kväll.

Det är skillnad om jag mer är ute på äventyr för att arbeta och lära mig, alt pensionera mig i solen. Minsta kravet är att kunna göra sig förstådd iaf. Så, håll tummarna för den snälle pensionären som tar sig tid med en tröglärd europé.
 
Vete tusan om jag hade haft kraft att aktivt integrera mig själv i en ny kultur ifall mitt eget land stod i lågor dock, om jag oroade mig för familj och vänner varje dag.
Jag menade mer generellt, inte just i en sådan sits. Skulle man behöva fly från landet tror jag nog att man skulle ta sig dit man kan helt enkelt, och då spelar ju inte frågorna i TS särskilt stor roll.
 
Jag skulle nog tänka mig Irland. Har ju bott där innan och tror att jag kan få jobb inom mitt gebit.
Annars Spanien i alla fall delar av året. Skulle nog inte stå ut mitt i sommaren.
 
Annars Spanien i alla fall delar av året. Skulle nog inte stå ut mitt i sommaren.
Norra Spanien är jättevackert och inte särskilt olidligt på sommaren :). I Baskien finns det mycket jobb dessutom!
 
Men klimatet i Canada ar oerhort stor skillnad pa var i landet man bor. I Vancouver, till exempel, ar klimatet ungefar som pa Irland ... men med langre och varmare somrar.

Jag har tittat lite på områden runt Vancouver, men jag trivs bäst med varmare somrar än så, i alla fall om jag ska bo permanent. Men utöver det finns det mycket som lockar med Kanada :)
 
Jag hade valt Spanien! Var i Spanien vet jag dock inte, jag har inte varit på så många platser. Troligtvis fastlandet dock, öar är för isolerade för mig.

Dels eftersom det är EU, relativt nära till Sverige, bra klimat, nära till resten av Europa och dess kultur och stränder, efter ett par månaders uppfräschning av språket skulle jag nog klara mig hyfsat och att jobb säkert skulle gå att ordna. Och om jag saknar Sverige allt för mycket finns det andra svenskar att få tag i :p

Men jag har nu, efter flera perioder utomlands de senaste 10 åren, kommit fram till att det ändå kommer bli Sverige för mig i slutändan :)
 
Jag har tittat lite på områden runt Vancouver, men jag trivs bäst med varmare somrar än så, i alla fall om jag ska bo permanent. Men utöver det finns det mycket som lockar med Kanada :)

Vi har redan haft tre veckors varmebolja i borjan pa Maj. Det ar nagra grader varmare har i Portland OR an i BC Canada, men det ar mycket lika. Det har ar fran Bridal Falls, precis oster om "stan" Vancouver, sa en forort alltsa och inte precis vid Stilla Havet.

Screen Shot 2019-05-23 at 7.52.02 AM.png
 
England... och London generellt, är det svårt att hitta ett rum i lägenhet med hyfsad standard? Har förstått att det är rätt dyrt att åka kollektivt också. Hur funkar skatt osv när man bor där?

Vet inte om London är platsen för mig, aldrig varit där, men hittat ett arbete som jag är sugen att söka.
 
Ja, vart skulle ni bosätta er för bästa förutsättningar att överleva? Jobb, bostad, socialt etcetera. Varför just på den platsen?
Jag TROR att jag skulle trivas på Mallorca. Inte nere i Palma, med alla barer och nattliv, men nånstans norrut. Med berg, hav, mandelträd..... Vintrarna är kalla även där, jag vet, men jag är inte ute efter tropisk värme. Faktiskt så funderar jag på att börja tillbringa vintrarna just där, men vill gärna ha kvar mina svenska somrar...!
 
Vi har redan haft tre veckors varmebolja i borjan pa Maj. Det ar nagra grader varmare har i Portland OR an i BC Canada, men det ar mycket lika. Det har ar fran Bridal Falls, precis oster om "stan" Vancouver, sa en forort alltsa och inte precis vid Stilla Havet.

Visa bifogad fil 30197
Alright, jag hade intrycket av det var i stil med svensk sommar med det ser ju inte så pjåkigt ut för att vara maj :up:
 
England... och London generellt, är det svårt att hitta ett rum i lägenhet med hyfsad standard? Har förstått att det är rätt dyrt att åka kollektivt också. Hur funkar skatt osv när man bor där?

Vet inte om London är platsen för mig, aldrig varit där, men hittat ett arbete som jag är sugen att söka.
London är både svindyrt och svårt att hitta ställen med bra standard skulle jag säga. Två av mina vänner bor där nere, och de betalar lika mycket för ett rum i delad lägenhet (alltså delat badrum & kök) typ 45 min från centrum som man får göra för en trea 15 min från centrum här uppe i Glasgow. Rum med ok standard & läge kostar ofta runt £6-800 i månaden såvitt jag har sett, och det är tyvärr väldigt sällan som lönerna möjliggör att ha ett helt boende ensam.

Taggar @Stefffie som säkert kan bekräfta/dementera min info samt ge dig en massa fler tips! :D
 
London är både svindyrt och svårt att hitta ställen med bra standard skulle jag säga. Två av mina vänner bor där nere, och de betalar lika mycket för ett rum i delad lägenhet (alltså delat badrum & kök) typ 45 min från centrum som man får göra för en trea 15 min från centrum här uppe i Glasgow. Rum med ok standard & läge kostar ofta runt £6-800 i månaden såvitt jag har sett, och det är tyvärr väldigt sällan som lönerna möjliggör att ha ett helt boende ensam.

Taggar @Stefffie som säkert kan bekräfta/dementera min info samt ge dig en massa fler tips! :D

Jag tänkte mig delat boende, men förstår att det är svårt ändå. Får väl söka tjänsten och sedan se vad de säger, det stod att det fanns möjlighet till hjälp att hitta boende men tjänsten ska sökas senast på söndag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 120
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Fritid Vi ska ha Sverige-semester i år som börjar i Norrköping och sen har vi två nätter att ta oss till Torekov - vad har ni för guldkorn/tips...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: Tajger
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 120
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp