”Om jag var man hade det varit mer accepterat”

Ridsporten har gjort Lisen Bratt Fredricson till en stark kvinna.
Det är först nu, när hon sitter vid konferensbord, hon plötsligt fått känna på skillnaden mellan kvinnor och män.
– Om jag hade varit man hade det blivit mer accepterat när jag jobbar och inte hinner hämta på förskolan, säger hon.
 
Absolut, men det raderar inte det faktum att hon är född med silversked. Vilket inte är fel, men det blir fånigt att påstå att man kommer från en enkel bakgrund och haft absolut noll fördelar.
Det är väl verkligen ingen som påstått det heller?
Att diskutera vem som är privilegierad beror väl på vem eller vad man jämför med? Utan att kasta någon skugga över dem men Lisen har har aldrig haft den uppbackning tex Evelina Tovek eller barnen Mitt Hjärta haft utan hon har kört sitt eget race på ett helt annat sätt.

(Och i ärlighetens namn är jag inte så säker på att föräldrarna köpte Casanova heller, jag tror hon gjorde det själv faktiskt för pengar hon tjänat ihop men det är egentligen inte så intressant, det intressanta är väl hur man förvaltar de pengar man får in.)
 
Fast det är skitsnack. Män får också kritik för sånt, men de grinar inte ut i tidningarna om det. Med all rätt, vill en jobba jämt kanske en ska avstå barn, oavsett vilket kön en har.

Det är rätt stor skillnad på hur män och kvinnor behandlas faktiskt. Du kanske inte har sett eller tror det men så är det.


Snubbar grinar tydligen på annat sätt - efter 6 veckors föräldraledighet blev han utbränd och då fick frugan som tagit de 10 första månaderna ta över -
https://www.aftonbladet.se/a/G1WAaV...o-jPwnIZAtG5XnijWiSS8tG2vrXIR__uR5IYRL-Gpg3CY
 
Visst, men många har fått en häst av sina föräldrar och inte kunnat förvalta den. Där är skillnaden.
All blir inte OS-ryttare givetvis, men det är svårare att lära sig rida och få en ponny att förvalta när föräldrarna inte har råd eller vill. Det är mångfalt fler framgångsrika bland de med föräldrar med vissa resurser (eller stora) än för de utan resurser.
 
Det är rätt stor skillnad på hur män och kvinnor behandlas faktiskt. Du kanske inte har sett eller tror det men så är det.


Snubbar grinar tydligen på annat sätt - efter 6 veckors föräldraledighet blev han utbränd och då fick frugan som tagit de 10 första månaderna ta över -
https://www.aftonbladet.se/a/G1WAaV...o-jPwnIZAtG5XnijWiSS8tG2vrXIR__uR5IYRL-Gpg3CY
Ja det där är ju en patetisk man, hade skämts om det vore min partner 🤮. Men jag tycker ändå att det är rimligt att få kritik när en prioriterar bort sitt barn, oavsett vilket kön en har. Kvinnor borde inte sträva efter att va som män och inte känna dåligt samvete över att prioritera bort barnen, män borde vara mer som kvinnor.
 
Ja det där är ju en patetisk man, hade skämts om det vore min partner 🤮. Men jag tycker ändå att det är rimligt att få kritik när en prioriterar bort sitt barn, oavsett vilket kön en har. Kvinnor borde inte sträva efter att va som män och inte känna dåligt samvete över att prioritera bort barnen, män borde vara mer som kvinnor.

Jag tycker det skillnad på hur man själv känner och hur omvärlden dömer. Kvinnor döms hårdare.
 
Ja det där är ju en patetisk man, hade skämts om det vore min partner 🤮. Men jag tycker ändå att det är rimligt att få kritik när en prioriterar bort sitt barn, oavsett vilket kön en har. Kvinnor borde inte sträva efter att va som män och inte känna dåligt samvete över att prioritera bort barnen, män borde vara mer som kvinnor.
Problemet är att det anses att kvinnor prioriterar bort sina barn när de inte hinner hämta på förskolan en dag i veckan. En man prioriterar däremot sina barn om han har tid att hämta 1 gång i veckan.
 
Sant. Och på det följer det att hästtjej -> framgångsrik kvinna inte ens kan vara sägas vara universiellt för Sverige.

Det är sant att det måste finnas en infrastruktur omkring. Och givet samma slags personer & kringliggande infrastruktur så kommer de med bäst träningsanläggningar de har kortast avstånd till att bli mest framgångsrika. För en total humördödare i Stockholm är att i vissa fall så måste du byta 2-3 gånger om du vill åka kollektivt till ridskolan. Och väntetider...

Sedan så bör kringliggande infrastruktur inte vara "för bra". Det bör vara så småtrist där att man inte har något annat att göra än att träna eller skapa sin egen kultur. ;)
Tärnaby är fortfarande inte hela Sverige utanför Stockholm. Det finns öht ingen kollektivtrafik där, inga ridskolor på många, många mils avstånd. Ingemar S, Stig S och Bengt F hade en backe, en skidlift. Det finns fortfarande väldigt många slalombackar och skidliftar i Skandinavien men det spelar ju ingen som helst roll, har du inte någon talang så kan du vara född i en slalombacke och ändå inte klara av att stå på ett par skidor.

Lisen är en väldigt duktig och talangfull kvinna, ryttare och företagare. Är det svårt att ge henne ett erkännande för att hon inte kommer från ett trasigt hem? Är det så förbaskat fult att lyckas som kvinna oavsett bakgrund att det finns ett värde i att sabla ner på henne på nätet?

Jag tycker fortfarande att det luktar väldigt illa ...
 
Tärnaby är fortfarande inte hela Sverige utanför Stockholm. Det finns öht ingen kollektivtrafik där, inga ridskolor på många, många mils avstånd. Ingemar S, Stig S och Bengt F hade en backe, en skidlift. Det finns fortfarande väldigt många slalombackar och skidliftar i Skandinavien men det spelar ju ingen som helst roll, har du inte någon talang så kan du vara född i en slalombacke och ändå inte klara av att stå på ett par skidor.

Lisen är en väldigt duktig och talangfull kvinna, ryttare och företagare. Är det svårt att ge henne ett erkännande för att hon inte kommer från ett trasigt hem? Är det så förbaskat fult att lyckas som kvinna oavsett bakgrund att det finns ett värde i att sabla ner på henne på nätet?

Jag tycker fortfarande att det luktar väldigt illa ...
Håller med! Hela den här diskussionen stinker och vrålar DU SKA INTE TRO ATT DU ÄR NÅGOT
Jaha hon hade fördelar ekonomikst och föddes med silversked. So what! Hon har ju gjort något av sin silversked och sitter inte bara där och slickar på den.
 
Problemet är att det anses att kvinnor prioriterar bort sina barn när de inte hinner hämta på förskolan en dag i veckan. En man prioriterar däremot sina barn om han har tid att hämta 1 gång i veckan.
Tror inte det handlar om en dag i veckan direkt, varken i ena eller andra fallet.

Jag tycker lisen är superduktig osv, men det jag tycker är fånigt är de gånger det framställs som att hon började från noll, nästintill var ett maskrosbarn. Vilket inte stämmer, sen krävs det massor med jobb ändå oavsett bakgrund men har man det bra förspänt från början har man en fördel och det blir bara fånigt försöka snacka bort det. Men en rags to riches historia är ju alltid lite coolt.

Som jämförelse, en bekant påstår att hen ska ha varit sååå fattig. Jag har känt hen i typ 15 år och när hen skulle ha varit så fattig hade hen 4 hästar, Butet-sadlar, 12(!) olika Gpa/andra dyra hjälmar Mm Mm. Har man utrustning för en halv miljon är man inte fattig. Inköpet av det kanske gjort en fattig iofs, vad vet jag. Men det är en annan fånig och osann ”jag började från noll”-historia.
 
Tror inte det handlar om en dag i veckan direkt, varken i ena eller andra fallet.

Jag tycker lisen är superduktig osv, men det jag tycker är fånigt är de gånger det framställs som att hon började från noll, nästintill var ett maskrosbarn. Vilket inte stämmer, sen krävs det massor med jobb ändå oavsett bakgrund men har man det bra förspänt från början har man en fördel och det blir bara fånigt försöka snacka bort det. Men en rags to riches historia är ju alltid lite coolt.

Som jämförelse, en bekant påstår att hen ska ha varit sååå fattig. Jag har känt hen i typ 15 år och när hen skulle ha varit så fattig hade hen 4 hästar, Butet-sadlar, 12(!) olika Gpa/andra dyra hjälmar Mm Mm. Har man utrustning för en halv miljon är man inte fattig. Inköpet av det kanske gjort en fattig iofs, vad vet jag. Men det är en annan fånig och osann ”jag började från noll”-historia.
Var någonstans framställs hon komma från mycket knappa förhållanden? Jag har då aldrig läst att hon fått kämpa hela sin uppväxt för att nå dit hon är nu.

Inte ens jag som inte har några egna ungar har undgått att höra om fäder som är barnvakt åt sina egna ungar, hur det är mammorna som får onda ögat om ungen inte har med sig rätt kläder även när det är pappan som sköter lämnandet, hur "duktiga" alla pappor är som gör exakt samma sak som mammor i alla tider gjort, nämligen att vara en förälder åt sin avkomma.

Nej, vi ska fortsätta höja män till skyarna och racka ner på kvinnor. :banghead:
 
Ja det där är ju en patetisk man, hade skämts om det vore min partner 🤮. Men jag tycker ändå att det är rimligt att få kritik när en prioriterar bort sitt barn, oavsett vilket kön en har. Kvinnor borde inte sträva efter att va som män och inte känna dåligt samvete över att prioritera bort barnen, män borde vara mer som kvinnor.
Hemsk människosyn! Du har ingen aning om vad som ligger bakom det, så sluta döm den mannen. O kvinnan!
 
Tror inte det handlar om en dag i veckan direkt, varken i ena eller andra fallet.

Jag tycker lisen är superduktig osv, men det jag tycker är fånigt är de gånger det framställs som att hon började från noll, nästintill var ett maskrosbarn. Vilket inte stämmer, sen krävs det massor med jobb ändå oavsett bakgrund men har man det bra förspänt från början har man en fördel och det blir bara fånigt försöka snacka bort det. Men en rags to riches historia är ju alltid lite coolt.

Som jämförelse, en bekant påstår att hen ska ha varit sååå fattig. Jag har känt hen i typ 15 år och när hen skulle ha varit så fattig hade hen 4 hästar, Butet-sadlar, 12(!) olika Gpa/andra dyra hjälmar Mm Mm. Har man utrustning för en halv miljon är man inte fattig. Inköpet av det kanske gjort en fattig iofs, vad vet jag. Men det är en annan fånig och osann ”jag började från noll”-historia.

Jag har aldrig sett det framställas som att Lisen var nästintill maskrosbarn, var har du läst det?

Och artikeln handlar fortfarande inte om hur hon kommit dit hon är utan den handlar om varför kvinnor döms hårdare än män. Jag gissar att hennes man Peder aldrig fått gliringar för att han inte hämtat på förskolan
 
Var någonstans framställs hon komma från mycket knappa förhållanden? Jag har då aldrig läst att hon fått kämpa hela sin uppväxt för att nå dit hon är nu.

Inte ens jag som inte har några egna ungar har undgått att höra om fäder som är barnvakt åt sina egna ungar, hur det är mammorna som får onda ögat om ungen inte har med sig rätt kläder även när det är pappan som sköter lämnandet, hur "duktiga" alla pappor är som gör exakt samma sak som mammor i alla tider gjort, nämligen att vara en förälder åt sin avkomma.

Nej, vi ska fortsätta höja män till skyarna och racka ner på kvinnor. :banghead:
Har läst det flera gånger men det är många år sen. Minns det eftersom jag var liten då och tyckte det var så coolt att hon som fattig ändå kommit dit hon var.

Alltså såna pappor är losers, känns som det är påväg bort, iaf bland oss yngre.
 
Har läst det flera gånger men det är många år sen. Minns det eftersom jag var liten då och tyckte det var så coolt att hon som fattig ändå kommit dit hon var.

Alltså såna pappor är losers, känns som det är påväg bort, iaf bland oss yngre.
Då är det knappast Lisen själv som framställt sig så utan det kan vara vinklat skrivet eller du texten så.
 
Jag har aldrig sett det framställas som att Lisen var nästintill maskrosbarn, var har du läst det?

Och artikeln handlar fortfarande inte om hur hon kommit dit hon är utan den handlar om varför kvinnor döms hårdare än män. Jag gissar att hennes man Peder aldrig fått gliringar för att han inte hämtat på förskolan
I min vänkrets ses det absolut ner på män som inte gör ”sin del”. Lovar att folk snackat skit om Peder också om han inte hämtar på föris, men säkert inte till sitt face.
 
Då är det knappast Lisen själv som framställt sig så utan det kan vara vinklat skrivet eller du texten så.
Nu är det ju länge sen så minns inga exakta citat men det stod uttryckligen att hon kommit från enkla förhållanden och att hon enligt sig själv fått kämpa på egen hand. Sen absolut det kan varit vinklat för att få en rags to riches story.
 
Nu är det ju länge sen så minns inga exakta citat men det stod uttryckligen att hon kommit från enkla förhållanden och att hon enligt sig själv fått kämpa på egen hand. Sen absolut det kan varit vinklat för att få en rags to riches story.
Ja och det lyckades de ju med över förväntan :crazy: Som du skriver här så låter det som om du hatar denna kvinna. Vad i hela fridens dar har hon gjort dig för ont?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson kommer till Westcoast Equestrian Week för att göra sin första tävlingsstart sedan olyckan på Stockholm stadion. Han tar...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lisen Bratt Fredricson har gjort mycket för ridsportens utveckling och har ett öga för att hitta guldhästar. Om det och mycket mer...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 548
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Igår hade jag en jobbig kväll av div anledningar. Hade massor att göra men hjärnan löpte amok och med den kom ångesten. Började fundera...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp