”Om jag var man hade det varit mer accepterat”

Ridsporten har gjort Lisen Bratt Fredricson till en stark kvinna.
Det är först nu, när hon sitter vid konferensbord, hon plötsligt fått känna på skillnaden mellan kvinnor och män.
– Om jag hade varit man hade det blivit mer accepterat när jag jobbar och inte hinner hämta på förskolan, säger hon.
 
Nu är det ju länge sen så minns inga exakta citat men det stod uttryckligen att hon kommit från enkla förhållanden och att hon enligt sig själv fått kämpa på egen hand. Sen absolut det kan varit vinklat för att få en rags to riches story.

Jag tror att du minns fel faktiskt

Så länge som jag känt till Lisen har det varit väldigt öppet med vilka förhållanden hon kommer ifrån. Det har aldrig pratats om enkla förhållanden utan alltid snarare om att hon varit priviligierad samt haft en stor portion tur.
 
Jag tror att du minns fel faktiskt

Så länge som jag känt till Lisen har det varit väldigt öppet med vilka förhållanden hon kommer ifrån. Det har aldrig pratats om enkla förhållanden utan alltid snarare om att hon varit priviligierad samt haft en stor portion tur.
Nope är helt hundra. Men var säkert något mindre seriöst magasin typ minhäst som mest ville sälja den romantiska bilden till småtjejer. Och det funkade ju för jag kommer ihåg att jag tyckte det var sååå coolt.
 
Nope är helt hundra. Men var säkert något mindre seriöst magasin typ minhäst som mest ville sälja den romantiska bilden till småtjejer. Och det funkade ju för jag kommer ihåg att jag tyckte det var sååå coolt.

Fan vad dåligt rent ut sagt att lura småungar.
 
Fan vad dåligt rent ut sagt att lura småungar.
Alltså jag var inte superkällkritisk som typ 8-åring. Måste maila de olika tidningarna som fanns då och se om de har ett arkiv. Sen absolut när jag tänker efter det är inte omöjligt att de skrev typ att hon kämpat på egen hand och att barn-jag tolkat det som = fattig.
 
Nope är helt hundra. Men var säkert något mindre seriöst magasin typ minhäst som mest ville sälja den romantiska bilden till småtjejer. Och det funkade ju för jag kommer ihåg att jag tyckte det var sååå coolt.
Även jag har matats med den storyn, om ponnies i ett uthus på tomten, ingen sadel osv. Pratades inte lika mkt om det sociala och kulturella kapitalet hos familjen, som jag bedömer än viktigare för framgång än cash.

Det sagt så beundrar jag Lisen oavsett bakgrund. Sjukt cool resa hon gjort och hennes intelligens kan ingen ta ifrån henne.
 
Även jag har matats med den storyn, om ponnies i ett uthus på tomten, ingen sadel osv. Pratades inte lika mkt om det sociala och kulturella kapitalet hos familjen, som jag bedömer än viktigare för framgång än cash.

Det sagt så beundrar jag Lisen oavsett bakgrund. Sjukt cool resa hon gjort och hennes intelligens kan ingen ta ifrån henne.


Stämmer att det var ett uthus på tomten men tomten låg på Djurgården i Stockholm.
 
Och det här är det jag reagerar på:
"Hon tystnar några sekunder innan hon fortsätter.
– Någon sa faktiskt häromdagen: ”det är så kul att diskutera med dig, du blir lite som en kille som går på”. Jag tänkte: ”ska jag ta det positivt?”. Först tyckte jag att det var kul, men sen kände jag: ”vad menar du? Ska det vara så? Ska en tjej inte kunna gå på?”.

– Men jag tycker det är lättare att jobba med killar."

Jaha, så det tycker hon? - För att hon till skillnad mot andra tjejer? Ja vadå? Har grabbigare jargong? Inte sitter med benen i kors?
 
Och det här är det jag reagerar på:
"Hon tystnar några sekunder innan hon fortsätter.
– Någon sa faktiskt häromdagen: ”det är så kul att diskutera med dig, du blir lite som en kille som går på”. Jag tänkte: ”ska jag ta det positivt?”. Först tyckte jag att det var kul, men sen kände jag: ”vad menar du? Ska det vara så? Ska en tjej inte kunna gå på?”.

– Men jag tycker det är lättare att jobba med killar."

Jaha, så det tycker hon? - För att hon till skillnad mot andra tjejer? Ja vadå? Har grabbigare jargong? Inte sitter med benen i kors?
Va :confused: Måste det finnas någon orsak mer än att hon trivs med det? Varför måste varje ord som någon säger analyseras sönder och vändas emot dem. Exakt vad är problemet att hon tycker bättre om att arbeta med killar?
Ska vi analysera sönder varför en kvinna väljer den färg de gör på sin jacka eller varför hon mekar med bilar/inte mekar med bilar, eller eller eller. Kan inte kvinnor någon gång bara få vara människor med personliga preferenser som inte har något med könsroller eller patriarkat att göra? Den här typen av trams är orsaken till att jag vägrar kalla mig feminist.
 
Och det här är det jag reagerar på:
"Hon tystnar några sekunder innan hon fortsätter.
– Någon sa faktiskt häromdagen: ”det är så kul att diskutera med dig, du blir lite som en kille som går på”. Jag tänkte: ”ska jag ta det positivt?”. Först tyckte jag att det var kul, men sen kände jag: ”vad menar du? Ska det vara så? Ska en tjej inte kunna gå på?”.

– Men jag tycker det är lättare att jobba med killar."

Jaha, så det tycker hon? - För att hon till skillnad mot andra tjejer? Ja vadå? Har grabbigare jargong? Inte sitter med benen i kors?
Som jag då, har aldrig trivts eller känt mig accepterad i grupper där kvinnor dominerar.
 
Om, om, om...

Jag har inte läst den där avhandlingen som bevisar att flickor som rider tenderar att växa upp till framgångsrika kvinnor. Men det är en detalj man lätt glömmer. Ridning är dyrt. Och om dina föräldrar har råd att låta dig rida seriöst så är det deras pengar & sociala ställning som är det viktigaste. Ridningen är bara vad de råkade lägga pengar & tid på. Men visst, vad vet jag? hennes pappa Carsten kanske var verkställande direktör för en kroniskt konkursmässig VVS-firma. Och han då rakt inte kunde förstå varför dottern red i OS 2012. I hoppning. Som tydligen är den senaste hobbyn för de superrika. Vilket sammanträffande!

"Lisen Bratt Fredricson skiljer på makt och inflytande. Makt handlar om att man bestämmer och det passar inte henne." Hehe mm. Jätteviktig skillnad. Säg samma sak igen när du inte längre har ett sponsorkontrakt, blir petad från styrelsen & inte längre kan unna dig dyr konst för att sätta lite guldkant på tillvaron.

Och både Expressens & Ridsports redaktioner bör överväga att byta yrke. Expressen för att de tvångsmässigt skriver ut hennes hela namn. Ridsport för att de inte vet att ridning är en sport där kvinnor helt enkelt inte kan vara girly-girl.

Visa bifogad fil 25375

Eller så kanske Ridsport borde sparka sin fotograf...

Jag har läst den där avhandlingen, och for the record så bevisar den absolut inte att flickor som rider tenderar att bli chefer. Den studerar kvinnor som tillbringat ungdomen i stallmiljö, och hur det format deras identitet. Det betyder inte att stallet gjort dem till chefer.

Det irriterar mig att det i ridsportvärlden har omtolkats till att ”stallet gör kvinnor till chefer”, eller, ännu värre: ”kvinnor som varit i stall blir bättre chefer”.

Att många kvinnliga chefer har ridit i ungdomen beror snarare på att många kvinnor rider i ungdomen. En del av dem blir chefer sen, men att säga att det ena beror på det andra är som att säga att man blir chef av att äta flingor till frukost som barn. Det är en korrelation och ingen kausalitet.

Att Lisen blev företagare kan nog bättre förklaras av att hon är barn till en företagare. Det är ganska vanligt att barn på ett ungefär går i föräldrarnas fotspår (titta på Peder t ex). Nu råkade hon vara intresserad av hästar, så då blev det hästföretagande, men hon hade säkert blivit entreprenör oavsett. Hon verkar ha det intresset. Jag tror pappa snarare än stallet är anledningen till det.
 
Så hennes framgångar är inget värda för att hennes familj har pengar? Det har inget alls med talang och affärssinne att göra? Peder är egentligen inte ett dugg värd allt beröm han får, eller är det bara Lisen som inte är värd uppmärksamheten för sina idrottsliga framgångar? Tycker det luktar rätt illa faktiskt.

Nej, men hästarna är knappast förklaringen till varför hon är bra på och intresserad av att göra affärer. Hon ett företagarbarn som vuxit upp till att bli företagare, på samma sätt som hennes man är ett ryttarbarn som vuxit upp till att bli ryttare.

Man får ju talang och affärssinne av att växa upp i en affärsmiljö. På samma sätt som man utvecklar sin ryttarkänsla bättre om man växer upp med hästar än om man inte gör det.

Jag vet inte riktigt varför det skulle vara provocerande?
 
Det är rätt stor skillnad på hur män och kvinnor behandlas faktiskt. Du kanske inte har sett eller tror det men så är det.


Snubbar grinar tydligen på annat sätt - efter 6 veckors föräldraledighet blev han utbränd och då fick frugan som tagit de 10 första månaderna ta över -
https://www.aftonbladet.se/a/G1WAaV...o-jPwnIZAtG5XnijWiSS8tG2vrXIR__uR5IYRL-Gpg3CY
Nu var det kanske inte riktigt hela sanningen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson kommer till Westcoast Equestrian Week för att göra sin första tävlingsstart sedan olyckan på Stockholm stadion. Han tar...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lisen Bratt Fredricson har gjort mycket för ridsportens utveckling och har ett öga för att hitta guldhästar. Om det och mycket mer...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 719
  • Artikel
Dagbok Igår hade jag en jobbig kväll av div anledningar. Hade massor att göra men hjärnan löpte amok och med den kom ångesten. Började fundera...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp